Home Forums Leesclub 128: Koude angst Koude angst, Beoordeling

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #23138 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning:.. punten, omdat ….

Plot:.. punten, omdat ….

Leesplezier:.. punten, omdat ….

Schrijfstijl:.. punten, omdat ….

Originaliteit:.. punten, omdat ….

Psychologie:.. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling:.. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

maryam
    Bijdrager
    Post count: 232

Spanning: 8 punten, omdat de spanning door de diverse gebeurtenissen, telkens weer opgebouwd werd.

Plot: 8 punten, omdat de verhaallijnen elkaar afwisselde tussen 1990 en 2014, dezelfde personages terugkeerde en tot het laatste moment niet duidelijk was hoe het experiment in 1990 verlopen was.

Leesplezier:8 punten, omdat het een spannend verhaal is, met steeds nieuwe wendingen.

Schrijfstijl:8 punten, omdat het boek vlot leest.

Originaliteit:8 punten, omdat er weinig boeken zijn die zich afspelen in Groenland, verdwenen mensen, zeehondenvangst, Amerikaanse basis en ondergrondse laboratoria.

Psychologie:8 punten, omdat het verhaal “onder je huid” gaat zitten, de koude van Groenland is bijna voelbaar tijdens het lezen

Gemiddelde beoordeling:8 punten

AT
    Bijdrager
    Post count: 81

Spanning: 8 punten, omdat er veel moorden plaats vinden, zowel nu als in het verleden.

Plot: 7 punten, omdat ik het soms iets te complex vond.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik het Groenlandse decor zo bijzonder vond, Nordbo goed schrijft en er steeds een spanning aanwezig is.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat Nordbo beeldend schrijft, soms bij bloederige scènes misschien iets te beelden ;).

Originaliteit: 6 punten, omdat los van het Groenlandse decor het een ouderwetse whodunit is.

Psychologie: 7 punten, omdat er nog heel veel losse eindjes zijn.

Gemiddelde beoordeling: 7,5 punten

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 176

Spanning: 8 punten; de spanning werd steeds verder opgebouwd, ook door de twee verhaallijnen

Plot: 8 punten, goed opgebouwd, als lezer wordt je meegenomen naar de plot ook door de twee verhaallijnen

Leesplezier: 9 punten, omdat het boek mij bleef boeien

Schrijfstijl: 8 punten, omdat prettig en vlot geschreven is

Originaliteit:9 punten, zowel qua onderwerp als omgeving, niet veel voorkomend

Psychologie:9 punten, omdat je voelt bijna de kou en de gruwelijkheden

8.5 punten

spoekey
    Bijdrager
    Post count: 58

Spanning: 8 punten, omdat ik het verhaal heel goed vond doordat het in Groenland afspeelde.

Plot: 8 punten, omdat het plot goed wordt opgebouwd word je erin mee getrokken.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik steeds weer bet boek op wou pakken.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat lekkere schrijfstijl leest makkelijk weg.

Originaliteit: 9 punten, omdat je denk ik toch weinig boeken heb wat zich in Groenland afspeelt.

Psychologie: 8 punten, omdat het verhaal blijft boeien.

Gemiddelde beoordeling: 8,3 punten

hans
    Bijdrager
    Post count: 53

Spanning: 8 punten, omdat er elke keer weer plotwendingen zijn en je weer op het verkeerde spoor wordt gezet.

Plot: 9 punten, omdat het verhaal van de inheemse bevolking verweven wordt in het verhaal waarin Groenland het toneel is van de strijd tussen de wereldmachten. Daarnaast ook nog eens verrassend actueel door de Trump actie.

Leesplezier: 8 punten, omdat het verhaal erg goed in elkaar zit. Had ik het eerste deel gelezen dan was de score 9 punten geweest.

Schrijfstijl: 8 punten, hier hetzelfde als bij leesplezier. Het begin was complex en ingewikkeld, maar dat zou beter zijn gegaan als ik het eerste deel had gelezen.

Originaliteit: 9 punten, omdat Groenland het decor is. Er zijn niet veel thrillers die Groenland als locatie heeft.

Psychologie: 8 punten, omdat er veel gebeurd. Martelingen, misbruik, verkrachting. Hoe gaan de personages om met die ervaringen?

Gemiddelde beoordeling: 8,3 punten

vick
    Bijdrager
    Post count: 31

Spanning: 9 punten, omdat ik nooit wist waar het verhaal verder naartoe zou gaan. Ik wist ook niet of ik een happy end zou te lezen krijgen of net niet

Plot: 8 punten, omdat het een onvoorspelbaar plot was. Ik zou 9 punten gegeven hebben als er net wat meer details in het plot waren meegegeven. Nu is het te snel afgehandeld.

Leesplezier:8 punten, omdat het verhaal echt boeide, maar de moeilijk leesbare namen vermoeilijkten het voor mij

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het verhaal nooit hoogtepunten en dieptepunten had. De spanning en vlotheid, het willen weten wat er gaat gebeuren, is heel het verhaal lang aanwezig gebleven.

Originaliteit: 9 punten, omdat de aangekaarte thema’s gedurfd en goed aangepakt zijn.

Psychologie: 7 punten, omdat dit wel aanwezig was, maar niet het hoofddoel van het verhaal.

Gemiddelde beoordeling: 8,4 punten

yv87
    Bijdrager
    Post count: 134

Spanning: 7 punten, omdat het niet nagelbijtendspannend was en ik slechts enkele keren op het puntje van mijn stoel heb gezeten.

Plot: 8 punten, omdat het goed doordacht was en het gewoon een degelijk plot bevat.

Leesplezier: 10 punten, omdat ik van elke bladzijde heb genoten.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het geen Jip en Janneke-taal bevat en het niveau net een toontje hoger is dan gemiddeld.

Originaliteit: 7 punten, omdat de rode draad niet geheel vernieuwend was, maar de zijlijnen en vooral de extra informatie wel.

Psychologie: 8 punten, omdat vooral Tupaarnaq een paar keer goed heeft moeten nadenken over keuzes. Maar ook Matthew krijgt het flink voor zijn kiezen met het idee dat zijn dode vader misschien wel helemaal niet dood is..

Gemiddelde beoordeling: (49/6+) 8,2 punten

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 83

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning geef ik 7 punten omdat het best even heeft geduurd voor ik in het verhaal kwam.

Plot geeft ik 8 punten. Ik werd steeds op het verkeerde been gezet.

Leesplezier geef ik 7 punten omdat ik moeite had met het begin van het verhaal.

Schrijfstijl geef ik 8 punten. Alles wordt zo goed beschreven dat je het in feite zelf kan uittekenen.

Originaliteit is voor mij 8 punten. Omdat het verhaal in Groenland afspeelt en ik geen boeken ken die daar over gaan.

Psychologie 9 punten. Er gebeuren nog al wat heftige dingen in het verhaal. De martelingen zijn niet van deze tijd in westerse landen.

Totaal 47 punten is gemiddeld tussen 7 1/2 en 8

marcel
    Bijdrager
    Post count: 33

Spanning: 8 punten, omdat het begin weinig spanning in zich had en vooral doorkomen was

Plot:10 punten, omdat ik de gelaagdheid een mooie vondst vind.….

Leesplezier:7 punten, omdat het begin heel taai was, later ging het beter….

Schrijfstijl:8 punten, omdat het lekker weg leest ….

Originaliteit:.9. punten, omdat weinig boeken in een dergelijke setting tegenkom….

Psychologie:6 punten, omdat dat niet echt aan de orde is

Gemiddelde beoordeling:.8. punten

ChantalH
    Bijdrager
    Post count: 27

Spanning: 8 punten, omdat je constant weer iets verwacht en in spanning zit over alles wat er gaande is. Er gebeurt zoveel.
    Plot: 8 punten, omdat het een goed plot is dat onverwachts komt, daarnaast blijf je ook nog met een vraag zitten voor het volgende boek.
    Leesplezier: 9 punten, omdat het verhaal vlot en spannend leest. Er zit veel actie in.
    Schrijfstijl: 8 punten, omdat het erg beelden is geschreven.
    Originaliteit: 9 punten, omdat er niet zoveel boeken worden geschreven over Groenland en ook het verhaal van het experiment en de ontvoering is origineel.
    Psychologie: 9 punten, omdat je de hele tijd de onderhuidse spanning voelt die er heerst. Dit wordt nog eens versterkt door de kou waarin men leeft.

Gemiddelde beoordeling: 8,5 punten

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 121

Spanning:9 punten, omdat Nordbo op meerdere vlakken mij als lezer in spanning hield. De verschillende verhaallijnen vechten steeds om voorrang. Eerst wil ik precies weten wat er nu met de vader van Matthew is gebeurd, dan weer voert het experiment van zoveel jaar geleden de boventoon of is het nu de lijn met de ontvoering van Arnaq die het belangrijkst is? En, dan wel geen zinderende spanning, maar meer op het romantische vlak, ook de relatie tussen Matthew en Tupaarnaq zorgt toch wel bij nieuwsgierigheid bij mij.

Leesplezier:9 punten, omdat de hierboven genoemde verhaallijnen steeds weer aanzetten tot doorlezen. Door de afwisseling bleef ik nieuwsgierig. Het enige minpuntje was een in mijn ogen enigszins voorspelbare bad guy. Maar ook dit verminderde het leesplezier niet echt omdat het de vraag bleef of mijn vermoeden zou worden bevestigd.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het past bij het verhaal, vlot, korte hoofdstukken zodat de vaart erin blijft. Een duidelijke aanduiding van de hoofdstukken met datum en plaats. Geen 9 of hoger, omdat sommige zaken wel erg dik werden aangedikt in vaak dezelfde bewoordingen. De beeldende zinnen waarin de omgeving werd neergezet zijn zo goed dat je je bijna in een koud sneeuwlandschap waant.

Originaliteit: 9 punten, omdat met name het experiment tegen de kou leuk gevonden is. De setting in Groenland ben ik tot nu toe alleen in Meisje zonder huid tegengekomen. Het desolate gebied is een passende achtergrond van het verhaal.

Psychologie:9 punten, omdat met name Matthew een mooie ontwikkeling doormaakt in karakter. Ondanks zijn terughoudendheid leer ik hem als lezer steeds meer kennen. Bovendien blijft er na de cliffhanger nog genoeg ruimte over voor nog meer ontwikkeling. Graag zou ik meer over Tupaarnaq leren. Ik hoop dat zij in een volgend boek nog uitgebreider aan de orde komt.

Gemiddeld 8,8

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.