Home Forums Leesclub 170: In vrije val In vrije val, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2007
    #29525 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.  

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je In vrije val een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Corine Hartman vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Corine Hartman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

ranata
    Bijdrager
    Post count: 78

De plot

Wat vind je van het plot?
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

Vond je In vrije val een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    In het begon had ik wel moeite om in het verhaal te komen, het kon mij nog niet echt helemaal boeien, maar naarmate het verhaal vorderde werd ik in het verhaal getrokken en was ik heel benieuwd naar hoe het nu zat.
    Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? prettige schrijfstijl, het is geen moeilijke stijl, ze legt de medische dingen ook een soort van uit, dus dat blijft goed te volgen. Dus als je eenmaal in het verhaal zit is het makkelijk te volgen.
    Stel….Corine Hartman vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Toch wel realistisch, omdat het klinkt alsof het echt zou kunnen, het is niet iets wat echt heel ongeloofwaardig is, en er is een hoop research gedaan denk ik, waardoor ook de personages geloofwaardig zijn

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Faye maakt het boek origineel, omdat zij een personage is die je niet veel ziet
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Corine Hartman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee eigenlijk niet, zou ik ook niet durven haha

Sijbout
    Bijdrager
    Post count: 31

De plot
    = De plot van het verhaal is zeer interessant. Zo halverwege het verhaal zit er een draai in het verhaal. Hierdoor wordt het verhaal, ik vond het al zeer de moeite waard, nog indringender.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    = De structuur is best ingewikkeld. Zeker het begin van het verhaal vraagt de volle aandacht. Door de draai in het verhaal/structuur, wordt het verhaal nog intenser en spannender.

= Het einde had ik zeker niet verwacht. Doordat er sowieso al een draai in het verhaal zit, is het eind zeer verrassend. Ik had dit zeker niet verwacht maar het overtreft wel mijn verwachting.

Algemeen
    4. Vond je In vrije val een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    = Ik vond Vrije Val zeker een uitermate boeiend verhaal, al moet je de aandacht er wel vol bijhouden. Maar
    juist vanwege het feit dat je er zo aandachtig mee bezig bent, krijgt het een extra dimensie.

5. Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    = Het boek heeft zeker een bepaalde moeilijkheidgraad qua lezen. Dit geeft het boek dan ook weer kracht. Ik had deze schrijfstijl zeker niet verwacht. Ik zal zeker meer van Corine Hartman gaan lezen.

6. Stel….Corine Hartman vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    = Alle drie typeringen zijn zeker op het boek van toepassing. Het verhaal heeft mij constant doen realiseren dat het zo maar zou kunnen gebeuren of wellicht gebeurt! Zeker als je in de kranten leest wat tegenwoordig allemaal mogelijk is en gedaan wordt door diverse instanties.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    = Dit boek is zeker niet “één van de velen”. De manier waarop het verhaal geschreven is, doet zeer geloofwaardig aan. De manier waarop de personen in het verhaal verweven en verwikkeld zijn, vind ik uniek.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Corine Hartman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    = Het enige advies dat ik Corine Hartman kan geven is: “Schrijf meer van dit soort boeken!”

leentje
    Bijdrager
    Post count: 114

In het begin vond ik het moeilijk in het verhaal te komen maar heb dan ook deel 1 niet gelezen.
    maar eens in het verhaal ging het heel erg vlot.
    het einde had ik niet zien aankomen. was nog steeds op zoek naar een moordenaar.
    het boek strok steeds mijn volle aandacht.
    Zoals al haar boeken heeft het een bepaalde moeilijkheidsgraad om te lezen. eens je echt in het verhaal zit gaat het wel vlot.
    dit boek is zeker unik zoals al haar boeken
    Wat ik tegen haar wil zeggen blijf schrijven dan kan ik je boeken blijven lezen.

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 130

De plot.
    1. Het plot vond ik erg goed. Het liep allemaal anders dan ik had verwacht.
    2. Je moest de aandacht er steeds bijhouden, er gebeurde van alles en veel bleek anders te zijn dan eerst werd aangenomen. Dit maakt het boek interessanter en spannender.
    3. Het einde was totaal anders dan ik verwacht had.

Algemeen.
    4. Ik vond het een boeiend verhaal dat niet alleen tijdens het lezen mij aandacht had maar het bleef in mijn gedachten.
    5. Het boek is begrijpelijk geschreven maar je moet de aandacht er wel bijhouden om het verhaal te kunnen volgen. Maar het is zo goed geschreven dat je alleen maar geconcentreerd kunt lezen.
    6. Ik vind het boek én realistisch, én geloofwaardig maar zeker ook aangrijpend.

Dit boek:
    7. Ik vind dit boek wel specifiek omdat het onderwerp en de manier waarop het beschreven is toch wel uniek zijn.
    7.advies voor Corine: ga zo door .

justine
    Bijdrager
    Post count: 190

Heel goed, heel spannend en echt van nu
    Ik vond het een ingenieus plot, mooi opgebouwd en helemaal van deze tijd
    Dus niet he, op een zeker moment wel maar dan ben je al aan het einde bijna.
    Algemeen

Heel spannend en geen seconde verveelt
    Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Corine heeft een hele toegankelijke schrijfstijl en dat maakt het fijn lezen.
    Stel….Corine Hartman vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Realistisch en geloofwaardig komen zeker in de buurt.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Nee, dit is wel uniek. Maar Corine snijdt altijd wel een maatschappelijk probleem aan, wat het zo leuk maakt
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Corine Hartman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee hoor gewoon zo door gaan.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Marina67
    Bijdrager
    Post count: 34

De plot

Het plot zit goed in elkaar. De auteur blijft bij het plot zonder al teveel zijwegen of andere dwalingen en dat vind ik prettig

Duidelijk, met niet teveel personages. Er zitten wel veel verwijzingen naar het eerste deel in. Deze heb ik niet gelezen, maar dat was geen groot gemis. Er zit ook de verwachting in van een vervolg
    De auteur beschrijft ziektebeelden, zij heeft zich hier goed in verdiept, waardoor de informatie begrijpelijk is voor de lezer

De dood van 1 van de personages en het feit dat anderen nog leefden zag ik niet aankomen. De beslissing van andere personages wel, tevens geeft dit het idee van een vervolg

Algemeen

Jazeker, door de originele invalshoek van futuristisch denken en de psychiatrische ziektebeelden vond ik het interessant

Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl prettig. Er zitten redelijk wat moeilijke termen in maar Corine maakt de materie begrijpelijk voor de lezer. Ik ben geen taal-, spellings- of stijlfouten tegengekomen, wat erg prettig is

Ik vind het een sf/psychologisch verhaal. Een realistisch scenario waarvan ik geloof dat het in de toekomst mogelijk zou kunnen worden. Daardoor is het ook best angstaanjagend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het een uniek verhaal. Ook gedurfd om over psychiatrische ziektebeelden te schrijven

Ik vind het wat afstandelijk geschreven, waardoor ik niet erg meeleefde met de personages. Ik voelde me een toeschouwer en kreeg geen sympathie voor de personages. Dit stoorde mij echter niet omdat het wel past bij het verhaal. In diverse recensies lees ik echter dat er andere meningen zijn, dus dit ligt wellicht aan mij.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 228

De plot
    Ik vind het plot zeer goed in elkaar zitten.

Het is goed opgebouwd, heeft verschillende twisten en het blijft tot het eind de vraag hoe het af gaat lopen.

Nee, ik had dit einde zeker niet verwacht. Om eerlijk te zijn heb ik nog steeds twijfels of het wel echt een einde is.

Algemeen
    Ja, het is een heel boeiend verhaal. Ondanks dat ik in het begin even nodig had te achterhalen wie het hoofdstuk draaide zat ik er direct in en kon ik het moeilijk weg leggen.

De eerste hoofdstukken had ik even moeite met te achterhalen wie er “aan het woord” was. Maar ik vind de schrijfstijl ondanks dat begrijpelijk en had geen moeite om in het verhaal te komen. Ik werd er vanaf de eerste woorden al ingetrokken.

Het is zeer zeker realistisch, aangrijpend en soms ook ontroerend.

Dit boek
    Ik vind de medische informatie tussendoor én de cryptogrammen een uniek gegeven. Het feit dat je mee kunt “kijken” in het hoofd van Faye bijvoorbeeld is iets wat zeer goed is beschreven. Dat maakt het boek realistisch.

Nee hoor, Corine Hartman is een uitstekende schrijfster en die heeft geen advies van mij nodig.

Corine12
    Bijdrager
    Post count: 68

De plot

1. De plot zit goed in elkaar.
    2. Goed opgebouwd en mooi dat er een onverwachte twist in het verhaal komt.
    3. Nee het einde had ik zeker niet zien aankomen.

Algemeen

4. Omdat ik het vorige boek ook gelezen had, zat ik zo weer in het verhaal. Tenslotte waren de personages bij mij bekend. Soms
    had ik wat moeite om bij het verhaal te blijven, misschien kwam het door de afkortingen en medische termen.
    5. Het boek heeft een prettige schrijfstijl.
    6. Het boek is zeker wel realistisch, het zou zomaar kunnen gebeuren.

Dit boek

7. Dit boek heeft zeker wel iets unieks, zo vaak lees je niet over dit onderwerp. Je merkt dat de auteur veel research heeft
    gedaan.
    8. Het enige dat ik kan zeggen is: blijf schrijven.

Nel
    Bijdrager
    Post count: 38

De plot
    Het plot vond ik heel goed, zat prima in elkaar.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot ?
    Helder duidelijk en goed te begrijpen.
    Ik had dit totaal niet zien aankomen.

Algemeen

4. Vond je In vrije val een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Van de eerste tot de laatste bladzijde. In het begin even goed bij de les blijven maar
    later liep het als een trein.
    5. Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven
    of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig en aangenaam. Af en toe wel opletten maar goed te doen.
    Persoonlijk houd ik er wel van als je erbij na moet denken.
    6. Stel…… Corine Hartman vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen
    Denk hierbij bijvoorbeeld aan “realistisch”geloofwaardig “aangrijpend”etc
    Wat zou jou antwoord aan haar zijn.
    Het boek past in deze tijd: Realistisch.

Dit boek

7. Vind je het boek zoals er zoveel zijn of heeft het is specifieks, zo ja, wat maakt het boek zo uniek.
    Er staan in dit boek veel zware medische thema,s die ik niet allemaal kende. Door hoe het boek
    is geschreven worden ze allemaal in de loop van het boek ” beschreven”`zodat je het ook heel goed snapt en
    mede daardoor ook de personages dat heeft voor mij een pre. Er is veel werk gaan zitten in de research en dat merk
    je als lezer.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goed raad aan Corine Hartman mee willen geven ? Hoe zou je advies
    luiden.
    Blijf de lezer verbazen.

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 94

Het boek kon me niet boeien, ik kwam niet in het verhaal en heb het vrij snel opgegeven.
    Als je in het verhaal zit, is het makkelijk te volgen. Mar je moet echt doorzetten om niet op te geven.
    Toch wel realistisch, het lijkt alsof er heel veel research gedaan is.
    Deze schrijfstijl zal menig lezer kunnen bekoren.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 153

De plot
    Persoonlijk vind ik de plot niet goed. Mooi bedacht allemaal maar ik vind sommige elementen zo ongeloofwaardig dat het plezier van lezen voor mij eraf ging. Dit einde had ik niet verwacht (jammer dat hier nog geen spoilers mogen – dan is ‘t soms moeilijk te vertellen hoe en wat)

Algemeen
    In eerste instantie vond ik het een boeiend verhaal. Maar hoe verder ik kwam hoe minder leuk ik het vond. De schrijfstijl van Corine is prima. Het verhaal leest best goed.
    Boeken van Corine Hartman zijn over het algemeen realistisch maar wel extreem.

Dit boek
    Omdat dit boek vanuit een jongedame met een borderline-stoornis (die in een instelling woont) is geschreven is het afwijkend van de meeste boeken. De meeste hoofdpersonen van Corine hebben volgens mij nogal een heftige persoonlijkheid. Raad of advies heeft Corine van mij niet nodig. Ik vind het alleen jammer dat ik niet meer genoten heb van dit verhaal.

Tira
    Bijdrager
    Post count: 32

Een erg mooi opgebouwd plot,en voor mij een verrassend einde

Goede opbouw,en niets is wat het lijkt. Verrassend plot vond ik het.

Ik had dit einde niet zien aankomen

Erg boeiend,en had steeds mijn volle aandacht. Dat komt mede door de korte hoofdstukken en dat er steeds nieuwe ontwikkelingen bovendrijven

Prettige schrijfstijl,leest vlot. En ze legt dingen ook goed uit zoals de medische termen in dit boek

Aangrijpend en realistisch

Ik vind het boek wel uniek,het is een thriller maar ook bijna science-fiction

Ik denk niet dat Corine Hartman goede raad nodig heeft.

Tilak
    Bijdrager
    Post count: 165

De plot

Ik vond het plot goed, zeker niet saai eerder op sommige vlakken misschien iets té.
    De structuur was voor mij soms wat verwarrend maar ik denk dat dit voor het grote deel komt doordat de personage voor mij nieuw waren. Hierdoor moest ik soms even terugbladeren.
    Nee, het einde van dit boek had ik mij niet zo kunnen voorstellen.

Algemeen

Ik moest er zeker mijn aandacht bijhouden omdat veel achtergronden en personages mij onbekend waren. Het verhaal boeide mij zeker.
    De schrijfstijl van Corine Hartman vind ik prettig, korte hoofdstukken welke je aanzetten tot verder lezen. Ik benoem haar schrijfstijl als “een nuchtere schrijfstijl” zonder al te veel overbodige uitweidingen.
    Ik typeer haar boeken als “ongeveinsd” en “hedendaags.

Dit boek

Het specifieke van dit boek vond ik de inkijk in het menselijk brein, de cryptogrammen waren daarbij een leuk extraatje, dit ben ik nog niet eerder in een thriller tegen gekomen.
    Omdat dit het 2e boek in een serie was, zou ik in het begin van het boek wat meer uitleg over de personages gehad willen hebben. Nu bleef ik lang in het ongewisse over de diverse karakters en hun verleden, dit omdat ik het 1e deel niet gelezen heb.

Kristelwerkx
    Bijdrager
    Post count: 19

De plot

Wat vind je van het plot? traag
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? niet aansprekend
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? neen

Algemeen

Vond je In vrije val een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? God, neen.
    Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? vervelend
    Stel….Corine Hartman vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Saai

Dit boek

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Corine Hartman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik vind deze véél minder dan haar vorige boeken die ik las. Ik had mij verwacht aan prettig gestoorde karakters maar deze, ik had moeite om hem uit te lezen. Zo spijtig.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.