Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 37: Het pakket Het pakket, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2086

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

roboos
    Bijdrager
    Aantal berichten: 95

Ik heb het boek inmiddels uit en kwam wat passages tegen die ik gewoon mooi omschreven vond.
    Bijvoorbeeld op pagina 93 de omschrijving van Philipp:

“Iemand die voor zijn eigen mening opkwam, een man met scherpe kantjes waaraan ze zich beter kon vasthouden dan aan de hand die haar in haar jas hielp.”

roboos
    Bijdrager

Ook een mooie combinatie van zinnen op pagina 203:

“Die geen laatste visioen was. Maar haar eerste hulp.”

roboos
    Bijdrager

Typo op pag. 209 Jorge moet zijn Jorgo.

roboos
    Bijdrager

Wat ik een beetje mis zijn de cliffhangers, die je in zijn vroegere boeken veelvuldig tegenkwam.

Annemie S
    Bijdrager
    Aantal berichten: 55

1.Ik heb het boek intussen ook uit en wat ik grandioos vond was de steeds terugkerende term ‘ voor-tijd’ en ‘na-tijd’.
    Ook vond ik de omschrijving van ‘slaap’ op pag 69 iets om te onthouden, namelijk : slaap is het kleine broertje van de dood.
    2.Zoals we gewend zijn van Fitzek, neemt hij ook deze keer weer een loopje met je vermoedens. Een verrassend einde, hoewel ik toch geprobeerd heb alles en iedereen in het verhaal door te lichten.

EliJos
    Bijdrager
    Aantal berichten: 77

Wat een boek… ik ben ruim op de helft en weet niet goed wat ik er van moet vinden. Ik vind het een beetje lastig dat een hoop van wat je leest uiteindelijk de waanbeelden van Emma kunnen zijn, je hebt geen houvast aan wat echt is want er wordt zo veel in twijfel gebracht. Hopelijk word alles duidelijk naarmate het einde nadert.

Sylvia ten Hove
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

Ik ben nu op ruim een derde van het boek. In tegenstelling tot roboos die de cliffhangers miste, had ik in mijn aantekeningenboekje juist opgeschreven: korte hoofdstukken vaak eindigend met een cliffhanger. Dit zorgt ervoor dat de lezer nieuwsgierig wordt en door wil lezen. Bijvoorbeeld: hoofdstuk 9: “De voordeur! Hij stond open.”, hoofdstuk 10 “…, daarna hoorde ze Samson knorren nog voor op zolder het alarm afging.” hoofdstuk 12: “En daar ging ze overheen op het moment dat maar een paar meter van haar vandaan de deur van de badkamer dichtsloeg.”
    Ik moet wel zeggen dat die ‘cliffhangers’ achteraf dan niet zulke echte cliffhangers blijken te zijn, in die zin dat de situatie logisch verklaard kan worden en onschuldig is/lijkt (?). En die van hoofdstuk 15 is ook een leuke, maar die noem ik maar niet om niet te spoileren.

Ik weet niet zo goed wat ik met Emma aanmoet. Soms denk ik echt: stel je niet zo aan! Ik ben blijkbaar zo iemand die iemand met psychiatrische problemen niet zo goed begrijpt. 😉 Ik vraag me af wat echt is en wat haar waanideeën zijn.
    Ik heb niet het gevoel dat ik Emma heel goed ken. Dat komt misschien ook door het vertelperspectief in de derde persoon. Emma blijft voor mij zo toch een beetje afstandelijk. Een perspectief vanuit een ik-figuur (Emma) had het voor mij persoonlijker gemaakt. De cursieve teksten, de gedachten van Emma (in de ik-vorm) raken me het meest.

Citaat:
    Het spreekwoord tussen de proloog en het eerste hoofdstuk: Een leugenaar wordt niet geloofd, ook al spreekt hij de waarheid. Ik vraag me hierbij af naar wie gerefereerd wordt als ‘leugenaar’….

ingebrunn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 210

Voor mij is het een boek waar ik mijn gedachten echt bij moet houden. Ik heb een beetje moeite met het heen en weer gaan in de tijd. Heb nog niet eerder wat gelezen van Fitzek

Het verhaal is spannend genoeg opgebouwd al weet ik nog niet precies wat waar is of wat niet bij Emma. Ben nu op de helft en ga snel verder lezen

LJ1976
    Bijdrager
    Aantal berichten: 61

Ben ongeveer op de helft van het boek. Boek leest lekker weg, korte hoofdstukken en prettige schrijfstijl. De tijdswisselingen (voor en na) en het zo beeldend opschrijven van de angsten en/of waanbeelden van Emma maakt dat je wilt blijven lezen.

Citaat:
    De schroef draaide door het trommelvlies recht naar Emma’s hersenen. Ze wist niet wie de geluidsboor had aangezet die haar angstcentrum triggerde.
    Oftewel zo bang te worden van iemand die aan de deur belt.

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books!

Helma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 33

Ik vond dat er toch wel een paar cliffhangers waren. Zeker als Emma in gesprek met Konrad is en terugblikt op de gebeurtenissen.

En het is erg, maar ik zat zo in het boek, dat ik helemaal niet meer opgelet heb op citaten. Ik ben er gisteren in begonnen en achter elkaar uitgelezen. Ik heb er weer van genoten. De twist op het einde vind ik wel iets minder verrassend dat bijv. Passagier 23, maar ik vond het wederom prachtig bedacht allemaal. Ik ben en blijf fan!

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

Ik ben nog niet begonnen met lezen. Heb net een zangvakantie achter de rug. Morgen een tandheelkundige ingreep. (kies wegsnijden en iets met bot brrr) Ik verheug me op Fitzek om me te troosten vanaf donderdag wanneer ik dringend afleiding nodig heb van de pijnen. Het inlevingsvermogen wordt er natuurlijk navenant groter door! 😉

Sylvia ten Hove
    Bijdrager

@Saskia: veel sterkte bij je tandheelkundige ingreep! Brrrr…. ik hoop dat je snel opgeknapt bent en kunt gaan lezen. Het boek leest best snel weg dus je bent er snel goed in op weg denk ik.

Sylvia ten Hove
    Bijdrager

Ik ben nu op ongeveer 2/3 deel van het boek en wat ik over de ontwikkeling van het verhaal kan zeggen: het lijkt wel of het steeds absurder wordt! Gebeurt dit echt of zijn dit de waanbeelden van Emma?! Het is allemaal net een beetje too much, vind ik, en niet realistisch. Of word ik gewoon voor de gek gehouden? Ben benieuwd naar het einde dus ik lees gauw door.

ingebrunn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 210

Voor mij geld maar 1 woord:Mindfuck. Tjonge, wat wist Fitzek me vaak op het verkeerde been te zetten.
    Had moeite bij het begin van het lezen maar heb er toch van genoten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.