Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 121: Het tuinfeest Het tuinfeest, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1528
    #21950 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 80

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

Op dit moment nog niet.. Zit nu op een kwart van het boek wat ik gelezen heb.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Het is een beetje langdradig Ik hoop dat er wat meer vaart in komt. De verhalenlijn is niet wat ik er van verwacht. Ik ben dan ook heel benieuwd of hier verandering in gaaat komen.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    N.v.t.

biancam73
    Bijdrager
    Post count: 25

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    uitdrukkingen als een brik melk bv ken ik niet staat op blz 36 zo zijn er nog wel wat uitdrukkingen

Vind het een moeilijk verhaal om in te komen, de personages vallen nog niet op hun plek voor me, bedoel dan hoe ze tot elkaar in relatie zijn.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    nog niet tegengekomen, ben ook nog niet zo ver

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 59

Ik kwam geen opmerkelijke citaten tegen.

Ja en nee. Ik heb het boek net uit, en ik ben zwaar onder de indruk. Dat Bettie Elias kon schrijven, wist ik; dat haar volwassen debuut (als ik het zo mag noemen) zo sterk is, is alleen maar bonus.

Geen spelfouten. Op pagina 325 is een foutje in de lay-out geslopen. ‘Het feest van Cleo: vroege ochtend’ zonder witte lijn ertussen, en kleiner lettertype.

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!
    My lips are sealed.

karanina
    Bijdrager
    Post count: 42

Opmerkelijke citaten: Een viel me onmiddellijk op en dat was een ‘malse poef’. Ik heb het opgezocht, maar ik heb dus geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.

De verhaallijn ontwikkelt zich niet zoals ik verwachtte. Om spoilers te voorkomen, zal ik hierop terugkomen bij na het lezen.

Spelfouten ben ik (nog) niet tegengekomen. Ik ben ongeveer op de helft van het boek. De Vlaamse zinsopbouw blijf ik wennen vinden. Daar probeer ik zoveel mogelijk doorheen te kijken.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 53

Het zijn niet zozeer citaten als het gebruik van woorden. Maar dat zullen woorden zijn die uit het Vlaams komen. Omdat de rest wel gewoon Nederlands is, is het soms een beetje dat je denkt huh, wat staat er nu? Maar verder geen probleem. Een voorbeeld is volzet

Ik had verwacht dat er wat meer vaart zou inzitten en zeker niet dat het heden en verleden door elkaar zou worden gehaald dmv flash backs ( dat dan wel per hoofdstuk) Dat laatste maakt het wel overzichtelijk. Ik ben mijn ahalverwege, dus ik moet nog afwachten waar het verder heen gaat.
    Ik zal hier later een aanvulling op geven.

EliJos
    Bijdrager
    Post count: 52

Ik ben nu halverwege en ik moet zeggen dat het verhaal me minder pakt dan ik verwachtte en hoopte. De Belgische woorden en uitdrukkingen zijn voor mijn gevoel net wat te veel aanwezig om lekker door te kunnen lezen. Misschien dat het ook te maken heeft met het feit dat ik momenteel niet zo lekker in mijn vel zit en dit boek voor mij op dit moment niet het juiste boek is. Maar ik lees rustig verder en hoop dat het nog een beetje spannend gaat worden en de laatste helft mij meer pakt.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 202

Haha ook “ik” kwam de “malse poef” tegen. Vond het wel grappig alhoewel ik óók niet weet ik me daarbij moet voorstellen.

Ik weet het niet of de ontwikkeling zo door zet. Ben nog niet op de helft en kan nog alle kanten uitgaan.
    Ook de kant die ik niet voorzie. We zullen zien. Vind dat het verhaal zich heel rustig aan het opbouwen is en dat is dan ook lekker ontspannend lezen.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zins opbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Over spelfouten lees ik heen. Laat me niet afleiden van het verhaal. Vind ik niet interessant.

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!
    Zal ik zéker niet doen.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 313

Inmiddels nog maar iets van 90 pagina’s om te lezen.
    Er zit weinig vaart in het verhaal.
    Ik had het wat spannender verwacht.

Veel typische Vlaamse woorden en zinsopbouw.
    Ook verschil met ons, zoals de lidwoorden, waar wij het gebruiken, gebruiken zij de en andersom.
    Ik ben wel wat gewend als proeflezer van een Vlaamse auteur.

Het woord nachthal ben ik twee keer al tegengekomen. Een woord dat wij dus niet kennen.
    Neem aan gewoon hal bij ons of overloop?

Pagina 63 is dat Vlaams, Je was daar niet over mogen beginnen? Wij zouden had zeggen i.p.v. was.

Wat wel binnen kwam was die zin; Ze is verdwenen, op een potje as na.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 313

Inmiddels het boek uitgelezen.
    Op pagina 325 had die regel Het feest van Cleo: vroege ochtend wel vetgedrukt en met wat witregels moeten staan.
    Ik had het over het hoofd gezien en begreep vervolgens het verhaal even niet.

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 41

Sommige woorden ken ik niet,maar dat zal wel Vlaams zijn neem ik aan. geen probleem want als ik het wel weten zoek ik het even op. Het is niet storend voor het verhaal

Ik had verwacht dat het boek spannender zou zijn,maar ik vind het niet erg,ik vind het boek prachtig en fijn om te lezen!

Over spelfouten lees ik meestal heen,of het boek moet er vol meezitten dan leest het niet meer fijn. Maar dat is in dit boek niet het geval!

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 53

Ik heb nog even zitten nadenken over waarom het zo moeilijk in komen is, maar ik denk dat het een deel komt door de verwachting. Je leest de achterkant en ziet de cover en ergens ga je ervan uit dat het om een jonger meisje gaat. Maar het blijkt om al een bijan volwassen meid te gaan.

Wat schrijffouten betreft ben ik ergens tegengekomen dat kennen en kunnen door elkaar wordt gehaald, ik kan alleen niet meer terugvinden waar…

Mireille Muls
    Bijdrager
    Post count: 42

niets speciaals, leuk dat het zo Vlaams is.

Het verhaal wordt vlotjes opgebouwd aan een rustig tempo , maar dat is geen nadeel. Prachtig verhaal.

Let niet zo op spellingsfouten of het moet erg opvallen.

Zal ik zeker niet doen, hou daar ook niet van

Francis
    Bijdrager
    Post count: 64

1. De vlaamse vertelling is af en toe wel grappig, maar soms ook verwarrend. Deze uitspraak viel mij op, ik heb het opgezocht en het is echt vlaams. ‘Daar vind een kat haar jongen niet meer in’ op pagina 133. Ik heb het nog nooit voorbij horen komen. En op pagina 210 ‘Zie je hier nu staan. Om met een borstel bijeen te vegen.’ Die blijft ook opmerkelijk.

2. Het komt langzaam op gang en de vaart komt er niet echt in. Op zich niet erg want het leest wel lekker weg.

3. Sommige zinnen zijn soms wat raar opgebouwd, maar dat lijdt ik af aan de vlaamse taal.

spoekey
    Bijdrager
    Post count: 58

Nee kom geen opmerkelijke citaten tegen.

Ik kom maar moeilijk in het verhaal en heb moeite met de personen en het onthouden wie iedereen is. Het verhaal komt langzaam op gang en speelt in het heden en verleden af wat af en toe voor verwarring zorgt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.