Home Forums Leesclub 153: In slaap gevangen In slaap gevangen, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1782
    #27059 |

Vragen ThrillZone leesclub In slaap gevangen                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeelBeoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Camilla Grebe specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. In slaap gevangen is de derde solo-thriller van de Zweedse Camilla Grebe, ga je na het lezen van In slaap gevangen haar volgende boeken ook lezen?
    Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 192

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, de karakters maken allemaal een verandering mee. De één iets meer dan de ander. Pernilla is een karakter die zich heel sterk ontwikkeld, van een vrome en volgzame vrouw veranderd zij in een vechter die een einde maakt aan haar eigen volgzaamheid.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Pernilla is mijn favoriete personage. Zij laat zien dat ze alles over heeft voor haar zoon. Ze denkt na over haar leven en ziet ook in dat ze veel te volgzaam is geweest.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Hier heb ik even over na moeten denken. De schrijfster heeft de personages heel goed geschreven dus als ik enige verandering zou willen dan is dat een persoonlijk idee en geen tekortkoming van de schrijfster.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, de schrijfstijl is simpel, geen lastige zinsconstructies. Het leest heel vlot en dat heb je nodig om de onderhuidse spanning vast te houden.
    Kun je de schrijfstijl van Camilla Grebe specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vind haar schrijfstijl vlot, meeslepend en realistisch.
    In slaap gevangen is de derde solo-thriller van de Zweedse Camilla Grebe, ga je na het lezen van In slaap gevangen haar volgende boeken ook lezen?
    Ja, ik wil zeker nog meer van haar lezen. Ik heb echt genoten van dit boek.

astrid1961
    Bijdrager
    Post count: 5

De karakters
    Ja, ze maken allemaal het e.e.a. mee.
    Pemilla is mijn favoriet. Zij heeft alles voor haar zoon over.
    Nee niets

De auteur
    Nee voor dit soort verhalen niet
    Kun je de schrijfstijl van Camilla Grebe specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vind het apart geschreven, kan er niet zo snel een schrijfstijl aan hangen
    In slaap gevangen is de derde solo-thriller van de Zweedse Camilla Grebe, ga je na het lezen van In slaap gevangen haar volgende boeken ook lezen?
    Als de andere boeken ook in deze vorm zijn geschreven dan niet. Persoonlijk vond ik het niet lekker lezen, moest moeite doen om het uit te lezen. Maar dat is mijn mening.

SJMSchrijft
    Bijdrager
    Post count: 25

De karakters

1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ze evolueren elk op hun eigen manier en maken een bepaalde groei door. Dat merk je vooral bij Samuel, die zijn moeder steeds een beetje beter begint te waarderen.

2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Toch Rachel omdat ze een beetje vreemd is en hier blijkbaar toch een reden voor heeft, iets wat de wens van elke ouder is. Het maakt niet haar daden goed, maar vanuit ouderlijk instinct valt het te begrijpen. Al zou iemand met gezond verstand eerder naar andere oplossingen zoeken.

3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik had Pernilla minder gelovig over laten komen. Al snap ik heel goed waarom Camilla Grebe voor deze extra karaktertrek heeft gekozen. Hierdoor past Pernilla weer heel goed in de gehele verhaallijn.

De auteur

4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik heb het idee dat de manier van schrijven nodig was, omdat het verhaal vanuit meerdere perspectieven het beste tot zijn recht is gekomen. Ieder personage heeft tenslotte op zijn eigen manier een bijdrage aan het verhaal geleverd.

5 Kun je de schrijfstijl van Camilla Grebe specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Het is vanuit de ik- vorm geschreven en vanuit alle betrokken hoofdpersonages. Dit geeft het een filmisch gevoel door de meerdere perspectieven en daarom moet je wel de aandacht erbij houden. De scenes van Pernilla werden dan ook nog meeslepend bevonden. Die van Samuel bevatte vooral veel grimmigheid en die van Manfred had ook iets weg van een aanvullende verteller.

6 In slaap gevangen is de derde solo-thriller van de Zweedse Camilla Grebe, ga je na het lezen van In slaap gevangen haar volgende boeken ook lezen?
    Dat ga ik zeker doen. Las eerder al eens De minnares van Grebe en dat is me net zoals met In slaap gevangen goed bevallen.

Margje V
    Bijdrager
    Post count: 8

De karakters

Ja moeder Pernilla. Hoe ze tegen steeds brutaler wordt. Heerlijk

Heb je een favoriete personage? Nee

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik ben geen schrijfster, dus ik zou het lekker zo laten.

De auteur

Kun je de schrijfstijl van Camilla Grebe specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik had wat moeite met de losse karakters in het begin.

In slaap gevangen is de derde solo-thriller van de Zweedse Camilla Grebe, ga je na het lezen van In slaap gevangen haar volgende boeken ook lezen? Ik las dat dit een derde deel was. Goed los te lezen, omdat ik dit niet wist. Ik wil wel meer van deze schrijfster lezen. Ik vond het een erg goed boek.

ovar
    Bijdrager
    Post count: 96

De lezer leert in de loop van het verhaal de karakters steeds beter kennen. De grootste evolutie qua karakter maakt zonder twijfel Pernille, de alleenstaande moeder van Samuel, door. Ze was er altijd voor haar zoon en hield hem continu in de gaten. Ze was erg godsdienstig en luisterde naar de adviezen van de dominee. Maar nadat ze op advies van de dominee haar zoon de deur uit heeft gezet en de dominee seksueel toenadering tot haar zoekt, verandert ze sterk. Ze wordt eigenzinnig en laat zich niets meer door de dominee op de mouw spelden. Ze is niet langer de vrouw die alles accepteert zonder iets te zeggen. Ze gaat op zoek naar haar zoon om hem terug te winnen.

Samuel lijkt zich tegen het eind van het verhaal te ontwikkelen van een losbandige, stelende tiener tot een meer nadenkende jongeman.

Alle hoofdpersonen hebben hun positieve kanten en hun gebreken. Een favoriet personage heb ik niet. Het zou Malin kunnen zijn, die met Manfred werkt, maar daarvoor heb ik haar te weinig leren kennen.

Ik zou beslist niets veranderen aan de personages. Van de drie hoofdpersonen is Manfred het minst uitgewerkt qua karakter. Zijn karakter zou wat meer aangezet kunnen worden.

De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Het is uiteraard vergelijkbaar met haar schrijfstijl in ‘Dagboek van mijn verdwijning’. In beide boeken wordt het verhaal vanuit drie perspectieven verteld. Ze is heel goed in het uitbeelden van sombere landschappen en dramatische situaties, alsook in het schetsen van karakters. En ook in dit verhaal filosofeert ze over sociale onderwerpen, zoals in dit geval het gebruik van sociale media.

Dat is moeilijk te zeggen. Filmisch lijkt mij het dichtst te benaderen.

In slaap gevangen is de derde solo-thriller van de Zweedse Camilla Grebe, ga je na het lezen van In slaap gevangen haar volgende boeken ook lezen?

Dagboek van mijn verdwijning heb ik al gelezen; waardering: ****. Het boek De minnares ga ik nog lezen en ook in de toekomst blijf ik deze schrijfster zeker volgen.

justine
    Bijdrager
    Post count: 183

De karakters
    Jazeker heel sterk, en dan niet zozeer Manfred en Malin, maar wel Samuel en Pernilla
    Ik vond Manfred erg goed neergezet, maar ook Samuel, de puber die zo herkenbaar dwars ligt
    Nee gewoon zo laten..
    De auteur
    Een hele fijne schrijfstijl, soms wel wat woorden die ik persoonlijk anders had geformuleerd, zeker als je een groot publiek wil bereiken
    meeslepend met een geweldig mooie spanningsboog
    Ja ja ja …echt zo mooi

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

CarindW
    Bijdrager
    Post count: 15

Jazeker, met name Pernilla verandert. Ze gaat van zich af bijten. Ook Samuel verandert.
    Ik heb geen favoriet personage.
    Dat heb ik niet.
    De schrijfstijl is prettig. Korte, duidelijk beschreven hoofdstukken. Haast een filmscript vind ik.
    Zeker filmisch naar mijn mening.
    Ja, de boeken stonden al op mijn leeslijst.

Noffje
    Bijdrager
    Post count: 14

De karakters

Niet allen even sterk, maar ze evolueren zeker. Met name Pernilla verandert van een volgzame naar een assertieve vrouw.

Mijn favoriete personage is Samuel, vanwege de strijd met zichzelf (de stemmetjes) en de liefde voor en het vertrouwen in zijn moeder.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee hoor, het is prima zoals het is.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja zeker, het houdt de spanning erin door steeds te switchen naar een ander personage.

Het is zeer vlot te lezen en ik kon me goed inleven, filmisch en meeslepend

Absoluut.

Alberta
    Bijdrager
    Post count: 28

De karakters

– Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, een aantal personages maakt een gedragsverandering door.

– Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ja, eigenlijk zijn het er 2. Pernilla en Samuel. Beiden worden heel uitgebreid beschreven in het verhaal, zodat ik ne met hen het meest ‘verbonden’ voel.

– Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee.

De auteur

– Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, ik vind de schrijfstijl heel erg passend. Het maakt dat de personages echt gaan ‘leven’, wat er voor zorgt dat je steeds benieuwd bent naar wat er gebeurt.

– Kun je de schrijfstijl van Camilla Grebe specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Filmisch en meeslepend is zeker passend bij dit boek.

– In slaap gevangen is de derde solo-thriller van de Zweedse Camilla Grebe, ga je na het lezen van In slaap gevangen haar volgende boeken ook lezen?
    Jazeker! Ik ben blij verrast door deze thriller!

Jaimy
    Bijdrager
    Post count: 13

De karakters van Samuel en Pernilla vind ik zeker evalueren. Samuel wordt wat zachter en Pernilla harder. Waar ik me in het begin nog aan Pernilla iritteerde vond ik haar steeds meer karakter krijgen. Manfred is mijn favoriete personage. Ondanks zijn eigen tragedie blijft hij toch heel gefocust op zijn werk. Heel professioneel. Toch blijft hij ook aan zijn gezin denken en probeert er op de cruciale momenten voor hen te zijn. Wat hem een goede vader en echtgenoot maakt. Ik zou aan geen van de personages iets veranderen. Ze passen allen goed in het verhaal.

De schrijfstijl vind ik goed bij het verhaal passen. Omdat het drie verhaallijnen zijn die soms wel of niet samenkomen is het fijn en duidelijk aangegeven over welk personage het betreffende hoofdstuk gaat.
    Als specifieke schrijfstijl zou ik zeker beeldend zeggen. Van de omgeving tot de gevoelens en de daden, alles is zo geschreven dat ik het ook echt voor me zie.
    Ik zou naar aanleiding van dit boek zeker meer van Camilla Grebe willen lezen.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 153

– Ja, ze maken allemaal een grote evolutie door, vooral Pernilla, die gaat van een naief dametje naar een tijgerin die haar zoon verdedigt.

– Moeilijk kiezen deze keer, zowel Samuel als Pernilla en zelfs Rachel lagen me nauw aan het hart.

– Nee, ze zijn goed zoals ze zijn.

De auteur

– Ja, niet teveel onnodige uitwijkingen of overloze beschrijvingen. Het gaat vlot vooruit.

– Meeslepend,

– Hoewel ik niet echt een fan ben van Scandinavische schrijvers, lees ik haar boeken toch wel graag. Ik ga de volgende zeker lezen.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 188

De karakters

Pernilla en Samuel evolueren wel het meeste denk ik.
    Pernilla omdat ze sterker wordt en veel van haar zoon houdt.
    Ik zou niks veranderen aan de personages

De auteur

Het is een vlotte schrijfstijl, maar het ‘pakte me niet echt’. ook al was er wisseling in de perspectieven, ik vond het toch moeilijk om te blijven doorlezen. Ik kon makkelijk het boek aan de kant leggen.
    Vlot geschreven.
    Ik ben niet overtuigd om nog meer te lezen.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 190

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Pernilla maakt een ontwikkeling door, van vrouw die luistert naar anderen en hun adviezen opvolgt naar iemand die zelf beslissingen neemt en besluit tegen adviezen van anderen in te gaan. Samuel van puber op zoek naar zich zelf, op zoek naar liefde, naar een meer volwassen persoon. Manfred die samen met zijn vrouw worstelt tussen werk en privé en die elkaar blijven zoeken ook na hele moeilijke gebeurtenissen. Daarbij maakt voor mijn gevoel Manfred de minste ontwikkeling door.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ze hebben allemaal wel iets dat me aanspreekt en ze favoriet maakt. Ik denk als ik toch moet kiezen 1. Pernilla, 2. Manfred en 3. Samuel
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vind dit altijd een lastige vraag, wat mijn betreft zijn de drie verhaallijnen goed in evenwicht en iets veranderen zou de boel verstoren.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind het heel knap dat je drie verhaallijnen zo naast elkaar kan laten bestaan en toch een verhaal te laten zijn. De schrijfstijl is daar passend bij. Het heeft iets van het Scandinavische onderkoelde haast maar met genoeg vaart en spanning
    Kun je de schrijfstijl van Camilla Grebe specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Vind het lastig te omschrijven maar ik denk dat filmisch het beste past. Ik zie de scene’s voor me.
    In slaap gevangen is de derde solo-thriller van de Zweedse Camilla Grebe, ga je na het lezen van In slaap gevangen haar volgende boeken ook lezen? Absoluut

hans
    Bijdrager
    Post count: 75

De karakters

Dit is het derde deel uit de serie en gezien wat de hoofdrolspelers meemaken evolueren ze zeker. De val van Nadja heeft een enorme impact op Manfred en Afsaneh en laat zijn sporen na.

Rachel. Wat gaat er in haar hoofd om? Wat doen mensen om aandacht te krijgen?

Nee.

De auteur

De schrijfstijl is goed en leest fijn. De hoofdstuk indeling bevalt ook erg goed. Grebe weet dit consequent door te zetten. Dat de hoofdstukken weer onderverdeeld zijn in vijf delen die het verhaal van Jona vertellen is goed bedacht.

Meeslepend. De spanning is er. Hoewel ik halverwege een vermoeden had waar het naar toe ging bleef het toch spannend om het hoe en waarom?

De vorige, de volgende en de boeken die ze met Leander heeft geschreven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.