Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 062: Het meesterwerk Het meesterwerk, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1958
    #12133 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 393

Ik ga er nu in beginnen en heb voor de rest van de dag niets gepland en kan ik me er helemaal in gaan verdiepen/verliezen.

Later wat meer…

coenraad
    Bijdrager

wat een geweldige vergelijking ( pag.14)Het uitzicht was echter net zo deprimerend als het geluid van Metallica’s album Black uitgevoerd op een panfluit.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 113

Één van de citaten, die ik had opgemerkt, is hier boven al vermeld door Coenraad.

— Hij is een ongeleid projectiel. Elke idioot zal af en toe doel treffen als hij met hagel in alle richtingen schiet.—-
    —Alles waarmee je angst en paniek zaaide, was goud. Daar verkocht je kranten mee—- (blz 169)
    De verhaallijn ontwikkelt zich zoals ik had gehoopt. Spannend en ik vind het prettig lezen. De hoofdstukken zijn kort, wat ik erg prettig vind, nu pak ik steeds een hoofdstuk mee voordat ik wil stoppen.
    Ik ben inderdaad spellingfouten tegen gekomen maar ik ben verder gaan lezen omdat het voor mij (nu) niet uitmaakt voor het verhaal.

coenraad
    Bijdrager

nog een paar citaten tegen gekomen die ik zeer hilarisch vond:

pag 39
    -Je baan bungelt als een keutel aan je konthaar.( Ik zat dit thuis voor te lezen en kreeg als antwoord dat zijn tarrels. Hij zei dat hij deze onlangs nog had gehoord van een oud-collega) deze uitdrukking schijnt dus nog steeds gebruikt te worden.

pag 66
    -Haar garderobe had een versleten Leger des Heils look. ( Ik kon het me meteen voor zien hoe dit er uit zou zien).
    -Haar gezicht zou gemakkelijk te verwarren zijn met een landkaart vol hoogtelijnen, zoveel fronsrimpels had ze. Het resultaat van een tiental jaren durende vriendschap met sigaretten.

Liane
    Bijdrager
    Post count: 45

Ik ben net begonnen in bet boek en ik kwam een grappige quote tegen:
    -Je baan bungelt als een keutel aan je konthaar-…..ik kon er wel om lachen.

hans
    Bijdrager
    Post count: 75

Wat me opviel:
    Verwijzing naar seventiepopster Dr. Hook.
    Een versleten thriller van Unni Lindell.

Werkgerelateerd: Ranveig had de mogelijkheid om met behulp van een zogenaamde Citrix-sleutel op de server in te loggen en vanuit huis geredigeerde artikelen te uploaden.
    Ben benieuwd wat hier mee bedoeld wordt. Werk dagelijks met Citrix maar nog niet eerder van een Citrix-sleutel gehoord. Een aantal vertalingen gecheckt (Spaans, Zweeds en Duits), maar ze hebben het allemaal over een Citrix-sleutel.

Mirjam Regelink
    Bijdrager
    Post count: 6

zinnen die mij tot nu toe opvielen:

– Het plan is een meesterwerk.
    – Alles moet precies zo zijn zoals het is beschreven.
    – Het is als een toverspiegel: één stap opzij en de illusie verdwijnt. Een over het hoofd gezien detail kan alles veranderen.
    – íkzelf ben het meesterwerk
    – het muziekstuk begint vorm te krijgen.
    – Het is belangrijk om de kleine dingen te waarderen.
    – Alles waarmee je angst en paniek zaaide, was goud.
    – Het enige wat zichtbaar was op de foto, was de donkere schaduw van een jonge man met hangende schouders, die uitkeek over het water (uitleg van de cover)
    – het samenspel van de instrumenten is belangrijk.

Ik ben in het ebook wel wat (spellings)fouten tegen gekomen, maar het stoorde me niet heel erg tijdens het lezen.
    Ik vind het een heerlijk boek om in te lezen en grijp elk moment aan om het verhaal verder te lezen.
    Het verhaal is spannend en blijft me boeien.
    Vooral ook omdat je vrij in het begin gelezen hebt dat er 6 doodvonnissen zijn, ben je erg benieuwd naar het wie, wat, waar en wanneer.

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 50

Inmiddels ben ik op de helft van het boek, ik vind het tot nu toe een heel goed verhaal.

De, zoals eerder genoemde zin:

Je baan bungelt als een keutel aan je konthaar.

vond ik hilarisch!
    Ook leuk zijn de verwijzingen naar Unni Lindell en Jo Nesbo, in een interview met de auteur las ik dat Jo Nesbo een van zijn favoriete schrijvers is. Door deze dingen wordt het boek wat persoonlijker.

De moordenaar noemt zijn meesterwerk: mijn Requim aeternam, dit komt uit de katholieke kerk, ik vraag me af of dit naar zijn geloof verwijst?

Ga dadelijk het album Black maar eens luisteren, lezen zit er vandaag waarschijnlijk niet in.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 232

Ben óók al een eind op weg in Het Meesterwerk. Wat fijn die kleine hoofdstukken.
    Vind het een spannend boek en leuk dat Jo Nesbo ook vernoemd werd. Een van de
    lievelingsschrijvers van de auteur, maar óók van mij.
    Spelfouten lees ik overheen. Wil in het verhaal blijven en niet op spelfouten
    gaan letten. Heb het e-boek dat ik ook in de late uurtjes/nacht op bed lees en
    dan moeilijk om aparte citaten te onthouden, alhoewel ik die keutel aan dat
    konthaar wel héél opvallend leuk vind en onthouden heb.
    Super spannend boek.

HarryDresden
    Bijdrager
    Post count: 18

Hier ook hardop gegniffeld om de

‘Je baan bungelt als een keutel aan je konthaar.’

quote.

Verder tot nu toe wat mij opviel dat hij zijn expertise als krimi-bookblogger goed gebruikt. Zitten veel referenties in naar Nesbø (zoals het Marklin geweer wat de dader liever wilde dan het jachtgeweer dat hij nu gebruikte, het Marklin geweer had beter gepast bij het boek wat hij achterliet.) maar ook naar Lindell.

Ga zo weer verder lezen. Dan kan ik morgen een aanvullend bericht hier maken waarin ik de rest van de punten toe wil lichten.

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 113

Vannacht ga ik voor 5 dagen weg. Ik hoop morgen in het vliegtuig te kunnen lezen. Nog ongeveer 150 blz. en dan heb ik het boek uit. Dat moet lukken toch?

HarryDresden
    Bijdrager
    Post count: 18

Werkgerelateerd: Ranveig had de mogelijkheid om met behulp van een zogenaamde Citrix-sleutel op de server in te loggen en vanuit huis geredigeerde artikelen te uploaden.
    Ben benieuwd wat hier mee bedoeld wordt. Werk dagelijks met Citrix maar nog niet eerder van een Citrix-sleutel gehoord. Een aantal vertalingen gecheckt (Spaans, Zweeds en Duits), maar ze hebben het allemaal over een Citrix-sleutel.

Citrix-sleutel is vergelijkbaar aan een VPNtoken. Een dynamische code waarmee je een beveiligde VPN verbinding kan maken zodat je op een afgesloten kantoornetwerk kan komen. Bij een vorige werkgever heb ik een Citrix-sleutel gehad. De code verschijnt dan op een soort sleutelhanger. Er bestaan ook varianten voor op de smartphone.

coenraad
    Bijdrager

Inmiddels op pag 239 aanbeland. Wat leest dit geweldig lekker weg zeg. De korte hst zorgen ervoor dat je snel nog even een paar hst leest.
    Het verhaal begint steeds meer vorm te krijgen en er vallen wat puzzelstukjes op zijn plaats. Het verhaal blijft me boeien en wordt steeds nieuwsgieriger naar de ontknoping. Als dit eenmaal is gebeurt dan weet ik nu al dat ik enorm baal dat het boek uit is.

Heeft iemand dat ook wel eens dat ze bij een personage een duidelijk beeld hebben hoe hij er evt uit ziet.
    Ik heb zo’n duidelijk beeld voor ogen hoe als ik in de verhaallijn zit van journalist Viljar Ravn Gudmundsson.Het beeld van hoe hij eruit ziet is de acteur Trond Espen Seim. Hij speelt de rol van Varg Veum.

coenraad
    Bijdrager

Inmiddels op pag 239 aanbeland. Wat leest dit geweldig lekker weg zeg. De korte hst zorgen ervoor dat je snel nog even een paar hst leest.
    Het verhaal begint steeds meer vorm te krijgen en er vallen wat puzzelstukjes op zijn plaats. Het verhaal blijft me boeien en wordt steeds nieuwsgieriger naar de ontknoping. Als dit eenmaal is gebeurt dan weet ik nu al dat ik enorm baal dat het boek uit is.

Heeft iemand dat ook wel eens dat ze bij een personage een duidelijk beeld hebben hoe hij er evt uit ziet.
    Ik heb zo’n duidelijk beeld voor ogen hoe als ik in de verhaallijn zit van journalist Viljar Ravn Gudmundsson.Het beeld van hoe hij eruit ziet is de acteur Trond Espen Seim. Hij speelt de rol van Varg Veum.

Wat toevallig zeg op blz 246 wordt er verwezen naar de Varg Veum-serie. ivm de derde moord.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.