Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 145: Het voorteken Het voorteken, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1783
    #25728 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Het voorteken een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson  prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Christoffer Carlsson  vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Christoffer Carlsson  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 139

De plot

De plot had veel vaart, in tegenstelling tot de rest van het boek en kwam ook heel onverwachts uit die hoek en werd snel afgehandeld.
    De plot kwam ineens en heel snel kwam ineens de oplossing.
    Dit einde kwam voor mij onverwachts. Ik had wel gedacht dat er een oplossing zou komen, maar dit slot had ik zeker niet voorzien.

Algemeen

Het voorteken was een boeiend verhaal, niet vanwege de thrillerelementen. Ondanks dat er weinig vaart zat in het verhaal, was het toch de moeite waard om te lezen.
    De schrijfstijl is prettig, door de Zweedse namen af en toe wat verwarrend. Ik was meestal geboeid zonder echt weg te dwalen met mijn gedachten.
    Dit boek zou ik geloofwaardig willen noemen, een spannend boek met thrillermomenten erin.

Dit boek

Dit boek is een typische Scandinavische thriller, wel wat trager dan andere uit hetzelfde genre met een aparte schrijfstijl.
    Ga vooral door met schrijven, want het verhaal zit goed in elkaar en de beschrijving van Isak is zeer treffend.

Carientjetje
    Bijdrager
    Post count: 63

De plot

Wat vind je van het plot?
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het plot begon toch wel onverwacht na een hele lange beschrijving van hoe mensen die het misdrijf hadden meebeleefd. Niet deze “dader” had ik verwacht maar al wel heel snel was duidelijk dat degene die voor de moord veroordeeld was niet de échte dader was.

Algemeen

Vond je Het voorteken een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja zeker een boeiend verhaal. Vooral vanwege de ontwikkeling die de hoofdpersonen door maken en dát wat het misdrijf in het vervolg van hun leven met hen doet.

Vind je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson  prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Prettige schrijfstijl. Denk alleen dat er een Belgische vertaler aan het boek heeft gewerkt en de redactie daarna dingen over het hoofd heeft gezien.

Stel….Christoffer Carlsson  vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik zou niet weten wát er specifiek zou kunnen zijn of het moet de psychologische schade zijn.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Christoffer Carlsson  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Meer spanning of het boek geen thriller noemen.

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Kristelwerkx
    Bijdrager
    Post count: 7

De plot

wel verrassend
    ik had het gevoel – maar dat heb ik wel met meer boeken – dat het einde snelsnel moest komen. Alsof er een beperkt aantal blz voor het einde was voorzien
    Ik had het niet zien aankomen…

Algemeen

Vond je Het voorteken een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Neen, hoewel het me wel vroeg om verder te lezen. Wat komt er nu?

Vind je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Soms moeilijk te volgen: heden,vroeger, heden, heden, vroeger.

Stel….Christoffer Carlsson vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    neen.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Christoffer Carlsson mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Voor mijn gevoel is dit een beginnersboek. Ik wil zeggen: dat de schrijfstijl verder ontwikkeld en dat er gaande weg meer diepgang komt in de boeken dan. Ik weet zo uit het hoofd twee auteurs van de eerste boeken nauwelijks te lezen zijn en die in hun latere boeken aangenaam te lezen zijn.

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 327

De plot

Het is een verrassend plot.

De opbouw vond ik traag, het duurde even voor ik echt in het verhaal zat. Maar eens goed over halfweg werd mijn nieuwsgierigheid wel gewekt naar het vervolg van het plot. Dus goed gedaan van de schrijver.

Ergens had ik het einde wel verwacht. Je voelde wel aankomen dat Edvard onschuldig was… Moest dit niet zo geweest zijn dan zou het maar een flauw verhaal geweest zijn ;).

Algemeen

In het begin van het verhaal, had het boek zeker niet constant mijn aandacht, maar eens over halfweg, wilde ik toch steeds verder lezen omdat ik de afloop wilde kennen.

Vind je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Het boek is begrijpelijk geschreven met een aantal mooie beschrijvingen.

Stel….Christoffer Carlsson vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek

Ik zou het onder de noemer realistisch plaatsen.

Het is niet bijster origineel. Maar door zijn schrijfstijl onderscheidt de schrijver hem wel met anderen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Christoffer Carlsson mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Breng vanaf het begin vaart/spanning in het verhaal. Nu zouden lezers kunnen afhaken omdat het in het begin heel langzaam opgang komt.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 105

Het plot
    1) Wat vind je van het plot?
    Op een gegeven moment worden er verdachten in beeld gebracht en Ivar gaat het uitzoeken. Toch komt er bij toeval een andere verdachte in beeld die uit eindelijk de dader blijkt te zijn. Verrassend.

2) Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Best traag en langdradig. Het heeft voor mij even geduurd voordat ik de spanning wat voelde en zo werd ik langzaam meegenomen naar de ontknoping.

3) Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Niet zo.

Algemeen

4)Vond je Het voorteken een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Niet echt. Het verslapte mijn aandacht.

5) Vind je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    DE schrijfstijl was prima. Geen moeilijke woorden en in goed begrijpende taal.

6) Stel, Christoffer Carlsson vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch zou wel op zijn plek zijn. Het gebeurt best vaak dat mensen onterecht hun straf uit zitten. 7)

Dit boek

7) Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik denk dat er meer boeken zijn zoals deze.

8) Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Christoffer Carlsson mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Probeer vanaf het begin wat meer spanning in het verhaal te brengen.

Nel
    Bijdrager
    Post count: 30

Het plot.

1. Wat vind je van het plot.
    Kort en snel
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot.
    Doordat het boek heel langzaam is opgebouwd, is het plot daar in tegen totaal anders dan verwacht
    3. Had je dit einde verwacht of had je het zien aankomen.
    Een heel klein beetje zien aankomen.

Algemeen.

4. Vond je het voorteken een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht.
    Het had wel mijn volle aandacht, niet omdat het boeiend was maar eerder intrigerend.
    5. Vind je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson prettig, moeilijk, begrijpelijk.
    De schrijfstijl vond ik prettig, veel mooie zinnen en het zat goed in elkaar.
    6. Stel Christoffer Carlsson vraagt aan jou om zijn boek te typeren.
    Menselijk en realistisch.

Dit boek.

7. Vind je dit boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks.
    Ik vind dit boek anders dan anderen, omdat het een thriller heet en voor mijn gevoel
    dat niet echt is wat ik mij bij een thriller voorstel.
    8. Zou je als gedreven lezer nog een goede raad aan Christoffer Carlsson willen meegeven.
    De spanning in het boek eerder laten beginnen.

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 99

Het plot
    1. Het was een zeer verrassend plot
    2. De opbouw was in het begin traag, totdat de spanning kwam en je toch werd meegezogen in het verhaal
    3. Het einde had ik niet op deze manier zien aankomen. Bleef een beetje gissen.

Algemeen
    4. Heb zelfs het boek even weg gelegd omdat het in het begin mij niet echt kon boeien. Toch weer opgepakt maar niet op het puntje van mijn stoel gezeten.
    5. Schrijfstijl is best wel vlot en begrijpelijk. Geen moeilijke woorden of onbegrijpbare zinnen.
    6. Realistisch
    Dit Boek

7. Het boek is niet uniek. Een boek als zovelen.
    8.Graag zou ik meer spanning in je boeken willen zien.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 132

De plot

Toch nog wel onverwacht ook al had ik het wel enigszins aan zien komen.

Het verhaal verliep voornamelijk in het begin naar mijn idee te traag. De ontknoping volgde vrij snel en toch ook wel onverwacht.

Min of meer wel ja. Al hoewel ik het toch nog wel aan had zien komen.

Algemeen

Echt boeiend nee. Het is een traag verlopend verhaal dat meer een roman over een misdaad is dan een echte thriller. Als (misdaad)roman bevat het fraaie karakter-, omgevings- en sfeertekeningen, maar als thriller ontbreekt het aan echte actie en spanning.

De schrijfstijl is goed te lezen alhoewel ik vanwege het vertraagde verloop van het verhaal mezelf er toe moest zetten om het verhaal door te lezen. Ergens halverwege was dat gevoel niet meer zo extreem aanwezig.
    De manier van schrijven van omgevingen, herinneringen en over personages spreekt mij wel aan.

Geloofwaardig, realistisch maar ook empathisch.

Voor mij wel uniek omdat ik van een Scandinavische thriller gewend ben om op het puntje van mijn stoel te zitten en dat gevoel heb ik met ‘Voorteken’ niet gehad.

Probeer een verhaal met wat meer spanning te schrijven, en dan met name in het begin. Maar wel vooral blijven schrijven.

ranata
    Bijdrager
    Post count: 55

De plot

Wat vind je van het plot? Verrassend, toch wel heel anders dan verwacht.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? het kwam wat langzaam op gang, maar naar het einde toe wat twists waardoor het plot opeens vaart kreeg,
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? nee het was totaal een andere dader dan ik had verwacht, dus was best verrast

Algemeen

Ja ik want ik wilde gewoon weten hoe het zat, je had gewoon vrij snel al het idee dat hij onschuldig was, wilde gewoon weten hoe het werd opgelost, het trok mij en liet mij uiteindelijk pas weer los toen ik het boek uit had, had een ander soort thriller verwacht, maar ja zijn zoveel verschillende soorten, uiteindelijk past deze zeker in de thrillerhoek
    Vind je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? hele fijne schrijfstijl, zijn manier van schrijven is opzich vrij makkelijk waardoor het niet moeilijk is om te lezen, fijn juisdt, wel heeft hij ook echt mooie zinnen tussendoor, heel fijn om te lezen, je ziet het voor je, en het gaat een beetje onder je huid zitten
    vond het wel aangrijpend, want het zal je gebeuren, dat je je leven zo indeelt omdat je denkt dat je slecht bent vanwege je opa en oom,

Dit boek

Ja opzich wel, het heeft een andere insteek dan andere, en zijn manier van schrijven vond ik wel origineel
    Ga lekker door, ben benieuwd wat je allemaal nog in je mars hebt!

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 170

Het plot vond ik niet verrassend.

Het kwam in ene heel snel.

Nee, had deze niet helemaal aan zien komen, wel deels.

Algemeen
    Het verhaal was boeiend, maar kon mijn aandacht er niet volledig bij houden.

Vind je de schrijfstijl van ChristofferCarlsson prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond het een beetje traag geschreven, maar wel boeiend genoeg om door te lezen.

Stel….ChristofferCarlsson vraagt aan jou om zijn boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Meer aangrijpend.

Dit boek
    Ik vind het wel uniek, maar zou me zo kunnen voorstellen dat rechercheurs blijven hangen in onopgeloste zaken.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan ChristofferCarlsson mee willen geven? Hoe zou je advies
    Proberen niet te uitgebreid over een klein iets te schrijven. Teveel informatie waar je niet veel aan hebt.

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 82

De Plot

Het plot was niet echt verrassend.
    Vond het plot begon traag maar kwam wel snel tot een eind.
    Ik had het eind niet helemaal aan zien komen maar was ook niet verrast.

Algemeen

Het verhaal was boeiend maar niet zoals ik een thriller graag zie.Het was meer dat je wou weten wie heeft het nu echt gedaan.
    Christoffer Carlsson zijn schrijfstijl vond ik soms iets saai maar was verder goed te volgen.
    Ik zou zijn boek typeren als Geloofwaardig en Psychologisch.

Dit boek

Ik vind hem uniek omdat je mee maakt hoe een rechercheur zijn hele leven de zaak mee draagt en ook wat het doet
    met zijn verdere leven.
    Zou geen raad voor Christoffer hebben hij is goed bezig.

hans
    Bijdrager
    Post count: 75

De plot

Het gaat niet om wie het gedaan heeft maar hoe een daad het leven van twee mannen in de greep houdt.

Het verhaal onderverdeeld in drie delen is goed uitgevoerd. Carlsson heeft fantastisch gebruik gemaakt van de storm Gudrun in het tweede deel.

Nee, maar dat is ook niet belangrijk. Het verhaal er naar toe is voldoende.

Algemeen
    Ja.

Schrijfstijl is prettig maar ik moest wel de concentratie er bij houden. Er zitten namelijk subtiele aanwijzingen in het verhaal.

Realistisch verhaal met echte gevoelens.

Dit boek
    Een uniek verhaal. Dit soort thrillers bevallen mij erg goed en de laatste tijd zijn er meer van zulke thrillers uitgekomen zoals De Zilverweg en Een heel gewoon gezin. Geen echte thrillers.

Gewoon tegendraads blijven.

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Post count: 24

Heerlijk, het leest heerlijk weg
    Het geeft je inzicht van wat er gebeurt is en maakt je nieuwsgierig wie het heeft gedaan
    Had het niet zien aankomen had een andere dader verwacht
    Algemeen

Vond je Het voorteken een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? ja zeker
    Heerlijk te lezen, je wil doorlezen.
    Dit boek Is aangrijpend en zeer interessant.

Ja het heeft iets specifieks je hebt wel vaker dat je eerst verleden en dan heden hebt maar hier heb je nog de tussenstap die het erg interessant maakt
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Christoffer Carlsson mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? lekker blijven schrijven want je boek was top

Stephanie Haenen
    Bijdrager
    Post count: 27

De plot
    Het plot kwam in het begin traag op gang. Maar na ongeveer de helft ging het razendsnel allemaal. Voor mij was het plot ook voldoende uitgewerkt maar het einde en de dader had ik niet zien aankomen. Al was wel al vrij snel duidelijk dat er een verkeerde persoon gestraft was die onschuldig was.

Algemeen
    In het begin had het niet meteen mijn volle aandacht en kon het me niet meteen boeien. Eens ik verder en verder kwam in het boek kreeg het mijn volle aandacht en kon ik het nog maar moeilijk weg leggen. Ik denk dat het ook voor een stuk te maken had met de fijne schrijfstijl van Carlsson. Je moet er ook niet continue over nadenken. Het boek zou ik omschrijven als aangrijpend.

Dit boek
    Ik vond het niet een boek zoals zovelen dus eerder uniek. Het gebeurt niet zo vaak dat een rechercheur een zaak wil oplossen terwijl hij niet meer bij de politie is. Mijn goede raad zou zijn:doe zo verder!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.