Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 098, Kind 39 Kind 39, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1335
    #17931 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Ilaria Tuti  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

justine
    Bijdrager
    Post count: 114

De plot

Wat vind je van het plot?
    Geweldig, echt super
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot is mooi, wordt goed opgebouwd en gaat heerlijk onder je
    huid zitten
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee dus…
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Had mijn volle aandacht, het boek was moeilijk weg te leggen
    Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Een prachtige schrijfstijl, soms mss wat wollig maar het paste perfect in het geheel
    Stel….Ilaria Tuti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?
    Een heel realistisch verhaal, met een prachtige profiler
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Nee dit was weer eens iets geheel anders. De setting, het verhaal, echt mooi in elkaar gezet
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee hoor, gewoon zo doorgaan, ik wil het volgende boek graag lezen.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 21

De plot

Erg onverwacht. Ik had dit in ieder geval niet voorzien.
    Het werd heel subtiel gedaan. Heel vaak heb je al vroeg door hoe het ongeveer gaat eindigen, maar bij dit verhaal had ik geen enkel idee en dan is het echt een eureka moment.
    Zoals al eerder aangegeven heb ik het echt niet zien aankomen.
    Algemeen

Ik heb geen enkele keer over pagina’s heen gelezen of doorgebladerd. Dit doe ik als ik informatie of stukken tekst tegenkom die ik totaal niet interessant of overbodig vind. Bij dit boek had ik dit helemaal niet.
    Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond de schrijfstijl erg lekker lezend.
    Stel….Ilaria Tuti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?
    Persoonlijk houd ik niet van het typeren van boeken maar in dit geval vond ik het interessant en spannend.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vond dit boek niet zoals andere boeken. De spanning werd goed opgebouwd en je wordt zo nieuwsgierig gemaakt dat je gewoon verder wil lezen om er achter te komen hoe het afloopt.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik vond dit boek erg goed en ik zou er niets aan veranderen. Mijn enige advies zou zijn voor de uitgever en dat is: Ga maar gauw deel 2 uitgeven.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 191

Het Plot.
    1. Super erg verrassend.
    2.Goed opgebouwd en indringend.Het verhaal laat je niet los.
    3.Ik was totaal verrast en had dit helemaal niet zien aankomen.
    Algemeen.
    4.Mijn aandacht is op geen enkel ogenblik verslapt. Dit boek heeft me aangegrepen vanaf het ogenblik dat ik het opensloeg tot het allerlaatste moment. En allerlei emoties zijn aan bod gekomen tijdens het lezen.
    5.Ilaria heeft een heel mooie schrijfstijl. Heerlijk om te lezen. Begrijpelijk met een makkelijke woordenschat.
    6.Heel realistisch geschreven met warme personages zoals Teresa en Massimo.
    Boek.
    7.Het boek had voor mij wel iets speciaals. Niet een boek waarvan je er 13 in een dozijn vindt. Wat mij vooral opviel was het feit dat er sprake is van “het slechte/kwade” en dat ik er door ontroerd werd op het einde.
    8.Ilaria …zeer zeker doorgaan en ik kijk dan ook uit naar (verwacht eigenlijk) de volgende delen met deze twee hoofdpersonen Teresa en Massimo.

Danielle Henssen
    Bijdrager
    Post count: 7

1} De plot vind ik goed gevormd in het verhaal desondanks weinig verrassend.
    2} Er wordt voldoende naar de plot toegewerkt en daar zit wel een opboouwende structuur in die aan het einde een volwaardig resultaat oplevert
    3} voor mij was het einde niet echt een verrassing

4} Het verhaal was wel boeiend maar had voor mij enkele elementen die te verwarrend beschreven warden. Het verleden van kind 39 had wat mij betreft beter uitgewerkt Kunnen worden een gemiste kans om het verhaal nog spannender te maken.
    5} de schrijfstijl was op sommige momenten rommelig waardoor de intensie van het verhaal niet helemaal uit de verf kwam in mijn ogen.
    6} moeilijke vraag aangezien ik niet helemaal tevreden ben over de uitwerking van het verhaal en op sommige momenten heft ze zich het te moeilijk gemaakt. waardoor het aan krachtigheid ontbreekt om hier een woord aan te wijden.
    7} het boek is enigszins uniek maar had iets meer inhoud gekregen als het beter uitgewerkt was.
    8} Probeer bij een volgend verhaal je verhaallijn iets strakker neer te zetten

AT
    Bijdrager
    Post count: 67

De plot

Ik vond het een mooi plot omdat het vanuit diverse lijnen in het boek bij elkaar kwam. Dat weet je als lezer natuurlijk al vanaf het begin, maar dan is nog wel de vraag HOE. Door de sprongen in tijd en de verschillende perspectieven is het boek goed opgezet en moet je als lezer actief lezen en daar houd ik van.
    Ik vond het einde onverwacht omdat ik de arts niet verdacht, maar wel wist dat het een van de dorpsbewoners zou zijn, maar het had net zo goed de politieman of conciërge kunnen zijn.

Algemeen

Ik heb het boek met heel veel gemak gelezen en het kon mijn aandacht goed vasthouden. Doordat de hoofdpersoon een interessante vrouw is, het boek prachtig geschreven is (en dus ook vertaald) vond ik het een genot om te lezen.
    Ik houd van Tuti’s schrijfstijl omdat hij past bij de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Ze is bij tijden poëtisch en dan m.n. over het landschap. Het landschap is ook een ‘karakter’ omdat het het leven van de commissaris niet gemakkelijk maakt.
    Ik zou dit boek typeren als een poëtisch, aangrijpend verhaal.

Ik vond dit geen doorsnee thriller vanwege de rol van de natuur. Mijn tip aan de schrijfster zou zijn om vooral op deze voet door te gaan en de toekomstige boeken met dezelfde commissaris in hetzelfde gedeelte van Italië te laten spelen.

honingbol
    Bijdrager
    Post count: 36

De plot

Ik vond het plot erg goed gevonden. Ondanks dat het al snel duidelijk werd in welke hoek de dader gezocht moest worden bleef het toch boeien en spannend. Wel vond ik het hier en daar wat te ‘makkelijk’. Opeens kwamen ze weer achter zaken waar nog eerder niemand aan had gedacht. Beetje te toevallig zeg maar. Maar ook dit stoorde mij niet dusdanig dat ik niet verder wilde lezen.
    Ik vond het verhaal op het einde rond kind 39 erg ‘mooi’. Zonder er teveel van weg te geven, ik had echt ook met hem te doen. Knap dat ze ook de dader zo’n menselijk gezicht wist te geven.

Algemeen

Ik vond het zeker een boeiend verhaal. Ik wilde de hele tijd doorlezen om te zien hoe het verhaal zich zou gaan ontwikkelen. Het is prettig en toegankelijk geschreven. Geen ingewikkelde verhaallijn.
    Ik zou het boek een thriller noemen. Kan ook eigenlijk niet anders toch? 😉

Dit boek

Hetgeen dit boek uniek maakt is dat ook de dader een menselijk gezicht heeft gekregen. Ik had echt medelijden met kind 39…
    Mijn enige raad is om vooral zo door te gaan.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 83

De plot
    1) Wat vind je van het plot?
    Mooi gedaan. Afsluitend.

2) Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?Goed in elkaar gezet. Het verloop werd goed beschreven met hoe en waarom de handelingen werden gedaan, zoals de aanpak van Teresa.

3) Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    De benadering van Teresa naar het kind 39 was verrassend, zoals de manier van communicatie.

Algemeen
    4) Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het begin vond ik wat slap, waardoor het niet boeiend was. Ik had het idee dat er alleen van de ‘setting’ beschrijvingen werden weergeven. Pas na een paar hoofdstukken kwamen de personages tot leven.
    5) Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Prettig. Begrijpelijk woordengebruik. Volgbaar terugkerend naar het verleden.
    6) Stel….Ilaria Tuti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?
    Over het geheel genomen is het boeiend. Je zou het kunnen noemen als een ‘thrildrama’. Een combinatie van een thriller en drama (nieuw genre?).

Dit boek
    7) Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is uniek. Ik ben niet eerder een thriller tegengekomen met zo’n dramatisch einde. Het geeft inzicht in de dierenwereld. De hiërarchie. Daarnaast de dingen die je ziet kunnen anders zijn dan je op het eerste gezicht ziet. Hiermee doel ik op de beweegredenen van de dader.
    8) Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Op deze pad van schrijven door blijven gaan, dan wordt het volgende boek net zo geslaagd.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 109

De plot
    Het verhaal werd wel goed opgebouwd en de verhaallijnen kwamen goed samen. Het had allemaal
    wel wat spannender en verrassender gemogen. Sommige dingen zijn te voor de hand liggend.
    Het einde zie je gedeeltelijk wel aankomen, maar gelukkig niet helemaal en dat zorgt er toch wel voor dat je het boek met een goed gevoel weglegt.

Algemeen
    Ik vond het op zich wel een boeiend verhaal maar kon er wel heel moeilijk inkomen. Het verhaal maakte me gelukkig nieuwsgierig genoeg om te blijven doorlezen. Op een gegeven moment wist het verhaal me wel te pakken en zat ik echt in het verhaal, maar dit heeft wel meer dan 100 pagina’s geduurd.
    De schrijfstijl was niet helemaal mijn ding, ik kan niet precies zeggen waar dat door komt maar het is mijn smaak niet helemaal. Bepaalde zinnen/woorden die er in stonden, beetje ouderwets kwam het over. Het leest niet lekker vlot weg.
    Het boek typeren vind ik erg lastig in dit geval. Zou zo niet iets kunnen bedenken.

Dit boek
    Het verhaal op zich is vrij uniek, dat wil zeggen kind 39 en hoe hij opgroeide. De norse profiler met een probleem wat ze verborgen houd kennen we zo ondertussen wel.
    Mijn advies zou zijn zo doorgaan. Het is best knap voor een debuut maar de uitwerking is nog niet helemaal wat het zou zijn moeten.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 149

Wat vind je van het plot? Verrassend
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Leuk aan elkaar geschreven
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Een klein beetje,als je het verhaal volgt. Kan je al stiekem beginnen gokken
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik kon volgen. Het was leuk om terug in de tijd te gaan
    Vind je de schrijfstijl van Ilaria Tuti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Goed geschreven 🙂
    Stel….Ilaria Tuti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn? Realistische

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Zzn moord in de bergen heb ik nog niet veel gelezen
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Ilaria Tuti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doe zo verder

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 56

Het plot zat goed in elkaar. Een grote verhaallijn, waar meerdere kleine maar belangrijke verhaallijnen een voor een bij het grote verhaal komen, waardoor het aan het eind een compleet geheel is. Sommige dingen zijn wel erg toevallig en aan het einde neemt het aantal toevalligheden toe, alsof ze er snel een eind aan wilde breien. Als thrillerlezer zie je het einde aankomen, maar ze geeft er een menselijke twist aan.

In het begin had ik af en toe moeite om in de poëtische uiteenzettingen een verhaal te vinden, maar toen ik aan de stijl gewend was, heb ik het met veel plezier uitgelezen. Ze gebruikt een enorme vocabulaire, speelt met moeilijke woorden zodra het menselijk handelen betreft, maar gebruikt eenvoudigere taal bij beschrijven van natuur en gevoelens.
    Voor zover je een label kunt plakken: psychologische thriller.

In dit boek speelt de natuur een zeer belangrijke rol: de ruige schoonheid, de wreedheid, de overweldigende kracht en hoe nietig of juist krachtig een mens daarin is.
    Daarnaast de wreedheid van de mens, een wreedheid van een geheel andere orde.
    Ga door met Teresa en Massimo, maar laat Teresa iets minder een wandelende encyclopedie zijn, die zelfs de chemische samenstelling van delfstoffen uit haar mouw schudt.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 48

De plot
    Wat vind je van het plot? Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Ik had meer verwacht van het plot. Ik miste wat vaart en wat spannende elementen. het was nu wat snel en toevallig. De structuur was voor mij voor dit genre net te gemakkelijk en wat ik al vaker gelezen heb. Weinig verrassingen.

Ja. Ik had op een gegeven moment de arts al op mijn lijst staan als hoofddader. Het was voor geen verrassing dat hij de dader was.

Algemeen

Nee , het had niet continu mijn volle aandacht. In het begin moest ik mij er wel even doorheen bijten. het voelde niet echt vloeiend aan. Daarna kwam het verhaal meer op gang.

Ik vind haar schrijfstijl niet moeilijk maar eerder afleidend geschreven met haar poëtische zinnen. Het was voor mij niet dé toevoeging in het verhaal. Ik heb maar heel af en toe, vooral in het begin, geconcentreerd gelezen. Daarna was het gewoon lekker lezen.

typeren is gelijk een stempel zetten op…… Maar ik zou het scharen richting een psychologische thriller.

Dit boek

Het boek vind ik qua plot er een van zoveel. Te snel afgewerkt en mist net dat hele spannende op het verkeerd te zetten element. Het had voor mij meer afgewerkt mogen zijn.

Ilaria zorg ervoor dat het verhaal af is. Het eind had beter, sterker en opbouwender gekund. Voor een debuut is het zeker niet slecht. Ik wil in ieder geval deel 2 lezen. Er zit nog genoeg potentie in de verhaallijn. Ga zo door, maar let op de spanningsboog binnen het verhaal.

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 36

De plot
    Ik vond het plot van dit boek goed opgezet. Er waren verschillende verhaallijnen die uiteindelijk prachtig samenkwamen. Het was een verrassend en origineel plot.
    De opbouw van het boek was goed en er werd langzaam toegewerkt naar het eind. Knap gedaan en verrassend. Zeker het eind met de dokter.

Algemeen
    Het verhaal was boeiend. Ik moest er in het begin even inkomen, maar toen ik de eerste 50 pagina’s had gelezen, kwam ik goed in het verhaal en wilde ik blijven lezen.
    De schrijfstijl van Ilaria Tuti is prettig en goed begrijpelijk.
    De typering van het boek is: geloofwaardig.

Dit boek
    Ik vond het boek verrassend en origineel. Dit is geen thriller van 13 in een dozijn. De dader en zijn herkomst waren zeer bijzonder en dit maakte dit boek leuk. Ook commissaris Teresa vond ik een boeiend personage, net weer anders dan politiemensen in andere thrillers. Zij weet ook de menselijke kant van de dader te laten zien en dat vond ik bijzonder.
    Ik hoop dat er nog meer boeken volgen waarin we Teresa en de andere personages nog beter leren kennen.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 59

De plot

Ik vond dat te plot in het begin langzaam op gang kwam, wist niet wat ik moest verwachten. Daarna bouwde het op en werd het super spannend. Heel apart geschreven, een boek wat je niet snel vergeet.
    Ik vond het fijn lezen dus fijne structuur

Nee, door dat de verschillende verhaallijnen zijn, is het een onverwacht einde.

In het begin niet, kwam er moeilijk doorheen maar daarna had het mijn volle aandacht.

Het was niet te moeilijk geschreven, waardoor ik niet veel hoefde te denken. Daardoor was het prettig lezen,

Verrassend,

Ik vond het verhaal uniek geschreven en knap opgebouwd naar een spannend einde, maar heb wel al meer van deze boeken gelezen.
    Ga zo door, dan blijf je je ontwikkelen en dan worden de boeken nog beter,

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 117

De plot

Een origineel plot.

Het ging niet erg snel maar het bleef wel boeien. Tot op het laatst bleef het spannend met een verrassend einde.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Direct van het begin wist ik wie de dader zou moeten zijn. Natuurlijk heeft de auteur geprobeerd om iedereen met de concierge op een fout been te zetten. De nadruk in het verhaal lag een beetje op kind 39 en gezien het verhaal omtrent dit kind was het eigenlijk aannemelijk dat dit kind de dader zou zijn.

Algemeen

Dit soort boeken is mij op het lijf geschreven. Prachtig verhaal, mooie karakters, natuur, psychologie.

Prettige schrijfstijl. Makkelijke woorden, korte zinnen.

Naturalistisch, gevoelig.

Dit boek

Dit is een boek die maakt dat ik het met de dader te doen heb ondanks alles. Knap geschreven dat je als lezer gaat kiezen voor de moordenaar terwijl hij ook eigenlijk dat slechterik is.

Neem even een pauze, ga wandelen in die mooie bergen en bedenk weer zo’n goed verhaal. Je kunt het!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.