Home Forums Leesclub 128: Koude angst Koude angst, Na het lezen #1

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #23140 |

Vragen ThrillZone leesclub Koude angst                                        

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van Koude angst  zijn volgende boeken van  Mads Peder Norbo  ook lezen?

AT
    Bijdrager
    Post count: 81

De karakters

Ik vind dat de karakters zich wel ontwikkelen, m.n. Matthew en dat is ook logisch omdat hij de hoofdpersoon is. Langzaam ontwikkelt hij, naast het verdriet om het verlies van zijn vrouw en kind, ook weer gevoelens voor andere vrouwen. Sommige karakters blijven wat oppervlakkig maar ook dat kan niet anders in een whodunnit, waar je als auteur karakters op moet voeren om het voor de lezer enigszins complex te maken.
    Tuparnaaq is het meest interessante karakter. Ze blijft ook in dit tweede deel nog raadselachtig en Matthews fascinatie met haar vind ik af en toe moeilijk te begrijpen. Ik zou wel iets meer over haar gevoelens en beweegredenen willen weten. Hopelijk komt dat in deel drie!

De auteur

Ik zie Groenland als een soort derde dimensie in dit boek; Nordbo schrijft veel over het landschap, het water, het ijs, de kou en dat vond ik machtig interessant. Ik heb er de kaart van Groenland bij gepakt omdat ik me realiseerde dat ik bijna niks over dit enorme land wist. Ook de verlaten dorpjes en het harde leven zijn in het verhaal verweven. Nordbo schrijft zeer beeldend en daar houd ik wel van. De moordpartijen mogen voor mij wat minder gruwelijk, maar het is zeker filmisch te noemen. Als er een deel drie komt, ga ik hem zeker lezen!

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 176

De karakters
    Ik heb het 1e deel niet gelezen, maar in de loop van het boek ga je Matthew wel steeds meer kennen. Zijn verdriet, zijn zwakheden, maar zeker ook zijn sociale kant. Dus je kunt zeker spreken van een karakterontwikkeling. Bij de andere karakters zie je minder ontwikkeling. Maar is dat nodig. Ze zijn wie ze zijn en hebben een passende rol in het verhaal. Tuparnaaq blijft raadselachtig. Benieuwd hoe zij zich verder ontwikkeld

De auteur
    De schrijfstijl past bij het boek. De verschillende verhaallijnen komen mooi bij elkaar. Het boek is prima als standalone te lezen. Hoewel deel 1 intussen hier ook op de plank ligt.
    Het verhaal is beeldend geschreven en net als AT heb ik ook de kaart van Groenland erbij genomen. Dit is ook voor mij een mooie toevoeging in het verhaal en de omgeving past ook in de lijn van het verhaal.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 121

De ontwikkeling van de karakters, met name die van Matthew en Tupaarnaq was iets dat ik in het eerste deel iets te beperkt vond. Dat heeft Nordbo met dit tweede boek goed gemaakt. Vooral het karakter van Matthew evolueert. Je leert hem als lezer echt kennen, niet alleen wat hem is gebeurd, maar ook hoe hij zich voelt. Tupaarnaq mag nog wat meer uitgewerkt worden.
    Voor de hand zou liggen dat Matthew of Tupaarnaq de favorietenrol toebedeeld zouden krijgen, maar in dit boek is Tom mijn favoriet. Constant hoopte ik dat het goed zou komen met hem, dat hij niet zo’n bad guy zou zijn als Nordbo ons (door o.a. Briggs) deed geloven. Knap hoe hij zich staande heeft gehouden in zijn zware leven.
    Ik zou meer willen weten van Tupaarnaq, haar iets zachter willen maken zodat ze minder traumatisch in het leven staat. Toch zou dit het verhaal totaal veranderen en dat zou ook jammer zijn.

De auteur

Nordbo heeft een prettige schrijfstijl. De koude, harde wereld van Groenland weet hij zo over te brengen dat er af en toe kippenvel op mijn armen stond. Ook de hardheid van de verlaten havens beschrijft hij in rake bewoordingen. Het personage van Briggs vond ik iets teveel aangedikt. Het lag er wat mij betreft te dik bovenop dat hij Tom in een kwaad daglicht zette. Het verrassingseffect dat hij de slechterik was (of een van de) was daardoor een beetje weg. Ik zou de schrijfstijl van Nordbo effectief noemen. Zijn woorden zijn raak. De bloederige scenes beschrijft hij beeldend. De setting zet hij raak neer.

Meisje zonder huid las ik al. Een volgend boek over Matthew en Tupaarnaq lees ik zeker weer.

Als laatste wil ik nog melden dat de actualiteit van dit boek zo bijzonder is, het verkopen van Groenland aan de VS…zou Trump het boek hebben gelezen?

yv87
    Bijdrager
    Post count: 134

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik beperkt me bij deze vraag even tot de twee hoofdpersonages. Tom is het de alfa in het boek en doordat zijn gevoelens zo goed worden weergeven, leer je hem echt kennen. Tupaarnaq lijkt in haar harde schild toch ook ergens een zachtere kant te hebben en stukje bij beetje komt die steeds wat meer naar de oppervlakte. Dat is een mooie ontwikkeling.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Tupaarnaq. Ze is mysterieus en heeft overduidelijk een trauma ondergaan. Ze dealt hiermee op een manier die voor haar juist lijkt, maar langzaam lijkt ze toch ook de andere kant in te willen zien. Ik ben erg benieuwd naar deze kant.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik hou er nooit zo van om dingen te veranderen, omdat dat het hele boek in een ander licht zou zetten. Maar ergens zou ik inderdaad ook de zachtere kant van Tupaarnaq willen leren kennen…

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het soort verhaal? Sja, ik vind het lastig. Het is duidelijk dat Nordbo meer wil dan alleen een moord oplossen. Ik vind de schrijfstijl ontzettend fijn. De moorden verhullen niets en zijn rauw, evenals de omschrijvingen ervan. Dit wordt verzacht door een mooie omgevingsschets te maken en de karakters tot leven te laten komen. De feitjes over Groenlandse gebruiken zijn weer ontzettend interessant, want ik heb persoonlijk nog niet veel boeken over het bijzondere land gelezen. Maar of het bij het soort verhaal past? Ik zou het echt niet weten… Het las ontzettend vlot en de balans was erg goed. Dusja.. I’m satisfied!

Kun je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik denk dat “rauw” wel een mooie samenvatting geeft…

Ga je na het lezen van Koude angst zijn volgende boeken van Mads Peder Norbo ook lezen?
    Abso-f*cking-lutely (de kenners van de oude serie herkennen de quote vast wel 😉 ). Ik heb beide boeken met veel plezier gelezen en kan niet wachten tot er iets nieuws van hem verschijnt.

spoekey
    Bijdrager
    Post count: 58

De karakters

Ik heb toch nog even het eerste deel gelezen voordat ik met koude angst begon en ben blij dat ik dat gedaan heb want nu kan im dus zeggen dat ik vindt dat Tupaarnaq zich steeds beter ontwikkeld ik vindt haar wat menselijker worder.

Toch wel Tupaarnaq omdat ze erg mysterieus is.

Nee ik vindt iedereen zoals beschreven allemaal wel wat hebben.

De auteur

Ja omdat het in groenland afspeelt en erg ruig gebied en dat vindt ik ook terug in het boek.

Kun je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vindt de schrijfstijl wel filmisch kan me zo groenland voorstellen dat het er zo uit ziet. Hard en en rauw leven.

Ga je na het lezen van Koude angst zijn volgende boeken van Mads Peder Norbo ook lezen?
    Ja ik ga zeker nog meer boeken van Mads Peder Norbo lezen en hoop dat het een vervolg is van de eerste en tweede boeken.

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 70

De karakters

Tupaarnaq ontwikkelt zich meer in haar menselijkheid.

Mattew.. Ik heb het erg met hem te doen. Veel verdriet en heel veel meegemaakt.

Nee echt niet ieder heeft zo zijn eigen personage Mooi neergezet met uiteenlopende karakaters
    De auteur

Ja helemaal best wel mysterieus en creepy.

Zeer meeslepend en mysterieus.. Zou heel goed verfilmd kunnen worden.
    Ja zeker ik ben fan geworden!!

maryam
    Bijdrager
    Post count: 232

De karakters
    Matthew leert beter omgaan met het verlies van zijn vrouw en ongeboren dochtertje, maar of dat evalueren van zijn karakter is weet ik eigenlijk niet. Tupaarnaq laat een meer “menselijke” kant van zichzelf zien in dit deel

Tupaarnaq vind ik in ieder geval een intrigerend personage. Vaak hard en meedogenloos, maar ze gaat ook alleen op zoek naar Arnaq om haar te redden.

De personages zijn met een reden zo bedacht door auteur en passen prima in het verhaal.

De auteur
    De schrijfstijl neemt je als lezer helemaal mee in de harde koude wereld van Groenland. De beschrijvingen van het landschap en de moeilijkheden om ergens te komen zorgen voor een extra spanningsopbouw.

De boeken zijn zeker een verfilming waard. De schrijfstijl is rauw, effectief, geen woord geschreven wat overbodig is.

Meisje zonder huid heb ik gelezen en hoewel ik in dit boek meer worstelde met de ongebruikelijke namen, ga ik volgende boeken zeker lezen.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 83

De karakters

1 – Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Door het verhaal heen heb ik gemerkt dat Matthew zich wel heeft ontwikkeld. In het begin was hij erg afwachtend. Vanwege zijn beroep is hij erg doortastend en op het eind vasthouden aan zijn bevindingen.
    2 – Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Tupaarnaq vind ik een intrigerend persoon. Doelbewust en meedogenloos. Zo is geworden door wat ze heeft meegemaakt.
    3 – Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee zeker niet. Dan zou het verhaal een andere wending krijgen.

De auteur

4 – Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vond het een duister verhaal met freaky figuren die gewoon hun gang kunnen gaan omdat het min of meer niemandsland is.

5 – Kun je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Dan denk ik aan filmisch. Ik ben gek op films waar wereldvreemden in spelen.
    6 – Ga je na het lezen van Koude angst zijn volgende boeken van Mads Peder Norbo ook lezen? Dan ga ik toch eerst boek 1 lezen.

hans
    Bijdrager
    Post count: 53

De karakters
    Ik heb het eerste deel niet gelezen, maar in dit tweede deel zit er zeker ontwikkeling in het karakter van Matthew. Tupaarnaq blijft achter in de ontwikkeling, maar dat hoort bij haar karakter.

Natuurlijk Tupaarnaq. Een en al mysterie.

Nee hoor.

De auteur
    De schrijfstijl past zeer goed bij de locatie waar het verhaal zich afspeelt. Groenland is een land waar het er hard aan toe kan gaan in meerdere facetten zoals misbruik, verkrachting, kou en verlatenheid.

Hard en realistisch.

Jazeker en ook ga ik het eerste deel lezen.

vick
    Bijdrager
    Post count: 31

De karakters

Ik heb niet het gevoel dat de karakters evolueren. Je komt gaandeweg tijdens het lezen meer te weten over hun achtergrond, maar hun karakter zelf evolueert niet.
    Mijn favoriete personnage is Tupaarnaq, ze is mysterieus, en toch lijk ik haar te kunnen begrijpen. Soms denk je door te hebben hoe ze denkt en handelt, maar dan blijkt even later weer dat je geen idee hebt van wat er in haar hoofd omgaat.
    Het personnage waar ik wel iets zou willen veranderen, is Matthew. Na alle ellende die deze man al heeft meegemaakt, vind ik dat hij nog steeds geen ruwe bolster is geworden. Hij laat nog steeds over zich heen lopen. Als het leven je hard maakt, dan mag je al eens hard uit de hoek komen. En dat miste ik bij hem wel. Het leekt of het geschetste karakter van Matthew niet paste bij het verleden dat hij meedroeg.

De auteur

De schrijfstijl past perfect bij het verhaal, nooit heb ik het gevoel gehad dat er aan de schrijfstijl iets niet klopte.
    De schrijfstijl van Mads Peder Norbo is direct. Hij begint aan het verhaal zonder opbouw, je wordt erin gesmeten als het ware. Hij verbloemt ook niets en omschrijft alles gewoon zoals hij het bedoelt.
    Ik ga zeker nog boeken van hem lezen.

marcel
    Bijdrager
    Post count: 33

De karakters

Ik denk dat matthew groeit naarmate het boek vordert en dat Tupaarnaq meer van deze wereld wordt
    Matthew, omdat hij zeer begaan is met iedereen en feitelijk het verbindende element is.
    ik zou niets veranderen,ze zijn zoals ze zijn.

De auteur

Heeft ieder verhaal een eigen schrijfstijl? ik vind dat de stijl goed is, het leest lekker weg, dus past deze bij het verhaal, ja.
    het is afwisselend, kort en hevig waar nodig en beschrijvend als het kan, er is geen etiket op te plakken.
    Misschien, maar er zijn zoveel boeken die ik nog wil lezen. Ik zeg geen nee op voorhand.

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 27

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik heb niet echt het idee dat de karakters evolueren, alleen Tupaarnaq vind ik groeien en Tom leren we nu natuurlijk ook veel beter kennen. De andere karakters blijven een beetje hangen, maar dat is voor het verhaal niet erg.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Het boek wordt veelal geschreven vanuit het perspectief van Matthew. Hij spreekt me ook het meest aan. Soms wordt er geschreven vanuit Toms perspectief en dan leeft je weer meer met hem mee. Vooral omdat hij ten onrechte beschuldigd wordt van moord.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou niets willen veranderen aan de personages. Ze zijn voor dit verhaal goed uitgewerkt om met ze mee te leven.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Er wordt vlot en spannend geschreven. De hoofdstukken zijn voorzien van een titel waardoor je een beetje weet waar het over gaat. De hoofdstukken zijn ook nog eens ingedeeld in kleinere hoofdstukken. Hierdoor wordt de spanning opgedreven en wil je alleen maar doorlezen.
    5. Kun je de schrijfstijl van Mads Peder Norbo specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Mads Peder Norbo gebruikt geen lange zinnen met moeilijke woorden. Hierdoor lees je vlot door. Daarbij kan hij de omgeving mooi beschrijven en zie je de scene zo voor je of waan je je in het koude ijs.
    6. Ga je na het lezen van Koude angst zijn volgende boeken van Mads Peder Norbo ook lezen?
    Ik hoop dat er nog een vervolg op dit boek komt. Die ga ik zeker lezen. Een ander boek van Mads Peder Norbo zal ik ook zeker lezen. Hij staat garant voor een vlotte pen, mooie beschrijvingen en heel veel intrige en spannende actie.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.