Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 77: Het negende gebod Het negende gebod, Voor het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1019
    #14462 |

Probeer de vragen te beantwoorden vóór je het boek gaat lezen.

Cover: Alle aan- en opmerkingen betreffende de buitenzijde van het boek.

Auteur: Geef jouw verwachting van deze auteur.

Verwachting: Wat verwacht je van het verhaal van het boek?

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 108

De buitenkant vind ik opvallend. Glas in Lood lijkt het, een biddende engel zwart met felle kleuren. Het maakt me wel nieuwsgierig en tegelijk ook wel benieuwd hoe er om gegaan wordt met hele gebeuren rond het geloof. Hoe respectvol benaderd hij het?

Ben heel benieuwd, het is een debuut maar de schrijver schijnt vooral bekend te zijn in de theater/tv wereld. Ben heel benieuwd of hij schrijft als een verhaal of als een toneelstuk/scenario.

Een spannend boek, mysterie, puzzels, in de sfeer van Dan Brown.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 112

Cover: biddende vrouw (Maria magdalena?) voor een glas in lood raam? Het negende gebod in vette er bovenop liggende letters. De betekenis van het negende gebod in rode kleinere letters eronder, alsof er bloed mee gemoeid is.ik verwacht erachter te komen waarom vrouwen in de room katholieke kerk gehaat worden en verwacht de rol van het gevonden schrift van Plivinius te ontdekken.
    Dit is mijn eerste kennismaking met Chris Houtman en ik verwacht een spannende thriller met inzichten in het katholieke geloof.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 89

De cover is in ieder geval erg opvallend! Het wekt bij mij nieuwsgierigheid op, ookal vind ik persoonlijk de cover niet enorm aantrekkelijk. Maar het past zeker in zijn geheel bij de titel en ondertitel.

Van de auteur heb ik absoluut geen verwachtingen omdat ik zijn debuut nog niet gelezen heb. Wel veel goeds over gehoord.

Het verhaal zelf spreekt mij erg aan in de eerste instantie. Vooral door het historische, religieuze en thriller gehalte wat al benoemd wordt op de achterflap tekst. Sprak mijn voorliefde aan voor historische thrillers en Dan Brown kwam ook gelijk in gedachte. Dus ben enorm benieuwd en heb vooral heel veel zin in dit boek. Zoals altijd probeer ik mijn verwachtingen zo laag mogelijk te houden 🙂

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 193

Ik vind de cover zo prachtig. Dat maakt dat ik dit boek blijf oppaken. De voorkant en de achterkant van de voorkant waar je ook echt de cover nog in ziet. Geeft het beeld van religieuze kunst, een vrouw in aanbidding in een soort glas-in-lood. De titel is heel duidelijk waarbij “negende gebod” nog groter staat afgebeeld, met als ondertitel (en dat is helpend, aangezien ik de volgorde van de geboden niet ken:) “gij zult geen valse getuigenis afleggen”.

De schrijver is nieuw voor me. Zijn eerste boek heb ik niet gelezen. Ik weet niet of het een vervolg is.

De omschrijving op de achterflap is intrigerend. Doet wel denken aan Dan Brown. Er lijken verschillende verhaallijnen te zijn: er wordt een oude tekst te koop aangeboden, een schrijfster wordt gevraagd voor een film die vrouwenhaat in de katholieke kerk centraal stelt en ze maakt gebruik van een geschiedkundige die in een SAS-corps heeft gezeten. Mijn verwachting is hooggespannen; vrouwen in de geschiedenis, fake-nieuws. Kan zomaar heel spannend en intrigerend worden!

Christy
    Bijdrager
    Post count: 24

Cover: Alle aan- en opmerkingen betreffende de buitenzijde van het boek.

Mooie cover qua kleur en layout. Mysterieus en roept op tot lezen.

Auteur: Geef jouw verwachting van deze auteur.

Omdat de schrijven een bekend scenarioschrijvers is van series verwacht ik dat dit boek wellicht ook zal lezen als een serie. Ik hoop op spannende episodes afgewisseld met een beetje luchtiger momenten.

Verwachting: Wat verwacht je van het verhaal van het boek?

Afgaande op de tekst op de achterkant van het boek verwacht ik een spannend verhaal met veel snelheid. Ik hoop dat ik mijn adem in zal houden… Ik verwacht een verhaal waarin geschiedenis, detective-werk, religie en fictie mooi bij elkaar gebracht worden.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 55

(Dit gaat over het e-boek)
    Centraal op de achtergrond staat een glas-in-lood raam met een biddende vrouw met halo, dus een heilige. Dat is een mooi beeld waarover de titel in erg groot letertype gezet is.
    De naam van de schrijver staat ook groot en duidelijk in de linkerbovenhoek vermeld.
    Heel klein staat er dat het een Thriller is.
    De titel neemt ongeveer de helft van de cover in beslag, eronder staat een versie van de tekst van het negende gebod: ‘Gij zult geen valse getuigenis afleggen.’ (Ik heb het tot mijn schande even moeten opzoeken, maar dat klopt wel degelijk.)
    Aantrekkelijk en leesbaar zoals je mag hopen dat alle e-boek covers zijn.

Ik zie dat Chris Houtman eerder o.a. filmregisseur was, dus gebaseerd op de korte inhoud verwacht ik een boek dat leest als een film, vol aktie en snel wisselende beelden. Gelardeerd met veel inside informatie over het reilen en zeilen in de filmwereld.

Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik ben bang dat het wéér een boek wordt waarin een artefact ontdekt wordt waarmee de Katholieke Kerk mogelijk in discrediet kan gebracht worden en er wéér een geheime sekte over lijken gaat om dat te verhinderen. Hopelijk wel met veel aktie en historische achtergrondinformatie.

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 28

Ik vind het een heel mooie cover. De vrouw op de achtergrond met de blauwe en rode kleuren valt erg op.
    Auteur: ik verwacht weer een heel spannend boek van deze auteur.
    Verhaal/boek: ik verwacht een heel spannend boek

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 40

Cover:
    Mooie lay-out, een intrigerende cover. Met een biddende vrouw afgebeeld op een glas in lood raam. Op de binnenzijde dezelfde vrouw in spiegelbeeld. Mooi afgewerkt. De samenvatting achterop beloofd een spannend boek met de nodige intriges.

Auteur:
    Ik heb zijn vorige boek ook gelezen, dat kon ik niet wegleggen. Verwacht (hoop) bij dit boek niet anders.

Verwachting:
    Speurtochten, geschiedenis, kerkgenootschap, intriges. Kortom een spannende en onderhoudende thriller!

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books📚

Jolfri
    Bijdrager
    Post count: 14

De buitenzijde van het boek is erg opvallend door de grote witte letters. De woorden ‘negende’ en ‘gebod’ zijn te groot naar mijn mening. Dat doet de rest van de voorkant teniet. De biddende engel in het glas in lood is erg mooi, ook qua kleuren. De engel zie je terug op de rug van het boek.

De schrijver Chris Houtman ken ik nog niet. Des te leuker, want ik hou er van nieuwe schrijvers/schrijfsters te ontdekken.

Zoals zovelen, dacht ik gelijk aan de boeken van Dan Hartman, toen ik de samenvatting van het boek las. Mijn verwachting is dat het een boek is die je meesleept en niet weg kunt leggen. Ook ben ik benieuwd in hoeverre er wordt ingegaan op de geschiedenis over o.a. het christendom.

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 72

Wat een mooie cover. Naar ik aanneem een afbeelding van een biddende Maria Magdalena op de cover in glas in lood. Wat ik leuk vind is dat de afbeelding op de binnenzijde van de cover terugkomt. Betekend dit dat zij een heel belangrijke rol gaat spelen in het boek?
    De subtitel “gij zult geen valse getuigenis afleggen”, maakt mij nieuwsgierig, net als de korte beschrijving op de achterzijde.

De auteur ken ik niet, dus ik laat mij verrassen. Ben wel benieuwd of hij als scenarioschrijver beeldend schrijft.

Mijn verwachting is dat het een spannende thriller is die ik moeilijk weg kan leggen en vlot leest.

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 115

Cover: Zwarte ondergrond met daarop in een beperkt aantal kleuren een biddende vrouw. Het lijkt glas-in-lood, door het beperkte aantal kleuren, doordat er donkere lijnen door de figuur heen lopen en ook door het contract met het zwart eromheen. De titel Het Negende gebod staat in grote witte, opgelegde letters op de hele onderste helft van de voorkant, met daaronder in het rood in kleine letters wat het negende gebod inhoudt: Gij zult geen valse getuigenis afleggen. Tussen Negende en Gebod staat in het klein nog dat het een thriller betreft van uitgeverij Karakter en linksboven ook in het wit de naam van de auteur. Het lijkt zo een erg drukke cover, maar door het kleurgebruik en de vlakverdeling is het toch een indrukwekkende cover (die mij meer en meer gaat aanspreken, moet namelijk wel toegeven dat ik bang ben dat ik ‘m in de winkel wellicht niet had opgepakt, maar hoe langer je er naar kijkt, ook in combinatie met de inhoud, hoe meer indruk hij maakt op mij).
    Op de achterkant staat vermeld dat het debuut van Chris Houtman “Akte van Berouw” genomineerd is voor de Gouden Strop! De korte inhoud over dit boek (ook vermeld bij de oproep tot inschrijving voor deze leesclub) schetst een spannend verhaal dat zich in deze tijd afspeelt, maar erg teruggrijpt op de oudheid, in dit geval een Romeinse schrijver Plinius de Jongere en er wordt verwezen naar Maria Magdalena. Dit doet mij denken aan boeken van Marianne en Theo Hoogstraaten en van hun boeken heb ik zeer genoten en ook natuurlijk aan Dan Brown!

Auteur: deze kende ik nog niet, zoals aangegeven doet de korte tekst op de achterkant mij denken aan Dan Brown en Marianne en Theo Hoogstraaten en die boeken konden mij heel erg boeien, dus dit was zeer zeker het gene dat mij aanzette om mij voor deze leesclub in te schrijven!

Verwachting: ik verwacht een zeer spannend verhaal a la Dan Brown en Marianne en Theo Hoogstraaten: een combinatie tussen spannend verhaal in het heden gecombineerd met een geloofskwestie in de oudheid. “Duistere kanten … van de oerconservatieve katholieke organisatie Legioen van Christus” => kon niet wachten om te beginnen!!!

Renate
    Bijdrager

De voorkant (en binnenkant voorzijde) vind ik prachtig! Sterker nog, voordat ik iets ging lezen heb ik eerst deze plaat bekeken… mooie kleuren en stevig. Dat het boek lekker ditk is, vind ik een voordeel, zeker als het aan mijn verwachtingen gaat voldoen.
    Ik hoop dat het boek spannend wordt, met persoonlijke ontwikkelingen, maar ook dat een stuk geschiedenis (al dan niet waargebeurd) verwerkt wordt in dit verhaal.
    Ik ken deze schrijver nog niet en laat me verrassen door zijn schrijfstijl.

AnneB
    Bijdrager

Ik had deze vragen allemaal beantwoord een tijdje geleden en toen viel internet uit. Het heeft allemaal een tijdje geduurd voor ik opnieuw kon beginnen. Ik ben leerkracht en die laatste dagen op school zijn zo intens dat lezen nog wel lukt, maar schrijven niet meer. Maar hier zijn we weer, vakantie en ondertussen ook herstellende van een bacteriële infectie.

Cover: Ik vind de foto die gekozen werd voor het boek heel hard overkomen. Het spreekt me op die manier niet echt aan. Het is vooral de zwarte achtergrond die het onaantrekkelijk maakt denk ik. Want de afbeelding van Maria Magdalena (vermoed ik toch) is lieftallig genoeg.

Auteur: Ik ken de auteur totaal niet, dus is het moeilijk er iets over te vertellen. Ik ben zijn naam wel even gaan googlen en ontdekte dat het zijn tweede boek is. Van zijn eerste, Akte van berouw, had ik nog niet gehoord. Blijkbaar gaat ook dat boek over geheimen binnen het Vaticaan. Blijkbaar komt zijn affiniteit met het Rooms-Katholieke geloof vanuit zijn opvoeding en heeft hij zelfs even gestudeerd aan de Katholieke Theologische Hogeschool van Amsterdam.

Verwachting: Bij het lezen van de korte inhoud kom ik de woorden ‘vrouwenhaat’, ‘Plinius de Jongere’, ‘Maria Magdalena’ en ‘fake news’ tegen. Van Dan Brown weten we al dat Maria Magdalena een veel grotere rol speelde dan die dat de kerk haar geeft. Ik ben benieuwd wat we hier nog meer over haar kunnen leren.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 249

Probeer de vragen te beantwoorden vóór je het boek gaat lezen.

Cover: De grote religieuze Icoon op de cover trekt de aandacht naar zich toe . Dit sluit geheel goed aan op de titel en de tekst van de achterkant.
    Boeken met een religieus thema hebben op mij altijd wel een bepaalde aantrekkingskracht. De vraag die het altijd meteen bij me naar boven komt is wat voor onderwerp willen ze naar buiten brengen wat volgens de kerk eigenlijk in een doofpot thuishoort en hoe wordt dit in het verhaal verwerkt.
    Volgens de korte inhoud die op de achterkant vermeld staat is dit thema voor mij nieuw en ben dus ook behoorlijk nieuwsgierig wat de kerk eigenlijk probeert te verbergen.

Auteur/verwachting: De auteur ken ik niet maar volgens zijn bio is hij bekend in de televisie wereld maar mij zegt dit niet zo veel,inmiddels is dit zijn tweede thriller maar voor mij is het een leesdebuut. De verwachting is best wel hoog maar weet eigenlijk niet waarom dit zo is…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.