Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 61: Het meisje in het ijs Het meisje in het ijs, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1052
    #11956 |

Vragen ThrillZone leesclub Het meisje in het ijs

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Robert Bryndza vergelijkbaar?
    jajansen
    Bijdrager
    Post count: 115

Uiteraard Erika, als een eigenzinnige rechercheur die er voor gaat . Daarnaast ook Peterson en Moss, die ondanks andere opdrachten toch in haar blijven geloven en daar een eigen keuze in maken.
    Favoriete Persoon, Erika, een sterke vrouw, die ondanks tegenwerking toch wil dat recht zegeviert.
    Als ik iets zou willen veranderen, dan zou het aan Marsh zijn. Ik mag verwachten dat hij zich achter zijn medewerkers zou scharen.
    De schrijfstijl past bij het verhaal. Vlot geschreven , korte zinnen, soms wat rauw, soms ook spreektaal. Prima
    Een vergelijking met Arlidge kan niet uitblijven, ook door de hoofdpersoon. Beiden sterke, eiegzinnige vrouwen die er voor gaan.

joannagovers
    Bijdrager
    Post count: 7

Mijn favoriete personage is de eigenwijze, eigenzinnige Erika Foster. Ze grijpt haar kans nadat het in Manchester helemaal fout is gelopen. Ze wil en moet deze zaak tot een goed einde brengen, ondanks alle tegenwerkingen van haar baas Marsh, die gevangen zit in het systeem. (Zijn baas en de vader van het vermoorde meisje oefenen druk uit op hem).
    Achter Erika staan Peterson en Moss; beide karakters mogen wel wat meer worden uitgewerkt.

Het verhaal is vlot geschreven en blijft uitnodigen tot verder lezen. De stijl doet me denken aan die van M.J. Arlidge.

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 58

De karakters

1. Erika laat steeds meer zien dat ze er alles voor over heeft om de moordenaar te vinden.
    Ze doet dat op haar eigen eigenzinnige, soms koppige wijze.
    Moss leer je steeds meer kennen als een vrouw die Erika blijft steunen, evenals Peterson.
    2. Erika Foster vond ik het meest sympathiek, meteen gevolgd door Moss.
    Beide vrouwen zijn zeer serieus met hun werk, het vinden van de moordenaar bezig.
    3. ik zou het niet weten. De personen worden allemaal heel goed, filmisch, beschreven.
    Van verschillende mensen zou ik het karakter willen veranderen, maar dan zou het verhaal
    niet zo goed zijn. Juist doordat ze zo onsympathiek, bijzonder of gruwelijk beschreven
    worden klopt het verhaal.

De auteur
    4. De schrijfstijl vond ik erg fijn. Het boek leest vlot, korte zinnen en veelal korte
    hoofdstukken. Ook ligt het boek fijn in de handen (ik blijf dus fan van het papieren boek)
    5. Er is een vergelijking met de boeken van Arlidge

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 82

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Ja het beste voorbeeld wat ik kan geven is dat Erika in het begin van het boek luistert naar haar leidinggevende en dat ze rekening houden met de upperclass maar aan het eind komt ze op voor de vermoorde Andrea en trekt Erika zich niets aan van haar leidinggevenden.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?Andrea vond ik lekker decadent en uppclass en Erika kon ik me in verplaatsen en hoop ik dat ze nog heel wat moorden mag oplossen.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? ja aan de zus van Andrea Linda dat ze geen kattenfreak is maar socialer en een eigen leven zou hebben maar aan de andere kant dan krijg je weer een heel ander verhaal en deze was heel erg goed.

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het past super, ik heb het ook achter elkaar gelezen en dat zijn doorgaans de beste boeken
    5.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Robert Bryndza vergelijkbaar? Toch wel Arlidge denk ik maar ik vind Erika leuker als Helen

Jeanine1201
    Bijdrager
    Post count: 15

Mijn favoriete karakter… Eigenlijk heb ik er twee. Erika Foster vanwege haar eigengereide en zeer intuitieve manier van werken. Duidelijk een vrouw met karakter en iemand met veel bagage en het tot het uiterste durft te spelen, ze heeft maar weinig te verliezen. Maar ook Kate Moss vond ik erg goed neergezet. Trouw, hardwerkend, een enorm gevoel voor humor.
    Deze twee maakten ook de grootste ontwikkeling door. Een personage: ik vond de zus Linda net té overdreven.

Schrijfstijl vond ik aangenaam, helemaal toen de onbekende figuur erbij kwam. Als lezer weet je meer dan de personages. Ik hou daarvan.

Ik moest denken aan Arlidge en J.D. Robb vanwege Erika Foster, een sterk vrouwelijk karakter.

Nel
    Bijdrager
    Post count: 16

Vraag 1 . Dat heb ik heel sterk bij Marsch. Hij mag Erika graag maar is het zeker niet altijd eens met haar werkwijze. Regelmatig is hij zeker niet aardig tegen haar maar besluit daarna toch maar bij te draaien omdat hij door heeft dat zij toch wel onwijs goed is.

Vraag 2. Mijn grote favoriet is Erika, met haar manier van werken, puur op het gevoel, zichzelf daarbij niet sparend is zij zeker mijn favoriet. Ook heb ik een zwak voor Moss, zeer trouw en toegewijd aan Erika ook als Erika op no actief is gesteld dat is echt teamwerk
    Vraag 3. Linda die zou ik af en toe wel even door elkaar willen schudden en zeggen en haar kijk wat je hebt en maak er wat van in je leven. Ik zou haar ook wat kledingadvies geven. Linda vind ik het minst in het boek passen.
    Vraag 4. Ja zeker , het is spannend en soms ook weer traag dat hoort bij een thriller.
    Vraag 5. Een heel klein beetje Mariska Overman maar Arlidge komt ook in de buurt.

heijnen
    Bijdrager
    Post count: 11

Mijn favoriete personages zijn Erika Foster en haar collega Moss. Twee sterke vrouwen die er alles voor over hebben om de moordenaar te vinden ondanks alle tegenwerkingen. Ook Peterson blijft Erika steunen. Moss en Peterson had ik graag wat meer uitgediept willen zien.
    Het karakter van Marsh is erg vervelend, maar hij staat onder druk van het establishment en moet daardoor wel zo zijn.
    Later verandert zijn houding.

De schrijfstijl is erg prettig. Korte hoofdstukken en geen ellenlange zinnen met moeilijke worden die je 3 keer moet lezen. Het verhaal is zeer beeldend geschreven. Bv. ‘de weg doorsneed een enorme vlakte van platte akkers, de wind raasde over de kale grond en beukte tegen de auto’. Ik zie het dan precies voor me.
    De schrijfstijl is zeker vergelijkbaar met die van Karin Slaughter en MJ Arlidge.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 221

Ik heb Het meisje in het ijs nog niet uit, maar kan al wel zeggen dat ik tot op heden de schrijfwijze vergelijk met de auteur van De oversteek Justin Cronin, de uitgebreide woordkeuze. Morgen verder want dan is het boek uitgelezen door mij.

laure89
    Bijdrager
    Post count: 21

1. Ik vind vooral dat Marsch evolueert. Eerst is hij het totaal niet eens met de werkwijze van Erika, maar op het einde ziet hij toch in dat zij op het juiste spoor zit en steunt hij haar.
    2. Mijn favoriete personages zijn Moss en Peterson. Vooral Moss laat zien dat ze haar baas blijft steunen ondanks alles wat er is gebeurd.
    3. Het personage van Linda is inderdaad wat overdreven, vooral op het einde van het verhaal.
    4. Het verhaal leest vlot, de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je vooral verder wil blijven lezen.
    5. De schrijfstijl lijkt inderdaad wat op M.J. Arlidge.

SM Pellikaan
    Bijdrager
    Post count: 41

1.Ik vind dat Erika evolueert omdat ze haar eigen wil toch weet door te zetten. En Marsch omdat hij eerst absoluut niets van Erikas plannen wil weten, maar later toch inziet dat ze het bij het rechte eind heeft al duurt dat wel lang en had dat mijns inzien wel eerder gemogen, maar dat lijkt zijn karakter niet toe te staan.

2. Mijn favoriet is absoluut Erika. Haar inzicht en ook haar humor en ze is goed gebekt ,een waardevolle toevoeging in het vlot geschreven verhaal.

3. Ik zou March willen veranderen, kan hem soms wel achter het behang plakken, maar aan de andere kant zou er dan een stuk minder spanning zijn in het verhaal als er nergens tegenwerking zou zijn ,dan ben je zo bij de oplossing, dat wil je ook niet. Spanning daagt je uit.

4.Ja de schrijfstijl past goed bij het verhaal, vlot en hier en daar wat humor. Het leest prettig door de vlotte en soms korte zinnen, geen ingewikkelde dialogen. Fijne schrijfstijl.

5. Ik las laatst Weet je nog ? van J.D.Robb (Nora Roberts thriller) .Het is in een zelfde trant geschreven, dus zeker vergelijkbaar met die auteur.

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 67

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Bryndza werkt voornamelijk met stereotypes … geen gemakkelijke baas, een vrouwelijke inspecteur die als een pitbull te werk gaat, … veel clichés, maar verrassend : dit werkt niet storend.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik ben helemaal into Erika ! Ze doet me zeer sterk denken aan de keiharde Rani Diaz van Sterre Carrons boeken, maar dan wel de eerste boeken in de reeks. Erika is rechtuit, houdt niet van moderne technologie … een vrouw die niet wijkt van haar principes !

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Niet echt veranderen, maar ik zou enkele leden van het team iets meer uitdiepen. Moss bijvoorbeeld mocht best nog iets meer naar de voorgrond treden.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De dialogen zijn snel en gevat wat zeer welkom is. De auteur werkt zeer to the point : geen uitgebreide beschrijvingen of nuttelozen info. En een zeer makkelijk taal. 3 zaken die ervoor zorgen dat deze thriller de gepaste snelheid geven en de lezer een pageturner bezorgt.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Robert Bryndza vergelijkbaar?
    Zeker met de pittige Erika deed het me IN HET BEGIN vaak denken aan Sterre Carron haar boeken. Maar na 1/3 van het boek veranderde mijn opinie hierover. Waarom ? Omdat Bryndza voornamelijk de nadruk legt het korps. De verhouding korps-moord/dader vond ik niet ‘raar’ gedoseerd.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 70

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Dit is het eerste deel van een serie en een eerste kennismaking met Erika Foster en haar team. Dus van evolueren heb ik nog niet veel gemerkt maar dat verwacht ik zeker in de volgende delen.
    Erika vind ik een fijn personage, een vrouw met ballen maar ook kwetsbaar doordat ze een heftige tijd achter de rug heeft.
    Moss en Peterson, ik wil ze graag beter leren kennen, misschien ergens een smetje op hun verleden wat niet een handige combinatie is als agent. Dat lijkt mij wel een mooie ontwikkeling voor deel twee. Maar ondertussen natuurlijk wel een super goede agent zijn en het missende puzzelstukje vinden.
    De auteur

Vlotte schrijfstijl die past bij het snelle verhaal. Geen ellenlange dialogen of beschrijvingen van de natuur. Ook heel fijn hoor maar dit was gewoon een ander verhaal.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Robert Bryndza vergelijkbaar?
    Erika is wel uit het zelfde hout gesneden als Helen Grace. Ze nemen geen blad voor de mond, staan ergens voor maar hebben even goed hun kwetsbare kanten. Dit boek past wel in de sfeer van M. J. Arlidge.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 221

De karakters

Erika groeit wel in haar karakter, om leren gaan met de dood van Mark en weer aan het werk. De andere personen niet, maar die heb je ook niet zo leren kennen, mogen van mij meer uitgediept worden.
    Ja al overal hier genoemd en ook bij mij favoriet, Erika. Toffe stoere dame hoor. Moss vind ik ook een prima dame. Erika doet mij ook denken aan de hoofdpersoon van STerre Caron, Rani Diaz, ik heb haar recentelijk leren kennen.
    Nee hoor, prima gedaan zo, ik wil nooit iets veranderen merk ik, want personages zijn aan de fantasie ontsproten van de auteur.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Absoluut passend, een thriller, spannend, ik miste alleen de muziek, want door de uitweidingen en uitgebreide beschrijvingen word je meegesleurd naar een climax, de muziek blijft hangen en zwelt aan, een beetje als Midsummer murders…
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Robert Bryndza vergelijkbaar? Voor mij is dat Justin Cromin maar ook wel STerre Caron vanwege de hoofdpersoon. Van Arlidge heb ik tot op heden nog niets gelezen….

Resie
    Bijdrager
    Post count: 16

De karakters

Je leert inspecteur Erika een beetje kennen. Hoe haar verleden deel uitmaakt van haar zijn, hoe ze probeert het een plek te geven. Hoe ze weerstand biedt tegen haar baas en ‘de elite’, ook weer ondanks (of juist dankzij) haar verleden. Zij groeit hierin.
    Het karakter dat het meest is uitgewerkt is Erika, daardoor krijg je iets meer een idee in het hoe en waarom ze doet wat ze doet. Ik voelde op sommige momenten wel de energie die ze had om de zaak op te lossen en anderen daarin te motiveren.

De auteur

De schrijfstijl vind ik niet altijd even prettig. Op sommige momenten mis ik informatie en op andere momenten is het wat wollig, langdradig. Dit kan ook door de vertaling komen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.