15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1632
    #22693 |

Vragen ThrillZone leesclub Hoek                                       

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Donald Nolet specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van Hoek  de eerdere en volgende boeken van  Donald Nolet  ook lezen?
    Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 225

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik heb het gevoel dat het karakter van Alexander zicht evolueert. Hij weet zich uiteindelijk te onttrekken aan de criminele activiteiten van André Krook.
    Ook het karakter van Ali ontwikkelt zich naar mijn idee. Hij is van ver gekomen om zich te laten trainen door de professionele kickbocktrainer Alexander. Hij weet zich op te werken van vluchteling tot een goede wedstrijd-kickbokser.
    Tevens ontwikkelt het karakter van Hannah zich volgens mij. Zij weet tot Alexander door te dringen.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ali is mijn favoriete personage. Hij heeft zich van niets weten op te werken tot een gerespecteerde kickbokser in Nederland.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    De personages zijn door de auteur prima neergezet.
    De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De vlotte schrijfstijl past naar mijn idee goed bij het verhaal. Er zit vaart in het verhaal.
    5.Kun je de schrijfstijl van Donald Nolet specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Realistisch.
    6.Ga je na het lezen van Hoek de eerdere en volgende boeken van Donald Nolet ook lezen?
    Zeker ga ik nog meer lezen van Donald Nolet.

roboos
    Bijdrager
    Post count: 87

De karakters

Het karakter van Alexander Holman veranderd gedurende het verhaal wel degelijk. Nadat hij zijn dochter heeft ontmoet, beseft hij dat hij afstand moet nemen van z’n 2e verborgen leven.
    Een echt favoriet personage heb ik niet, ik vind ze allemaal even interessant.
    Maar als ik dan moet kiezen ga ik voor Ali, de Syrische vluchteling die meer in z’n mars heeft dan alleen kickboksen.Ik zou aan de karakters niets willen veranderen

De auteur

De schrijfstijl van Donald Nolet past uitstekend bij het verhaal. Hij weet je als het ware in het verhaal te trekken. Vooral het hoofdstuk waarin het gevecht van Ali tegen Djurdjevic wordt beschreven vond ik geweldig, het is als het ware of je het voor je ogen ziet gebeuren. Dit boek nodigt uit om in de toekomst weer uit te kijken naar een boek van Donald Nolet.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 241

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Hoofdpersoon Alexander verandert maar dat is al in gang gezet in het begin. Hij wordt ouder, de wereld verandert, de onderwereld verandert. Moord is al lang niet meer abnormaal, waar men vroeger vuisten gebruikt. De andere karakters evolueren wel mee, maar dat is meer aan Holman die verandert. Eergevoel is nog steeds belangrijk, ook bij zijn maten.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Dat is Alexander, hoofdrolspeler en alles wordt vanuit hem verteld en beleefd.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? René zou minder berekenend mogen zijn, bijzonder voor mij is dat ik hem niet vertrouwde, te stil, te onecht. Maar ik lees thrillers he.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Oh dit is absoluut Nolet. Hij kan fantastisch vertellen en uitleggen op een nuchtere mooie maniet. Alleen waar hij te poëtisch is valt hij voor mij door de mand, beetje gekunsteld, maar ook dat herken ik uit zijn eerdere boeken.

Kun je de schrijfstijl van Donald Nolet specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Nuchter, met verstand van zaken, recht toe recht aan. Hoek leest prettig.

Ga je na het lezen van Hoek de eerdere en volgende boeken van Donald Nolet ook lezen? Ik heb zijn eerdere boeken al gelezen en zijn volgende absoluut.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 108

De karakters

je leert de personages niet echt goed kennen. Behalve Alexander die ontwikkeld zich wel naarmate hij ouder wordt. Zeker nadat hij zijn dochter weer heeft ontmoet slaat hij een heel andere weg in. Voor de rest zijn de personages nogal oppervlakkig.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ja dan toch Alexander die uiteindelijk toch voor het contact met zijn dochter gaat en zijn ‘criminele’ leven alleen voor haar achter zich wil laten.
    Voor de rest zou ik de personages wat meer uitdiepen zodat de ik ze als lezer goed leer kennen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja dat vind ik wel. Nolet heeft een prettige schrijfstijl. Met zijn manier van schrijven laat hij zien dat hij zich goed heeft
    verdiept in het onderwerp ‘Kickboksen’ en drugshandel. Hierdoor had ik sterk het gevoel om door te willen lezen.

Kun je de schrijfstijl van Donald Nolet specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Zeker geloofwaardig en realistisch

Ga je na het lezen van Hoek de eerdere en volgende boeken van Donald Nolet ook lezen?
    Heb recensies gelezen van ‘Versleuteld’ en dat smaakt zeker naar meer, dus JA.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 311

De karakters

Vooral hoek evolueert, door dat hij eerst denkt geen goede vader te kunnen zijn voor zijn dochter maar dan een verrassende keuze maakt.

Voor hoek had ik heel veel sympathie tijdens het lezen, ik kan hem me zo voorstellen. Hij is een persoon die veel meegemaakt heeft, die niet altijd de juiste keuzes maakt, maar toch wil hij anderen helpen, hij wil ook niet profiteren van zijn vechters. Hij wil ze goed beleid en en hij gunt hen hun succes!

Ook Hannah spreekt enorm aan, hier zij de sterke vrouw is en Hoek wijst op bepaalde dingen. I love it!

Nee voor mij zijn ze allemaal goed uitgewerkt!

De auteur

Voor je aan het boek begint verwacht je heel veel spanning en dat is uiteindelijk niet zo.

Toch heeft de schrijver een prachtig verhaal neergezet, die je al lezer meeneemt in de wereld van kick boxen. Je krijgt voldoende details om de sport te leren kennen. Ook zijn de personages allemaal goed uitgewerkt. Knap gedaan.

Kun je de schrijfstijl van Donald Nolet specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Filmische en meeslepend vond ik de schrijfstijl. Ik zag alles zo in me hoofd, dit kan echt een filmscenario zijn. Meeslepend omdat ik echt meelevende met de personages. Hun gevoelens werden goed over gebracht.

Ga je na het lezen van Hoek de eerdere en volgende boeken van Donald Nolet ook lezen?

Zeker en vast! Ik ben fan.

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 68

De karakters

1 Het karakter van Alexander evolueert door de komst van zijn dochter.Hij vindt uiteindelijk toch dat hij moet stoppen met zijn werk voor Krook.
    Ook Ali evolueert door zich heel snel aan Nederland aan te passen.

2 Mijn favoriete personage is Hoek omdat hij ondanks alles door het vuur gaat voor Krook.

3 Nee, iedereen is prima zo en heel geloofwaardig.

De auteur

4 De vlotte schrijfstijl van Nolet past prima bij dit boek.

5 Zeer beeldend.

6
    Ga zeker volgende boeken van deze schrijver ook lezen.

ranata
    Bijdrager
    Post count: 40

De karakters

Hoek maakt de grootste ontwikkeling door, tuurlijk hij wordt ouder, daardoor kijk je ook anders naar de wereld, maar mede door Ali en zijn dochter Hannah, je merkt dat hij het beter wil doen, nu zijn dochter op zijn pad is gekomen.

Ik denk toch Ali, omdat die altijd 1 doel voor ogen had, er alles aan heeft gedaan om dat doel te halen, vind ik knap, zeker als je daar een hele moeilijke weg voor hebt moeten maken, maar ook zo gauw hij de sportschool van Hoek gevonden had ging hij er vol voor.
    Al had Hoek wel zijn charme, was wel een man die zijn vrienden bleef steunen.

nee helemaal niks, want dat maakt het verhaal dan ook anders.
    De auteur

Ja opzich wel, alleen had ik een ander soort boek verwacht, dus echt heel erg thriller vond ik het niet, maar het verhaal heeft mij niet verveeld, het was een interessant kijkje in de kickbokswereld, met veel details.

Filmisch, het verhaal vraagt eigenlijk wel om een serie als bijvoorbeeld Penoza, dat kan deze manier van schrijven wel echt hebben.
    Ja want ben toch benieuwd geworden naar zijn vorige werk, zijn manier van schrijven vond ik ook echt fijn, dus ga zeker wat meer lezen.

Raywoman
    Bijdrager
    Post count: 16

De karakters
    1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik heb zeker het gevoel dat het personage van Alexander Holman aan het veranderen is. Persoonlijk maakt hij ook al plannen om zijn zaken anders te regelen, maar aan alles voel je – ik ben nu halverwege Hoek- dat er wat broeit. De nieuwe jongen staat in de schijnwerpers, daar moet licht afstralen op Alex. Ik hoop dat het voor hem goed afloopt, want ik vind het een sympathieke man!
    2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou niks willen veranderen, zo heeft de auteur het bedacht. Maar die Krook is wel een irritant mannetje zeg. Dat is wel goed neergezet.
    De auteur
    4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind zeker dat de schrijfstijl bij het boek past, niet te veel uitwijding, maar toch alsof je erbij bent. Je krijgt genoeg details zonder enige langdradigheid.
    5 Kun je de schrijfstijl van Donald Nolet specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Voor mij is de schrijfstijl strak en realistisch, maar niet hard.
    6 Ga je na het lezen van Hoek  de eerdere en volgende boeken van  Donald Nolet  ook lezen? Ja, zodra ik ertoe kom ga ik zeker ook andere boeken van Donald lezen. Ik heb ook wat over hem gelezen, en ik vind hem een interessante auteur.

maria
    Bijdrager
    Post count: 325

De karakters

Alex Holman, de Hoek veranderd door zijn dochter en denkt steeds meer aan haar en zijn eigen welzijn. Hij wordt standvastiger alhoewel hij op blz. 419 staarde naar het bedrag…. Factoren die een genomen beslissing toch weer veranderen.
    Ali die persé door de Hoek getraind wilde worden en de switch kan maken door zich door een ander te laten coachen. Sterk persoon vanaf het begin af aan.

Ali die helemaal hier naar toe gekomen is om het te maken en ook dochter Hannah die haar vader wil hebben en dan nog geraakt wordt ook.

Nee is prima zo, alleen was het jammer dat ik op blz 251 al het woord undercover erbij typte en dat uitkwam, dus zou dat subtieler hebben beschreven

De auteur

Lekker geschreven met vooral in het begin vele mooie omschrijvingen.

Deels filmisch, beeldend. Hij beschrijft het zo dat je het voor je ziet. Kan ook best realistisch zijn.

Als ik ze tegen kom zeker

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 303

De karakters

Ja, vooral Hoek en Ali. Hoek ziet in, nadat Hannah weer in zijn leven verschenen is, dat het leven dat hij leidt niet juist is. Ali is naast kickbokser ook voorvechter van re rechten van vluchtelingen

Ali spreekt mij het meeste aan. Hij weet alles wat hij meegemaakt heeft (leven in een oorlogsgebied, vluchten) ten positieve te gebruiken.

Nee, de personages zijn goed zoals ze zijn.

De auteur

Ja, zeer zeker. Steeds korte stukjes uit de kickboks wereld, die net voldoende informatie geven om te begrijpen wat daar omgaat, afgewisseld met het verhaal over drugshandel en criminaliteit.

Niet heel erg spannend, maar spannend genoeg. Beschrijvend en beeldend (het kickboksen). En realistisch.

Ja, dat ben ik van plan

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 227

De karakters
    Dit is een thriller waar karakters wel evolueren.
    Hoek is een loyale vriend en betrouwbare trainer. In de opbouw van het verhaal komen we stap voor stap meer over zijn verleden te weten. Hiermee groeit meer begrip voor zijn keuzes en tegelijkertijd wordt duidelijk hoe Hoek eigenlijk altijd mensen op afstand houdt alsof hij in een soort overleefstand staat en hoe gesloten hij is en blijft. Door de personen die in zijn leven verschijnen en doordat hij ouder wordt, begint hij te veranderen en maakt hij uiteindelijk andere keuzes.
    Hannah blijft wel wie ze is, maar weet daarmee veel in beweging te zetten. Een krachtige meid.
    Krook, de vriend van Hoek en spil in de Amsterdamse onderwereld, ontwikkelt zich niet, maar blijft zijn rol spelen om meer geld te blijven vergaren over de rug van anderen heen.
    Virgil, groot bokser en onderdeel van de gym van Hoek, ontwikkelt zich o.i.v. jaloezie en geldingsdrang.
    Ali is mijn favoriete personage. Ik denk dat iedereen blij wordt van zo’n energiek talent, die vanuit zo’n uitzichtloze en schrijnende vlucht/thuissituatie doorzet. De scene waarin hij in bed blijft liggen laat ook zijn leed en gevoel zien, waardoor hij alleen maar meer menselijk blijkt.

Normaal schrijf ik altijd dat ik aan de personages niets zou willen veranderen omdat dat afbreuk doet aan het verhaal. Ik weet alleen niet of ik de verandering van Hoek geloofwaardig genoeg vind. Daarmee vind ik het boek qua ontwikkeling van personages niet helemaal afgerond, maar het is de vraag of dat bij een thriller nodig is.

De auteur
    Tja als je een verhaal verwacht over de wereld van kickboksen en illegaliteit, verwacht je iets rauws en in die zin vond ik de filmische en soms poëtische schrijfstijl van de schrijver (bv “tientallen hijskranen die als metalen reuzen in stilte hun werk deden”) geweldig en verrassend. Ik denk dat de schrijver daarmee beeldend heeft geschreven en vond ik ook mooie zinnen en mooie beelden in een duister verhaal. In die zin omschrijf ik zijn schrijfstijl als filmisch en soms poëtisch.

Zijn debuut heeft prijzen gewonnen. Zijn twee eerdere boeken hebben een ander soort inhoud dan Hoek met meer historische invalshoeken. Ik zou niet nog een boek over de kickbokswereld lezen, maar gezien zijn schrijfstijl en de beschrijving bij zijn boeken zou ik deze wel willen lezen.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 111

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Alexander Holman verandert niet qua personage maar doordat Hannah contact met hem zoekt en dat wonderwel goed gaat wil hij wel een toekomst en dat vond hij voor Hannah niet zo heel belangrijk en de agent Peter de Nooijer verandert heel erg.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Het verhaal draait heel erg om Hoek en zijn uitspraak Goede mensen kunnen slecht zijn maar slechte mensen kunnen ook goed zijn, vind ik heel typerend voor dit boek maar de Kickbokser Ali is dan wel favoriet bij mij net zoals Hoek.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou Hannah weglaten zodat er meer ruimte is voor de criminele actie want hoofdstuk vond ik erg gaaf en spannend en die spanning is niet meer teruggekomen in het boek.

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Toen ik het boek uithad had ik wel, dit zou ik heel anders gedaan hebben maar dan ga je erover nadenken en dan is het realistisch maar een amerikaans tinje met wat niet realistisch en enigszins amerikaans had ik niet erg gevonden in dit verhaal.
    5.Kun je de schrijfstijl van Donald Nolet specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.De stijl van Donald Nolet is heel realistisch waardoor het verhaal een wending krijgt die je niet verwacht(en deze keer heel soft) maar daardoor totaal niet voorspelbaar.
    6.Ga je na het lezen van Hoek de eerdere en volgende boeken van Donald Nolet ook lezen? Ja het is een stijl dat me wel boeit, ook al zou ik het anders doen, maar Donald schrijft heel boeiend en dat onvoorspelbare is mooi meegenomen.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 134

De karakters

Alexander evolueert, maar ook Ali. Alexander weg van de criminaliteit van André Krook en Ali van vluchteling naar een goede bokser.

Eigenlijk Ali omwille van de groei die hij doorgemaakt heeft.

Ik zou niets veranderen.

De auteur

De schrijfstijl (vlot) pas zeker goed bij het verhaal.

Filmisch.

Eigenlijk wel. Het boek heeft me zeker aangesproken.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 122

De karakters

Ik zie wel wat evolutie in een aantal karakters, evolutie voortvloeiend uit de gebeurtenissen. Zowel bij HOek die in een overgangsfase zit, plots met een volwassen dochter te maken krijgt en dan geconfronteerd wordt met de (mogelijke) gevolgen van zijn levenskeuzes. Maar ook Virgil en Danny die de kans krijgen om de Gym over te nemen en daar totaal anders op reageren.

Echt wel Hoek, terwijl het toch niet zo’n nette jongen is. Ik zal het maar bij herkenbarheid en meesterschap van Donald Nolet houden.

Veranderen niet, al valt er volgens mij toch nog wel wat meer uit het verleden te puren. Misschien in een vervolg waarin Hoek met zijn dochter een nieuw leven tracht op te bouwen?

De auteur

Rauw, recht voor zijn raap, korte zinnen, straattaal – ja dus.

Meeslepend, al kan ik het ook wel voor mijn ogen zien afspelen in een typisch Nederlandse film.
    Ja.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.