Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 153: In slaap gevangen In slaap gevangen, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! ++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je In slaap gevangen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanCamilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Camilla Grebe vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Camilla Grebe mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 243

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Het plot zit heel goed in elkaar.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot wordt rustig opgebouwd en heeft verschillende wendingen. Het wordt ook zeker niet afgeraffeld aan het einde van het boek.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee uiteindelijk had ik het niet totaal aan zien komen. Ik had vermoedens door het boek heen maar die zijn maar deels uitgekomen. Ik ging ook twijfelen aan mijn vermoedens om erachter te komen dat ik er eentje in ieder geval goed had. Dit was dus ook echt pas op het einde.

Algemeen
    Vond je In slaap gevangen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, In slaap gevangen is een heel boeiend boek en ik had echt wel moeite om het weg te leggen.
    Vind je de schrijfstijl vanCamilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind Camilla’s schrijfstijl juist heel prettig en vlot lezend.
    Stel….Camilla Grebe vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Zeer geloofwaardig, realistisch en van deze tijd.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het redelijk uniek. Het is zeer goed geschreven, verschillende hoofdstukken met verschillende personages die prachtig bij elkaar komen. Het wordt niet afgeraffeld aan het einde om het passend te maken. Ik kon me zeer goed inleven, in elk karakter.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Camilla Grebe mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga zo door Camilla. Je hebt er een fan bij.

justine
    Bijdrager
    Aantal berichten: 198

De plot
    Heel goed en op het einde heel spannend
    Het heeft een mooie rustige opbouw en komt dan ineens in sneltreinvaart tot een einde
    Nee niet echt, pas toen Samuel op het bed van Jonah lag
    Algemeen
    Vond je In slaap gevangen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Heel boeiend en met veel aandacht gelezen
    Vind je de schrijfstijl vanCamilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Heel prettig ondanks dat er 3 personages in de ik-vorm worden verteld
    Stel….Camilla Grebe vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Heel geloofwaardig, heel echt en heel bijzonder
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Nee deze schrijfster heeft wel iets unieks
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Camilla Grebe mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee hoor, mss snel met een nieuw boek komen

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Margje V
    Bijdrager
    Aantal berichten: 25

De plot

Wat vind je van het plot? Wel verwacht, maar mooi verteld
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?Op een gegeven moment ging het erg snel.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja, verwacht, maar niet direct al in het begin.
    Algemeen Heel fijn boek om te lezen.

Vond je In slaap gevangen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het begin vond ik wat veel, toen ik er een keer in zat, echt heel fijn.
    Vind je de schrijfstijl vanCamilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Prettig boek om te lezen. Leest als een trein als je er eenmaal in zit. .
    Stel….Camilla Grebe vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek is spannend.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Alle boeken zijn uniek
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Camilla Grebe mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Meer boeken schrijven!! 😉

Noffje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

De plot

Het zit heel goed in elkaar, maar ik blijf wel met een paar vragen zitten.

Goed opgebouwd, zodat je het boek aan het einde niet meer weg kunt leggen.

Het bleek toch anders in elkaar te zitten dan ik in eerste instantie dacht. Echt op het allerlaatst begreep ik hoe het zat.

Algemeen

Vond je In slaap gevangen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik moest er even in komen, maar na de eerste 3 hoofdstukken zat ik er volledig in en heb ik het niet meer weg kunnen leggen.

Vind je de schrijfstijl vanCamilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het is heel begrijpelijk geschreven, waardoor het vlot leest.

Dit boek is geloofwaardig en aangrijpend.

Dit boek is vrij uniek, mede door de verwijzingen naar de bijbel.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Camilla Grebe mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Schrijf nog meer van dit soort boeken. Ik ben fan.

Alberta
    Bijdrager
    Aantal berichten: 41

De plot

Het plot zat heel goed in elkaar! De spanning neemt toe en het boek is tor het einde toe heel boeiend.

Opbouwend en boeiend.

Nee, wat een heel verrassend effect heeft.

Algemeen

Ja, al vanaf het begin.

Een prettige schrijfstijl, niet moeilijk en pakkend.

Realistisch en meeslepend. Én uniek.

Dit boek

Ik vind het zeker geen alledaags boek. Een uniek boek, zou ik eerder zeggen, met een hele mooie verhaallijn en boeiend van begin tot eind.

Ga zo door! Ik hoop nog veel van deze boeken te mogen lezen!

Jaimy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 34

Ik vind het plot zeer verrassend. Ik dacht steeds wel een beetje door te hebben waar het heen ging, maar dit bleek zeker niet altijd het geval!
    Het verhaal begon meteen spannend met Manfreds eerste hoofdstukken. Dat zette meteen te toon qua spanning en sensatie. Daarna viel het wat terug en leerden we alle personages kennen en werd de spanning steeds meer opgebouwd. Elk hoofdstuk eindigde zo, dat ik door wilde blijven lezen. Mede doordat de hoofdstukken zich per personage afwisselen blijft de spanning en vaart er ook in omdat je niet meteen alles van 1 persoon leest.
    Het boek heeft me daardoor ook zeker geboeid en bleef mijn aandacht erbij.
    Ik vind Camilla’s schrijfstijl erg prettig. Goede duidelijke zinnen en soms aparte gezegdes.
    Het boek vind ik zeker origineel. Het is geen standaard “er wordt een lijk gevonden en we zoeken een moordenaar” verhaal. Er zitten zoveel lagen in dat alles wat ik in het begin dacht uiteindelijk niet zo bleek te zijn.
    Haar boek zou ik dan ook typeren als origineel en meeslepend.

sanhan
    Bijdrager
    Aantal berichten: 171

– Het plot zat goed in elkaar. Niet afgeraffeld zoals je soms tegenkomt, maar duidelijk en goed omschreven.

– Zat goed in elkaar, geen losse eindjes.

– Niet zien aankomen, de ene verrassing volgde de ander op.

Algemeen

– Ik zat er van in het begin helemaal in en dat ging door tot het einde.

– Haar schrijfstijl is duidelijk, ondanks de verschillende perspectieven blijft het de hele tijd goed volgbaar.

– Aangrijpend, spannend, realistisch

Dit boek

– Dit verhaal is toch wel origineler dan ik gewoon ben, had het niet zien aankomen.

– Snel een volgend boek schrijven.

CarindW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 31

Het zit heel goed in elkaar, er wordt naar een climax toegewerkt zowel in de verhaallijn met Samuel als met Manfred.
    Goed opgebouwd, (misschien in het begin iets te rustig), er wordt naar een climax in beide verhaallijnen toegewerkt.
    Het einde vond ik heel verrassend in beide gevallen. Het wekt ook mijn nieuwsgierigheid, ik wil weten hoe het verder gaat.
    In het begin van het verhaal niet helemaal, maar na ongeveer 40 bladzijden kon ik het niet meer wegleggen.
    Vind je de schrijfstijl van Camilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Hele prettige schrijfstijl. Duidelijk, helder, prettige stijl. Ik ben geen enkele keer gaan teruglezen omdat ik de draad kwijt zou zijn.
    Ik vind dit een realistische thriller.
    Het verhaal is zeker niet alledaags, ik denk dat ze een thriller met een hele aparte twist heeft geschreven.
    Het is zeker een doordenker, er zitten ook wat psychologische zaken in verwerkt.
    Misschien in het begin gelijk wat meer spanning verwerken? Ik vond het een goed boek, ga zeker meer lezen van Camilla Grebe!

ovar
    Bijdrager
    Aantal berichten: 104

Prima plot; het is onvoorspelbaar hoe het verhaal zal aflopen.

Net als in haar vorige boek gaat het verhaal langzaam van start; in de loop van het verhaal neemt de vaart toe en culmineert in een explosieve finale. De lezer weet niet wat er gaat gebeuren. Het verhaal kan alle kanten op; Grebe gaat echter een kant op die je niet voorzien had.

Ik had het eind helemaal niet zien aankomen.

Zeker boeiend. In het begin wat traag, maar ondanks dat blijft het van het begin tot het eind intrigerend.

Vind je de schrijfstijl van Camilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Camilla Grebe heeft een heel plezierige schrijfstijl. Je blijft geboeid lezen zonder dat je er enige moeite voor hoeft te doen

Meeslepend.

Deze schrijfster heeft consequent dezelfde aanpak. Ze beschrijft het verhaal altijd uit de perspectieven van drie hoofdpersonen, ze begint traag, waarna de vaart toeneemt en het einde is altijd verrassend.

Nee, Camilla Grebe is een uitstekend schrijfster.

SJMSchrijft
    Bijdrager
    Aantal berichten: 32

De plot

1 Wat vind je van het plot?
    Hoewel de uitkomst op een bepaald punt een kant op lijkt te gaan, weten we niet hoe het met de dader zal aflopen.

2 Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Op een bepaalde manier voorspelbaar, maar het is spannend genoeg. Lezers willen weten hoe dit hoe dan ook afloopt.

3 Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had verwacht wie de dader is, niet per se hoe het met die persoon zou aflopen. Daarnaast kon ik al wel raden hoe het zou aflopen voor Samuel, vooral omdat die armband steeds in beeld bleef. Al had ik het wel realistischer gevonden als het toch niet zo goed was afgelopen met hem. Wat als een hebberige ekster die zo glimmende kraaltjes had meegenomen? Dan was hij alsnog nooit gevonden. Ik bedoel maar.

Algemeen

4 Vond je In slaap gevangen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ondanks die enkele genoemde puntjes vond ik In slaap gevangen boeiend genoeg en had het steeds mijn aandacht. Vooral omdat je een verband tussen de betrokken personages gaat zoeken.

5 Vind je de schrijfstijl van Camilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Je moet zeer zeker de aandacht erbij houden omdat het vanuit verschillende perspectieven is verteld. Ondanks dat las het vlot.

6 Stel….Camilla Grebe vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Absoluut schrijnend wat de dader met haar slachtoffers deed. Het kan ook onder de noemer realistisch en meeslepend vallen: iemand kan natuurlijk de geest krijgen dit ook te doen, zeker als het motief heel logisch lijkt te zijn. Of het zo geloofwaardig is dat ze Samuel op die manier terugvinden valt nog te bezien. Je moet als zoekende wel een heel grondig en standvastig karakter hebben. (en het geluk dat er geen eksters in de buurt zijn)

Dit boek

7 Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Aan de ene kant is dit ongetwijfeld al eens gedaan. Ik denk dat het in combinatie met het motief van de dader en het karakter van de dader dit toch een uniek concept is. Het blijft de lezer op een bepaalde manier toch boeien.

8 Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Camilla Grebe mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nooit stoppen met schrijven en jezelf altijd blijven ontwikkelen. Maar ik weet zeker dat ze dit al weet 😉

MariekeLeest
    Bijdrager
    Aantal berichten: 210

De plot

Het plot zit goed in elkaar
    Door de verschillende perspectieve wordt er afgewisseld tussen de verschillende verhaallijnen in het verhaal.
    Het verhaal gaat erg traag vooruit vind ik, enkel op het eind gaat het wat sneller en spannender worden.
    Nee, het was voor mij wel een verrassend einde.

Algemeen

Nee, eerlijk gezegd kon ik makkelijk het boek neerleggen zonder echt persé te willen verderlezen. Ik vond de spanning heel erg laag voor een thriller. Sommige stukken lezen ook meer als een roman.

Vlotte schrijfstijl. In het begin is het even wennen aan de personages. Ze hebben gelukkig redelijk “normale” (voor ons) namen wat het lezen voor iemand met een andere taal dan de oorspronkelijke, wel makkelijker maakt.

Geloofwaardig. Rustige opbouw.

Dit boek

Best wel uniek wat betreft het “roman”-gehalte voor een thriller.

Voor mij mag het heel het boek iets spannender om meer het gevoel te hebben dat ik verder wil lezen en het boek niet aan de kant wil leggen, ondanks alle andere taken die op me liggen te wachten.

inge voet
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

De plot

Wat vind je van het plot? Het zit redelijk goed in elkaar, soms voorspelbaar.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het aanvankelijk niet zien aankomen, maar sommige gebeurtenissen vond ik niet origineel.
    Algemeen

Vond je In slaap gevangen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het duurde lang voordat het mijn volle aandacht had. Ik heb mij in het begin door het boek moeten worstelen. Het duurde tot p 300 ongeveer eer het boek mij volledig in zijn greep had. Jammer dat het zolang duurde.
    Vind je de schrijfstijl vanCamilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Zeer gemakkelijk leesbaar, geen moeilijke woorden, een vlot tussendoortje.
    Stel….Camilla Grebe vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? een thriller die vlot wegleest, ideale vakantielectuur.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Een thriller zoals zoveel in de rij
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Camilla Grebe mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Werk je personages beter uit, besteed aandacht aan beschrijvingen.

Wilma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 225

De plot

Wat vind je van het plot? De plot zit knap in elkaar om van 3 verhaallijnen een verhaal te maken is heel knap. Pas van een Belgische schrijfster een boek gelezen met meerdere verhaallijnen die zover uit elkaar liepen en met zo een verschillende schrijfstijl tussen de verhaallijnen dat het niet echt echt een verhaal is. Dat is hier absoluut niet het geval, geen losse eindje die nog ongeloofwaardig aan elkaar geknoopt moeten worden, niet wordt afgeraffeld om tot een einde te komen, heel zorgvuldig.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Drie verhaallijnen die steeds dichter bij elkaar komen, hoewel ze in het begin niets met elkaar te maken lijken te hebben. Een knappe prestatie om de drie verhaallijnen zo goed uit te werken en iedere hoofdpersoon van die verhaallijn zo neer te zetten en te laten ontwikkelen vind ik heel bijzonder
    Op een gegeven moment heb je wel idee welke kant het op gaat, maar toch weet Camilla me te verrassen met een geloofwaardig slot. Knap gedaan.

Algemeen

Vond je In slaap gevangen een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het was zo spannend dat ik geen moeite had mijn volle aandacht er bij te houden, dit in combinatie met de prettige schrijfstijl maakte het een heerlijk boek.
    Vind je de schrijfstijl vanCamilla Grebe prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is prettig, het leest makkelijk weg, maar is ook niet te simpel, het stimuleert om mee te denken, oplossingen te zoeken en mee te leven.
    Stel….Camilla Grebe vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Spannend, geloofwaardig en realistisch.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ondanks alle heftige gebeurtenissen wordt het geloof in dit boek betrokken, maar dat gebeurt hier met respect ook al gebeuren er veel negatieve dingen, er wordt niet afgegeven op het geloof. Dat maakt het boek behoorlijk uniek.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Camilla Grebe mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Zo doorgaan, ik kijk al uit naar een volgend boek. Ik wil overigens ook de complimenten maken aan de vertalers van dit boek, knap om dit zo goed geconstrueerd boek ook op die manier te kunnen vertalen.

hans
    Bijdrager
    Aantal berichten: 75

De plot

Erg goed. Drie verhaallijnen die tezamen aangeven hoe het is gesteld met de invloed van de telefoon en social media. Gelukkig is er nog hoop.

De vijf delen, gebaseerd op een bijbels verhaal, die onderverdeeld zijn in hoofdstukken met de drie namen van de hoofdpersonen. Ik vond het bijzonder geslaagd. Tel daarbij op het fictieve gedeelte in de omgeving van Stockholm en voor mij is het verhaal geslaagd.

Iets over de helft had ik een vermoeden dat de waarheid bleek te zijn. Op dat moment wordt het een heel ander verhaal en gaat het om de details hoe het zover heeft kunnen komen en wat er precies gebeurd. Hoe het zou aflopen met Nadja was voor mij een verassing.

Algemeen

Zeker boeiend en had ook constant de volle aandacht.

Prettige schrijfstijl. Mooie sfeerbeschrijvingen. Ze beschrijft vooral het fictieve Stuvskär bijzonder goed. We zijn een aantal keren in de omgeving van Stockholm geweest en de sfeer van Stuvskär kom je daar tegen.

Een realistisch verhaal. Aandacht doet veel met mensen en sinds social media is het nog gemakkelijker om de aandacht op te eisen. De vraag is hoever men bereid is te gaan…….

Dit boek

De laatste tijd een aantal boeken gelezen over de invloed van social media. In slaap gevangen gaat hierin nog een aantal stappen verder. Wat mij betreft heeft het boek iets specifieks. Vooral door de oude tijd (bijbel) te vermengen met de nieuwe tijd (social media).

Vooral solo door blijven gaan.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.