Home Forums Leesclub 145: Het voorteken Het voorteken, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1686
    #25726 |

Vragen ThrillZone leesclub Het voorteken                                   

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen  is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling  geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson  specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van de thriller Het voorteken  de volgende boeken van  Christoffer Carlsson  ook lezen?

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 82

De karakters

Isak zijn karakter wordt echt getekend door wat er met zijn oom gebeurd van vrolijke jongen
    naar een man die twijfelt of de kwade genen ook op hem over slaan.
    Vidar die politieagent was in de tijd dat Isak zijn oom werd verdacht van het vermoorden van
    zijn vriendin. Dit voorval blijft hem achtervolgen en maakt hem een onzekere man die nergens
    zijn rust kan vinden.

Mijn favoriete personage is toch wel Vidar Jörgensson het is toch een man van rechtvaardigheid.
    Zijn zoektocht in het boek maakt dat je met hem mee voelt en ook zijn onmacht.

De auteur

Zijn schrijfstijl past wel bij het verhaal je word niet echt meegesleurd door het verhaal maar
    word langzaam opgebouwd.
    Zou zijn schrijfstijl omschrijven als psychologisch.
    Denk dat ik geen verdere boeken van hem ga lezen.

Carientjetje
    Bijdrager
    Post count: 57

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja zeker wel. Isak groeit van kleine jongen tot volwassen man. ondanks zijn overtuiging dat zijn oom de moord heeft gepleegd blijft hij toch zijn twijfels houden. Vidar van jonge onervaren agent tot volwassen man met struggles in zijn leven waar hij mee aan het werk is.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Nee

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind het een bijzonder boeiend verhaal maar geen thriller volgens de definitie daarvan (een thriller is een spannend verhaal waarin de nadruk ligt op actie en gevaar. Het doel is de lezer voortdurend in spanning te houden. Bron Wikipedia). Wat mij betreft geen spanning wel nieuwsgierigheid naar de afloop.

Kun je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik zou zijn schrijfstijl beschrijven als beschrijvend.

Ga je na het lezen van de thriller Het voorteken de volgende boeken van Christoffer Carlsson ook lezen?
    Weet ik niet. Ik hou meer van thrillers waarbij draadje voor draadje het web rond de dader(s) wordt vernietigd.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 115

De karakters

Jazeker wel vooral Isak die van een 8 jarig onzeker knulletje en getekend voor het leven groeit naar een volwassen man die continu met de gedachte rond blijft lopen dat hij op een dag iets vreselijks zou doen.
    En Vidar natuurlijk, een gevoelige, nadenkende en reflecterende politieman die de moord onderzoekt. Hij was diegene die Edvard gewond gevonden heeft en hem gearresteerd heeft en juist dit gegeven blijft hem bezighouden omdat hij twijfelt over de juistheid ervan.

Mijn favoriet is Vidar, de man die de maatschappij wil dienen en oprecht een voorstander is van recht en orde. Een aanhouder die zich volledig vastbijt en blijft volharden in de moordzaak.

Nee

De auteur

Ben het met Carienttjetje eens dat het wel een boeiend verhaal is maar géén echte thriller ook al zal dit discussies opleveren want wat is de definitie van een thriller?
    Aan de andere kant kan ik de manier van schrijven wel waarderen. De schrijver beschrijft de relaties tussen de mensen op een geloofwaardige manier. Zijn manier van schrijven van omgevingen, ,herinneringen en personages spreekt mij wel aan.

Kun je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Gevoelig en empathies

Ga je na het lezen van de thriller Het voorteken de volgende boeken van Christoffer Carlsson ook lezen?

Twijfel hierover. Als thrillerliefhebber mistte ik de absolute spanning en plotwendingen.

Kristelwerkx
    Bijdrager
    Post count: 7

De karakters

Isak is een gelukkige jongen, die onterecht constant loopt te piekeren over het zwarte in zijn ziel. Hij trekt daarmee ‘het ongeluk’ aan.
    Vidar voelt dat er iets schort en hij lijdt nadien onder zijn onvolmaaktheden.

Neen, ik vind het personages die je graag een schop onder hun kont wil geven
    Neen.

De auteur

Ja, er is een afwisseling van het ene verhaal naast het andere
    verwarrend. Dat vond ik.
    Ik ga niet bewust op zoek naar nog een boek van hem. Mocht ik een achterflap tegenkomen die mij interesseert ga ik hem zeker lezen en niet express mijden.

ranata
    Bijdrager
    Post count: 47

De karakters

Ja Isak wordt ouder, al heeft hij het daardoor niet makkelijker, hij blijft erg hangen aan het verleden, maar dat snap ik wel, wel gaat hij gewoon door, al doet ie misschien niet alles goed.
    Vidar probeert achter de waarheid te komen, en wordt daardoor toch wel beetje een andere persoon.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Toch Isak omdat ik het boeiend bleef vinden wat er nu met hem gebeurde.
    Nee niks,

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja moest wel even wennen, het is niet perse heel erg thriller, maar dat genre is natuurlijk ook erg breed eigenlijk, maar het past zeker, hij ontvouwt steeds een stukje van het cerleden, je denkt steeds te weten welke kant het opgaat, maar soms verrast hij je.
    Kun je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d . psychologisch en beeldend, je zag de gebeurtenissen zo voor je
    Ga je na het lezen van de thriller Het voorteken de volgende boeken van Christoffer Carlsson ook lezen? Ja vond zijn manier van schrijven gewoon prettig dus dat denk ik zeker.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 320

De karakters

Ja Isaak die opgroeit en twijfelt aan zichzelf, hij twijfelt of hij niet het zwarte van zijn oom en opa geërfd heeft. maar toch ook blijft geloven in het goede van zijn oom en gaat hij op onderzoek uit.
    Vidar, die tot het besef komt dat hij het politie gebeuren mist…

Mijn favoriet personage was Vidar, omdat hij kan toegeven dat het onderzoek niet helemaal gelopen is zoals het hoort, hij kon aan zichzelf ook toegeven dat hij het niet zomaar los kon laten. Ik denk dat hij uiteindelijk rust heeft gevonden door het geheim te weten te komen.

Ik zou Isaak zijn moeder, het lef geven om op te komen voor haar broer. Nu is ze bang voor wat iedereen denkt.

De auteur

De schrijfstijl op zich is mooi, de schrijver gebruikt beeldende zinnen. Alleen kwam het verhaal traag opgang. Er mocht wat meer vaart inzitten.

Dit is een twijfel geval, indien er meer spanning en vaart in het verhaal zit denk ik wel dat ik nog iets van deze schrijver zal lezen.

Nel
    Bijdrager
    Post count: 30

Na het lezen 1
    De karakters :
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evalueren. Zo ja, hoe?
    Isak groeit van een kwetsbaar jongetje uit tot een volwassen man, maar heeft nog steeds moeite met zijn verleden.
    Vidar laat ook steeds meer van zijn karakter zien en heeft hart voor zijn werk en mensen.

2. Heb je een favoriet personage ? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom
    Vidar en Isak zijn mijn favoriet , Zijn groeien in het boek en laten het meest van zichzelf zien.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn.
    Neen, juist zoals ze zijn maakt het boek.

De auteur:
    4. Vind je de schrijfstijl bij het soort verhaal passen, zo ja of nee, waarom?
    Het is boek heel traag is in alles. het boek wordt heel langzaam opgebouwd, regelmatig mooie zinnen maar
    ook de personage groeien langzaam mee in het verhaal.
    5. Kun je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson specifiek beschrijven, b.v. filmisch, meeslepend,staccato.
    Voor mij is het psychologisch en niet echt een thriller.
    6. Ga je na het lezen van de thriller “Het voorteken” de volgende boeken van Christoffer Carlsson ook lezen?
    Dat zou ik zo gauw niet weten, zeg zeker niet direct ja

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 99

De karakters

1) Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Als kind zijnde keek Isak erg op naar zijn oom Edvard. Dat veranderde toen zijn oom beschuldigd werd van moord.
    Hij twijfelde aan zichzelf en kreeg het gevoel dat hij geen haar beter was.
    Vidar die jong is als hij geconfronteerd wordt met deze moord. Als hij ouder wordt, twijfelt hij steeds meer of ze in het onderzoek niets over het hoofd hebben gezien. Het wordt bijna een obsessie.
    2) Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Niet één maar twee: Vidar en Isac. Zij maken het verhaal.
    3) Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee niet echt.

De auteur

4) Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vond dat er nauwelijks actie was in de eerste helft. Daarna kwam de spanning langzaam op gang. Ik wilde toch weten hoe het af zou lopen.
    5) Kun je de schrijfstijl van Christoffer Carlsson specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De eerste helft vond ik niet spannend eerder saai. De tweede helft kwam de spanning er langzaam in maar dan nog niet heel bijzonder.

IK denk het niet.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 133

De karakters

Isak is in het begin van het verhaal 8 jaar. We volgen zijn groei naar volwassene en krijgen een inkijkje in zijn gedachten en gevoelens. Daar zit zeker een ontwikkeling in.

Mijn favoriete personage is ook Isak, het kind dat door de gebeurtenissen eigenlijk slachtoffer is van de situatie en zoals een kind eigen is, daardoor aan zichzelf gaat twijfelen. ‘Misschien is hij ook wel slecht.’

Ik zou aan niemand iets willen veranderen.

De auteur

Ik vond de schrijfstijl apart. Af en toe korte zinnetjes, soms wat kinderlijk aandoend. Het boek kwam traag op gang, er gebeurde niet heel veel. Wel heel veel karakter-, sfeer- en natuurbeschrijvingen.

Af en toe staccato, af en toe langere zinnen die veel geleidelijker verliepen. Verder zie je het beschrevene zo voor je.

Ik zal niet op zoek gaan naar zijn andere boeken, maar als er een op mijn pad komt, zal ik het zeker lezen.

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 93

De karakters
    Isak is een jong kind wat door toedoen van zijn oom niet op een normale manier opgroeide.
    Isak is mijn favoriet die maakt het verhaal speciaal

Ieder heeft zijn eigen rol in dit boek.

De auteur
    Het boek loopt niet over van spanning. Het is makkelijk en simpel geschreven.
    Saai en dit mag je geen thriller noemen.
    Nee ik ga niets meer lezen van deze schrijver.

hans
    Bijdrager
    Post count: 62

De karakters
    Zeker weten. In drie delen wordt eigenlijk het hele leven van een aantal karakters verteld.

Edvard. Hij deed mij zo denken aan Henry uit De zomer van Kim Novak van Håkan Nesser. Helaas had hij niet zo’n hele grote rol in het verhaal. Daarna Isak.

Nee.

De auteur

Ja, sloom en beschrijvend.

Beschrijvend en inlevend. Zoals ik las in een advertentie van Cargo: Carlsson lees je niet omdat je wilt weten wie de dader is, wel omdat je wilt weten wie de mensen zijn die de dader willen vinden. Daarmee slaan ze de spijker op de kop.

Zeker en de vorige boeken ook nog. Voor Het Voorteken had ik De vrouw die uit het niets kwam gelezen. Die vond ik al zeer goed en Het Voorteken is nog beter.

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Post count: 12

Van kleine isak naar volwassen en wat hij meemaakt is heerlijk om te lezen
    Isak je wil weten hoe hij opgroeit
    Nee het boek is top zo
    De auteur

Ja, het is opbouwend je krijgt eerst de geschiedenis en dan bouw je toe naar het heden en de echte dader
    Meeslepend, je wil doorlezen
    Ja ik denk het wel

Stephanie Haenen
    Bijdrager
    Post count: 27

De karakters
    Ik heb inderdaad het gevoel dat de karakters voldoende evolueren. Je leert hun hele levensgeschiedenis kennen en volgt Isak van kleine jongen tot volwassen. Isak spreekt me als personage eigenlijk het meeste aan. Ik denk vanwege in het begin zijn kinderlijke onschuld maar ook de manier hoe hij opgroeide. Er is geen enkel personage waar ik iets aan zou willen veranderen.

De auteur
    De schrijfstijl had wel iets maar in het eerste deel van de helft was het nauwelijks spannend te noemen. Geleidelijk aan werd het boek steeds spannender. Het past wel bij het boek eigenlijk. Het is een verhaal dat verteld wordt. Een tragedie over iemand die onschuldig veroordeeld is en wat een gevolgen dat heeft voor de anderen. Een volgend boek zou ik zeker lezen van deze auteur.

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 155

Jazeker wel, want je zag hoe Isak zich ging ontwikkelen van jong knulletje naar een volwassen persoon en dat hij opgroeide met het idee dat hij ook besmet zou zijn met de genen van zijn ‘foute’ oom.
    Eigenlijk had ik wel voorkeur voor Isak, maar zeker ook voor Edvard.
    Ik zou niet iets willen veranderen aan de personages.

Ik weet niet of ik de schrijfstijl passend vind. Soms kwam het maar wat traag op gang en had ik moeite met doorlezen. Andere momenten was het vlot geschreven.
    Beetje saai en traag op gang komende spanning, maar absoluut geen thriller.
    Ik denk niet dat ik snel nog een boek van deze auteur zal gaan lezen, maar zeg nooit nooit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.