Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 098, Kind 39 Kind 39, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1335
    #17928 |

Vragen ThrillZone leesclub Kind 39

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Ilaria Tuti vergelijkbaar?
    3. Is het lezen van Kind 39  voor jou aanleiding om eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

AT
    Bijdrager
    Post count: 67

Gisteren heb ik ‘Kind 39’ uitgelezen en met heel veel plezier. Een van de redenen dat ik het zo’n goed boek vond was dat de karakters inderdaad een ontwikkeling doormaken. Althans de relatie tussen de karakters. De beide hoofdpersonen, Teresa en Massimo, veranderen zelf niet veel, maar we leren ze wel iets beter kennen en m.n. de relatie tussen beiden evolueert in een relatie met wederzijds vertrouwen.
    Teresa is zonder twijfel het meest interessante karakter. Eigenlijk kom je het meest over haar te weten door haar dagboekaantekeningen en soms een kleine inkijk in haar gedachtewereld. Ze is interessant omdat ze zeker geen standaard Italiaanse mooi, gesoigneerde vrouw is, maar eerder een slons die te zwaar is, lijdt aan diabetes en ook nog eens merkt dat ze soms dingen niet meer kan onthouden en misschien al vroeg het slachtoffer is van Alzheimer, al wordt deze term in het boek nog niet gebruikt. Doordat er nog veel ontwikkelingen mogelijk zijn en we ook Massimo nog niet goed kennen (en de reden waarom hij hier is komen werken), neem ik aan dat er nog meer boeken volgen (en die ga ik dan zeker lezen).
    Ik zou aan geen v.d. karakters iets willen veranderen, hoogstens had ik Massimo al iets verder uitgediept willen zien.

De schrijfstijl past ontzettend goed bij het boek waarbij de natuur ook een belangrijk ‘karakter’ is. De indrukwekkende omgeving waarin dit boek zich afspeelt wordt poëtisch omschreven en dat mooie taalgebruik gebruikt de auteur vervolgens ook om meer alledaagse zaken te beschrijven. Dat gaat mooi vloeiend in elkaar over.
    De schrijfstijl deed me enigszins denken aan Paolo Cognetti in De Acht Bergen. Ook een Italiaanse schrijver die de natuur onderdeel maakt van zijn schrijfstijl en verhaal.

Danielle Henssen
    Bijdrager
    Post count: 7

1) de karakters ontwikkelen wel enigszins maar niet in grote sprongen. Er wordt wel wat meer uitleg gegeven over de ‘ziekte’ van Teresa maar dat is nog maar mondjes maa. De andeee personages blijven een beetje hangen in waarbij het dus voornamelijk draait om het wel en wee van Teresa.
    2) Nou ik vind de 4 kinderen wel interessant zij maken toch het verhaal net iets spannender
    3) de personage zijn zo passend gemaakt in het verbaal dat er weinig verandert moet worden
    4) de schrijfstijl is op sommige momenten heel beeldend waarna je vervolgens dan weer in een soort van wazig omschrijving valt waarbij je dan even de aandacht kwijt raakt. Met name het mysterie omtrent Andreas. Hier hangt toch wel een bepaalde sfeer omheen die soms te moeilijk omschreven is.
    5) ik ben niet zo van het vergelijken met andere schrijvers dus kan helaas hier geen passend antwoord op geven.
    6) ik ben zeker benieuwd naar een nieuw boek van deze auteur

justine
    Bijdrager
    Post count: 114

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Jazeker, Je ziet Teresa groeien in mijn ogen tot een nog mooiere vrouw dan ze al is.
    Heel empathisch. Ook Marini haar collega doet het goed, hij wordt steeds zekerder van zichzelf.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ja, ik vind Teresa echt een mooie vrouw
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee hoor, gewoon zo laten
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja en nee, het is soms misschien wat te bloemrijk, maar het misstaat zeker niet. Vind het nog steeds
    een prachtig geschreven verhaal.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Ilaria Tuti vergelijkbaar?
    Geen idee, laat elke schrijver gewoon mooie verhalen schrijven. Ben niet zo van de hokjes
    Is het lezen van Kind 39 voor jou aanleiding om eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ja ja en nog eens ja…zo mooi

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Gea Krikken-Elzing
    Bijdrager
    Post count: 21

Ik heb zojuist het boek Kind 39 uitgelezen en wil als eerste Thrill Zone en Xander Uitgevers bedanken voor de mogelijkheid om dit boek te mogen lezen. Ik heb echt met volle teugen genoten en het boek was van begin tot eind spannend. Er is geen enkel moment geweest dat ik dacht dat bepaalde gedeeltes niet nodig waren, of dat het met minder woorden beter was geweest.

Van de karakters had ik alleen het idee dat Teresa Battaglia evolueerde, jammer genoeg werden de andere karakters niet echt uitgelicht met name van Inspecteur Massimo Marini had ik wel wat meer willen weten.
    Teresa is echt mijn favoriete personage, ik vond haar erg sympathiek. Zo kwam zij niet altijd naar buiten in het verhaal maar gevoelsmatig vond ik haar erg meelevend.
    Ik zou verder niets aan de personages willen veranderen, ik zou alleen graag meer over hen willen weten.

Ik vond het boek, qua schrijfstijl, erg prettig lezen. Ik kan niet echt zeggen dat dit bij het verhaal past, maar ook niet dat het niet bij het verhaal past.
    Ik lees erg veel boeken van erg veel auteurs. Alleen vind ik de auteurs zelf niet belangrijk, ik vind het belangrijk dat ze goede boeken schrijven. Hoe het zit met het privéleven van de auteur, of als ze schrijven zoals een andere auteur, vind ik niet interessant. Je ziet ook vaak op de covers met welke andere auteurs sommige boeken te vergelijken zijn en ook hier let ik nooit op. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. En als de vraag is: “Zou Ilaria Tuti een favoriete auteur kunnen worden?” Dan kan ik antwoorden met een volmondig, Ja! Ik hoop alleen dat we niet zo lang hoeven wachten op deel 2 van Commissaris Battaglia en Inspecteur Marini.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 191

De Karakters:
    1.Naarmate het boek vordert krijg je een betere kijk op het karakter van Teresa. Ze lijkt te groeien, ze gaat helemaal op in haar werk maar laar je ook meekijken in haar privéleven. Ze laat steeds meer van haar gevoelens zien, haar zwakke kanten. En Massimo krijgt steeds meer zelfvertrouwen naar het einde toe.
    2.Zeer zeker Teresa.
    Ze is empathisch , een mooie vrouw die ondanks haar tekortkomingen, haar ziekte de strijd met het kwade aangaat en niet van opgeven wil weten. Ditmaal geen jonge, knappe, blonde commissaris maar een oudere, zieke commissaris die zichzelf enigszins verwaarloost.
    Een personage dat ik graag zie terugkeren in vervolgverhalen.
    3.Misschien Massimo iets meer uitdiepen maar dat kan dan in de volgende delen want ik ga er van uit dat die er gaan komen.
    De Auteur:
    4.De schrijfstijl is indrukwekkend. Je waant je in het dorpje, in het bos. Je ziet alles zo voor je. Zelfs de gruwel is mooi beschreven…mag ik dat wel zeggen.
    Het is heel prachtig geschreven vanuit verschillende standpunten en verschillende tijdstippen.
    5.Vergelijken met een andere auteur daar doe ik niet aan mee .Elke auteur probeert een zo uniek mogelijk boek af te leveren en Ilaria heeft hier een geweldig WAUW-VERHAAL neergezet.
    6.ZEER ZEKER…ik kijk al uit naar eventuele vervolgverhalen…..Kom maar op Ilaria…

Ant
    Bijdrager
    Post count: 48

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Teresa is degene die de meeste ontwikkelingen maakt. Zij is echt de rode draad qua karakters in het geheel. Ze opent zich steeds meer naar de lezer toe. Ik vond het jammer dat Massimo zo’n oppervlakkig karakter heeft. Hij komt nu wat sullig over. Hierin had meer ontwikkeling in gemogen wat mij betreft. Het komt nu te weinig uit de verf.

De kinderen vond ik wel een hele boeiende. Toch was Teresa de favoriet omdat zij de meest belangrijke rol had in het verhaal.

Ik zou Massimo meer ontwikkeling zien doormaken. Zowel persoonlijk als in zijn werk. Ik denk dat de verhaallijn dan sterker tot ontwikkeling komt.

De auteur
    De schrijfstijl past bij het verhaal. Ze weet de gebeurtenissen en omgeving goed in elkaar te verweven. Het is een beeldende schrijfstijl. Dit geeft het verhaal net dat beetje meer.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Ilaria Tuti vergelijkbaar?
    Lastige vraag. Ik ben niet zo van het vergelijken van auteurs. Ieder heeft zijn eigen schrijfwijze en stijl. Het geeft ook geen meerwaarde aan hoe een auteur of schrijfstijl is. Door te vergelijkingen schep je bepaalde verwachtingen, die niet altijd recht aan doen.

het lezen van Kind 39 voor jou aanleiding om eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ik ben wel benieuwd naar een vervolg. Er zijn genoeg open eindjes voor een tweede deel. Dus ik zou het volgende deel gaan lezen.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 59

De karakters

Ja, je leert de perosonages steeds beter kennen. Ik denk dat Theresa het meest groeit, je krijgt van haar een beter beeld.

Teresa omdat je haar het meest leert kennen,

Massimo is wat vlak, maakt weinig ontwikkeling door lijkt, hij zou wel wat actiever mogen zijn hierin.

De auteur

Ja, het boek leest heel fijn , niet teveel moeilijke woorden, je waant je in het verhaal.

Dit is echt heel moeilijk, ik zou zo even niemand kunnen bedenken.

Is het lezen van Kind 39 voor jou aanleiding om eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ja, ben erg nieuwsgierig naar vervolg boeken van deze schrijver.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 149

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja, je leert ze naarmate beter kennen. Je leert hun verleden kennen
    Heb je een favoriete personage? Zo ja,
    Massimo, vind het een super speurder
    wiee spreekt je het meest aan en waarom? Massimo, geeft nooit op
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Niks
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja,erg vlot geschreven
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Ilaria Tuti vergelijkbaar? Op dit moment weet ik het nier
    Is het lezen van Kind 39 voor jou aanleiding om eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Ja hoor!

honingbol
    Bijdrager
    Post count: 36

De karakters

Theresa is het personage dat het meest evolueert. Is zij aan het begin ‘alleen maar’ een nukkige, chagrijnige vrouw, is zij aan het einde iemand die worstelt met haar gezondheid en een zware tijd achter de rug blijkt te hebben. De manier waarop zij op het laatst Massimo aanpsreekt laat zien dat ze toch niet zo zwaar op de hand is als in eerste instantie lijkt.
    Ook Massimo maakt een proces door. Aan het begin van het boek lijkt hij nog zo’n nietszeggend type uit de stad, maar hij blijkt toch over bijzondere skills te beschikken.

Mijn favoriete personage is Massimo. Aan het begin had ik echt met hem te doen. Als nieuwkomer zo’n binnenkomer hebben… Toch weet hij zich staande te houden!

Nee, niets. Sowieso is het niet mijn boek, dus ook niet aan mij om iets te willen veranderen. De schrijfster heeft hiervoor gekozen en dat is uiteraard haar goed recht.

De auteur

Jazeker. Het is spannend en prettig geschreven. Het boek maakte dat ik door wilde lezen om te kijken hoe het verder zou gaan. Wel was het hier en daar wat te toevallig, maar ach…

Geen idee, ik weet zo echt niemand waar ik haar mee zou willen vergelijken.

Absoluut! Ik ben aangenaam verrast door dit boek en ik hoop dan ook van harte dat er meerdere boeken met Theresa en Massimo gaan volgen.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 83

De karakters
    1) Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Naar mijn idee groeit alleen de personage Massimo. Hij leert de kneepjes van het vak als agent. Het kweken van mensenkennis om o.a. een profiel op te kunnen stellen. De beweegredenen van een persoon. Zo ook het er achter komen wat de motieven van een verdachte zijn. Wat wil hij of zij bereiken.
    2) Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Teresa is een getormenteerd, ondanks dat kan ze heel goed in de ander inleven. Het is een vrouw met een groot hart, maar naar buiten toe laat ze een klein deel van zien. Ze stelt zich niet makkelijk open.
    3) Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee ik zou iets veranderen. De personages zijn divers.

De auteur
    4) Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het einde van de zoektocht en de epiloog had meer de stijl van drama/roman. Daardoor was ik toch aangenaam verrast, daar het een thriller is.
    5) Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Ilaria Tuti vergelijkbaar?
    Een aantal dingen deed me denken aan een ander boek dat ik onlangs heb gelezen ( ‘Heimwee naar bloed’ van Dario Corenti). Italiaans, een norse baas die als een ‘leraar’ optreedt voor de onervaren collega. Een seriemoordenaar en ritueelachtig doen lijkend plaats delicten.
    6) Is het lezen van Kind 39 voor jou aanleiding om eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ja ik denk het wel. Het was een meeslepend verhaal.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 109

De karakters
    De karakters evolueren mijn inziens wel wat , maar niet heel erg veel. We leren ze wel wat beter kennen tijdens het verhaal maar ook niet heel erg.
    Ik heb geen favoriete personage, daarvoor vind ik dat je ze te weinig leert kennen en niet echt kunt meeleven met ze. Teresa vind ik niet echt sympathiek overkomen, ze zal er haar redenen voor hebben maar ik vind dit niet echt duidelijk worden in het verhaal. Massimo vind ik het leukst, die komt binnen in een nieuw team en word niet echt vriendelijk behandeld. Maar van hem komen we te weinig te weten vind ik.
    Ik zou niks aan een personage willen veranderen, maar had wel iets meer over de personages willen weten. Waarschijnlijk komt dit in een volgend deel nog aan bod.

De auteur
    Ik vond de schrijfstijl niet helemaal mijn smaak, kon er niet zo makkelijk in komen. Het deed wat ouderwets aan, er werden woorden/zinnen gebruikt die te gemaakt waren wat mij betreft. Maar ik vond het wel bij het verhaal passen. Het dorp was ook ouderwets en qua sfeer van het dorp paste de schrijfstijl daar wel bij.
    Er komt niet direct een auteur in me op waar ik het mee zou kunnen vergelijken. Vind dat ook altijd wel erg moeilijk.
    Ik zou wel een volgend deel van deze schrijver willen lezen, tenminste alleen als het weer over deze personages gaat. Dit omdat de schrijfstijl mij niet helemaal aanstond maar ik wel benieuwd ben geworden naar de personages en meer over ze zou willen weten. Dus als er nog een volgend boek komt met deze hoofdpersonen zou ik dat boek nog een kans geven.

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 56

De karakters

Gedurende het verhaal ga je Teresa steds beter leren kennen, krijg je een kijkje in haar geest, haar gevoelens. Je maakt haar angsten mee voor haar ziekte en daarin groei je mee.
    Massimo blijft wat buiten beeld, maar ook hij wordt steeds duidelijker neergezet.
    Alle andere personages zijn gebruikt als types, om het verhaal te vertellen.
    Teresa boeit me, ik zou er graag eens een goed glas wijn mee gaan drinken.
    Het enige wat me verbaast, is dat ze zo buitengewoon veel weet van daderprofilering en dat ook na één plaats delict al ventileert.

De auteur

In het begin moest ik heel erg wennen aan de soms wat poëtische stijl. Ik had er moeite mee dat een gruwelijke situatie bijna omfloerst beschreven wordt. Ik miste de rauwe werkelijkheid. Maar toch boeide het verhaal en ging het passen. Ik vergelijk niet graag auteurs en bovendien is het mijn eerste Italiaanse thriller.
    Ik zou een volgend boek, zeker als ze verder gaat met Teresa en Massimo, graag lezen

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 36

De karakters
    Ik heb zeker het gevoel dat de karakters evolueren. Teresa is een boeiend hoofdpersonage en eigenlijk het enige personage dat je echt goed leert kennen in dit boek. Ze is een ervaren commissaris die te doen krijgt met een moeilijke zaak. Daarbij krijgt ze een nieuwe collega en komt ze erachter dat ze aan een ziekte lijdt. Geen prettige dingen, maar Teresa weet zich staande te houden, de zaak op te lossen en ze weet een manier te vinden om met haar ziekte om te gaan. Knap, want Alzheimer is voor een commissaris een moeilijke ziekte voor het uitvoeren van je baan.

Mijn favoriete personage is Teresa. Ze is een sterke vrouw die haar vak goed weet uit te voeren. Toch vindt ze het moeilijk om haar zwakte te laten zien en probeert ze die te verbergen. Dit is herkenbaar en krachtig, al maakt ze het daarmee heel moeilijk voor zichzelf. Ik vind het ook mooi hoe ze de dader een menselijk gezicht geeft en ook laat zien als slachtoffer.

Ik hoef niet iets te wijzigen aan een karakter, ik zou Massimo en de andere collega’s van Teresa wel beter willen leren kennen.

De auteur
    De schrijfstijl past bij het verhaal. De auteur heeft een prettige schrijfstijl en weet de pracht van de omgeving van het gebied goed over te brengen. Het boek heeft ook een sterke opbouw die uiteindelijk alle verhaallijnen bij elkaar brengt.

Ik vind het lastig de schrijfstijl van Ilaria Tuti te vergelijken met een andere schrijver, er komt zo niets bij mij op.

Dit boek geeft nog niet alle informatie over de personages. Zo heeft Teresa in het verleden iets meegemaakt, dat niet precies verteld wordt. Ook het verleden van Massimo is niet toegelicht. Dit doet vermoeden dat er vervolgdelen komen, waarin de personages verder worden uitgediept. Ik zou vervolgdelen, of andere boeken van Tuti graag lezen!

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 117

Nou, ik heb hem al een tijdje uit maar ik had even geen tijd om mijn mening te geven. Nu ben ik er voor gaan zitten…
    Hier gaan we dan.

De karakters

Natuurlijk wel in het karakter van Teresa. Ze is immers de hoofdrolspeler van het verhaal. Je krijgt een beetje een inkijk in haar persoonlijke leven. Haar ziekte en wat het met haar doet. Maar ook hoe ze als speurneus haar doel achtervolgt. Ze wordt sterker naarmate het verhaal vordert.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Deze vraag vind ik nu eigenlijk wel grappig. Normaal neem je het op voor de good guy. Maar in dit verhaal neem ik het graag op voor de bad guy. Dus kind 39 zelf. Eigenlijk was ik vanaf het begin nieuwsgierig naar hem. Gewoon omdat ik aanvoelde dat er toch ook iets anders was. Helemaal aan het eind van het verhaal wist ik het zeker dat dit toch mijn favoriete personage was. Ik heb echt met hem te doen gehad hoe hij zonder liefde opgroeide. En zijn instinctieve liefde voor de natuur en kinderen. Hartverscheurend!

Nee, ik denk dat iedereen goed is omschreven. Wellicht dat Massimo een betere rol had moeten hebben.

De auteur

Heerlijke schrijfstijl. Hoeft niet anders. Je leest en je laat je zo meevoeren.

Geen idee. Deze auteur is wat mij betreft heerlijk haar eigen ding aan het doen. Geen copycat.

Zeldzaam dat ik het met overtuiging in slechts een paar woorden kan zeggen: Zonder meer!
    Ik vond het een super debuut.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.