Home Forums Leesclub 136: Kamer 305 Kamer 305, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #24477 |

Vragen ThrillZone leesclub Kamer 305                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen  is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling  geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Yvonne Franssen  specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van Kamer 305  de eerdere en volgende boeken van  Yvonne Franssen  ook lezen?
    Gerda
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters :
    1, Voor mijn gevoel evolueren de meeste personen in het boek de positieve kant op . De persoon die cursief in het boek naar voren komt glijdt af naar nog “enger”, die heeft echt een zieke geest!
    2, mijn favoriet is denk ik wel Eva, wat zij heeft mee moeten maken in haar jeugd en dan gaandeweg het verhaal moet inzien dat ze zich weer “vergist” heeft. Toch zet ze door om de waarheid naar boven te krijgen, goed zo meisje !
    3, natuurlijk zou ik wel wat aan de boosdoener willen veranderen maar dan is het hele verhaal weg, en dat zou ook weer zonde zijn. Eigenlijk vind ik het wel jammer dat Kim in het begin een voor mij onbegrijpelijke keus maakt…..

De auteur :
    4, de schrijfstijl vond ik prima, begrijpelijk Nederlands met steeds een kijk op het verhaal door de ogen van een ander persoon. Het maakte voor mij dat ik door wilde lezen!
    5, de schrijfstijl kan ik het best omschrijven als meeslepend want ze sleurde me in het verhaal !
    6, mijn plan is om zeker meer van Yvonne Franssen te gaan lezen, ik hoop dat ik niet teleurgesteld ga worden want dit boek vond ik echt te gek !

moedrie
    Bijdrager
    Post count: 81

1 Heb je het gevoel dat de karakters evalueren.Zo ja hoe ?

Kim en Eva vindt ik wel dat ze meer naar zich zelf gaan luisteren, Eva heeft een flink rugzakje. Kim daarin tegen heeft denk ik verkeerde beslissingen genomen

2.Heb je een favoriete personage?  zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Eva is wel een favoriet vindt na alles wat ze heeft meegemaakt toch een vriendelijk mens
     blijft

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

nee denk als je wat veranderd het verhaal niet meer klopt

De Auteur

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past zo ja of nee waarom?

het leest erg vlot en erg spannend waardoor je het zo uit hebt

5.Kun je de schrijfstijl van Yvonne Franssen specifiek beschrijven bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

erg meeslepend en het zet je ook aan het denken je blijft ermee bezig

6.Ga je na het lezen van Kamer 305 de eerdere en volgende boeken van Yvonne Franssen ook lezen ?

als ik de kans krijgt zeker wel

Anita
    Bijdrager
    Post count: 33

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

De karakters evolueren inderdaad. De angst, de onzekerheden, het wantrouwen maken bij de verschillende personages plaats voor positievere karaktereigenschappen. Aan het eind van het verhaal staan de personages er echt en stijgen sommige zelfs boven zichzelf uit.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Mijn favoriete personage is Eva. Wat een parcours moet deze jonge vrouw niet afleggen zeg! Zij krijgt heel wat te verwerken. Haar pijnlijke verleden, haar gevoel van eenzaamheid, keer op keer wordt ze op de proef gesteld, zie je haar worstelen om haar leven op de rails te krijgen. Ze krijgt het niet op een blaadje, maar blijft moedig en blijft vertrouwen stellen in de mensen om haar heen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee, ik vind alles en alle personages perfect in balans met elkaar. Verandering zou de gang van het verhaal kunnen verstoren.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

De schrijfstijl past perfect bij dit soort verhaal. Hoewel het verhaal in het heden speelt, past het perfect dat we Eva een tijdje meemaken in het verleden. De snelle perspectiefwissels maken dat we op elk moment op de hoogte zijn van de acties van alle protagonisten.

Kun je de schrijfstijl van Yvonne Franssen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

De schrijfstijl van Yvonne Franssen is beeldend en meeslepend. Indien dit boek zou verfilmd worden zou me dat niet verrassen en zal ik één van de eersten zijn om een ticket te kopen; meeslepend omdat ik het boek echt niet weg kon leggen.
    Ga je na het lezen van Kamer 305 de eerdere en volgende boeken van Yvonne Franssen ook lezen?

Oh ja!! Dat ga ik zeker doen!

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 299

De karakters

Ja, vooral Eva (de anderen ook wel, maar minder). Vanuit haar onzekerheid en moeilijkheden weet ze de juiste beslissingen te nemen.

Eva, omdat zij veel te verwerken heeft gehad, maar er sterk uitkomt.

Nee, ieder heeft zijn eigen karakter en die zijn geheel passend in het verhaal.

De auteur

Ja, korte hoofdstukken, steeds met wisselend perspectief. Dat houdt de vaart in het verhaal.

Kun je de schrijfstijl van Yvonne Franssen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Kort en krachtig, realistisch en beeldend.

Ga je na het lezen van Kamer 305 de eerdere en volgende boeken van Yvonne Franssen ook lezen?
    Voor zo ver ik ze nog niet gelezen heb, ga ik dat zeker doen.

YvonneF
    Bijdrager
    Post count: 63

Dank je! En tuurlijk, nu de rest lezen! 😉

YvonneF
    Bijdrager
    Post count: 63

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar wat jij gedaan zou hebben als je Kim was?

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Post count: 26

* Kamer 305 is geschreven vanuit vier personen, Kim, Martijn, Eva en de, in het begin nog, onbekende moordenaar.
    Eerst wordt een kort hoofdstuk gewijd aan Eva, daarna komt de onbekende persoon aan het woord en dan begint het eigenlijke verhaal dat zich in ruim een week afspeelt.

* Eva spreekt mij het meeste aan, ze heeft veel mee gemaakt in haar leven, maar ze blijft krachtig en vriendelijk in het leven staan, heel erg knap.

* Nee, alle personages horen in het verhaal, en daar moet je niks aan veranderen.
    Anders wordt het verhaal heel anders.

De auteur
    * Ja, vind de schrijfstijl erg prettig en past goed bij dit verhaal.
    Het is duidelijk geschreven en heel prettig om te lezen.

* Ik vind de schrijfstijl erg meeslepend, en je zit zo in het verhaal dat je er ook beelden bij krijgt.
    * Een film van dit boek zou erg leuk zijn, zou zeker naar deze film gaan.

* Ja, ga ze zeker lezen, ben erg benieuwd naar de eerdere en volgende boeken van Yvonne Franssen.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 95

De karakters groeien zeker in de loop van het verhaal; vooral de dames: Kim en Eva. Ze nemen het heft in eigen handen, worden dus steeds sterkere personen!

Eva is wel favoriet. Je moet wel van haar houden na alles wat ze heeft meegemaakt ; als kind maar ook nu weer.

Als lezer moet je niets willen wijzigen aan de personages.

De schrijfstijl is passend voor dit verhaal; lekker korte hoofdstukjes, gebeurtenissen verteld door meerdere
    personages. Heden en verleden gemengd…Prima Mix. Alleen mocht het wel wat spannender zijn.

Yvonne schrijft prettig. Dit boek leest vlot, niet ingewikkeld, korte hoofdstukjes… Je moet alleen in het begin goed opletten om de personen niet te verwarren. Het is alsof je erbij bent, heel beeldend geschreven.

Ik heb schaduwen al gelezen en zal zeker meer van Yvonne gaan lezen.

Marieke-miek
    Bijdrager
    Post count: 41

De karakters

Ze worden wijzer doordat ze meer informatie krijgen, maar echt ontwikkeling zie ik niet, daar is de periode waarin het speelt ook te kort voor.

Ik vond Eva wel leuk. Ze kwam in enorme gewetensnood, maar wist daar verstandig mee om te gaan. Ze heeft geen makkelijk leven gehad, maar ze maakt er wel wat van.

Nee, dat zou ten koste gaan van het verhaal

De auteur

Ja, fijn geschreven en door de constante perspectief wisselingen bleef het boeiend en spannend.

Boeiend, uitnodigend, spannend

Als ik de kans krijg zeker

SJMSchrijft
    Bijdrager
    Post count: 18

De karakters

1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja. Franssen geeft heel duidelijk aan over wie ze schrijft. Elke keer geeft ze weer een nieuw brokje met informatie over de personages. Zelfs over de moordenaar.

2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik zou zeggen Kim. Vind het geweldig hoe ze met het vinden van een lichaam om gaat… al denk ik dat ze soms toch iets te gedreven is en het type is dat zichzelf telkens weer in de nesten weet te werken.

3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik denk dat iets veranderen niet nodig is. Dan zou het verhaal ook niet meer kloppen.

De auteur

4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja. Op deze manier, vanuit de ik- vorm per personage, laat de lezer steeds een beetje meer zien over de personages en zorgt ervoor dat de lezer al dan niet onbewust bij het verhaal wordt betrokken. Al zou ik ook geen moeite hebben met een thriller dat op de vertellende manier is geschreven.

5 Kun je de schrijfstijl van Yvonne Franssen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vind haar schrijfstijl altijd heel ritmisch. En uiteraard spannend.
    6 Ga je na het lezen van Kamer 305 de eerdere en volgende boeken van Yvonne Franssen ook lezen?
    Schaduwen heb ik al gelezen =D

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 67

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Er wordt telkens door de verschillende personages vanuit hun eigen ik-perspectief vertelt, ik heb hierdoor niet de indruk dat de karakters sterk evolueren. Kim verandert wel door de omstandigheden.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Kim misschien, of Eva. Kim omdat ze zich kan losmaken, Eva omdat ze te vroeg volwassen geworden is.
    Ik zou Martijn wat meer diepgang geven.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik zou niet weten wat er moet veranderen aan de schrijfstijl.
    5. Kun je de schrijfstijl van Yvonne Franssen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De schrijfstijl is vooral meeslepend.
    6. Ga je na het lezen van Kamer 305 de eerdere en volgende boeken van Yvonne Franssen ook lezen?
    Misschien, maar ‘so many books, so little time’, zal ervan afhangen. In dit deel van de wereld kom je weinig Nederlandse thrillerauteurs tegen.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 58

De karakters

Doordat we vanuit verschillende personages het boek lezen, bouwen de karakters zich goed op. Echt heel diepgaand evolueren de karakters zich niet, maar dat vond ik ook niet nodig voor de verhaallijn. Het psychologische aspect zorgt voor de balans.

Ik vind Eva en Kim toch wel mijn favoriete personage. Als ik een lichte voorkeur mag uitspreken dan is het toch Eva. Zij heeft het meest te voorduren gehad en heeft een sterk karakter.

Nee. Ik denk niet dat dat de balans van het verhaal zou veranderen.

De auteur
    Ja. Het zorgt voor een sterk psychologisch aspect in het verhaal Het afwisselen tussen de personages en tijdlijn zorgen voor balans en houdt de lezer bij het verhaal.

psychologisch, spannend, verrassend en goed opbouwend

Schaduwen heb ik al gelezen. Dat was de reden dat ik heel benieuwd was naar Kamer 305. Ik ben nog wel benieuw naar De genius. Ik wil deze nog wel lezen van haar. Haar volgende boek zal ik zeker in de gaten houden. Ik vind haar schrijfstijl wel prettig en uitnodigend om meer van te lezen.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 179

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja en dan voroal bij Kim en Eva. Zij voelen echt
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Echt sympathiek vind ik de personages niet maar ik ga dan toch voor Eva door haar sterke karakter
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Dat is niet aan de lezers vind ik
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? het begin was wel even wennen. Verder heeft het een vlotte schrijfstijl en leest het vlot weg. Door de wisselende perspectieven en de vele acties blijf je lezen
    Kun je de schrijfstijl van Yvonne Franssen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Ik vind het een meeslepend verhaal,
    Ga je na het lezen van Kamer 305 de eerdere en volgende boeken van Yvonne Franssen ook lezen? Zeker als de tijd me gegeven word. Er komen steeds meer van dit soort goede boeken op de markt

Corina
    Bijdrager
    Post count: 12

De karakters

1. Echt evolueren doen de karakters niet, wel merk je dat je steeds een beetje meer informatie krijgt waardoor je de personages beter leert kennen
    2. Eva absoluut mijn favoriet, ergens kan ik haar spiegelen aan mezelf, ze heeft een heel sterk ontwikkeld karakter.
    3. Nee zeker niet, elk personage is goed ontwikkeld en hoort op de plaats in het verhaal.

De auteur

1. Ja, de schrijfstijl zorgt boor meer inlevingsvermogen en opbouw van spanning.
    2. Spannend en meeslepend
    3. Ze zijn zeker op mijn lijstje van de te lezen boeken komen te staan, ben erg benieuwd wat ze nog meer in petto heeft.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.