Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 121: Het tuinfeest Het tuinfeest, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1476
    #21959 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 

Algemeen

1. Vond je Het tuinfeest een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Bettie Elias prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Bettie Elias  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bettie Elias  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    kessel45
    Bijdrager
    Post count: 194

De plot

Wat vind je van het plot?
    Ik vind het een heel goed opgebouwd plot.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee het einde had ik niet aan zien komen. Van het begin de dader in mijn hoofd nét als hij zelf,
    maar werd tóch op het verkeerde been gezet. Dacht al in het begin, jammer dat de dader al bekend is.
    Niet dus.

Algemeen

Vond je Het tuinfeest een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja hoor ik vond het een boeiend verhaal. Vooral bij de steengroeve schrok ik me wild.

Vind je de schrijfstijl van Bettie Elias prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Nee het is een begrijpelijke schrijfstijl, hoefde weinig terug te bladeren en er zitten redelijk wat hoofdstukken
    bij die “tussendoor”, ontspannend te lezen waren.

Stel….Bettie Elias vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Jaa het is een geloofwaardig boek. Ook realistisch te noemen.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind ieder boek wel iets unieks hebben en dit boek dus ook.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bettie Elias mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik vond het een leuk boek, mag iets meer spanning in zitten, maar ik zou zeggen ga zo door want het boek heeft me
    heerlijke leesuurtjes opgeleverd.

EliJos
    Bijdrager
    Post count: 52

De plot
    1. Wat vind je van het plot? Wat weinig verrassende wendingen.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het verhaal kwakkelt langzaam voort zonder onverwachte gebeurtenissen of verrassingen
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja

Algemeen
    4. Vond je Het tuinfeest een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Helaas niet, ik had moeite om er met mijn hoofd bij te blijven.
    5. Vind je de schrijfstijl van Bettie Elias prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond het geen prettige schrijfstijl, hoewel ik korte hoofdstukken in een boek altijd wel kan waarderen.
    6. Stel….Bettie Elias  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Heeft het net niet

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind ‘m niet uniek.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bettie Elias  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Lieve Bettie, ik weet dat mijn antwoorden niet zijn wat je wilt horen over een project waar je ongetwijfeld met heel veel liefde, bloed, zweet en tranen keihard aan gewerkt hebt. Het doet me ook een beetje pijn om ze neer te zetten en probeer het voorzichtig te omschrijven maar ik realiseer me dat het altijd harder zal overkomen dan dat ik wil, sorry hiervoor. Ik hoop echt dat er veel mensen zijn die wel volop van jouw boek genieten. Voor mij was het helaas niet wat ik ervan hoopte/verwachtte. Met vriendelijke groeten, Sandy./ EliJos

Francis
    Bijdrager
    Post count: 57

De plot

1. Ik vond het een verassend einde. Je denkt een hele poos nou zo is het gegaan, en dan een plottwist met een andere dader en ander motief.
    2. Het is goed opgebouwd, niet superspannend, maar je nadert wel op den duur het einde. Je merkt het want er gebeurt opeens net iets meer.
    3. Dit einde had ik niet verwacht.

Algemeen

4. Ik vond het een boeiend verhaal, ik zat er helemaal in en wou wel steeds verder lezen.
    5. De vlaamse taal was soms wat vreemd, maar wel begrijpelijk.
    6. Ik vind het een geloofwaardig en realistisch verhaal, zulke dingen gebeuren ook in het normale leven.

Dit boek

7. Het is niet specifiek uniek, maar het was echt de moeite waard om te lezen.
    8. Ik vond het een mooi boek, maar er had soms wel iets meer vaart en spanning in mogen zitten.

spoekey
    Bijdrager
    Post count: 58

De plot

Ik vond het plot toch nog wel verrassend had het niet aan zien komen.

Ik vond het plot juist wel spannend terwijl ik daarvoor het boek maar langzaam op gang vond komen, pas de laatste 100 bladzijdes werd het spannend.

Nee ik had dit einde niet verwacht.

Algemeen

Nee ik vond het tuinfeest geen boeiend verhaal het kon maar moeilijk mijn aandacht krijgen.

Vind je de schrijfstijl van Bettie Elias prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Vond de schrijfstijl van Bettie Elias wel begrijpend om te lezen maar toch kon ik maar niet in het boek komen.
    Ik had vooral in het begin moeite om te onthouden wie wie nou was en bij wie iedereen hoorde.

Stel….Bettie Elias vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Niet specifiek een bijzonder boek voor mij om te lezen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bettie Elias mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik vond de verhaal lijn opzich wel een leuk idee om een boek over te schrijven, maar voor mij was het boek net niet.
    Probeer wat meer spanning in het verhaal te brengen, soms was het iets te langdradig. Vooral de stuken van wat er gebeurde op het tuinfeest van Cleo.

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 70

De plot

Het plot was zeer verrassend Had zeker dit niet verwacht

Jammer dat het boek pas op het einde spannend werd.

Nee niet echt.
    Algemeen

Nee het verhaal is erg langdradig. Ik wilde het uitlezen voor deze club maar anders had ik deze weggelegd.

Teveel mensen in het verhaal.. Van de hak op de tak. Niet prettig om te lezen

Stel….Bettie Elias vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek mist nog wel het een en ander. Kan het niet onder een noemer plaatsen.

Het boek is niet iets unieks.

Verdiep je in bepaalde schrijvers hoe hun de spanning in een boek opbouwen Misschien dat het dan wat gaat worden. Maar in deze stijl door blijven schrijven dat gaan geen bestsellers worden.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 194

Ik heb mijn oordeel al gegeven, maar in tegenstelling tot meerdere mensen, vind ik het boek
    helemaal niét langdradig. Alles werd tot in de puntjes uitgewerkt en geschreven.
    Vond het juist ontspannend om die stukken te lezen.

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 40

De plot

Ik vind het een goed opgebouwd verrassend plot

Nee het einde had ik niet aan zien komen,ik had zelf een andere dader in mijn hoofd,dus ik was aangenaam verrast

Algemeen

Ik vind het een erg boeiend verhaal,enhad de hele tijd mijn volle aandacht,ik wilde ook steeds verder lezen en vond het jammer dat ik het boek weg moest leggen.

Prettige schrijfstijl die gemakkelijk ontspannend leest.

Ik weet niet zo goed,waar het boek onder valt

Dit boek

Niets specifieks

geen advies,ik heb genoten van het boek,en hoop dat er nog meer boeken volgen.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 53

De plot

Hier is op zich niets mis mee, maar verrassend was het voor mij niet.
    In het begin is het behoorlijk langdradig en afstandelijk. Naarmate de ontknoping dichterbij komt begint het verhaal meer vaart te krijgen en leest het beter.
    Ik had dit einde wel verwacht.

Algemeen

Heel eerlijk, nee. het was erg afstandelijk geschreven en miste echt diepgang. daardoor kwam ik er gewoon niet lekker in. Daarbij werd het een overkill aan details.
    Het is begrijpelijk geschreven maar zeer afstandelijk. Daarbij werden echt alle details enorm uitgewerkt. ik denk dat er een groot publiek is dat deze schrijfstijl echt heerlijk vindt, met name het publiek dat van saskia Soort houdt. ik daartegen helaas niet zo. Het einde vond ik wel prettiger te lezen.
    Stel….Bettie Elias vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?
    Voor de liefhebbers van Saskia Noort

Dit boek

Er zijn wel meer van dit soort verhalen. uniek is het niet. Daardoor moet een auteur zich echt onderscheiden door de schrijfstijl. Ook die vond ik niet heel anders dan bij sommige anderen.
    probeer de personages dichter bij de normale mens te brengen en niet alles hoeft in detail te worden uitgewerkt.

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 35

Plot
    Vond het een goed plot, het verhaal werd mooi opgebouwd tot de ontknoping. In het middelste gedeelte zat ik echt te wachten op wat actie. Het einde vond ik niet heel erg verrassend. Ik had wel verwacht wie de uiteindelijke dader zou zijn.

Algemeen
    Voor het grootste gedeelte wel, in het midden vond ik het wat langdradig en hoopte op wat meer actie, daarom was ik blij met de scene bij de steengroeve.

De schrijfstijl was prettig en zeer makkelijk leesbaar. Alleen bij de Vlaamse woorden moest ik af en toe nadenken.

Stel….Bettie Elias vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Het is een makkelijk, leesbaar boek, ik zou het “ontspannende lectuur” willen noemen.

Dit boek
    Het boek deed me een beetje denken aan “De eetclub” van Saskia Noort, nee ik vond het niet uniek. Las net dat @cindy hier ook aan dacht.
    Ik had gehoopt op wat meer spanning en vind het ook altijd leuk als er een verrassende wending aan het verhaal zit. Dat heb ik in dit boek een beetje gemist.

Mireille Muls
    Bijdrager
    Post count: 42

De plot
    Wat vind je van het plot? Mooi plot, zo echt gebeurd kunnen zijn
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? goed opgebouwd met stijgende spanning , af en toe ging het wat langzamer doordat er teveel details beschreven werden

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Dat het iemand anders was dan de persoon die de meeste reden had was wel al duidelijk, er waren meerdere andere personages die ook een goede reden hadden

Algemeen
    Ja, bleef boeiend tot het einde, heb het boek in 2 keer uitgelezen wou toch weten wie het gedaan had en waarom

Vind je de schrijfstijl van Bettie Elias prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl spreekt me wel aan, leest heel vlot ,

Stel….Bettie Elias vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn? Heel geloofwaardig
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? De gebeurtenissen zijn heel realistisch beschreven, het zouden je buren kunnen zijn.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bettie Elias mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Sommige personages wat meer in het verhaal brengen, hier bv de broer een grotere rol geven in het verhaal

v

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 300

De plot

Ik vond het niet een echt verrassend plot.
    Er zat ook weinig vaart in het verhaal.
    En de opbouw van de plot had wel wat spannender gekund.
    Het einde kwam niet als een verrassing voor mij.

Algemeen

Echt boeiend of spannend vond ik het dus niet.
    Ik kon het boek ook makkelijk even opzij leggen.
    Haar schrijfstijl vond ik dus langdradig voor een thriller.
    ik zou het dan een geloofwaardige roman noemen.

Dit boek

Echt origineel vond ik dit boek niet.
    Ik zou als advies geven, meer spanning creëren of overstappen op romans.

karanina
    Bijdrager
    Post count: 42

De plot

1.Wat vind je van het plot?
    Hoewel Bettie Elias heeft geprobeerd om de lezer ervan te overtuigen dat Lucas de schuldige was, was ik er al snel achter dat Jonathan degene was die Laura had omgebracht.

Ik vond de plot wel een beetje kort door de bocht. Ik had het fijner gevonden als er meer aandacht was besteed aan Jonathan.

Zoals ik al aangaf, het einde was geen verrassing voor me.

Algemeen

4. Vond je Het tuinfeest een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Nee, ik vond het geen boeiend verhaal en ik kon het boek makkelijk wegleggen. De vriendschap tussen de drie stellen vond ik ook niet goed uit de verf komen.

5. Vind je de schrijfstijl van Bettie Elias prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

De schrijfstijl van Bettie is simpel.

6. Stel….Bettie Elias vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Ik kan er geen typering aan hangen. Het verhaal vond ik erg saai. Zoals ik eerder aangaf vond ik Thomas ongeloofwaardig als vader.

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het boek springt er voor mij niet uit. Ik vond het niet echt slecht, maar naar mijn idee had het boek met een andere opbouw veel spannender kunnen worden.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bettie Elias mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Bettie, ik zou je graag het volgende advies meegeven: Maak een verhaal spannender en werk de karakters van de je personages meer uit. Als je een groter publiek wil bereiken (buiten België) dan zou ik je willen aanraden om de typisch Vlaamse schrijfstijl en de Vlaamse woorden drastisch te verminderen.

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 48

e plot
    1. Wat vind je van het plot?

Ik vond de plot zeer realistisch opgebouwd. Ik kon heel goed meeleven met het verdriet en het zoeken naar antwoorden.

Het is een raamvertelling. Het grote kader is het nu, met de feiten vir maanden na de de dood van Laura. Een kleiner kader gaat terug naar de avond van het feest. Een klein vierkantje, of rechthoekje, keert terug naar het verleden van de vier vrienden, als ze pas afgestudeerd zijn.

Dit einde had ik niet verwacht. Ik had een voorgevoel dat de dader niet zo vanzelfsprekend zou zijn en dit gevoel kwam uit. De extra verwikkelingen met Cleo zijn een mooie bonus.

Algemeen
    4. Vond je Het tuinfeest een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Het is een heel boeiend verhaal. Als ouder van tieners lees je dit verhaal wel anders dan iemand die heel jonge kinderen heeft of geen kinderen heeft. Het boek had steeds mijn volle aandacht.

5. Vind je de schrijfstijl van Bettie Elias prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

De schrijfstijl is vlot en realistisch. Ik had geen moeite om me te concentreren.

6. Stel….Bettie Elias vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haarzijn?

Ik typeer het boek als een familiedrama.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Het boek heeft iets specifieks. Het is een hedendaags drama dat zeer reëel aanvoelt. De setting, de plot en de personages maken het uniek.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Bettie Elias mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

‘Doe zo verder.’

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 123

De plot

Wat vind je van het plot? Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot is goed opgebouwd, maar er mochten meer “verrassingen” inzitten.

Ik had het einde niet echt zien aankomen. Ik had een andere dader in mijn hoofd en ik vond het eerst jammer dat ik het al wist. Tot ik meer in het boek ging lezen en dacht dat er wel nog iemand anders zou opduiken.

Algemeen

Ik vond het verhaal wel boeiend, maar er mocht meer vaart zitten in het verhaal. Nu had het niet altijd mijn volle aandacht.

In het begin had ik wat moeite met de verschillende namen. Maar het is begrijpelijk geschreven.

Geloofwaardig en realistisch.

Dit boek

Het boek heeft wel iets, is het uniek… geen idee.

Het is een mooi verhaal, maar er mag gerust meer spanning in het boek zitten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.