Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 147: Hitlers geheime Ardennencommando Hitlers geheime Ardennencommando, Na het lezen #2

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Top Gerard! Dank je wel. Leuk om te horen dat je er van genoten hebt. Gaaf.

Sabrina
    Bijdrager
    Aantal berichten: 181

De plot

Wat vind je van het plot?
    Mooi plot, mooi uitgewerkt. Het verhaal zit goed in elkaar.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De spanning stijgt doorheen het boek. Sterk en geloofwaardig geschreven.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het einde zo niet verwacht.

Algemeen

Vond je Hitlers geheime Ardennencommando een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het eigenlijk wel boeiend, maar ik had in het begin wel mijn volle aandacht er voor nodig.

Vind je de schrijfstijl van Michiel Janzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is vlot te lezen, heel aangenaam.

Stel….Michiel Janzen vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Aangrijpend, maar ook heel realistisch.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Aan beide zijden van de oorlog hadden we een inkijk, voor mij is dit uniek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michiel Janzen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Doe zo verder!

Michiel
    Bijdrager

Dank je wel Sabrina! Gave beoordeling. Leuk dat je het met plezier gelezen hebt. Gaaf!

MarianneIL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 351

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

Verrassend. Natuurlijk wist ik dat S P O I L E R had, maar dit plot was heel goed gevonden.

Goed opgebouwd plot, naast de beschrijvingen van de situatie steeds opbouwende spanning. Juist die afwisseling zorgt ervoor dat je verder wil lezen.

S P O I L E R , maar niet hoe dat zou gebeuren. Heel verrassend.

Algemeen

Vond je Hitlers geheime Ardennencommando een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Heel boeiend én leerzaam. Veel van de achtergronden kende ik niet (van veel wel gehoord, maar nooit geweten hoe het precies zat). Volle aandacht.

Vind je de schrijfstijl van Michiel Janzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Bij een historisch boek, moet je altijd geconcentreerd lezen om alles op te nemen, maar de schrijfstijl is heel boeiend en beeldend. Je ziet het voor je.

Stel….Michiel Janzen vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistische oorlogsroman, waarin fictie en realiteit op een prachtige manier gecombineerd zijn.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het een uniek boek. Natuurlijk zijn er veel boeken over WOII geschreven, maar ik heb niet eerder een boek gelezen met deze insteek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michiel Janzen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Doorgaan en op deze mooie manier een stuk geschiedenis helder maken.

Michiel
    Bijdrager

Dank je wel Marianne! Heel blij met jouw review!

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 267

De plot
    1.Wat vind je van het plot?
    Ik vind het een bijzonder goed uitgewerkt plot.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot steekt erg goed in elkaar.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Dit einde had ik absoluut niet aan zien komen.

Algemeen
    4.Vond je Hitlers geheime Ardennencommando een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Van begin tot en met het einde heb ik uiterst geconcentreerd het verhaal gelezen. Ik was continu geboeid en kon het verhaal niet loslaten totdat het boek uit was.
    5.Vind je de schrijfstijl van Michiel Janzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl vond ik erg prettig, aangenaam en begrijpelijk te lezen.
    6.Stel….Michiel Janzen vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Zowel geloofwaardig, realistisch als aangrijpend. Knap dat al deze elementen in één verhaal verweven zijn.

Dit boek
    7.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Een echt uniek boek, feiten, fictie, oorlogsgruwelen en menselijkheid, allemaal in één verhaal.
    8.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michiel Janzen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Op dezelfde manier doorgaan met schrijven! Je hebt er weer een absolute fan bij Michiel!

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Wat vind je van het plot? Geloofwaardig! Je ziet ook de emoties van de personages. Blijdschap komt hoog boven de miserie
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Goed bedacht. Een leuk vrolijke plot
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Een beetje. Maar dat het zo leuk was. Was een verrassing
    Algemeen

Vond je Hitlers geheime Ardennencommando een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? In het begin ( eerste 100pg) beetje langdradig maar daarna ging het goed vooruit
    Vind je de schrijfstijl van Michiel Janzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel gemakkelijk gelezen. Perfect voor een jeugdige persoon ( vanaf 17j). Dus voor alle leeftijden!
    Stel….Michiel Janzen vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Realistisch

Dit boek

Doe zo verder! Het was een top verhaal

Michiel
    Bijdrager

Dank je wel Kelly! Fijn om te lezen dat je het met plezier gelezen hebt.
    Gr. Michiel

vick
    Bijdrager
    Aantal berichten: 41

De plot

Niets zo leuk als een onverwacht einde van een boek, wat zeker niet gemakkelijk is voor een historisch roman waarvan het einde toch in grote lijnen al op voorhand vaststaat. Het is leuk om te merken dat de schrijver de moeite doet om vaststaande feiten op een verrassende manier over te brengen.

Algemeen

Het verhaal was aangenaam om te lezen maar ik had de eerste 120 blz veel concentratie nodig om in het verhaal te komen, dit volledig door persoonlijke reden: ik heb het heel moeilijk met namen onthouden, als er te veel personnages in een verhaal meedoen, dan kan ik niemand uit elkaar houden en moet ik een lijsje opmaken met alle personnages om naast mijn boek te leggen. Bij dit boek kwamen er dan ook nog de vele plaatsnamen bij, die zich in het begin van het boek op een, voor mij, duizelingwekkend tempo elkaar opvolgden. Er kwam heel veel informatie op heel korte tijd op me af, wat het lezen niet bevorderde. Maar vanaf het moment dat deze informatie tot rust kwam, las het boek voor mij heel vlot.

Dit boek zou ik typeren als geloofwaardig, wat zeker een compliment en een must is bij een historisch roman.
    Het verhaal gaat over een onderwerp waar je al veel vanaf weet, en het is moeilijker om hier aan de lezer niet het gevoel te geven dat je hetzelfde verhaal nog eens leest, en daar is Michiel Janzen zeker in geslaagd, ik had zeker niet het gevoel dat ik dit boek al eerder las.
    Mijn advies voor de schrijver zou zijn: minder plaatsnamen en en mensen in korte tijd meegeven, langer en meer informatie meegeven over één personnage alvorens door te gaan naar het volgende, zodat de meegegeven info meer tijd heeft om door te dringen. Uiteraard is dit advies heel persoonlijk voor mij, die moeite heeft met het verwerken van die namen, voor andere lezers was dit misschien helemaal geen struikelblok.

DennisScheerman
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 29

De plot

Erg van genoten, van te voren weet je in principe hoe succesvol de hoofd characters kunnen worden maar het plot blijft boeiend tot het einde.

Fijn, een goede opbouw met een mix van spanning en informatie. Door verhalen die verteld worden leer je veel over de verschillende hoofdpersonen maar toch blijft het spannend tot het einde.

Niet verwacht, gebaseerd op wat je van de geschiedenis weet weet je in principe dat Gunther niet succesvol gaat zijn echter was het lang de vraag hoe ver Gunther zou komen. Tijdens het verhaal merk je dat hij twijfelt en ik vond het dan ook een erg bevredigend einde.

Algemeen

Zeker, zeer snel doorgelezen omdat het een fijne balans was in verhaal en actie. Ik heb het boek 2 dagen geleden aan m’n vrouw gegeven en ook zij is al halverwege.

Ik vind het erg prettig, het scheelt uiteraard dat ik ook veel van de oorlog weet maar hij vertelt op een duidelijke manier zonder dat je het gevoel hebt dat je een geschiedenisboek leest. Je wordt wel tijd in meegezogen.

Dit boek is realistisch, geloofwaardig en erg aangrijpend. Ik heb van het boek genoten.

Ik vind het boek iets specifieks hebben, uiteraard zijn er meerdere boeken over de tweede wereldoorlog maar dit boek is op een manier geschreven wat je het verhaal en de geschiedenis in trekt.

coenraad
    Bijdrager
    Aantal berichten: 412

De plot

Het plot is zeer duidelijk en over het verloop ervan is goed over nagedacht en doordacht uitgewerkt.
    Het einde had ik totaal niet verwacht en ook niet zien aankomen en was dan ook zeer aangenaam verrast en zo zie je maar weer dat deze twee mannen elkaars “vijanden” zijn en toch op een hele mooie en bijzondere manier tot een compromis komen.

Algemeen

In het begin heb ik best goed moeten concentreren vanwege de grote hoeveelheid informatie en de personages. Doordat dit zo goed en rustig uiteen wordt gezet wordt het verhaal nog krachtiger van. Het boek heeft mij tot aan de laatste blz mijn volledige aandacht weten vast te houden en ik vond het jammer dat het uit was.
    De schrijfstijl die Michiel heeft is prettig,vlot maar vooral heel begrijpelijk waardoor het verhaal kracht uitstraalt.
    De combinatie van feiten en fictie heeft Michiel op een bijzondere manier met elkaar weten te verweven tot een mooi geloofwaardig en realistisch verhaal. Tijdens het lezen vergat ik soms dat het over de tweede wereldoorlog ging en leefde ik mee met alle personages.

Dit boek
    Er zijn veel boeken met dit onderwerp maar toch heeft Michiel er geheel op zijn wijze de juiste verhoudingen voor dit verhaal gevonden en weten vast te houden. Ik heb er zeer van genoten en wat mij betreft is het een boek geworden met een geheel eigen persoonlijkheid.

Blijf grondig onderzoek doen om het dan weer in een prachtig meeslepend verhaal om te zetten. Je heb me enorm weten te verassen met dit boek en ben zeer nieuwsgierig geworden naar je vorige boek “De aanslag”.

Michiel
    Bijdrager

Dank je wel Coenraad. Blij dat je genoten hebt. Leuk om te horen.
    Groeten Michiel

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.