15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1950
    #16581 |

Vragen ThrillZone leesclub IJsengel 

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Nathalie Pagie vergelijkbaar?
    3. Is het lezen van IJsengel voor jou aanleiding om eerdere boeken van Nathalie Pagie alsnog te gaan lezen?
    Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 346

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Ik vind dat ze allemaal een evolutie mee maken. Müller door te beseffen dat het gezin op de eerste plaats komt ipv werken. Eigenlijk erg dat er eerst iets erg moet gebeuren voor je zoiets beseft.

Rasmus door op het eind te beseffen dat zijn ‘wraak’ eigenlijk geen gemoedrust heeft gebracht met een jammerlijk einde.

De dochters van Müller door te beseffen dat ze elkaar echt wel nodig hebben in moeilijke tijden.

De vrouw van Müller door na alles het goed te maken met haar vader. Wat ik wel jammer vond is dat ze afgeschilderd wordt als iemand die altijd een man nodig heeft om op te leunen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Mijn favoriet was deze keer de ‘slechterik ‘ Rasmus, hij wordt prachtig neergezet. Ik had dan ook medelijden met hem en zijn situatie, hij heeft het echt niet makkelijk gehad in zijn leven. Zijn beweegredenen mogen dan wel verkeerd zijn, ik heb er ergens wel begrip voor.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Ja de vrouw van Müller, vindt haar te afhankelijk van de mannen voor mij mocht ze iets meer op eigen benen staan.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Heb geen ervaring met die soort verhalen, kan hier dan moeilijk over oordelen. Maar vond het wel een prachtige unieke schrijfstijl.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Nathalie Pagie vergelijkbaar?

Met geen enkele.

Is het lezen van IJsengel voor jou aanleiding om eerdere boeken van Nathalie Pagie alsnog te gaan lezen?

Zeker en vast. De rest is op mijn verlanglijstje gezet.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 211

De karakters

Ja de karakters evolueren. Berndt bijvoorbeeld die eerst zo’n beroemde, rijke man was die het nooit echt moeilijk heeft gehad evolueert tot een man die hulp vraagt en de kleine Svenja in zijn hart sluit. Het viel me wel op dat Berndt echt houdt van zijn vrouw en kinderen en dat dit niet alleen voor de buitenwereld is.

Ik heb niet echt een favoriete personage. Natuurlijk is Svenja een lieverd maar
    ik denk dat Gertrude me het meeste aanspreekt. Zij houdt het gezin draaiende wanneer Berndt weg is.

Nee, ik vind de personages goed uitgewerkt.

De auteur

Ja ik geloof wel dat deze prettige schrijfstijl past bij dit verhaal. Het leest heel vlot en is moeilijk weg te leggen.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Nathalie Pagie vergelijkbaar?
    Geen idee eigenlijk. Misschien toch wel in de stijl van een Loes den Hollander. Korte hoofdstukken, geen ingewikkelde zinsconstructies en moeilijk weg te leggen.

Is het lezen van IJsengel voor jou aanleiding om eerdere boeken van Nathalie Pagie alsnog te gaan lezen?
    Ik heb 1 boek gelezen van Nathalie Pagie maar ik ben nu zeker nieuwsgierig geworden naar haar andere boeken.
    Dus ja, ik wil zeker meer boeken lezen van haar.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 121

Ik denk dat Berndt een zekere ontwikkeling doormaakt. Hij lijkt te gaan beseffen wat hij eigenlijk allemaal heeft en dan vooral betreffende zijn familie. Niet alleen geldtechnisch gezien maar echt qua liefde in zijn leven.
    Svenja wordt steeds een beetje dapperder, lijkt haar kinderlijke onschuld te gaan vermengen met kleine scheutjes volwassen/ouder worden. Berndt’s dochters maken beide hun eigen evolutie mee, elk op hun eigenwijze. Net als zijn vrouw en zijn schoonvader. Dit wijst zich duidelijk uit in het verhaal. Rasmus daarentegen lijkt zichzelf niet boven te komen en verder te ontwikkelen richting het positieve.

Ik heb niet zozeer een favoriet personage, ze hebben allemaal een specifieke rol in het geheel. Wel vind ik Berndt zijn jongste dochter het meest interessant denk ik. Vooral omdat zij, zoals gebruikelijk is voor haar generatie, social media gebruikt voor haar eigen gewin maar daardoor de gevaren nogal eens over het hoofd ziet. Ook al is ze nog zo’n puber uiteindelijk is ze echt een daddy’s girl, wat ik dan weer schattig vind.

Niet zozeer veranderen maar had nog wel meer ontwikkeling willen zien van zowel Rasmus als Mikkel.

Ik denk dat het wel bij het verhaal past, het is een vlot lezende thriller die niet een enorm moeilijk taalgebruik behoort te hebben. Dit zou namelijk de vaart uit het geheel halen. Verder vind ik dit altijd een lastige vraag want je leest het boek tenslotte met de daarbij behorende schrijfstijl en dan een andere schrijfstijl erbij voor moeten stellen is een lastige opgave waardoor vergelijking lastig is.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Nathalie Pagie vergelijkbaar?
    Hm ik denk met Suzanne Vermeer (alhoewel dat natuurlijk niet meer geheel de origineel schrijver is, maar inmiddels anderen en het misschien appels met peren vergelijken is?).. Maar dat is ook weer afdoen aan haar schrijfstijl en bovendien vergelijk ik gewoon niet graag want iedereen is zijn/haar eigen individu.

Is het lezen van IJsengel voor jou aanleiding om eerdere boeken van Nathalie Pagie alsnog te gaan lezen?
    Zoals bekend heb ik ‘Rio Grande’ gelezen en die vond ik erg vermakelijk. Persoonlijk vond ik die beter dan ‘IJsengel’, tja smaken kunnen natuurlijk verschillen. En ik heb thuis nog ‘Casa Familia’ liggen die ik ook graag wil lezen. Dus ik kan gerust antwoorden met ja, ik wil de eerdere boeken van Nathalie Pagie lezen en ga dit ook zeker doen 🙂

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 81

De karakters

Ik vind wel dat de karakters evolueren. Rasmus leert aan het einde dat hij eigenlijk totaal niet het gewenste resultaat heeft bereikt met zijn acties. Het enige wat hij wilde was dat zijn stiefvader meer als een echte vader voor hem zou zijn. Dit is niet gelukt. De kidnapping is zo gepland, dat hij zijn gezicht nooit kan laten zien en dat hij hem niet kan confronteren met zijn acties uit het verleden. Uiteindelijk ziet Rasmus maar 1 uitweg….
    Berndt verandert ook door de kidnapping. Hij weet weer wat belangrijk voor hem is, niet alleen voor de buitenwereld, maar voor hemzelf en zijn gezin. Alleen zal hij helaas die gevoelens en gedachten nooit aan zijn familie kunnen vertellen. Maar het is altijd afwachten hoe de dingen weer veranderen als hij weer bij zijn gezin zou zijn. Dan is de noodzaak van die gevoelens weg en hoe lang zou het duren voordat hij weer zou vervallen in zijn oude routine. Je ziet dit ook in het echt als er een ramp gebeurt, dan is er ineens heel veel saamhorigheid en ‘we moeten er zijn voor elkaar’, maar je ziet dat die gevoelens na verloop van tijd vervagen en weer wegzakken.

Mijn favoriete personage…. Ik denk Svenja. Een klein meisje dat al zoveel heeft meegemaakt in haar korte leventje. Er wordt gezegd dat kinderen heel veerkrachtig zijn, maar ik ben benieuwd hoe deze gebeurtenissen haar in de toekomst zullen beïnvloeden. En toch vind ik haar een heel sterk persoon. Ze ziet dingen heel scherp en beschermt zichzelf op een goede manier tegen bijvoorbeeld de rare buien van haar oma. Zo’n meisje heeft een warm nest nodig om zich veilig te voelen, vriendjes en vriendinnetjes te krijgen en zich te kunnen ontplooien.

Lastige vraag. Ik zou, denk ik, niet direct iets willen veranderen aan de personages. Misschien alleen dat Berndt misschien nog iets meer een klootzak zou mogen zijn. Nu zie je dat het gewoon een man is, die een nieuwe relatie is aangegaan en een nieuw gezin heeft opgebouwd. Hij is een man die zijn woord aan zijn stiefzoon niet is nagekomen. Maar het is geen ontzettende rotzak, die iedereen het leven zuur maakt. Maar aan de andere kant is dat nu juist het mooie aan het verhaal. Rasmus heeft iets uitvergroot dat in zijn verleden is gebeurd en waaraan hij eigenlijk alles wat er daarna gebeurde opgehangen heeft. Deze ‘kleine’ gebeurtenis is de aanleiding tot alles in het verhaal. Ik vond het prachtig!

De auteur

Ik vind de schrijfstijl van Nathalie heel fijn. De wisseling in het perspectief bepaalt het tempo van het verhaal. En ook al is hier veel minder actie dan in de boeken met Tara en Diego, toch wordt hier onderhuids de spanning heel goed voelbaar. Doordat je uit verschillende oogpunten het verhaal volgt, krijg je een breed beeld van alles wat naar dit punt geleid heeft. En aan het eind komt alles prachtig samen.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Nathalie Pagie vergelijkbaar?
    Toevallig heb ik net ook meegedaan met de leesclub van de thriller Schaduwen van Yvonne Franssen. En daar doet deze schrijfstijl me aan denken. Ook zij heeft het verhaal vanuit verschillende perspectieven geschreven. Zij heeft alleen alle hoofdstukken geschreven vanuit de ik-persoon en bovenaan elk hoofdstuk staat wie de ik-persoon is.

Is het lezen van IJsengel voor jou aanleiding om eerdere boeken van Nathalie Pagie alsnog te gaan lezen?
    Ik volg Nathalie al een tijdje en heb nog niet alles van haar gelezen. Wel de boeken die gaan over Tara en Diego. Maar ik wil zeker haar eerdere boeken ook nog lezen.

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 200

De karakters

De karakters zijn echt goed uitgewerkt. Zowat elk karakter maakt een evolutie mee.
    Rasmus: hij heeft het plan bedacht. Niet zozeer om de misdaad op zich maar omwille van de pijn die gebeurtenissen in het verleden hebben aangericht. Het is ook duidelijk dat hij niet harder wil straffen dan nodig. En op het eind ziet hij ook in dat door Berndt te straffen zijn eigen pijn niet minder geworden is. Integendeel misschien wel erger met nog een schuldgevoel erbij.
    De jongste dochter: hoewel ze eerst blij is dat haar vader verdwenen is, merkt ze dat juist door de afwezigheid haar vader meer betekende dan ze dacht.
    Svenja: zij was haar leven gewoon. Dat ze samen met haar oma een kluizenaarsleven had, vond ze niet erg. Ze wist toch niet beter. Maar dan leert ze Berndt kennen en beseft ze dat er meer moet zijn in het leven. Ze is vastbesloten haar moeder terug te vinden. Ze helpt Berndt te ontsnappen aan de oma die hem wil proberen vermoorden.
    Berndt: in het begin van het verhaal denk je dat dit een of andere rijke man is die enkel belang hecht aan macht en geld. Omdat je hem door de ogen van rasmus ziet. Maar door in contact te komen met Svenja zie je dat hij ook een zorgende kant heeft. Hij denkt vaak aan zijn dochters.
    De vrouw van Muller maakt eigenlijk geen evolutie mee. In het begin merk je al dat ze enorm leunt op haar man en dit wordt erger met de verdwijning van haar man. Natuurlijk is het iets heel erg maar als Gertrude er niet was en later haar vader, dan hadden haar dochters helemaal niemand gehad. Ze wordt een beetje afgeschilderd als een slappeling.

Ik zou toch rasmus kiezen. Hij heeft heel wat meegemaakt en door deze actergrond begaat hij een misdaad. Maar het is wel duidelijk dat hij niet zomaar eender welke misdaad zou plegen. (In tegenstelling tot Tote en Mikkel die het niks kan schelen) Hij wil echt niet dat er meer zou gebeuren dan wat geld stelen en Berndt eventjes te laten schrikken. Ook als de anderen het erger willen maken, blijft hij zelf van het idee dat zijn daden in verhouding moeten blijven. Jammer dat hij geen gemoedsrust kon krijgen. Eigenlijk had gewoon een aanvaarding door Berndt in zijn leven wellicht genoeg geweest.

Misschien had de vrouw van berndt niet zo een slappeling moeten zijn. Want het is niet omdat je veel migraine hebt dat je voor de rest niks kan. (Ik spreek uit ondervinding)

De auteur

Een snelle vlotte schrijfstijl. Spannende korte hoofdstukken. Mooie beschrijvingen. Het speelt zich af in de winter in zweden en dit is ook voelbaar in de beschrijvingen.

Geen idee. De auteurs die hierboven worden geboemd heb ik nog niet gelezen.

Absoluut! Ik ben al gaan opzoeken welke boeken ze kog schreef en ze komen op mijn lijstje nog te lezen boeken.

Gerda
    Bijdrager
    Post count: 95

1, Evolueren de karakters ;
    jazeker. Rasmus zit eerst vol wraak maar gaandeweg kan hij alles meer relativeren. Hij begrijpt dat zijn wraak hem geen rust gaat geven.
    Berndt posteert zich als een succesvol zakenman die alles onder controle heeft maar ontdekt dat er meer dingen belangrijk zijn in zijn leven. Zoals zijn vrouw en kinderen waar hij veel van houdt en waar hij meer tijd aan wil besteden.
    De oma van Svenja, Ilva, onderkent haar psychische probleem en dat dat haar kleindochter belemmert in haar ontwikkeling.
    De dochters van Berndt veranderen van verwende rijkeluismeisjes in meiden die wat meer over de dingen nadenken. Ze worden in korte tijd volwassen.
    Karst, de opa , ontpopt zich als een man waar het gezin op terug kan vallen. Hij begrijpt steeds beter waarom zijn dochter en vrouw jaren terug zo reageerden.
    Jannike, vind ik eigenlijk niet ontwikkelen. Ik heb me regelmatig aan haar geergerd, ze komt zwak en slap over. Heeft geen rugggengraat behalve als het gaat om haar weigering om te gaan met haar vader, na het incident van jaren geleden. Het komt over als een emotionele actie die ze toen samen met haar moeder heeft genomen. Na al die jaren zou je toch verwachten dat ze haar eigen mening zou hebben gevormd.
    Svenja, accepteert het als volkomen normaal dat ze met haar oma, en moeder, geisoleerd leeft op een eiland. Toch biedt ze hulp aan een vreemde man (Brendt)
    2, mijn favoriete persoon is Rasmus. Ik kan zo goed begrijpen dat hij zich achter gesteld voelt ten op zichte van de dochters van de bedrieger Berndt. Toen Berndt zijn moeder en hem verliet beloofde hij hen op te komen halen als het beter met hem ging. Hij heeft zich jaren aan die gedachte vast geklampt en is enorm teleurgesteld/ verbitterd. Het plannen van de gijzeling gaf hem genoegdoening maar op het eind geen rust en voldoening. Ik had enorm medelijden met hem.
    3, het persoon die ik zou willen veranderen is Jannike. Zoals ik boven al schreef, ik vind haar slap en dat komt echt niet alleen doordat ze last heeft van migraine. Ik zou haar graag door elkaar schudden en zeggen : kom op , actie! Onbegrijpelijk zoals ze echt alles aan zich voorbij laat gaan.
    De auteur:
    1,De schrijfstijl vond ik prima, duidelijke taal en korte hoofdstukken. Ook dat het steeds vanuit een ander persoon werd beschreven sprak mij erg aan. Soms erger ik me aan omschrijvingen van de omgeving etc ,maar in dit geval schiep het voor mij juist sfeer en duidelijkheid.
    2, ik vind de schrijfstijl lastig met iemand te vergelijken, elke auteur heeft toch zijn eigen stijl volgens mij.
    3, ik ben erg verrast door dit boek. Vind het een van de betere die ik dit jaar heb gelezen. Een echte page turner voor mij. Heb op internet wat meer over Nathalie’s boeken gelezen en sommigen schreven dat ze dit haar beste boek vonden. Ik laat dit boek dus even bezinken voordat ik over een poosje aan een ander boek van haar begin.

dees2307
    Bijdrager
    Post count: 38

Ja door dat ze veel beleven!

Markus omdat deze vol emotie zit en goed naar voren komt in het verhaal.

Nee zo laten!

De auteur

Ja het sluit echt aan door het pakkende verhaal.

Geen, haar schrijfstijl is uniek!

Ja zeker ben nu groot fan!

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 139

De karakters

In het gezin van Bernd maakt iedereen een ontwikkeling mee. Dit komt mede omdat ze allemaal in een moeilijke situatie terechtkomen en dan pas beseffen hoe hun leven daarvoor was.
    Ook Rasmus evolueert. Door zijn verleden is hij diep gekwetst en daarom wil hij wraak nemen. Als hij uiteindelijk zover is, merkt hij dat dat hem geen voldoening geeft.

Ik vond Svenja wel heel aandoenlijk, zo klein nog maar toch al zo wijs.

Ik zou aan niemand iets willen veranderen.

De auteur

De schrijfstijl past prima bij het verhaal. De sfeer in Zweden wordt goed weergegeven. Het boek leest lekker vlot door de prettige manier van schrijven.

Geen idee meet wie ik haar kan vergelijken. Ik vond haar boek uniek.

Ik ben zeer geïnteresseerd in de andere boeken van Nathalie Pagie. Ik heb nooit eerder wat van haar gelezen, wel vaak wat voorbij zien komen.

Eveline Kleijn
    Bijdrager
    Post count: 52

Alle karakters evolueren
    Bernt komt er, te laat, achter dat zijn gezin heel belangrijk is
    Rasmus merkt dat wraak toch niet de goede weg is.
    Ik heb wel begrip voor zijn acties.
    De dochters merken dat hun vader meer is dan een wandelende creditcard.
    Het zijn verwende pubers die hierdoor dichter naar elkaar toekomen.
    Ik ergerde me rot aan Jannike, wat een slap figuur, zeer ergelijk.
    Maar aan het eind wordt ze toch sterker en leert ze eindelijk dat ze ook dingen zelf kan doen/ veranderen.
    Zij is de enige waar ik wat aan zou willen veranderen.
    Svenja is een lief onzeker kindje die te jong is om al zoveel te hebben meegemaakt. Ik ben blij voor haar dat ze uiteindelijk het gezinsleven krijgt wat ze verdient en nodig heeft.
    Het boek leest erg makkelijk en snel. De korte hoofdstuken en dat ieder hoofdstuk over één van de karakters gaat maakt dat het vlot en duidelijk leest
    Ik zal zeker nog iets van haar lezen.
    Dit boek is mij zeer goed bevallen.

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 132

Ja Berndt doordathij in de gaten krijgt dat werken niet het belangrijkste is, maar zijn gezin. Zijn vrouw, die na een periode afhankelijk te zijn geweest van verdovende pillen, haar werk weer oppakt. Karst die zijn dochter erkent.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Rasmus spreekt me aan, hij heeft niet echt een kans in zijn leven gehad en er lijkt ook niemand te zijn geweest die hem een duwtje in de rug heeft gegeven om op het rechte pad te blijven, iets van zijn leven te maken. Hij droomt er zelf van om een huisje te hebben, te studeren, te werken. Zonder hulp lukt hem dit niet.

Nee, ze zijn goed zoals ze zijn.

De auteur
    De schrijfstijl past bij het verhaal, van alle kanten krijgen we de drijfveren te weten omtrent het handelen van die persoon.

Dat weet ik niet, daar doe ik niet aan. Iedere schrijver heeft zijn eigen stijl en zelfs dan zit er nog wel eens een verschil tussen de boeken.

Is het lezen van IJsengel voor jou aanleiding om eerdere boeken van Nathalie Pagie alsnog te gaan lezen? Dit was mijn eerste boek van haar, maar ik ga zeker op zoek naar haar andere boeken. Dus ja.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 127

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Eigenlijk allemaal wel, je komt echt in het verhaal van iedereen zijn levensverhaal te weten.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Rasmus en Svenja. Rasmus omdat hij eigenlijk iets heel simples wil (huisje, boompje beestje)en het niet lukt. Svenja omdat haar oma wel door heeft dat ze haar kleindochter te kort doet maar dat niet kan recht breien. Gelukkig loopt het voor Svenja nog enigzins goed af.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, zeker niet ik vind dat iets voor de schrijfster!
    De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Já, door de korte hoofdstukken en de makkelijke leesstijl, wat ook maakt dat je snel door leest.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Nathalie Pagie vergelijkbaar? Misschien Loes den Hollander, maar meer omdat zij ook vrouwenthrillers schrijft.
    Is het lezen van IJsengel voor jou aanleiding om eerdere boeken van Nathalie Pagie alsnog te gaan lezen? Já zeker wel!

Sonjavdh
    Bijdrager
    Post count: 43

De meeste karakters maken een grote evolutie door.
    Rasmus zijn plan was gebaseerd op wraak, maar op het laatst beseft hij dat door Berndt Müller te straffen, zijn eigen pijn niet minder is geworden. En hij voelt zich schuldig over de afloop van de ontvoering.

Berndt Müller wordt eerst afgeschilderd als een egoïstische en emotieloze geldbeluste mediatycoon, omdat dit het beeld is dat Rasmus van hem heeft. Maar gaandeweg leren we hem kennen als een gevoelsmens die veel van zijn familie houdt en ook het kleine meisje Svenja in zijn hart sluit.

De jongste dochter is een typische puber, die ik het begin blij is dat haar vader er niet meer is. Maar gaandeweg begint ze hem toch meer en meer te missen, en beseft ze wat hij werkelijk voor haar betekent.

De echtgenote van Müller was een beetje een zwak personage. Ze steunt volledig op anderen en neemt totaal geen eigen initiatief.

Het personage dat me het meeste aanspreekt is toch wel Svenja. Een lief, onschuldig meisje dat niet weet wat de wereld haar te bieden heeft door haar geïsoleerde bestaan op het eiland, samen met haar oma. Een dapper meisje, dat hukp biedt aan een vreemde man die ze in haar kelder aantreft.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? neen, niet echt.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het mocht iets spannender zijn, maar al bij al was het een vlot leesbaar boek.

Ik heb nog nooit eerder boeken gelezen waarbij vanaf het begin duidelijk is wie de dader is, dus kan ik haar ook niet met andere schrijvers vergelijken.

Is het lezen van IJsengel voor jou aanleiding om eerdere boeken van Nathalie Pagie alsnog te gaan lezen? Ik heb, voordat ik aan dit boek begon, de boeken “De toneelclub” en “De campus” gelezen, en was er niet echt van onder de indruk. Dit boek is van een veel hoger niveau, waardoor ik nu toch nieuwsgierig wordt naar de “Linders & Martinez” serie

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 51

De karakters
    Ik vindt de personages goed uitgewerkt in het boek.
    Vooral dat Berndt tot de ontdekking komt dat hij meer tijd voor zijn gezin moet maken.
    Maar ook de band tussen de vader en de vrouw van Berndt.
    En Rasmus natuurlijk ook dat hij aan het eind van het boek achter komt dat wraak nemen helemaal niet werkt.

Svenja is mij favoriet hoe kinderlijke onschuld ze heeft maar ook wanneer het nodig is heel sterk is.

Minder afhankelijke rol voor de vrouw van Berndt
    De auteur
    Ja, ik vond de schrijfstijl passend. Het waren fijne korte hoofdstukken waardoor je vlot kon doorlezen.

Ik kende nog geen boeken van Nathalie Pagie. Maar dit boek is zeker aanleiding voor mij om meer boeken van haar te lezen.

justine
    Bijdrager
    Post count: 190

Jazeker, de hoofdpersonen groeide allemaal, en het werd ook mooi beschreven dat groeien.
    Dat Berndt meer tijd met zijn familie moet doorbrengen, dat Rasmus toch ook wel
    inziet dat het zo niet verder kan.
    Ik vond Svenja heel mooi, hoe ze in haar onschuld toch zoveel voor elkaar
    kreeg en alleen maar wilde helpen.
    helemaal niets, het is goed zo.
    De auteur

Heel fijn geschreven en hoe je die kou bijna kunt voelen, heel knap
    Loes den Hollander, Simone vd Vlucht
    Ja zeker, ik ga echt meer lezen

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.