14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2079

Na het lezen #2 

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Sebastian Fitzek prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeHet pakket een typisch Duitse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Sebastian Fitzek vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sebastian zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanSebastian Fitzek mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Alice1812
    Bijdrager
    Aantal berichten: 147

De plot

Wat vind je van het plot?
    Ik had het plot niet zien aankomen, in mijn ogen had Emma’s man er iniedergeval iets mee te maken of het zelfs allemaal gedaan.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Ik vond dat het uiteindelijke plot wel een beetje vergezocht. Hij bleek zelfs Arthur te zijn!
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had dit einde niet verwacht en zeker niet zien aankomen. Ook omdat de dader niet heel veel aan bod kwam in het boek was hij voor mij geen potentiële dader.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond in het begin de sprongen in de tijd even moeilijk te volgen. Hierna zat ik in het boek en wilde steeds verder lezen. Is Emma nou gewoon gek of is er toch echt veeleer aan de hand was de vraag die mij steeds bezig hield.
    Vind je de schrijfstijl van Sebastian Fitzek prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het boek leest vlot, korte pakkende hoofdstukken met een fijne schrijfstijl.
    Wel vind ik sommige dingen erg ver gezocht en ook niet echt kunnen. Emma is zo bang dat ze bijna een zenuwinzinking krijgt als alleen de bel gaat, maar later weet ze (met haar liefde voor haar hond) zichzelf naar buiten te slepen, dit is nog wel geloofwaardig maar dat ze erna ook nog bij een wildvreemde naar binnen sluipt en in dit huis ook nog bijna twee vreemde mannen tegen het lijf loopt waar ze zich met veel moeite voor weet te verstoppen vond ik wel wat ver gaan en zo waren er nog wel wat dingen. Toch kon ik het boek niet wegleggen en ben ik nieuwsgierig geworden naar eerdere thrillers van Fitzek!
    Vind je Het pakket een typisch Duitse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik kon dit boek geen Duitse thriller noemen, gewoon omdat het mij niks Duits voorkwam.
    Stel….Sebastian Fitzek vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sebastian zijn?
    Psygologische thriller waarmee de schrijver in je hoofd gaat zitten!

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De psygologische kant van het boek waarmee Fitzek in je hoofd gaat zitten en waardoor er allerlei vragen steeds door je hoofd blijven spoken vind ik wel typisch Fitzek!
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanSebastian Fitzek mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga vooral door met schrijven, maar maak het verhaal niet (onnodig) te gek.

Those who don't believe in magic will never find it.

Sylvia ten Hove
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    Ik vond de plot verrassend, onverwachts door alle onverwachtse wendingen. De schrijver weet de lezer telkens op het verkeerde been te zetten. Toch vond ik de onverwachtse wendingen op een bepaald moment niet meer zo realistisch. Dat maakte het verhaal wat ongeloofwaardig. Het was voor Emma heel moeilijk om met haar hond naar de dierenarts te gaan omdat ze niet naar buiten durfde. Maar vervolgens dringt ze wel bij een onbekende buurman binnen. Dat vond ik niet geloofwaardig.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

De plot is gestructureerd opgebouwd d.m.v. korte hoofdstukken, vaak eindigend met een cliffhanger dat maakt dat de lezer door wil lezen. Het verhaal wordt d.m.v. flash backs verteld als Emma in het heden in het kantoor van haar vriend en advocaat Konrad Luft zit en aan hem vertelt wat er met haar in het verleden gebeurd is. Het verhaal wisselt regelmatig van de gebeurtenissen in het verleden en het heden.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het einde niet zien aankomen. Het was een grote verrassing, maar ik vond het wel vergezocht. Ik vroeg me af of het hele verhaal over de verkrachting enz. geen waanideeën van Emma waren.

Algemeen

4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het een boeiend verhaal en was steeds benieuwd hoe het verder ging. Op een bepaald moment vond ik de plotwendingen echter niet altijd realistisch en dat maakte wel dat ik minder geboeid werd. Natuurlijk bleef ik benieuwd naar de afloop.

5. Vind je de schrijfstijl van Sebastian Fitzek prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond het boek begrijpelijk geschreven.

6. Vind je Het pakket een typisch Duitse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Ik weet niet goed wat een typisch Duitse thriller inhoudt. Ik heb geprobeerd dat te googelen maar heb er niets over gevonden. Het boek speelt zich af in Berlijn, dat is het enige Duitse wat ik heb kunnen ontdekken. Het boek heeft in ieder geval niets te maken met Duitse krimi’s zoals Derrick, Tatort, Cobra 11 enz.

7. Stel….Sebastian Fitzek vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sebastian zijn?
    Ik zou dit boek een psychologische thriller noemen.
    Dit boek

8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Origineel aan dit boek vond ik dat het verhaal verteld wordt vanuit het perspectief van het slachtoffer terwijl in veel andere thrillers het verhaal verteld wordt vanuit het perspectief van een rechercheur die de zaak op wil lossen. Ook knap in dit boek vond ik dat de lezer door de paranoia van Emma op een gegeven moment niet meer weet wat echt is wat een van haar waanbeelden is.

9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanSebastian Fitzek mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Je bent een meester in onverwachtse wendingen die de spanning opvoeren en die de lezer telkens op het verkeerde been zetten, maar houd de onverwachtse wendingen wel realistisch dan blijft het verhaal geloofwaardig.

masc
    Bijdrager
    Aantal berichten: 30

De plot

Subliem! Ik snapte halverwege het boek al niet dat ik nog maar in de helft zat, terwijl de dader al gevat was. Telkens opnieuw leek het of hij gesnapt was, maar keer op keer draaide het anders uit. Op mij hadden al deze plottwists het effect dat ik veel aandachtiger ging lezen, waardoor ik veel meer mee ging in het verhaal.

Bijna geniaal! Oké, met de waanideeën van Emma kon je natuurlijk alle kanten uit en het is allemaal een beetje vergezocht, maar bladzijde na bladzijde wist de schrijver me toch te verrassen.

Ik had het einde hoegenaamd niet zien aankomen.

Algemeen

Ik vond het zeer moeilijk dit boek weg te leggen. Mocht ik thuis geweest zijn, dan had ik het ook in een ruk uitgelezen, maar ik was met vakantie en kon slechts ‘s avonds voor het slapengaan even lezen.

Vind je de schrijfstijl van Sebastian Fitzek prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind de schrijfstijl van Sebastian Fitzek vooral duidelijk. Geen overbodige personages of details. Je moet wel geconcentreerd lezen, wil je alle plottwists door hebben.

Vind je Het pakket een typisch Duitse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Voor mij is Het pakket geen typisch Duitse thriller. Om eerlijk te zijn zou ik ook niet weten wat wel onder de noemer Duitse thriller valt, want als ik iets langer bij deze vraag stilsta, merk ik op dat Fitzek vrijwel de enige Duitse schrijver is die ik tot nu toe gelezen heb.

Stel….Sebastian Fitzek vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sebastian zijn?

De meeste van Fitzeks thrillers spelen zich af in een psychiatrische omgeving en dit vind ik toch wel frappant. Het feit dat er sowieso al geesteszieke mensen in voorkomen zorgt ervoor dat je als lezer al met een akelig gevoel start (je kan hier immers alle kanten mee uit), en dit gevoel wordt alleen maar sterker bij het verder lezen.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Ik vond het aangenaam een tijdje in de wereld van de geesteszieken te vertoeven, maar ben net zo blij dat mijn volgende thriller zich niet in de psychiatrie afspeelt. Het was erg verfrissend dit boek te lezen tussen de thrillers die ik normaal gezien lees, maar ik hoef er aan de andere kant zo geen twee na elkaar te lezen. Ik heb dit ook met medische thrillers: goed om eens tussendoor te lezen, maar geen meerdere na elkaar.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanSebastian Fitzek mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Ga vooral op de ingeslagen weg door, Sebastian!

LJ1976
    Bijdrager
    Aantal berichten: 61

De plot

1. Vind het een verrassend plot maar toch wat ongeloofwaardig plot. Ik had het idee dat haar man erachter zat. Daar zat zoveel geheimzinnigheid omheen en hij was veel weg. Uiteindelijk zit het allemaal heel anders in elkaar.
    2. De plot wordt goed opgebouwd. Met sprongen in het heden en verleden. Langzaam leer je de personages beter kennen, de spanning en verwarring worden groter. Wat is echt, wat is niet echt, je voelt de angsten van Emma. Het knappe van Fitzek is, dat hij je toch (steeds weer) op het verkeerde been weet te zetten en de plot eindigt met een verrassende ontknoping.
    3. Nee had dit einde niet aan zien komen. Dus ook niet dat de therapie sessie eigenlijk bedoelt was om Konrad te observeren en niet om een paranoïde Emma van haar waanvoorstellingen af te helpen.

Algemeen

4. In het begin was het even opletten met de tijdsvolgorde maar eenmaal ‘gegrepen’ door het verhaal blijf je lezen!
    5. Fitzek heeft een prettige schrijfstijl met korte hoofdstukken eindigend op cliffhangers. Kortom het boek leest lekker weg.
    6. Wat is de typische Duitse thriller? Denk zelf dan meer aan ‘de Regiokrimi’, het misdaadgenre. Dit is een psychologische thriller waarin je meegetrokken wordt in het verhaal, de angsten en de paranoia van de hoofdpersoon, Emma. Spanning, onverwachte wendingen en denken dat je weet wat er gebeurt, wie het is en dat is dan allemaal net niet zo. Dus een totaal ander boek.
    7. Zou zijn boeken plaatsen onder de noemer van: misleiding, mysterie en psychologisch.

Dit boek

8. Het is geen thriller maar een psychologische thriller. Dit maakt het anders. Een spannende sfeer, onverwachte wendingen. Je voelt bijna de angst van Emma, je begint zelf ook te twijfelen aan alles. Wat is waar en niet waar.
    9. Ga vooral door op deze weg maar probeer het alleen wel zo geloofwaardig mogelijk te houden. Vond bepaalde plotwendingen toch wat ongeloofwaardig. Komt niet ten goede van het verhaal.

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books!

Annemie S
    Bijdrager
    Aantal berichten: 55

De plot
    1.
    Ik vond het hoedanook een verrassend einde. Ik heb tijdens het lezen echt iedereen door de mangel gehaald, zo ook Konrad, maar die wel het minst.
    2.
    Ik vond de structuur van het plot wel goed in elkaar gestoken. Hoewel ik mijn bedenkingen had bij het nabouwen van het kantoor van haar vriend én de reden ervan ( Emma zou zich zo beter voelen, Emma wilde zich niet verplaatsen). Ik vond die redenen niet echt realistisch. Ik kon zelfs even niet meer volgen. Maar als je dan gaandeweg leest dat het ‘m eigenlijk allemaal te doen is geweest om Konrad’s bekentenis. Ja toen vielen de puzzelstukjes op hun plaats.
    3.
    Neen, dit einde heb ik niet zien aankomen. Ik zat te ver verstrikt in het probleem van Emma. Combineer dat dan nog ‘ns met alle goede wil van haar omstaanders enkel en alleen Emma te willen helpen, ja dan mag je echt wel spreken van een verrassing.

Algemeen.
    4. Het verhaal was erg boeiend. Het moment dat ik niet meer kon volgen, vroeg extra aandacht van mezelf.
    5. Doorgaans vind ik verhalen met flashbacks niet altijd even gemakkelijk. Maar in dit boek kon ik alles heel goed volgen. Ik vond het zelfs aangenaam lezen, deze heen en weer- stijl in de tijd.
    6. Ik kan niet zeggen dat dit boek typisc een Duitse thriller is. Wat ik wél kan zeggen dat het hier een typische thriller betreft. Tot je de laatste bladzijde omgedraaid hebt, blijf je op het puntje van je stoel zitten en vergeet je soms te ademen. Goed boek !
    7. Sebastiaans’ boeken typeren? Heel makkelijk, spannend, keer op keer.
    Dit boek.
    8. Neen dit is geen boek zoals er zoveel zijn. Ten eerste is de ‘terug in de tijd-stijl’ duidelijk te begrijpen, wat al ‘ns moeilijker over kan komen. Ten tweede, het verhaal vanuit de hoofdpersoon vertellen, maakt het boek ook wel unieker. Je voelt meer met haar mee dan er bijvoorbeeld óver haar zou geschreven zijn, je kan je veel beter personaliseren met Emma.
    9. Blijf vooral in deze stijl verder schrijven !

EliJos
    Bijdrager
    Aantal berichten: 77

De plot

1-Wat vind je van het plot?
    Ik vond ‘m heel verrassend!! Je wordt tijdens het lezen zo vaak op de verkeerde/andere been gezet dat je het aan het einde echt even niet meer weet.
    2-Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Ik vind het heel mooi opgebouwd! Meestal heb ik het plot wel wat eerder door, maar doordat het verhaal zo is beschreven dat er veel onduidelijkheid is over wat er echt is gebeurt en wat niet en er telkens een andere verdachte lijkt te zijn zie je het niet snel aankomen.
    3-Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, ik had het zeker niet zien aankomen.

Algemeen

4-Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja en nee… doordat je op een gegeven moment bij alles wat Emma meemaakt je vraagtekens gaat zetten of het echt wel gebeurt raakte ik af en toe gefrustreerd en legde ik het boek graag even aan de kant. Naderhand vond ik dit eigenlijk helemaal niet erg en eigenlijk juist wel mooi aan het boek. Het is nooit zo geweest dat ik het niet meer op wilde pakken uit frustratie maar juist nog nieuwsgieriger werd naar hoe het af zou lopen.
    5-Vind je de schrijfstijl van Sebastian Fitzek prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het leest wel lekker weg. Niet moeilijk en het kost geen moeite om het verhaal te volgen. (alleen dan dat je af en toe niet weet of het wel echt gebeurt of niet 😉 )
    6-Vind je Het pakket een typisch Duitse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Geen flauw idee, wat is een typisch Duitse thriller??
    7-Stel….Sebastian Fitzek vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sebastian zijn?
    Dit boek is lekker frustrerend

Dit boek

8-Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik heb nog niet veel boeken gelezen die me op deze manier frustreren maar die ik tegelijkertijd heel graag uit wilde lezen omdat ik zo nieuwsgierig naar het plot geworden was. Dus voor mij is hij vrij uniek
    9-Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Sebastian Fitzek mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Het lijkt me lastig om zo op een lijn te balanceren van ‘lekkere’frustratie naar ‘foute’ frustratie. Dit boek behoort zeker tot die eerste en ik heb genoten! Waak er voor dat je niet over die lijn naar de andere kant uitschiet.

honingbol
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

Goed gevonden! Ik had het niet zien aankomen, heel knap gedaan.

De opbouw was spannend, je wordt voortdurend op het verkeerde been gezet. Is Emma doorgeslagen? Heeft ze gelijk? En dan opeens Konrad!
    Absoluut niet verwacht en ook niet zien aankomen. Tot het moment dat Konrad werd ontmaskerd had ik hem nog geen seconde verdacht. Wel had ik het vermoeden dat Phillip er niets mee te maken had, maar dat vond ik niet echt een probleem tijdens het lezen.

Ja, absoluut. Ik wilde doorlezen, kijken wat er verder zou gebeuren. Ondanks dat Emma niet mijn favoriete boekpersonage is wilde ik toch weten wat er allemaal aan de hand was met haar.

Fitzek heeft een hele prettige schrijfstijl. Het leest makkelijk en vlot weg. Geen ingewikkeld boek waar je de hele tijd je aandacht bij moet houden.

Vind jeHet pakket een typisch Duitse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Hmmm, moeilijk. Ik vind het een typische thriller, maar het verhaal had ook door een Amerikaan of een Engelsman geschreven kunnen zijn.

Boeiend, goed geschreven.

Dit boek

Echt hele specifieke zaken vond ik er niet in. Maar er zijn ook zoveel thrillers op de markt dat ik dat niet heel belangrijk vind.

Oh nee, dat doe ik dus niet. Fitzek is een zeer goede schrijver, die heeft echt geen advies van mij nodig 😉 Het enige dat ik kan zeggen is ga zo door, schrijft ajb nog heel veel geweldige boeken!

roboos
    Bijdrager
    Aantal berichten: 95

De plot

Ik vond het plot van het boek echt “Fitzek-waardig”. Alleen vond ik hem af en toe wel iets te ver gaan. De nagebouwde kamer is zo iets. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de politie to zulke vergaande maatregelen zou grijpen om een zaak op te lossen. Maar mooi gevonden van Fitzek is deze “truc” wel.
    Een minpuntje van het boek vond ik het schakelen in de tijd. Daar hou ik niet zo van en zeker niet als het regelmatig in een boek gebeurd. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit in de laatste boeken van de schrijver telkens het geval is. Terwijl zijn vroegere boeken, bijvoorbeeld De Gijzeling, meer een doorlopend verhaal was.
    Heel erg verrassend was de afloop nu ook weer niet, zoveel verdachten waren er eigenlijk niet. Al zou je Konrad daar misschien in eerste instantie niet toe rekenen.

Algemeen

Ik vind zelf dat de vroegere boeken van Fitzek spannender waren. Ik heb al geschreven over de cliffhangers, die ik minder vond dan in zijn vroegere werk. Toen zat je echt aan het eind van ieder hoofdstuk op het puntje van je stoel en wilde je verder lezen om te weten hoe het verder zou gaan. Dat had ik nu minder.
    Toch is het nog steeds een boeiend verhaal dat je vlot leest. Door de sprongetjes in de tijd is het wel taak om je aandacht er bij te houden.
    Of je dit nu als een echte Duitse thriller moet beschouwen is moeilijk te beantwoorden, want ik lees eigenlijk nooit andere Duitse thrillers. Het speelt in Berlijn, dat is natuurlijk typisch Duits, maar het had volgens mij elke willekeurige andere stad mogen zijn.
    Als Fitzek zo nodig in een hokje geplaatst moet worden, dan zou ik zijn boeken typeren als psycho-thriller.

Dit boek

Bij dit jubileum is het toch wel weer een typisch Fitzek-boek, waar eigenlijk niets gaat zoals je normaal gesproken zou kunnen bedenken. Ik kijk al weer uit naar het volgende boek van hem, maar dan graag zonder die sprongen voor- en achteruit in de tijd.

saartje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 63

het plot
    1 OMG het plot!! Ik vond het geweldig! Had dat zo niet zien aankomen dacht aan haar man en haar buurman en de collega van haar man en zelfs Sylvia Emma’s vriendin passeerde bij mij de revue als verdachte maar nooit Konrad!
    2 De beschrijving van de plot de opbouw het was allemaal zooo super goed beschreven, het nep-kantoor van Konrad, de mat daarin met de bruine haren en hoe alle puzzelstukjes dan in elkaar vallen. Konrad die de dokter dan bedreigt met een wapen en Emma die dan gewond raakt zodat je nog even denkt oh nee ons hoofdpersoon is toch niet net doodgeschoten. Geniaal gewoon
    3 Nee ik had dit totaal niet verwacht en niet zien aankomen zoals ik al zei al de andere vond ik verdacht maar niet Konrad, de enige die er nog was voor Emma!Dat hij dan ook nog arthur was wow dat was wel een hele shock, je denkt toch echt dat Arthur een hersenspinsel van een kind is dat thuis wat verwaarloost wordt door de vader en dat zo vervangt. Wat een verademing om de plot eens niet te zien aankomen!

Algemeen
    4 Ik vond het een erg boeiend verhaal dat me in de greep hield, dankzij de korte hoofdstukken die vaak op een cliffhanger eindigen blijf je geboeid lezen. Ook dankzij de vraag of het nu allemaal waanideeën van Emma zijn of niet blijf je lezen omdat je absoluut het antwoord wil weten op deze vraag. Dit is een verhaal dat net als een man met een helm in de kast ‘s nachts zachtjes je slaap insluipt om je daar te verlammen van angst!
    5 Zelf vond ik de schrijfstijl van Fitzek zeer aangenaam, de flashbacks zijn duidelijk en niet al te ingewikkeld. De korte spannende hoofdstukken waren prettig om lezen. Fitzek is een briljant schrijver!
    6 Eerlijk geen idee, ik las nooit eerder een Duitse thriller dus zou het niet kunnen zeggen. Maar vind het altijd wat vreemd om een boek aan een land te koppelen want ieder auteur is anders en ik denk wel dat dit een typische Fitzek thriller is!
    7 Ik denk dat ik zou zeggen dat het een psychologische thriller is die erg realistisch, hard en eng is. Eng vanwege het onderwerp maar ook vanwege hoe Fitzek dit onderwerp in het verhaal brengt.Ik zou zoals ik eerder zei dit boek beschrijven aan Fitzek als een boek dat net als een man met een helm in je kast langzaam je slaap insluipt en je daar verlamt van angst.

Dit boek
    8 Nee dit boek is uniek! Vanwege de manier waarop het gebracht wordt realistisch en eng. Het zet je voortdurend op het verkeerde been als je denkt dat alles duidelijk is dan is er toch plots weer niets meer duidelijk. De verhaallijn,het verhaal op zich, de vele spannende cliffhangers en de plot maken dit tot een uniek boek!
    9 De enige raad die ik deze man zou geven zou zijn blijf vooral schrijven voor ons en denk misschien eens aan een young adult verhaal van jou hand dat zou erg leuk zijn. Alle andere raad van mij voor Fitzek zou een belediging zijn voor deze meester in thrillers.

ingebrunn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 210

1.Wat vind je van het plot? Geweldig. DE auteur heeft me tot 4x toe op het verkeerde been weten te zetten
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Geniaal vooral de nagebootste kantoorruimte. Hoe komt hij erop dacht ik bij mezelf.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik zag het totaal niet aankomen. Ik heb bijna iedereen verwacht maar geen moment Konrad verdacht.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Oh ja, al moest ik op het begin heel even wennen aan zijn manier van schrijven. Daarna had het mijn volledige aandacht en las ik zodra het ook maar even kon
    5.Vind je de schrijfstijl van Sebastian Fitzek prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik moest er wel steeds met mijn gedachten bij blijven. Geen boek wat je even luchtig aan het zwembad leest en wat je even snel aan de kanten kon leggen
    6.Vind jeHet pakket een typisch Duitse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee, dit zou zich overal kunnen afspelen. Ik weet ook niet waaraan je dit kan afleiden.
    7.Stel….Sebastian Fitzek vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sebastian zijn? Een echte mind fuck. Dit dacht ik meteen omdat ik steeds op het verkeerde been werd gezet

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind het wel iets unieks hebben. Bij de meeste thrillers weet ik toch al wel snel hoe het in elkaar zit en dat had ik nu niet
    9.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanSebastian Fitzek mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Blijf vooral zo door schrijven. Mij heeft hij met dit boek ingepakt

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

De plot

Wat vind je van het plot?Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het opmerkelijke is dat de dader die ik in het begin in gedachten had het ook werkelijk gedaan had. Ik zat maar te wachten op een ander personage dat zowel Arthur als de Kapper kon zijn maar er was niemand die daarvoor in aanmerking kan. Dat irriteerde me. Pas na pagina 200 werd het zo spannend en waren er zoveel plotwisselingen en andere verklaringen waardoor ik mijn oorspronkelijke verdachte losliet. Toch kwam mijn vermoeden tegen het eind weer boven water.
    Achteraf gezien klopt alles wat Fitzek heeft gedaan precies en dus zit het plot reuzeknap in elkaar. Jammer dat het me daardoor pas vanaf pagina 200 bij mijn nekvel greep.

Algemeen

Het verhaal had niet mijn volle aandacht. Ten eerste kwam Emma ( achteraf dus bedoeld) ongeloofwaardig over en ik haakte enigszins af door de combi van ongeloofwaardige Emma, geen dader in zicht en een gebrek aan vaart. Dat Emma angstig thuis zit maakt de situatie natuurlijk statischer en dat helpt niet.

Fitzek was makkelijk te lezen, geen moeilijke woorden en het feit dat we de situatie voornamelijk vanuit Emma bekijken maakt verhaal eenvoudig te volgen. Ondanks het feit dat Emma een onbetrouwbare verteller lijkt te zijn. ( Terwijl dat dus achteraf weer lijkt mee te vallen)

Ik kan er niets Duits aan ontdekken. De plaatsen in dit boek zijn niet zo van belang. Berlijn wordt genoemd maar er is geen beschrijving van de regio of de stad of typische andere dingen die je duidelijk maken dat het Duits is. De mensen zijn gewoon mensen, er komt geen politiek in voor of typische Duitse problemen. Ik weet ook niet of Dé Duitse thriller wel bestaat. Ik ben opgegroeid met Derrick en der Alte en daarna wel een Soko…en andere series gezien maar dat zijn toch meer who done its. Fitzek zou ik meer als een psychologische thrillerschrijver zien ( ik heb hiervoor het Joshuaprofiel gelezen) . Ik heb ook Nele Neuhaus gelezen en haar boeken vind ik veel meer gericht op Duitsland dan die van Fitzek. Dit verhaal had zich overal in de Westerse wereld kunnen afspelen.

In twee woorden: Dit is een mindfucking boek. Je zou er haast zelf paranoïde van worden.

Dit boek

Het unieke is dat iemand die niet gek is, gek lijkt te zijn maar dat uiteindelijk toch niet helemaal is. Ze is wel tot waanzin gedreven door toedoen van anderen.

Wat dit boek betreft: De eerste 200 pagina’s zijn te statisch en duren te lang. Er moet iets meer gebeuren. Misschien een verandering van vertelperspectief of inzoomen op het leven van Michael. Zodat je niet afhaakt.

sillyruns
    Bijdrager
    Aantal berichten: 141

De plot

Alles klopte in het plot. Alle losse draadjes kwamen op het eind bij elkaar. Vrijwel iedereen is als mogelijke dader door mijn hoofd gegaan. Het einde heb ik dus ook overwogen, maar weer laten varen. Net als andere mogelijke verklaringen. Wat mij wel erg onlogisch voorkwam was Arthur, het spook in de kast. Hoe groot is de kans dat een heus persoon meerdere keren ongemerkt in iemands kamer kan rondwaren. Dat stoorde mij enigszins.

Algemeen

Het verhaal schoot alle kanten op. Daardoor had het mijn voortdurende aandacht. Wel moest ik elke keer als ik het boek even had weggelegd weer in het verhaal komen. Met name de wisseling van tijd vond ik af en toe verwarrend. Met de vele mogelijkheden werd behoorlijk chaos gecreëerd. Echter, deze verwarring werd op het eind mooi glad gestreken. Deze spannende chaos vind ik typerend voor de boeken van Fitzek. Je zit constant op het puntje van je stoel.
    Een psychologische thriller zou voor mij een mooi label zijn.

Om Sebastian Fitzek nog tips te kunnen geven moet je mijns inziens van goede huize komen. Zijn thrillers (die ik tot nu toe heb gelezen) vind ik af. Alles klopt op het eind. Het hele verhaal brengt spanning en zakt maar zelden in.

mariannetje1968
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vind het plot verrassend toch wel. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het vergaal had naar mijn mening een paar behoorlijke plot twists, ik had namelijk het idee , dat Emma door de elektroshock therapie (die zij naar eigen zeggen op het filmpje had ondergaan), wellicht helemaal van het padje af was en zich allerlei waanbeelden in het hoofd had gehaald.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het verhaal vond ik zeker heel boeiend en zat wel goed in elkaar. Vind je de schrijfstijl van Sebastian Fitzek prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? zijn schrijfstijl en vertelling vmheb ik als zeer prettig ervaren, geen moeilijke woorsen of zinnen en er is niet yitermate veel voncentratie voor nodig, wel vind ik dus dat de verschillende karakters wat meer uitgediept hadden mogen worsen. Ik mis wat nuances tussendoor. Vind je het pakket een typisch Duitse thriller? Nee ik vind het geen typisch dyitse thriller.Kun je je antwoord ook toelichten? Nee want ik zou niet weten wat men verstaat onder een typisch duitse thriller! Stel….Sebastian Fitzek vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Sebastian zijn? Zijn boek (enkelvoud omdat dit het enige boek is wat ik van hem heb gelezen zover), vond ik onderhoudend en verrassend en bij tijd en wijle even goed spannend.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aanSebastian Fitzek mee willen geven? Hpoe zou je advies luiden? dit boek vond ik er inderdaad 1 als er zovele zijn, niet iets wat er voor mij specifiek uitspringt. Mijn advies zou zijn, ga zo door met dit soort verhalen want de verhaallijn en het plot zitten goed in elkaar, maar diep de verschillende karakters die er toe doen, wat meer uit want dan heb je mij in ieder geval voor je gewonnen!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.