Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 147: Hitlers geheime Ardennencommando Hitlers geheime Ardennencommando, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2077

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Hitlers geheime Ardennencommando een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Michiel Janzen  prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Michiel Janzen  vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michiel Janzen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

vero
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

1. Het verhaal zit heel goed in elkaar. Mooi plot en mooi uitgewerkt.

2.De eerste hoofdstukken zijn wat verkennend, wat wel nodig is om mee te zijn in het verhaal, en daarna komt het op gang.
    De gebeurtenissen volgen elkaar steeds sneller op, de spanning stijgt, dus echt een boek dat naar een climax werkt.

3. Het einde had ik totaal niet verwacht, en dat geeft het boek nog iets extra.

4. Ik vond het heel boeiend. In het begin wel 100% concentratie nodig om alles te bevatten.
    Daarna heeft het me vastgehouden tot het einde.

5. De schrijfstijl is aangenaam en vlot te lezen. Ik ben door het boek gevlogen. Concentratie is nodig in het begin, maar dat ligt niet aan de schrijfstijl, maar aan de hoeveelheid informatie die moet verwerkt worden.

6.Heel realistisch en ook wel aangrijpend. Het mooie aan dit boek is, dat je de Duitse soldaten op een andere manier gaat bekijken. Het zijn tenslotte ook mannen, vaders,… van vlees en bloed die als pionnen worden ingezet.

7.Het is uniek omdat we een inkijk hebben aan beide zijden van de oorlog, zowel Duitse kant als van de geallieerden.

8. Schrijf gewoon verder zoals je bezig bent, ik heb er van genoten 🙂

Sander83
    Bijdrager
    Aantal berichten: 109

1.
    Het plot is ijzersterk. Een onderwerp met een enorme inpact waarbij waarschijnlijk veel van dit soort plannen zijn bedacht.

2.
    Het verhaal is sterk en erg geloofwaardig neergezet. Er is een duidelijke rode lijn die steeds meer de aandacht krijgt. Door de communicatie van personages onderling leren ze (en ook wij als lezer) elkaar steeds beter kennen en ontstaat er een beeld van hoe ze in deze posities zijn beland.

3
    Het eind was verassend te noemen. De ontwikkeling daarin laat ook zien dat dingen in een korte tijd kunnen veranderen door andere gebeurtenissen om je heen.

4
    Het hele verhaal heeft geboeid. Van begin tot eind heeft het mijn aandacht (gebeurt zelden) er bij gehouden. In het begin is er veel informatie over de personages zelf, door de manier van schrijven is dit interessant en niet afleidend.

5
    De schrijfstijl is heel begrijpelijk en geloofwaardig. Het is goed te volgen en heeft precies het juiste tempo. Het onderwerp wordt niet afgeraffeld en krijgt daardoor de juiste impact.
    Je raakt nieuwsgierig naar wat waar is en wat fictie. Je krijgt de nijging tussen het lezen door extra informatie te zoeken om een nog beter beeld te krijgen van de gebeurtenissen.

6
    Realistisch, aangrijpend en geloofwaardig passen allemaal bij dit boek. Maar ook meeslepend/

7
    De enige auteur die voor mij eigenlijk een zelfde manier van schrijven heeft in Daniel Silva. Ook hij schrijft zeer geloofwaardig of aangrijpende en meeslepende onderwerpen. Dit specifieke boek van Michiel heb ik niet eerder voorbij zien komen en is wat mij betreft dan ook uniek.

8
    De manier van voorbereiding en onderzoek zorgen tot nu toe steeds voor heel goede boeken. Dus het enige advies in deze moet zijn: blijf vooral op deze manier werken/schrijven.

Michiel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Hallo Sander,

Dank voor deze gave beoordeling. Erg blij mee!! Ik zal je advies opvolgen en zo doorgaan. 😉

Gr. Michiel

Michiel
    Bijdrager

Hallo Vero,

Dank voor je gave beoordeling! Heel cool. En ik volg je advies met plezier op. 😉

Hartelijke groeten,
    Michiel

marcel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 85

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het plot zat goed in elkaar met enkele verrassende wendingen op het eind

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur was in het begin heel even wennen maar na verloop van tijd voelde het heel natuurlijk, als een feitelijke weergave.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde had me toch nog verrast.

Algemeen

Vond je Hitlers geheime Ardennencommando een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    het was een boeiend verhaal maar zeker in het begin had het niet mijn volledige aandacht vanwege de hoeveelheid van karakters die er in snel tempo opgevoerd werden.

Vind je de schrijfstijl van Michiel Janzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig als je eraan gewend bent en dat duurt een paar hoofdstukken

Stel….Michiel Janzen vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek is geloofwaardig, het is een verhaal dat zich zo afgespeeld zou kunnen hebben.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    het door elkaar heenlopen van feit en fictie maakt het een uniek boek want het genre, oorlogsromans, is natuurlijk al redelijk uitgemolken en dit geeft het toch een nieuwe twist.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michiel Janzen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    ga vooral door met het combineren van feit en fictie

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Aantal berichten: 137

De plot

Ik vond het plot mooi uitgewerkt.
    Natuurlijk als je het verhaal leest weet je dat het langzamerhand ten einde zal komen. Je verwacht iets maar dit einde had ik niet aan zien komen.

Algemeen

Het was een boeiend verhaal en je merkt dat Michiel er erg veel studie van heeft gemaakt.
    De schrijfstijl vind ik niet helemaal mijn stijl. Ik lees voornamelijk boeken geschreven in verleden tijd. Michiel schrijft in tegenwoordige tijd. Dat leest net iets anders. Maar een tijdje op weg in het boek dan gaat het wel.
    Ik zou het boek typeren als realistisch en informatief.

Dit boek

Ondanks dat dit boek niet helemaal mijn soort boek is vind ik het uniek en daarmee best knap.

Mijn advies zou zijn om iets minder informatie aan de lezer te geven.

Michiel
    Bijdrager

Hallo Marcel ,

Dank je wel voor je gave beoordeling. Leuk om te lezen. Wat ik heel leuk vind om te lezen is dat je deze schrijfstijl een originele invalshoek vindt.

vero
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

Dag Michiel,
    👌 en je boek de aanslag zal zeker nog aan beurt komen 😉, ben benieuwd geworden na de lovende reactie van je nieuwe ambassadeur😘
    Groeten Vero

Michiel
    Bijdrager

Hallo Vero ,

Cool 😎 ben benieuwd! Leuk dat jullie zo enthousiast zijn. Echt gaaf!

Dank je wel.
    Gr.
    Michiel

leentje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 117

het plot zat heel mooi in elkaar. In het begin vond ik het heel moeilijk kwam echt heel veel op je af wat je moest onthouden.
    Even met iets anders bezig en je moest echt even een stukje terug lezen. Eens je echt in het verhaal zat ging het wel vlot.

het algemeen het was wel een boeit verhaal zelf zou ik het in het verleden hebben geschreven omdat het over de oorlog ging. hier ook weer eens je in het verhaal zat werd je het wel gewoon. Was alleen een beetje raar.
    Zal wel veel opzoek werk bij komen kijken zijn.

vond het zeker uniek je had een kijk op zowel op de Duitsers als op de andere.

Doe gewoon verder met wat je bezig bent.

Michiel
    Bijdrager

Dank je wel Leentje. En idd er zat veel opzoekwerk in. Leuk om te lezen dat je het een originele invalshoek vindt. Maar het is inderdaad geen thriller zoals je zou verwachten. Blij dat je het uiteindelijk toch goed vond.
    Hartelijke groeten,
    Michiel

BeJa
    Bijdrager
    Aantal berichten: 85

Wat vind je van het plot?
    Mooi goed uitgewerkt plot.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De spanning loopt gaandeweg het boek steeds verder op, dus goed opgebouwd plot.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het niet zien aankomen,vond het verrassend zelfs.

Vond je Hitlers geheime Ardennencommando een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ondanks dat dit niet het soort boeken (oorlog)zijn die ik vaak lees,had het boek steeds mijn volledige aandacht.
    dat moest ook wel vooral in het begin was het opletten

Vind je de schrijfstijl van Michiel Janzen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    je moet wel geconcentreerd lezen,maar de schrijfstijl is wel boeiend,ik zat toch regelmatig op het puntje van mijn stoel.

Stel….Michiel Janzen vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    realistisch,geloofwaardig Zoals het stukje van de boer en de geit kon je gewoon voor ogen zien

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    dat weet ik niet,ik laat boeken over de oorlog meestal links liggen

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michiel Janzen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Blijf mooie boeken schrijven. ik zet je bij mijn lijstje met schrijvers waar ik nog wel eens iets van wil lezen.

Michiel
    Bijdrager

Goedemorgen Beja,

Dank je wel voor je beoordeling. Ben ik blij mee. En aangezien je normaal geen oorlogsboeken leest, vind ik het heel tof dat jij mijn boek gelezen hebt en het ook nog spannend vindt.

Hartelijke groeten,
    Michiel

ps Cool trouwens dat ik nu bij de schrijvers hoor die je in de gaten houdt!

Mijn vorige boek De aanslag die moest gebeuren en waar Sander ook zo enthousiast over was, is wellicht ook interessant voor jou.

Gerard Veldhuijs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 27

De plot
    1. Ik vond het plot in dit boek heel sterk. De gehele structuur klopt gewoon en je bemerkt dat de schrijver hier goed over nagedacht heeft. Aan het einde van dit oorlogsboek laat hij zelfs wat emoties toe. Dit vond ik heel mooi gedaan.
    2. Het verhaal komt realistisch over, de spanning in het verhaal neemt gaandeweg toe en aan het einde hanteert de schrijver een plotwending. Ik kan dan ook alleen maar zeggen dat ik de structuur van het plot heel goed bedacht vind.
    3. De wending die Gunther ondergaat had ik wel een beetje aan zien komen, echter lijkt het er op dat er niet op 1 paard gegokt werd, dit was een toepasselijke verrassing.

Algemeen
    4. Ik vond het een heel boeiend maar ook zeker leerzaam verhaal. Regelmatig heb ik google even geraadpleegd om zaken/plaatsen op te zoeken. Geen moment verloor het verhaal mijn aandacht.
    5. De schrijfstijl is begrijpelijk en prettig. De hoofdstukken werden duidelijk benoemd en zodra je iets verder in het verhaal zit en alle personages beschreven zijn, waan je je in een spannende filmscene.
    6. Ik kan het boek niet onder één noemer plaatsen, want het is geloofwaardig, aangrijpend én filmisch geschreven.

Dit boek
    7. Doordat het boek zo geloofwaardig geschreven is, is het zeker uniek. Het is niet te dik aangezet en heel beeldende geschreven, top!
    8. Gedegen onderzoek met als resultaat een boek vol feiten maar ook fictie geeft een geweldig resultaat. Ook de menselijke kant van de personages is aan bod gekomen, heel bijzonder voor een oorlogsboek. Ga vooral op deze wijze verder, je hebt er een fan bij!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.