Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 082: In naam van de vader In naam van de vader, Na het lezen #1

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #15345 |

Vragen ThrillZone leesclub In naam van de vader 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van  Linda Jansma vergelijkbaar?
    jajansen
    Bijdrager
    Post count: 177

De karakters
    De familie Van Foreest is zeer uitgebreid. Niet alle karakters evolueren evenveel. Ik vind dat het karakter van Ties het meeste groeit. Daarnaast Renee en Judith ook wel. Wel leer je alle gezinsleden een beetje kennen.
    Renee is voor mij het meest favoriete personage. Ze gaat weliswaar vreemd, maar blijft toch ook eerlijk.
    Ik zou Tobias wel willen veranderen. Is echt iemand die alleen aan zichzelf denkt.

De schrijfstijl past bij het verhaal. Ik heb net een boek gelezen van Karin Hazendonk. Ook korte hoofdstukken , vanuit wisselen perspectief, die zo samen her verhaal vormen. Daar moest ik aan denken.

ovar
    Bijdrager
    Post count: 81

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Er zit ontwikkeling in de karakters. Als lezer leer je ze beter kennen. Voor sommige, zoals Ernst, de vader van de Foreest familie, komt zijn echte ware aard pas aan het eind van het verhaal boven.
    De meeste ontwikkeling qua karakter maakt Ties door, die van bijna-crimineel verandert in een ‘brave’ jongen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    De meeste personages zijn geen voorbeeldige personen. Het meest sympathiek is voor mij Judith, hoewel ze een wat vreemde weg bewandelt om haar mysterie op te lossen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou niets aan de personages veranderen. Ze zijn goed uitgewerkt. Sommige zijn heel irritant, maar dat is juist goed voor het verhaal.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Linda Jansma hanteert een stijl die heel plezierig leest. Er zijn geen moeilijke woorden en geen ingewikkelde zinsconstructies. Ze weet de lezer te boeien door veel actie in het verhaal te brengen.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Linda Jansma vergelijkbaar?
    Ik zou niet weten welke andere auteur dezelfde schrijfstijl heeft. Wellicht Kiki van Dijk, maar haar stijl is veel simpeler.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 299

De karakters

Ja, zeer zeker. Vooral Ties ontwikkelt zich sterk, wordt iemand die na gaat denken over zijn daden en er verantwoordelijkheid voor neemt. En de ontwikkeling van Ernst is alleen maar negatief. Of beter: aan het eind laat hij zien wie hij in werkelijkheid is.

Judith, zij wil de waarheid boven water krijgen over de verdwijning van Miriam.

Nee, de personages hebben allemaal duidelijke karaktertrekken, die goed in het verhaal passen. Als je iemand ging veranderen, zou je een heel ander verhaal kunnen krijgen.

De auteur

Vlotte schrijfstijl, het houdt je aandacht vast. En je zit meteen weer in het verhaal als je het boek na een tijdje weer oppakt. Misschien is er niet veel spanning in het verhaal, maar op de juiste plekken voldoende spanningsopbouw.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Linda Jansma vergelijkbaar?
    Zou ik zo niet weten.

justine
    Bijdrager
    Post count: 154

De karakters

Jazeker, je ziet de familie van Foreest groeien in hun doen en laten. of het in hun voordeel is zal de tijd leren.
    Ties…de puber, heel onzeker, wil er heel graag bijhoren
    Nee zeker niet.

Jawel hoor, er is volgens mij niet echt een schrijfstijl die bij een verhaal hoort
    Geen idee als ik eerlijk ben. Maar dat hoeft toch ook niet.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 166

De karakters
    Jazeker, alle personages ontwikkelen zich. Ties bv wordt zich bewust van de problemen voor zijn toekomst wanneer hij op deze manier blijft doorgaan.

Renée spreekt mij het meeste aan. Zij is een vrouw die veel herkenbare problemen en emoties moet verwerken. Met alle twijfels die zij heeft over bepaalde “praktijken” van haar man, de opvoeding van haar kinderen waarbij haar zoon Ties niet goed bezig is wordt ze tot overmaat van ramp nog verliefd op haar zwager.

Nee, ik vind dat de auteur haar personages verschrikkelijk goed heeft uitgewerkt.

De auteur
    Ja, ik denk dat dit een ideale schrijfstijl is voor dit verhaal. Het zijn korte hoofdstukken verteld vanuit een ander karakter. Geen ingewikkelde lange zinnen, geen moeilijke woorden en de spanning wordt perfect opgebouwd.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van  Linda Jansma vergelijkbaar?
    Ik denk met Loes den Hollander en Suzanne Vermeer.

Christy
    Bijdrager
    Post count: 59

De karakters

Er zijn heel veel karakters in het boek. Een aantal evolueren niet echt in mijn ogen. Ties maakt wel echt een groei door. En Renee.
    Ties. Moeite met het “moeten” hoog houden van de familienaam, overnemen van het bedrijf. Verkeerde keuzes maken en dan uiteindelijk weer het goede pad op gaan.
    Nee ieder personage heeft een rol en een bedoeling. Tobias vindt ik een engerd, maar wel een goede toevoeging aan het verhaal dus ik zou hem niet veranderen.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het is vlot geschreven in korte scenes waardoor de spanning mooi wordt opgebouwd.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Linda Jansma vergelijkbaar? Ik ben nog niet zo lang bekend met dit genre dus kan nog geen vergelijking maken.

biancam73
    Bijdrager
    Post count: 25

De karakters

Een aantal reacties evalueren, andere blijven stil staan, Ties groeit het meest door zijn acties samen met zijn moeder

Nee, geen favoriet, als ik er 1 zou moeten noemen is het Ties door wat hij meemaakt

Nee zijn goed zoals ze zijn

De auteur

Ja makkelijke herkenbare schrijfstijl, leest makkelijk

Moeilijk, denk Loes den Hollander of Gaby Rasters

Yvonne
    Bijdrager
    Post count: 68

De karakters

Nee niet echt evolueren denk ik, ze leren wel van hun fouten zo lijkt het, maar het web waarin ze verstrikt raken wordt steeds nauwer.
    Nee ik heb dit keer geen favoriet personage, ze spreken me allemaal wel erg aan. Judith vind ik heel mysterieus, zij heeft een goede rol in het verhaal. De hele familie van Foreest is er eentje die je in de series en films veel ziet. Veel intriges, geheimen en onderling scheve verhoudingen.
    Nee, ik zou niets veranderen aan de personages. De schrijfster heeft ze niet voor niets zo bedacht. Het zijn haar creaties en zij maken het verhaal.

De auteur

Ja ik vind het een prettig te lezen boek, de vaart zit er goed in en dat zorgt voor veel spanning vind ik.
    Jeetje, geen idee eigenlijk… Saskia Noort?

Gerda
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters : Zoveel personen in dit boek en allemaal evolueren ze wat ,de één wat meer dan de ander, ook door de omstandigheden waar ze mee te maken krijgen.
    Favoriet personage is voor mij Renee, ze bljft goed bij haar eigen gevoel ook al pleegt ze overspel.
    Aan Ties zou ik wel wat willen veranderen, soms moest ik zuchten als ik weer las hoe hij verder in de problemen kwam, ach misschien hoort dat ook wel bij zijn leeftijd?

De auteur :
    Ik vind het een prettig geschreven boek, met korte hoofdstukken en verschillende
    personen. In het begin had ik er een papiertje bij als ik las om direct de verbanden te kunnen begrijpen. Als ik niet voor een leesclub had gelezen had ik dat waarschijnlijk ook gedaan.
    Ik kan en wil haar niet met een ander vergelijken , ze heeft een prima schrijfstijl !

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 129

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Het is een uitgebreide familie Van Foreest. Sommige karakters evolueren meer dan de andere en van sommige kom je pas iets te weten op het einde. Ties groeit het meest.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik twijfel tussen Renée en Judith. Mocht ze niet vreemdgegaan zijn, dan kies ik voor Renée. Judith had ook een speciale aantrekkingskracht, jammer dat ze ook koos voor een “vreemde” weg om haar vragen op te lossen.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    De personages zijn goed uitgewerkt, ik kon het wel niet zo vinden met Tobias. Hij denkt alleen maar aan zichtzelf.

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past bij het verhaal. Korte hoofdstukken, verschillende delen, spanningsopbouw,… het vormt een mooi verhaal.
    2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Linda Jansma vergelijkbaar?
    Ik heb geen idee.

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 93

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren.? Niet echt, maar dat is in korte tijdsbestek van het verhaal wat lastig.
    Heb je een favoriete personage? Dit keer niet.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past? lekker korte hoofdstukken houden wel spanningsniveau hoog zodat je wilt doorlezen.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Linda Jansma vergelijkbaar? Ik kan niemand bedenken, maar dat vindt ik dan ook wel weer goed. Geen eenheidsworst!!!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.