Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 121: Het tuinfeest Het tuinfeest, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1587
    #21957 |

Vragen ThrillZone leesclub Het tuinfeest                                       

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Bettie Elias specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Het tuinfeest is de eerste misdaadroman van  Bettie Elias. Ga je, na  Het tuinfeest de eventuele volgende boeken voor volwassenen ook nog lezen?
    Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 83

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Nee niet echt.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Lucas Omdat hij niet weet hoe hij met zijn gevoelens om moet gaan. Wil heel graag de waarheid vertellen maar toch ook weer niet. Een man die de aandacht kreeg van een jonge deerne daardoor was zijn ego gestreeld. Een man in zijn midlife heb ik een beetje het gevoel. Wilde het diep in zijn binnenste niet..

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Sam het broertje van Laura die er een beetje bij hangt in het verhaal.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja weet niet wat ik hiervan moet vinden. De schrijfstijl is een beetje langdradig.

Kun je de schrijfstijl van Bettie Elias specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Simpel geschreven en langdradig.

Het tuinfeest is de eerste misdaadroman van Bettie Elias. Ga je, na Het tuinfeest de eventuele volgende boeken voor volwassenen ook nog lezen?

Nee heeft niet mijn voorkeur. Te simpel en te langdradig verhaal zoals ik al eerder aangaf.

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 41

Nee, niet echt.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Cleo is wel mijn favoriet, of beter gezegd mijn interessantste personage, ondanks haar slechte karakter. Hoe ze alles naar haar hand probeert te zetten en het perfecte leven wilde neerzetten. Ik vond dat zij ook het beste werd beschreven.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Lucas vond ik een slappeling, privé en op zijn werk, hij had wel wat meer pit mogen hebben.

De auteur

De schrijfstijl vind ik goed bij het verhaal passen, het is geen ingewikkeld verhaal en leest makkelijk weg. De omgeving en personages zijn duidelijk omschreven, ik zag het allemaal wel voor me, dus zou ik de schrijfstijl filmisch willen noemen.
    Naar mijn mening ontbrak de spanning in dit boek. Ik weet niet of ik direct nog een volgend boek zou lezen, al heb ik wel van dit boek genoten.

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 47

De karakters evolueren niet echt veel

Cleo,omdat ze qua karakter wel interessant is,de anderen sparaken mij niet zo aan

Eigenlijk niet want dan verandert het verhaal,maar Lucas en Sam hadden van mij wat pittigere karakters mogen zijn

De auteur

Past prima,ik vind het boek fijn lezen

Kun je de schrijfstijl van Bettie Elias specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    gemakkelijk leesbaar

Het tuinfeest is de eerste misdaadroman van Bettie Elias. Ga je, na Het tuinfeest de eventuele volgende boeken voor volwassenen ook nog lezen?
    Misschien,ik heb het boek met veel plezier gelezen,maar ik lees liever boeken die wat spannender zijn!

spoekey
    Bijdrager
    Post count: 58

Nee ik vindt niet dat de karakters evolueren.

Cleo spraak mij wel aan een pittige tante maar verder heb ik niet echt een favoriete persoon.

Nee zou niets aan willen veranderen.

vindt de schrijfstijl een beetje langdradig kan moeilijk in het verhaal komen.

Ik vindt het verhaal een beetje moeilijk om te volgen.

Nee denk het niet.

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 67

Karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren?
    Het verhaal speelt zich af vier maanden na het drama, er zijn flashbacks naar de gebeurtenissen en er zijn enkele flashbacks naar het verre verleden van de protagonisten. De karakters evolueren sterk in deze tijdspanne van vier maanden. Het personage van Lucas evolueert het meest; hij was een succesvolle zakenman maar hij kan zijn werk niet meer aan en worstelt met een depressie. Zijn partner, Cleo, evolueert van een vervelend neurotisch mens naar een absoluut ongevoelig en egoïstische madam. De treurende ouders leven voort ter wille van hun zoon. Enkel het jonge koppel, David en Jennifer, blijven wat hetzelfde en bieden stabiliteit. Ik vind dit heel mooi neergezet door Elias.

Heb je een favoriet personage,
    Tessa is mijn favoriete personage. Ik herken veel van haar; haar assertiviteit, het niet opgeven wat leidt tot conflicten met haar man; haar moederinstinct dat aangeeft dat er iets mis is, de leegte als een kind weg is.
    Zou jij aan een personage iets willen veranderen?
    Misschien kan het personage van Carmen iets gevoeliger neergezet woren.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij de auteur past?
    Ik heb nog maar een ander boek van Elias gelezen, en het was nu ook niet bepaald een boek waar je vrolijk van werd. Ik herken haar schrijfstijl hier wel in.
    Kun je de schrijfstijl van Elias specifiek beschrijven.
    De schrijfstijl van Elias is een typische Vlaamse schrijfstijl; te vergelijken met Saskia De Coster en Kris Van Steenberge. Elias schrijft iets vrolijker, minder bitter, minder zwartgallig maar toch ook weer zo realistisch.

Ga je na Het Tuinfeest, de eventueel volgende boeken voor volwassenen lezen?
    Ja, ik zou heel graag

Mireille Muls
    Bijdrager
    Post count: 42

De karakters
    Niet opvallend, ze hebben elk hun eigen persoonlijkheid ;

Lucas, door angst en gewetenswroeging gaat hij er bijna aan onderdoor

Sam zou een grotere rol in het verhaal moeten krijgen als broer van het slachtoffer.

De auteur

Het verhaal is vlot en geloofwaardig geschreven in een begrijpelijke taal, het ene stuk al wat sneller dan het andere

Was toch meeslepend

Ja, vond het wel een heel goed geschreven verhaal, benieuwd of haar volgend boek in dezelfde stijl geschreven wordt

Francis
    Bijdrager
    Post count: 67

De karakters

1. Ik vind dat Tessa groeit. Uit liefde voor haar overleden dochter wil ze tot het uiterste gaan.
    2. Tessa, zij verstopt enigzins haar verdriet door te onderzoeken of haar dochter wel door een ongeluk om het leven is gekomen. Ze doet het uit liefde voor haar overleden dochter en hierdoor wordt ze door Lucas en Cleo gezien als de provocerende journalist die haar tanden erin zet.
    3. Jonathan had nog wel iets meer diepgang mogen krijgen van mij. Waarom was hij spychisch zo labiel, dat Laura hem zo tot waanzin heeft gedreven. Was het het verleden, of zijn moeder Carmen, of een andere reden. Hij had een vage persoonlijkheid in het verhaal.

De auteur

4. Ja, het is echt een psychologische misdaadroman. Het verhaal zit goed in elkaar en aan het einde valt alles op zijn plek.
    5. Het was een meeslepend verhaal, dat lekker weg las.
    6. Ja, dat wil ik zeker gaan lezen. Ik vond deze goed geschreven.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 202

De karakters

Niet echt, ze zijn zoals ze zijn en blijven hierin. Behalve Tessa die erg groeit,
    krijgt een heel andere kijk op de dood van haar dochter.

Jaa Tessa. Ze voelt dat er zich méér heeft afgespeeld bij de dood van haar dochter
    en wil alles tot in de puntjes uitgezocht hebben. Vind dit geweldig.

Nee ze zijn zoals de auteur ze heeft beschreven dus mogen van mij zo blijven.

De auteur

Jaa ik vind de schrijfstijl van de auteur bij het verhaal horen.
    Nee, ik vond het niet langdradig. In het dagelijkse leven is iedere dag óók
    niet spannend te noemen. Ik vind het verhaal op deze manier goed opgebouwd.

Ja ik vond het bést een meeslepend verhaal met daarin stukken die je rustig en ontspannend kon lezen.

Jazeker. ik vind het een zeer fijn en prachtig boek om te lezen. Ze kan alleen nog maar groeien dus het zit goed.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 53

De karakters

Het is mijn inziens niet zozeer evolueren, maar meer hoe een ieder met de situatie omgaat. Dat kan op evolueren lijken, maar idd enk dat het mer is dat de karakters meer naar de oppervlakte komen en we ze zien zoals ze daadwerkelijk zijn.

Niet zo zeer favoriet, maar ik heb de meeste sympathie voor Tessa. Wie zou dat niet hebben na wat zij heeft moeten doorstaan. Ondank haar verlies is ze toch een standvastige sterke vrouw. Ik denk dat ze soms te sterk is neergezet. Het lijkt mij de dood van je dochter je echt kapot maakt.

Wat ik al aangaf zou ik meer verdriet bij Tessa willen bespeuren om het meer realistisch te maken. Ik vind trouwens alle personages erg afstandelijk over komen. Ik kreeg niet echt een band met ze, dus dat is iets wat ik zelf zou willen veranderen. Ze meer bij de “normale’ mensen in de buurt brengen in plaats van hautain.

De auteur

Heel eerlijk vind ik het erf afstandelijk overkomen, daardoor miste ik een bepaalde connectie en diepgang.

Zeer gedetailleerd. Alle details worden uitgewerkt. Persoonlijk vind ik het net even te veel, niet alles hoeft, maar ik kan mij zo voorstellen dat veel lezers het wel heel erg prettig vinden.

Ik denk het niet. Alhoewel het laatste deel van het boek veel meer vaart kreeg en beter werd geschreven dan de rest.

EliJos
    Bijdrager
    Post count: 52

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Voor mijn gevoel niet echt. Natuurlijk zijn met name Thomas en Tessa verandert na het overlijden van hun dochter, dat kan niet anders maar dat is een verandering dat zich niet echt in het boek afspeelt. Hiervoor kennen we ze niet goed genoeg, hoe ze voor haar overlijden waren.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Helaas was er niet één persoon die er voor mij bovenuit sprong. Van te voren dacht ik dat ik me heel erg zou hechten aan het personage van Tessa, gezien ik ook een moeder ben van een dochter in die leeftijd, maar helaas..
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik weet het zo niet… ze spreken mij allemaal niet echt aan. Misschien komt het doordat dit wellicht het verkeerde boek op de verkeerde tijd is of omdat ik de laatste tijd nogal moe ben.. ik weet niet. Er zat geen karakter bij om me in het verhaal te sleuren.
    De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Nee, ik vind het te traag, te weinig verrassend en voor mij werd het geen moment ook maar een beetje spannend.
    5. Kun je de schrijfstijl van Bettie Elias specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i
    beetje verwarrend (eerst lees je over Cleo bij huisarts in de middag, vervolgens ben je bij het avondeten van Jennifer en David om vervolgens weer terug te keren naar dat bezoek bij de huisarts. / Lucas komt thuis ziet kleren van Cleo, ze is haastig vertrokken en even later komt hij kennelijk alweer thuis en lijkt hij te geloven dat ze de hele dag op bed gelegen met migraine?)
    6. Het tuinfeest is de eerste misdaadroman van  Bettie Elias. Ga je, na  Het tuinfeest de eventuele volgende boeken voor volwassenen ook nog lezen? Nee, sorry.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 317

De karakters

Echt evolueren niet, we komen zoals gebruikelijk wel meer over de meeste personages te weten naarmate het verhaal vordert.
    Ik heb geen voorkeur want de personages spraken mij niet echt aan.
    Zou ook niet weten aan welke ik iets zou willen veranderen.

De auteur

Ik vond de schrijfstijl nogal langdradig en niet echt passen bij het verhaal.ik had er meer van verwacht
    De auteur is natuurlijk Vlaams, maar er stonden wel veel Vlaamse woorden/zinnen in dit boek. Door de soms wat kromme zinnen las het daarom minder lekker.
    Ik sluit niet uit dat ik nog een tweede Boek van Bettie Elias ga lezen. Het kan zijn dst een volgende mij wel pakt

karanina
    Bijdrager
    Post count: 42

Deels evolueren de karakters wel. David en Jennifer blijven het meest op de achtergrond. Tessa groeit omdat ze zich niet neerlegt bij de dood van haar dochter, terwijl Thomas daar al snel vrede mee lijkt te hebben. Dat vond ik overigens niet echt geloofwaardig. Cleo is en blijft een ongevoelige, koude vrouw die alleen aan zichzelf denkt en Lucas kampt met een steeds groter schuldgevoel.

Nee, er is geen personage dat mijn sympathie opwekte

Dat zou wat mij betreft Thomas moeten zijn. Een vader die zijn dochter verliest, kan niet zo rustig doorgaan met zijn leven. Ik miste zijn woede, zijn onmacht en de steun aan Tessa die wel haar vraagtekens bij de dood van Laura heeft.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

De schrijfstijl vond ik erg langdradig. De beschrijving van de personages en de gebeurtenissen hadden veel vlotter gemogen. Ik heb geprobeerd om door de Vlaamse schrijfstijl heen te lezen, maar ik merkte wel dat ik me begon te ergeren aan de soms vreselijk kromme zinnen en de Vlaamse woorden.

5. Kun je de schrijfstijl van Bettie Elias specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Helaas blijf ik hier bij langdradig en saai.

6. Het tuinfeest is de eerste misdaadroman van Bettie Elias. Ga je, na Het tuinfeest de eventuele volgende boeken voor volwassenen ook nog lezen?

Ik weet het nog niet. Bij Het tuinfeest was de flaptekst uitnodigend en daarin werd ik wel teleurgesteld.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 129

De karakters

Ik heb niet echt het gevoel dat de karakters evolueren.

Ik heb niet echt een favoriet personage, maar als ik iemand moet kiezen, dan zou het Lucas zijn. Hij wil eerlijk zijn, maar toch ook niet. Hij zit precies in een midlifecrisis.

Misschien Sam en Laura meer laten voorkomen in het verhaal, voor haar dood.

De auteur

Ik had een vlottere schrijfstijl verwacht en er mocht meer spanning inzitten.

Eenvoudig geschreven en eerder langdradig.

Waarschijnlijk niet, tenzij er meer vaart in het verhaal zou zitten.

biancam73
    Bijdrager
    Post count: 25

De karakters

Nee blijven beetje op zelfde niveau hangen

Lucas, zit het meest met zichzelf in de knoop/midlifecrisis

Thomas wat mee meelevender/actiever

De auteur

het had van mij wat vlotter, minder langdradig mogen zijn, kwam niet in het verhaal

eenvoudig en langdradig

weet ik nog niet, zou eerst een proefhoofdstuk online, lezen, kijken of de stijl me aanstaat

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.