Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 077: Het negende gebod Het negende gebod, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1775
    #14472 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Chris Houtman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeHet negende gebod  een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Chris Houtman  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Het negende gebod is het tweede boek van deze auteur. Ga je zijn debuut  Akte van berouw en eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    3. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Chris van Hout  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 247

De plot

In het begin moest ik even wennen aan de personages. Het wisselde wat snel, maar wel op een goede manier, zodat je al snel in de opbouw van het verhaal zat. Het begon met een moord in de proloog. Geen idee wie, wat of waarom. Dat helpt al in het opbouwen van spanning. Daarna wordt vanuit een antiquariaat een historische brief aangeboden en worden drie potentiele kopers uitgenodigd. De verkoopster blijkt een geheime agenda te hebben. Daarna vallen we midden in de scene ten tijde van de Romeinse strijdploegen, zijnde een filmsetting waar de hoofdpersoon Esther scenerioschrijver is (net als de schrijver). Op dat moment is nog niet voor te stellen hoe de schrijver dit tot 1 verhaal kan schrijven, maar dat lukt hem zeker. Het verhaal is goed opgebouwd en ontwikkelt zich verrassend. Het einde had ik niet zien aankomen, of eigenlijk de 3 eindes niet. De rol en daden van Naira zijn verrassend, maar de uitwerking van de film op het einde ook.

Algemeen

Het boek had de hele tijd mijn volle aandacht. Er gebeurde best veel en de schrijver gaf veel achtergrond, informatie, maar ook actualiteit, zodat je vol in het boek bleef zitten. De schrijfstijl van Chris is goed. Soms vraagt het wel wat van je concentratie door bepaalde woordkeuze, bijbelteksten en de historische brieven die dan een iets andere stijl hebben, maar voor het verhaal zeker wat toevoegen. Soms was het ook leuk om een beeldende beschrijving te lezen zodat je a.h.w. een stukje film zag. Zo herkende ik de campus in Nijmegen zeker. Ik vind Het negende gebod geen Nederlandse thriller. Natuurlijk speelt een deel zich af in Nederland en zijn een aantal personages Nederlands, maar dit kan net zo goed een internationale thriller zijn. Ook qua niveau. Ik vind dit een geloofwaardige, hoogstaande thriller met internationale allures en veel historische en maatschappelijke context. En dat is een mond vol, maar ja, dat is dit boek ook.

Dit boek

Ik ben heel enthousiast over dit boek. Het biedt veel ontwikkeling, veel achtergrond en menselijke verhalen. Het plot is verrassend. De rol van de kerk vind ik ook goed beschreven. Goede titel ook. Heeft betrekking op de huidige personages maar evengoed op de historische informatie en de manier waarop de kerk informatie gefilterd heeft. Ik vind het een origineel plot als het gaat om de rol van vrouwen die door de kerk klein is gehouden en dat de personages dat aan de kaak willen stellen.

Ik zou heel graag het eerste boek en de volgende van deze schrijver ook willen lezen. En nee, Chris Houtman is enorm op de goede weg en heeft van mij geen advies nodig! Ik ben blij om te lezen dat hij met zijn volgende boek bezig is ?!

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 121

Wat vind je van het plot?
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Goede, licht spannende, weg er naartoe. Stapsgewijs lees je er naar toe. Passend bij het verhaal en diens karakters.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het einde wel enigszins verwacht, geen ultiem happy end, dit had ook niet gepast bij het verhaal en eraan af gedaan als het wel helemaal gelukkig was geëindigd met de film wereldwijd verspreid etc. De toevoeging van YouTube vond ik overigens erg leuk! Lekker van nu ;p

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Over het algemeen vond ik het een zeer boeiend verhaal. Toch had het niet overal evenveel vaart en zakte het een beetje in. Dit kwam denk ik ook door de tijdssprongen? Maar ik heb het boek absoluut met heel veel plezier gelezen!

Vind je de schrijfstijl van Chris Houtman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Voor mij las de schrijfstijl geheel zonder enig probleem, vlot en werd er gebruik gemaakt van prettige bewoording.

Vind je ‘Het negende gebod’ een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik weet nooit zo heel goed wat ik met deze vraag aanmoet maar goed, ik zal zoals altijd mijn best doen een passend antwoord te formuleren 😉 Uiteraard worden er in dit boek typische Nederlandse locaties genoemd, maar verder speelt het zich dus ook in het buitenland af. Ook de karakters hebben meerdere nationaliteiten. Dus een typische Nederlandse thriller, nee dat denk ik niet. Ook betreffende het onderwerp van het verhaal is dit wellicht niet typisch Nederlandse schrijver gerelateerd maar gewoon wereldwijd?

Stel….Chris Houtman vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realisme meets fictie. Gewaagd.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek heeft zeker iets unieks, namelijk de feministische inslag en de uithaal naar de Rooms-Katholieke kerk. Zoals ik ook in mijn recensie schrijf (die al online staat) vind ik het een gedurfd en origineel verhaal.

Het negende gebod is het tweede boek van deze auteur. Ga je zijn debuut Akte van berouw en eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik wil zeker graag zijn eerste boek lezen. Die stond al op mijn tbr lijst en stijgt in plaats 🙂

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Chris van Hout mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Kijk uit voor inzakking/herhaling qua gebeurtenissen, hou de vaart/spanning erin. Maar verder absoluut doorgaan met zulke top verhalen schrijven!

Christy
    Bijdrager
    Post count: 67

De plot

Wat vind je van het plot?
    Prachtig! Het plot was aan de ene kant gemakkelijk te volgen (logisch), maar aan de andere kant ook erg verrassend met wendingen die ik niet zag aankomen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Spannend, verrassend. Veel aandacht voor de ontwikkelingen van de personen.

Ik vond het einde zeer verrassend. Een aantal dingen waren wel voorspelbaar in de zin van: een boek is niet af als het mysterie niet is opgelost. En ook de relatie Esther – Mulligan was redelijk voorspelbaar. Verder zag ik de wending met Naira en het verloop van de uitgave van de film niet aankomen.

Algemeen

Ja, ik had erg veel moeite het boek weg te leggen.

Vind je de schrijfstijl van Chris Houtman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Sommige delen vroegen meer concentratie (de teksten uit de brieven, de onderbouwingen. Over het algemeen begrijpelijk geschreven. Over de hele linie zeer prettig en “snel” geschreven, zeer fijn leesbaar!

Vind je Het negende gebod een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik zou niet weten wat ik onder een “typisch Nederlandse thriller” zou moeten verstaan, dus ik kan hier geen antwoord op geven.

Stel….Chris Houtman vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ik zou het boek snel, spannend, verrassend en een echte “page-turner” willen noemen.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De rode draad: Er is een moord, mensen gaan op zoek naar de waarheid, er gebeurt van alles en de waarheid komt aan het licht; is natuurlijk iets wat veel boeken kennen. Ook het thema de donkere geschiedenis van de Katholieke kerk is al vaker aan bod gekomen in andere boeken. Maar juist het specifiek belichten van de rol van de vrouwen in deze geschiedenis maakt het boek anders. Ook het hele verhaal in het licht van het maken van een film zorgt ervoor dat het om een uniek boek gaat.

Het negende gebod is het tweede boek van deze auteur. Ga je zijn debuut Akte van berouw en eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    Jazeker! Ik heb na het lezen van het negende gebod meteen het eerste boek gekocht en zal deze schrijver absoluut blijven volgen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Chris van Hout mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga vooral zo door en maak graag reclame als er weer een nieuw boek uitkomt!

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 47

De plot

Het was makkelijk te volgen met verrassende wendingen.

Ik had het einde niet zien aankomen en was aangenaam verrast door het einde.
    Ik vond het een heel boeiend verhaal en ik heb het in 1 keer uitgelezen.
    Ik vond de schrijfstijl van Chris Houtman prettig en niet moeilijk en goed te volgen.
    Ik vind het niet een Nederlandse thriller. Het voelt aan als een internationale thriller ook al speelt het zich deels in Nederland af.
    Ik zou het boek spannend noemen.

Het boek

Het boek is uniek omdat het te maken heeft met een godsdienst wat je in de meeste boeken niet tegenkomt.
    Het boek Akte van Berouw van Chris Houtman heb ik gelezen en ik vond het een goed boek.
    Mijn advies aan Chris Houtman zou zijn dat hij vooral door moet gaan met zulke goede boeken schrijven.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 220

Plot; Ik vond het een goed opgebouwd plot, met een langzaam stijgende spanningsboog, die je aandacht goed vast hield. Evenals de tijdsprongen naar het verleden en de historische uitdiepingen. Verrassend ook, met bepaalde wendingen, die je niet aanzag komen.
    Het eind zag je niet aankomen, het “verraad” van Naira bijvoorbeeld.
    Algemeen:
    Een actueel verhaal waar je wel de aandacht af en toe goed bij moest houden. De historische informatie had een toegevoegde waarde, maar haalde voor mij de vaart uit het verhaal.De schrijfstijl van Chris Houtman is prettig, alleen af en toe moeilijk, doordat ik niets met het Katholieke Geloof heb.
    Ik denk, dat het verhaal overal had kunnen afspelen, dus niet perse in Nederland.Ik vond het geloofwaardig, aangrijpend en realistisch.
    Boek: De beschrijving van de rol van de kerk maakt dit boek zo uniek, de doofpotaffaires die je zo af en toe in de media ziet opduiken, komen hierin goed naar voren. Ook de rol van het klein houden van de vrouw komt goed uit de verf.
    Ik ga Akte van berouw zeker lezen, alleen wel als ik er rustig en ongestoord in kan lezen, want ik denk dat je daar ook goed de aandacht bij moet houden.
    Chris ga vooral zo door!

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 58

Wat vind je van het plot? En hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Goed opgebouwd, met de nodige spanning, plotwendingen, afwisseling tussen historie en heden en de verschillende verhaallijnen die uiteindelijk op sublieme wijze bij elkaar komen.
    Nee, niet zien aankomen dat is het mooie van dit boek. De rol van Naira was verrassend voor mij evenals die van Odile. En een origineel einde door ‘de waarheid volgens Esther’ online op YouTube te zetten inclusief het hele verhaal via een vlog.

Ja, absoluut boeiend, ook door de wisseling van verleden en heden.
    Vind je de schrijfstijl van Chris Houtman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Hele prettige schrijfstijl, begrijpelijk geschreven, de teksten van Plinius vergen wat meer concentratie maar evengoed duidelijk.
    Vind je Het negende gebod  een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee niet echt ook al komen er een aantal Nederlanders in het boek voor en speelt het zich gedeeltelijk af in Nederland. Het verhaal op zich is groots, complex, met een gevoelig onderwerp, kritiek op de RK kerk, kortom een internationale thriller.
    Stel….Chris Houtman  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch, subliem, fascinerend.

Het heeft zeker iets specifieks. Het is een goed onderbouwd en gedurfd verhaal over de doofpot van de RK-kerk, in dit geval de misogynie en onderdrukking van de vrouw.

Het negende gebod is het tweede boek van deze auteur. Ga je zijn debuut  Akte van berouw en eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik heb zijn eerste boek reeds gelezen en ga de volgende boeken ook absoluut lezen. Hij heeft er een fan bij?

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Chris van Hout  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Denk dat ik als gedreven lezer maar één advies heb: Keep up the good work!??

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books!

AnneB
    Bijdrager
    Post count: 15

De plot

Wat vind je van het plot? Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het verhaal volgt een al heel dikwijls gebruikte structuur: historische/wetenschappelijke ontdekking (in dit geval: weer rond Maria Magdalena)- voorstanders/tegenstanders – de kerk als grote tegenstander – de kerk die zelfs tot liquidatie overgaat – de goeden overwinnen. Het leuke in dit boek is dat er een open einde is: vinden ze de brieven of niet?
    Het einde vind ik het meest verrassende van het hele verhaal. Terwijl het plot heel recht-door-zee en heel herkenbaar is, heeft de auteur wat het einde betreft de gekende structuur durven loslaten.

Algemeen

Het historische deel binnen het verhaal vond ik heel boeiend. Jammer dat dat enkel in de eerste hoofdstukken van het boek belangrijk is. Verder was het verhaal net iets te voorspelbaar: aanslagen, liefde die opbloeit, … dat voel je allemaal aankomen. Het boek had in de eerste en de laatste hoofdstukken mijn volledige aandacht. Door het middenstuk heb ik me moeten doorploeteren.
    Ik vind de schrijfstijl van Chris Houtman net iets te eenvoudig. Wanneer een stuk geschiedenis wordt toegelicht, is dit een voordeel. Maar het maakte voor mij het boek eerder saai om te lezen.
    Vind jeHet negende gebod een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    /
    ontspannende thriller

Ik vind dit boek één van de velen met het einde als een positieve noot.
    Neen, alhoewel het historische gedeelte me wel boeit.
    Hou het boek korter, schrap het teveel aan beschrijvingen en gebeurtenissen, breid het historisch deel uit.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 190

De plot

Wat vind je van het plot? Het plot zat goed in elkaar, veel onverwachte wendingen maar wel logisch opgebouwd
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het was een mix van verschillende verhaallijnen, heden en verleden op een ingenieuze manier in elkaar gevlochten. Het was wel even wennen omdat het door elkaar heen, onlogisch opgebouwd werd gepresenteerd. Sommige boeken hebben hoofdstukjes met titels zodat je weet o ja nu ben ik daar. Hier waren het soms bladzijden soms een alinea zonder kopje.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee het boek had nog een mooie twist aan het einde dat maakte het boek zo goed voor mij.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het verhaal had absoluut mijn volle aandacht. Het leest prettig, wel veel moeilijke woorden, maar dat paste helemaal bij het boek. Moest me er toe zetten om sommige dingen op te zoeken want eigenlijk wilde ik alleen maar doorlezen. Toch vond ik het taalgebruik en de moeilijke woorden juist bij het boek passen.
    Vind je de schrijfstijl van Chris Houtman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het boek leest prettig. Je bent heel benieuwd hoe het verder gaat en wil dus doorlezen.
    Vind je het negende gebod een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee vond ik niet hoewel het wel een heel actueel boek is Trump, Marcrom, Nederlandse TV programma’s en dergelijk. Meer een internationale roman.
    Stel….Chris Houtman vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Actueel, mysterieus, spannend.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Uniek vind ik de actualiteit van het boek (hoewel dat over een paar jaar niemand meer wat zegt).
    Het negende gebod is het tweede boek van deze auteur. Ga je zijn debuut Akte van berouw en eventuele volgende boeken van hem ook lezen? Zeker weten en ik hoop als ik die uit heb dat hij dan weer een nieuw boek heeft geschreven!
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Chris van Hout mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga vooral door met schrijven. Wat me nog wel van het hart moet is dat ik geloof in God die liefde is en zoveel van ons houdt dat hij ons altijd de keuze geeft. Dat maakt God ook zo uniek, je hoeft het niet te verdienen. Het is jammer dat het boek zo geschreven is dat het christelijk geloof in een kwaad daglicht komt te staan. Het krijgt een verkeerd imago. Dat ligt niet aan God, dat doen mensen elkaar aan.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 129

Een goed gevonden plot, maar nogal dun en dat merk je doorheen het boek.
    De plot begint sterk met een getrukeerde veiling van een uniek en controversieel document.
    Dan worden er filmmakers bij betrokken, wat toch wel even wennen is, maar dat blijkt al snel een rake zet te zijn. Dan verpietert het tot een feministische aanval op de katholieke kerk. De terugkeer van Antohony Mulligan luidt opnieuw een sterker stuk in maar dan eindigt alles op een zwakke noot (vaak een kenmerk bij mysteries).

Op een paar (goed gevonden) details na, waren er geen echte verrassingen en zag ik het einde aankomen.

Ik las het in de trein en was blij dat ik het daardoor over meerdere dagen kon spreiden.
    Zeker bij het middenstuk had ik moeite om niet in slaap te vallen.
    Een goeie, vlotte schrijfstijl zorgde ervoor dat het toch leesbaar bleef.

Dit is absoluut een typisch Nederlandse thriller. Heel wat zaken zijn duidelijk door een Nederlander voor Nederlanders met een boel achtergrondkennis geschreven. Ook als het verhaal zich buiten Nederland verder zet, blijft dat hollands-calvinistische perspectief behouden. Iemand die geen Nederlander is, zou dit boek niet op deze manier kunnen schrijven.

Typering van het boek: politiek-correct en feministisch.

De filmachtergrond geeft het zeker iets eigens, naast het politiek-correcte feminisme. Voor de rest volgt het boek nogal strak het verwachte verloop.

Op basis van Het Negende Gebod ben ik niet van plan om op zoek te gaan naar andere boeken van Chris van Hout.

Ik heb niet de pretentie om een goede raad aan Chris van Hout mee te willen geven.
    Zijn plannen zijn al gemaakt, daar heeft hij mij niet voor nodig (zie vragen aan de auteur). Ik wens hem daar veel succes bij.

Jolfri
    Bijdrager
    Post count: 20

Het plot van het boek zit prima in elkaar. Je nieuwsgierigheid wordt gewekt vanaf bladzijde 1 en dat blijft zo tot het einde. Af en toe voorspelbare gebeurtenissen, maar ook veel onverwachtse wendingen en die combinatie maakt het voor mij tot een lekker lezend verhaal. Je wilt als lezer verrast worden, maar soms is het ook fijn dat het gaat zoals je dacht dat het zou gaan.
    Het einde was zeer verrassend en had ik zeker niet zien aankomen. Vooral de rol van Naira op het einde en dat ze de brieven nog niet hebben gevonden.

Algemeen
    Het verhaal boeide mij van begin tot eind. Soms moest je goed je aandacht erbij aanhouden. Vooral in het begin moest ik nog wel eens wat betekenissen/uitleg ‘googlen’, maar dat vond ik juist leuk. Zo leer je ook nog eens wat. Er zaten ook wat stukken bij die makkelijk weg lazen, maar het werd nooit saai. De schrijfstijl is prettig en ik heb het boek daarom ook vrij vlot uitgelezen.

Wat is een typisch Nederlandse thriller? Ik heb geen idee. Volgens mij bestaan die niet, maar dat is mijn mening. Een goede thriller is een goede thriller. Het maakt ook niet uit in welk land het plaats vindt. Daarbij is dit thema al helemaal niet typisch Nederlands, dus in die zin, nee!

Een typering van het boek is wellicht het feminisme.

Er is natuurlijk al veel over dit thema geschreven, de katholieke kerk, Maria Magdalena en Jezus, het discrimineren van vrouwen enz., maar zelf had ik daar nog maar 1 over gelezen, dus ik weet niet of er zoveel boeken zijn die hierover gaan die ook op deze manier zijn geschreven.

Het 1e boek ‘Akte van Berouw’ wil ik zeker ook nog gaan lezen. En ook ben ik benieuwd naar meer werk van Chris van Hout.

Als gedreven lezer heb ik niet echt advies voor Chris. Misschien dat sommige stukjes uit het boek wat ‘simpel’ beschreven zijn. Niet vervelend om te lezen, maar het viel me heel af en toe op.

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 79

De plot
    Het plot heeft een goede opbouw. In het begin van het boek krijg je wel veel informatie over de diverse personen en instituten die te maken hebben met het verhaal, maar de opbouw is erg goed met verrassende wendingen.
    De diverse verhaallijnen komen goed samen en hebben een logische opbouw.
    Het einde van het plot had ik niet zien aankomen. Ik dacht echt dat de brieven van Plinius nog boven water zouden komen.

Algemeen
    Het is een boeiend verhaal en het boek is moeilijk weg te leggen. Ook het wisselen van de diverse verhaallijnen was nergens onduidelijk. Leuk dat er ook steeds bekende mensen in terug komen.
    Chris Houtman heeft een fijne schrijfstijl. Je krijgt af en toe wel de neiging om even te gaan googlen om te kijken waar of hoe iets precies is.
    Het is geen typisch Nederlandse thriller. Natuurlijk speelt een groot deel wel in Nederland af, maar het had net zo goed ergens anders kunnen spelen
    Het boek zou ik typeren als: actueel en spannend.

Dit boek
    Er zijn natuurlijk wel meer boeken die over het Katholieke geloof gaan en geheime broederschappen/instituten binnen de kerk, maar ik vind dat dit boek toch wel een speciale insteek heeft door de vrouw binnen de kerk een rol te geven.

Ik ga akte van berouw zeker lezen.

Het enige advies wat ik aan Chris Houtman zou willen geven is: schrijf nog maar heel veel van dit soort thrillers…

Renate
    Bijdrager
    Post count: 36

De plot

Ik vond het mooi hoe in het boek op verschillende lagen verschillende plots door elkaar spelen. Van de ontdekking van de oude brieven met hun ‘nieuwe’ inhoud, tot een liefdesrelatie tussen Esther en Anthony. Ook de link met het bijbelse verleden en de levensgeschiedenis van Naira.
    Dat maakte dat het boek me bleef boeien.
    De twist in het boek dat er ‘gerommeld’was met de geschriften zag ik niet aankomen en vond ik in eerste instantie ook niet kunnen. Gaandeweg hetv verhaal kreeg ik wel enig begrip voor deze daad en was benieuwd hoe dit zou uitpakken.

Algemeen
    Het boek boeide me zeer en ik vond het lastig weg te leggen…
    Het las vlot weg en door de vele beschrijvingen gingen personen en situaties leven.
    Dat het een boek van een Nederlands schrijver is lees je in elk geval in de vele situaties die zich in verschillende Nederlandse steden en havens plaatsvinden. Of dit verder uit de schrijfstijl blijkt zo ik zo niet weten.
    Dit boek vind ik meeslepend, historisch en tegelijk bijdetijds en spannend.

Dit boek
    Ik vond het een heerlijk boek om te lezen. De combi tussen geschiedenis en heden vond ik mooi. Maakte me ook nieuwsgierig naar de geschiedenis. Wellicht dat ik ook Akte van berouw ga lezen, want de schrijfstijl vond ik erg plezierig.

Mijn raad aan Chris zou zijn: blijf vooral dit soort boeken schrijven. Zoek weer zo’n mooi verrassend onderwerp uit de (bijbelse) geschiedenis en maak er weer zo’n spannend verhaal in het heden van. Ik lees het graag!

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 368

De plot

Na de proloog gelezen te hebben wist ik eigenlijk niet wat me te wachten stond. Wel werkt dit in het voordeel van de spanning omdat je wilt weten hoe het nu eigenlijk precies zit met die moord en de vragen hoe en het waarom.
    Van de personages in het begin bracht me nog niet veel duidelijkheid maar gaande weg werd het steeds interessanter hoe ze zich ontwikkelen en langzaam wordt het plot zichtbaar. Prachtig hoe de verschillende verhaallijnen samen komen.
    Het einde heb ik niet zien aankomen en ik was dan ook zeer aangenaam verrast. Dit soort ontknopingen daar hou ik van.

Algemeen

Het verhaal heeft me zeer goed in de ban gehouden en mijn aandacht werd alleen maar scherper door alle gebeurtenissen. Door de samenwerking van geschiedenis en theologie heerste er naast de spanning ook een bepaalde rust.
    De schrijfstijl heb ik als zeer aangenaam ervaren en is zeer begrijpelijk geschreven en erg beeldend.

Het negende gebod ia wat mij betreft meer een internationale thriller.

De naam die ik aan dit boek zal hangen is meer historische kerkelijke thriller met een hoog geloof waardigheid gehalte.

Dit boek

Ik ben geheel blanco aan dit boek begonnen en al meteen werd ik aangenaam verrast met de toegankelijkheid waarin het geschreven is. Na mate ik verder in het verhaal geraakte werd het duidelijk dat Chris Houtman meer in zijn mars heeft. De combinatie van de kerk en historie is op zich niet uniek maar Chris Houtman heeft het wel degelijk iets unieks van gemaakt.

Na het lezen van het negende gebod ,wat een zeer fijne kennismaking was, heb ik inmiddels ook zijn debuut “De akte van berouw”gelezen en nu is het wachten op zijn derde boek. Ik ben inmiddels fan geworden van zijn werk.

Ga door met schrijven .

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 159

De plot
    Ik vind het een heerlijke combinatie van een trhiller en een zoektocht naar de waarheid op het gebied van Christelijke oudheid. Veel onduidelijkheden en geheimzinnigheid en meerdere partijen met tegengestelde belangen. Gaande het verhaal leer je de verschillende partijen kennen en hun belangen. Vele onverwachte wendingen in het verhaal maken het leesplezier nog groter. Naarmate het verhaal vordert wordt het steeds spannender: vallen er nog meer slachtoffers? Gaan de goeden het winnen? Aan de ene kant eindigt het verhaal ongeveer zoals verwacht, maar toch niet helemaal en dat maakt het zo fantastisch!

Algemeen
    Van begin tot eind heeft het boek mij erg geboeid! Ben tussendoor in een ander boek begonnen omdat ik anders te snel door het boek heen was en dat erg jammer zou vinden! De schrijfstijl van Chris Houtman spreekt mij zeer aan. Het verhaal leest lekker weg. Spannend en intrigerend. Heerlijke afwisseling doordat het onderwerp Plinius-documenten van verschillende invalshoeken wordt bekeken, stukjes van geschreven script van Esther tussendoor. Ook bijvoorbeeld de uitleg van de Heineken-reclame op de Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs tussendoor. Fantastisch! Geen moment had ik moeite om het verhaal te volgen.
    Of dit een typische Nederlandse thriller is? Ik vind Esther wel typisch nuchter Nederlands. Leuk is ook dat een deel van het boek zich in Nederland afspeelt, maar maakt dat alles het een Nederlandse thriller? Voor mij is het een wereld thriller! Als het vertaald wordt zou het voor mijn gevoel net zo’n succes kunnen hebben als de boeken van Dan Brown!
    Typering daarom: geloofwaardige, hoogstaande thriller met internationale allures (hier sluit ik mij dus helemaal aan bij Kareltje, excuses voor het overnemen, maar ik kan het niet beter verwoorden).

Dit boek
    Voor mij is het geen boek zoals er zoveel zijn, de combinatie van thriller met geloofsonderwerp is voor mij wel specifiek. Zoals gezegd in het genre van Dan Brown en Marianne en Theo Hoogstraaten. Ik vind het een zeer intrigerend onderwerp en zoals al eens vermeld: het boek zou kunnen worden verfilmd, maar ook de film die Esther heeft gemaakt zou ik zeker gaan zien!!!
    Akte van berouw, het debuut van Chris Houtman ga ik zeker ook kopen! En ik ben ook zeer benieuwd naar nieuwe boeken van Chris Houtman! Moet eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie misschien me niet echt aangesproken zou voelen door de covers, maar ze passen wel bij het onderwerp en zijn ook heel karakteristiek, dus een volgend boek van Chris Houtman zal ik zeker herkennen en oppakken in de boekhandel!
    Tja geen anders advies aan Chris Houtman dan ga zo door! Oh ja: toch nog wel een ander advies: zie dat je vertaald wordt, want ik denk dat er een grote markt voor deze boeken is!!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.