Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 077: Het negende gebod Het negende gebod, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1775
    #14464 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilerszijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik ben inmiddels bijna op de helft en het leest lekker en de verhaallijn is volgens verwachting. Spanning wordt langzaam opgebouwd en stukje bij beetje kom je erachter waar het precies omgaat.

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 47

De verhaallijn wordt naarmate het boek vordert steeds spannender

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 121

Ik weet niet meer op welke pagina het precies stond (vergeten te noteren..oeps) maar ergens wordt letterlijk de ‘Da Vinci Code’ aangehaald van Dan Brown. Ik had vooraf al associatie met dat boek en toen ik begon te lezen werd dat sterker. Toen werd dat boek ook nog eens letterlijk benoemd, wellicht niet in meest positieve zin maar toch genoemd. Vind ik leuk 😉

Bij de ontwikkeling van de verhaallijn had ik vooraf niet echt een verwachting. Wel had ik gelijk het vermoeden dat het om een spannend verhaal zou gaan met veel facetten. En dat blijkt tot nu toe ook zo te zijn 🙂 Ik geniet volop van dit boek!

Christy
    Bijdrager
    Post count: 67

Aangekomen op bladzijde 70 moet ik zeggen dat het steeds lastiger wordt om Het boek weg te leggen. De spanning bouwt op en voor mijn gevoel staat het nu echt op beginnen.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 190

Ik geniet volop van het boek. Toch Akte van Berouw ook een opsnorren bij de bibliotheek.

De verhaallijn heeft voldoende verrassingen/wendingen om het extra spannende te houden. Wat ook leuk is dat het zo actueel is, de huidige president van Frankrijk zijn vrouw wordt genoemd, tv-programma’s die nog recent zijn (tja scenarioschrijver…), Trump. Dat maakt het boek actueel maar wel tijdgevoelig. Gelukkig zijn het kleine dingen en niet heel erg bepalend. Ik had een soort Dan Brown verwacht en dat komt wel uit, zeker Dan Brown zoals in het begin.

Ik ga weer snel verder, het is zo spannend.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik heb inmiddels het Negende Gebod uit en heb nog een mooie opmerkelijke zin: Een script is een soort recept, met tientallen koks die er op de set mee aan de gang gaan!
    Het was de moeite waard, maar had af en toe wel even moeite om erdoor te komen, m.n. bij de bijbelse verklaringen.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 129

quotes (eboek):
    p64 Omdat ik aardig wilde zijn. Is dat verboden in Nederland?
    Schrijnend hoe dit inderdaad de eerste reactie is. Aardig zijn zonder bijbedoelingen is verdacht.
    p137 Ondanks haar studie theologie had ze nooit de behoefte gevoeld om de geboortegrond van Jezus met al die heilige plekken te bezoeken.
    Dit is voor mij compleet onbegrijpelijk. Waarom begin je dan zo’n studie?

Grosso modo verloopt het verhaal zoals ik vreesde. Het typische mystery waar ik niets nieuws in terugvind: het vinden van een geheim document, moordzuchtige katholieke sekte die de held achtervolgt en links en rechts doden achterlaat. Wel nieuw is voor mij de invalshoek van mensen uit de filmwereld. Anders en verfrissend. Veel aktie in de vorm van reizen en vluchten maar de nieuwe kennis die we hierbij opdoen blijft miniem. Toch worden nieuwe personages en plotwisselingen geïntroduceerd zodat ik vol verwachting verder lees.
    Wat hier wel ontbreekt is het puzzel-element, dat zou de spanning toch wel verhogen.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 247

Ik ben heel enthousiast.
    Goed taalgebruik, verrassende opbouw, goed uitgewerkt, spannend. Het boek begint met de kennismaking met verschillende personages. Dat lijken er wat veel en niet alle namen blijven hangen. Maar als het verhaal verder opbouwt weet je vanzelf welke personen belangrijk zijn. De boekscenes zijn soms ook beschreven alsof je er meteen de film bij ziet. En sowieso gaat het ook over een filmscript schrijven. Ik zou de film van dit boek of misschien beter nog de film die ze in dit boek willen maken, heel graag zien.

Citaat als Esther voet zet in het Heilige Land: “Hier liepen te veel mensen rond die louter in hun eigen waarheid geloofden”. Nou, dat gegeven is breder van toepassing……

Jolfri
    Bijdrager
    Post count: 20

Inmiddels ben ik bij blz. 152 en ik zit nu lekker in het verhaal. In het begin is het wat worstelen met al die namen (vooral de katholieke namen) en krijg je veel bijbelse informatie, maar toch vind ik dat niet irritant, maar interessant. Het is vlot geschreven en ik ben benieuwd hoe het verhaal zich verder afspeelt. En ik denk dat ik wel meer boeken van deze auteur ga lezen.

Het citaat wat mij verbaasde is al eerder genoemd; p137 ‘ Ondanks haar studie theologie had ze nooit de behoefte gevoeld om de geboortegrond van Jezus met al die heilige plekken te bezoeken.’ Lijkt me juist een reden om het wel te doen, dacht ik nog bij mijzelf.

Eigenlijk had ik niet echt een verwachting over de verhaallijn. Als de inhoud op de achterflap me aanspreekt, ga ik er graag blanco in en laat me meevoeren in het verhaal.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 247

Ik heb het boek uit. Ben nog steeds enthousiast. Wel helpend dat ik de Da Vinci Code wel heb gezien/gelezen. Wat zit er veel in dit boek.

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 79

Wat een heerlijk boek om te lezen. Spannende opbouw van de verhaallijn. De schrijfstijl bevalt mij erg goed, misschien omdat het een scenarioschrijver is.
    Wat ik erg leuk vind is dat in het verhaal personen genoemd worden die nu in het nieuws zijn.
    Boek is moeilijk weg te leggen

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 58

Ben over de helft van het boek. De wat opmerkelijke citaten tot nu toe, ook voor mij, zijn hierboven al genoemd. De verhaallijn is wel redelijk zoals verwacht. Een bepaald document waar verschillende partijen achteraan zitten met allemaal hun eigen redenen daarvoor. Maar met verrassende plotwendingen en een heerlijke schrijfstijl, kortom boek leest lekker weg.

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books!

AnneB
    Bijdrager
    Post count: 15

Het verhaal leest iets te vlot en is voor mij net iets te voorspelbaar tot nu toe. Wat met tot nu toe het meeste boeit is het verhaal over de katharen. Daar heb ik ondertussen al een aantal teksten over gelezen via Google.

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 159

Wauw, wat een heerlijk boek!
    Heb tussendoor nog iets anders gelezen, want het ging mij veel te snel.
    En er zitten zulke mooie verwijzingen in naar recente gebeurtenissen! Fantastisch!
    Op pagina 227 wordt verwezen naar de Heineken-reclame op de Wereldtentoonstelling, met uitleg waarom die zo goed is.
    p 312 Prediker 1, vers 14 en 15: Alles is ijdelheid en het najagen van wind. En wat krom is, krijg je niet recht.
    p353 Me Too en verwijzingen naar Donald Trump, Da Vinci Code. Prachtig actueel allemaal!

Het verhaal ontwikkelt zich wel zoals verwacht: ze ondervinden veel tegenwerking vanuit de kant van de kerk.
    Net als Wilma ga ik op zoek naar Akte van Berouw en net als Kareltje lijkt mij de film die in het boek gemaakt wordt super om te zien, maar ook als er een film over dit boek wordt gemaakt, zou ik die graag willen zien!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.