Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 37: Het pakket Het pakket, Tijdens het lezen

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 147

Ook ik ben van de week in het boek begonnen.
    De eerste paar hoofdstukken moet je er wel echt je hoofd bijhouden!
    De grote sprongen heen en terug in de tijd zorgen dat je snel een beetje verward raakt.
    Ben benieuwd of dit zo blijft. Dit is geen boek die je weg moet leggen, dus van het weekend lekker lezen!

Those who don't believe in magic will never find it.

mariannetje1968
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

Ik ben net begonnen in hey boek dus ik kom later nog even terug in het tijdens het lezen item.

honingbol
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

Ik heb het boek ondertussen ook uit. Ik herken wel wat hierboven gezegd werd, vooral in het begin moest ik echt mijn hoofd erbij houden. Daarna las het vrij makkelijk door. Ook met Emma had ik niet zoveel (of eigenlijk niets). Ik leefde totaal niet met haar mee, kreeg ook geen medelijden met haar ofzo. Geen idee waarom, want Fitzek weet echt wel goed te beschrijven hoe het haar vergaat.

Marjon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 166

@Sylvia, even een als antwoord op je onderstaande citaat.
    De leugenaar in dit verhaal is m.i. Emma. Er wordt regelmatig aangehaald dat ze in het begin heeft gelogen heeft over de identiteit van de vrouw in het filmpje.

Citaat:
    Het spreekwoord tussen de proloog en het eerste hoofdstuk: Een leugenaar wordt niet geloofd, ook al spreekt hij de waarheid. Ik vraag me hierbij af naar wie gerefereerd wordt als ‘leugenaar’….

Sylvia ten Hove
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

@Marjon, ja precies! Al lezende was ik daar wel achter gekomen.

kadus
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Ondertussen heb ik het boek een kleine week, ik laat graag de zaken een beetje bezinken voor ik er mijn definitieve oordeel over vel.

3) aan spellingfouten heb ik me totaal niet moeten ergeren. Op een woord na dat in mijn ogen een beetje een ongelukkige vertaling meekreeg ( eigenheimer ) was het beter dan het doorsnee boek wat dit punt betreft.

2)Bij Sebastian Fitzek loopt niks zoals je verwacht, zijn nieuwste boek is daar zeker geen uitzondering op,integendeel. Het gaat van kwaad naar erger met Emma, om den duur weet je echt niet meer wat echt is en wat deel is van haar paranoia. Omdat ik wel wat thuis ben in de wereld van psychiatrische aandoeningen kwam het voor mij ook zeker niet over als zijnde over the top.
    Ik heb me zeer goed gefocust op de personages ( misschien net iets meer dan ik anders doe ) en toch werd ik meer dan eens zwaar op het verkeerde pad gezet.

3)”Bijvoorbeeld toen de jaloerse borderliner die ze naar een collega wilde doorverwijzen, haar in de praktijk als afscheid in het gezicht sloeg” Aan dit citaat heb ik me meer dan mateloos geërgerd. Fitzek bewijst in het volledige boek dat hij wel wat weet heeft van hoe psychiatrische aandoeningen zich kunnen ontwikkelen ( paranoia, depressie, … ) maar hier haalt hij het cliché der clichés boven > Mensen met borderline zijn onhandelbare mensen ( doorverwijzen ), jaloers, agressief en zichzelf totaal niet in de hand hebbende.

masc
    Bijdrager
    Aantal berichten: 30

Tijdens het lezen zat ik op het eiland Texel en had alleen mijn iPhone bij me. Ik merk nu dat mijn opmerking van ‘Tijdens het lezen’ niet doorgekomen is. Ik weet dat ik op het moment dat ik mijn reactie plaatste iets had van ‘zo dadelijk krijg ik ook wanen’, want niets was in dit boek wat het leek. Ondertussen heb ik het boek uitgelezen en heb ik er gelukkig niets aan overgehouden. Ik heb de andere topics al behandeld, maar zag dat mijn reactie op dit topic niet was gepubliceerd – met deze…

mariannetje1968
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

Ik ben nu op 1 derde van het boek en ik zit nu al helemaal in het verhaal. Ik heb ontelbare theorieën in mijn hoofd met hoe ik denk dat het in elkaar zit en ben dan ook benieuwd of ik gelijk heb. Ik vind Fitzek zijn schrijfstijl heel fijn, al vind ik dat hij soms een beetje teveel in details uitweid.

Ik ga snel verder met het lezen van Emma’s brlevenissen.

saartje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 63

Wauw wat een boek!! Fitzek overtreft alle verwachtingen wat mij betreft. Want alhoewel ik heel erg vaak thrillers lees en ik vaak al snel door heb hoe het zit was dat nu helemaal niet het geval. Iedere keer ik meende te weten hoe het zat was ik toch weer op het verkeerde been gezet. Op zeker moment wordt je zelf wat meegezogen in de waanzin van dit verhaal. Toen ik ongeveer in de helft van het verhaal was op een avond en ik ging slapen werd ik dankzij het boek getrakteerd op een nacht met een nachtmerrie (bedankt daarvoor Fitzek lol) maar dit was de allereerste keer dat ik dat had bij een boek. Dit zal zeker te maken hebben met het onderwerp dat nare herinneringen teweeg bracht niettegenstaande wou ik verder lezen en het weten. Ik kon me ook enorm inleven in Emma, ook hier een pluim voor Fitzek, de manier waarop hij Emma beschrijft is grandioos, over hoe ze depressief word en twijfelt aan zichzelf en alles rondom haar en de angsten die ze voelt het is allemaal reëel na zo een ervaring, het verandert heel je zijn. Er is alleen nog ervoor en erna. De sprongen in de tijd maakten het spannend en bij iedere evolutie zat ik op het puntje van men stoel. Ik vond het boek vlot lezen en zo spannend dat je erdoor vliegt eens je begint. Evolueert het verhaal zoals je dacht qua spanning ja maar die plot wow die had ik niet zien aankomen.
    Citaten:die van helemaal in het begin vond ik al mooi alle verhalen die lang genoeg verteld worden eindigen met de dood, en hij die dat voor u verborgen zou houden is geen waarheidsgetrouwe verhalenverteller van Ernest Hemingway. En een leugenaar wordt niet geloofd ook al spreekt hij de waarheid. Slaap is het kleine broertje van de dood ook heel bijzonder. Zelf vond ik het citaat paniek was als een onzichtbaar nachtelijk monster zelfs als je gekeken had of het zich niet in de kast of onder het bed verstopt hield, lag je nog een tijdje met kloppend hart in het donker en kon je de rust niet vertrouwen heel herkenbaar. Bijzonder mooi ook haar handen beschermend tegen haar borst gedrukt waarin haar hart met wilde hoefslagen galoppeerde. Emma had het liefst geschreeuwd maar de angst had zijn eigen vingers die zich om haar keel legden en haar adem afsneden. Dit boek zit vol met prachtige citaten teveel om allemaal op te sommen.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

Nu gaat het eindelijk lukken om in het boek te lezen. Het bleek met kiespijn en alle pijnstillers toch niet zo te lukken met de concentratie. En een insectenplaag in het voorraadhok heeft me ook de hele week bezig gehouden. NU morgenvroeg nog de begrafenis van mijn oom en dan hoop ik dat het eventjes wat rustiger wordt. Vannacht voor het slapen gaan weet ik wel wat ik doe!

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

De mist van de pijnstillers is opgetrokken en ik ben op tweederde van het boek. Ik sluit me wat betreft de citaten aan bij Saartje. En ik vond ook het stukje op pagina 69 mooi. Het gaat over ouder worden, doodgaan en slapen. ‘Niet de slaap maar de vermoeidheid is de voorhoede van de eeuwige duisternis Zij is de pijl die vadertje dood op ons afschiet……tot de slaap zijn strijd tegen de vermoeidheid definitief verliest en we op een dag wegglijden naar het droomloze niets.
    Tot nog toe valt het boek me wat tegen. Ik verwachtte een thriller zoals het Joshuaprofiel. Maar in dit boek grijpt de spanning me niet meteen naar de keel. Ik vind het gevaar voor Emma niet helemaal overtuigend overkomen en denk, ja het zal wel. Nu ik op twee/derde ben aangekomen begrijp ik dat Emma een gecompliceerde vrouw is ( om het zo maar eens uit te drukken. Toch vind ik het gelezen stuk niet erg spannend en overtuigend. Er zijn teveel en te vaak toevalligheden. Die doen erg gezocht aan. Zoals bijvoorbeeld het moment op pagina 193 wanneer Emma’s mobieltje overgaat en A Pallant het vast heeft.
    Het is natuurlijk heel verklaarbaar als het gevaar van buiten en een innerlijke stoornis elkaar kruisen. Ik ben dan ook benieuwd hoe het verder gaat. Maar tot nu toe mis ik het gevoel van echt gevaar.

sillyruns
    Bijdrager
    Aantal berichten: 141

Ik spring nog een beetje laat in. Het boek is inmiddels uit, maar ik kan nog wel het gevoel terughalen wat ik had tijdens het lezen.

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Al een paar keer eerder gemeld is het citaat van de slaap (het kleinere broertje van de dood). Dat citaat is bij mij blijven hangen. Ook omdat de dood aan kinderen vaak wordt uitgelegd als een diepe slaap. Wel angstig lijkt me overigens voor een kind…

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht? Eigenlijk kan ik hier volmondig ja op zeggen. Niet omdat ik de ontwikkelingen had verwacht of zien aankomen, maar omdat je bij Fitzek altijd kunt verwachten dat niets loopt zoals je als lezer verwacht. Hoewel….de uiteindelijke bad guy ook op mijn lijstje stond (maar ja…dat is achteraf).

Door de wisselingen in tijd heb ik mijn aandacht er wel steeds bij moeten houden. De schrijfstijl op zich is toegankelijk. Het uitgangspunt vanwaaruit gerekend wordt (6 maanden eerder, 3 weken eerder) is steeds even zoeken geweest voor me. Als je echter eenmaal in het verhaal zit is het allemaal heel duidelijk.

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.