Home Forums Leesclub 139: Het Londens kwartet Het Londens kwartet, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1632
    #25052 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 108

Inmiddels belandt op pagina 100. Geweldig verhaal tot nu toe.

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Op pagina 97 kwam ik een mooi citaat tegen:
    ‘Ze klonk als de diepste alt ooit, alsof haar stem vanuit een trog uit de oceaan was bovengekomen’
    deze poëtische zin kan alleen maar door een muzikant bedacht en geschreven zijn. Echt passend bij het verhaal en bij de auteur.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Het is even wennen aan de vele personages. Je hebt even nodig om ze allemaal in de juiste context te plaatsen. Maar het verhaal leest werkelijk als een trein (Eurostar). Hele boeiende, spannende en vlotte schrijfstijl. Tot nu toe een plezier om te lezen.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Pagina 69: Monique als Gianni leek vertrouwden vooral op hun instinct en schaarden zich achter de keuze van hun zoon.

Pagina 88: Ze zweeg even alsof ze hoopte dat hij haar zou aangeven dat ze hem niet met rust hoefde te laten. Routledge zweeg en staarde hem aan.
    ….. dit moet natuurlijk haar
    zijn!

Jacobaan
    Bijdrager

Geweldig boek. Ben tot nu toe onder de indruk.

Nog meer opmerkelijke citaten tegengekomen: Prachtig poëtisch beschreven.

pagina 110: ‘Hij (John Becker) was immers een politiek dier van het glibberigste soort, een paling die langs elke hete brij kronkelde en bijna onmogelijk te vangen was’

pagina 208: ‘Sacha keek hem plots aan met een blik die zelfs de Sahara kan bevriezen’

Opmerkelijk:
    Op pagina 155 wordt het volgende beschreven: ‘Wat is hier aan de hand?’ vroeg Jimmy die snel een onderbroek had aangetrokken.
    Dit terwijl Jimmy al lang zijn onderbroek aanhad zie pagina 153: ‘Hij deed zijn onderbroek aan en keek haar aan’
    Dit klopt dus niet helemaal.

Typische Belgische/Vlaamse gezegdes en woorden waarvan ik de betekenis heb op moeten zoeken.

Pagina 127: Ik zou zelfs durven te beweren dat hij een boontje voor je heeft.
    Pagina 213: Vermaledijde –> verdoemd, vervloekt
    Pagina 229: Loyauteit –> = loyaliteit

tekstuele foutje:
    pagina 141 ‘Doe Die had ervan genoten in de schijnwerpers te staan’

ovar
    Bijdrager
    Post count: 87

Opmerkelijke citaten zijn er legio.
    Direct in het begin van het verhaal al:
    Pag 18
    Hij gaf het niet graag toe aan zichzelf, en Natalie had er hopelijk nog nooit iets van gemerkt, maar de parasiet jaloezie zat in zijn lijf en deed zich tegoed aan zijn zelfvertrouwen.

Pag 20
    Haar priemende, grijsgroene ogen sloten de ingang naar haar gedachten en gevoelens efficiënt en hermetisch af.

En enkele van de hiervoor genoemde, zoals: “Hij was immers een politiek dier van het glibberigste soort, een paling die langs elke hete brij kronkelde en bijna onmogelijk te vangen was” had ik ook genoteerd.

In dit verhaal zit de spanning minder in “wie zijn de boosdoeners”, maar meer in “wat wordt de misdaad”; dus het zit hem meer in: wat gaat er gebeuren.
    Halverwege ben ik er nog niet goed achter wie de hoofdpersonen zijn. De eerste indruk is: Natalie en Max, maar zij komen in de eerste helft van het boek niet prominent naar voren. Ik heb geen idee hoe het verhaal verder zal verlopen.

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 76

Ik ben nu bij pagina 110 en heb nog wel moeite om wie is wie uit elkaar te houden.
    Veel namen voor bepaalde personen en vind het verhaal nog niet echt spannend.
    Maar vraag mij natuurlijk af wat er nu precies gaat gebeuren.
    Ben benieuwd waar het verhaal ons naar toe brengt.

Tira
    Bijdrager
    Post count: 6

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Sacha keek hem plots aan met een blik die zelfs de Sahara kan bevriezen Mooi citaat waarvan je duidelijk weet hoe Sacha keek.
    Er staan veel meer mooie citaten in het boek

Er zijn heel veel personages,dus ik moet goed opletten tijdens het lezen, en uitzoeken wie wie is en wat het verband is met elkaaar.
    Verder leest het boek vlot en vind ik het mooi,en ben ik benieuwd naar wat er allemaal nog gaat gebeuren

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Ik heb nog niets gezien,of het is mij niet opgevallen.

Corine12
    Bijdrager
    Post count: 37

Ik heb nu het eerste gedeelte van het boek gelezen (deel 1, tot pagina 109). Veel personages, dus goed opletten. Het leest wel gemakkelijk, maar er zit nog weinig spanning in het verhaal.

Jacobaan
    Bijdrager

Inmiddels heb ik het boek uit.

opmerkelijke citaten:
    pagina 387 hij moest er zich bij neerleggen dat hij op een boot was ingescheept die uitgezeild was en geen veilige havens in zicht had.

Toch nog enkele bijzondere zaken tegengekomen.

Allereerst op pagina 261:
    Hier legt Jairu Sunil op
    20-11-2017 uit aan Lord Percy Ashdown dat Lawrence de zoon is van een goede vriend. Dit insinueert dat lord Percy Ashdown Lawrence nog niet kent. Echter maakte Lawrence al persoonlijk kennis met Lord Percy Ashdown één dag eerder op 19-11-2017. Dit is te lezen op pagina 242 t/m 244.

pagina 328 –> occasionele sex –> seks met iemand die men minder dan 1 week kent

Typisch Vlaamse uitdrukking:
    pagina 299 …hoezeer hij zichzelf blaasjes had wijsgemaakt –> onwaarheden vertellen

pagina 315 ravissante –> verrukkelijk/bekoorlijk
    pagina 384 verpinken –> met de ogen knipperen
    pagina 430 Axioma –> onbewezen maar als grondslag aanvaarde stelling

Voor de rest kom ik er in de volgende topics op terug.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 63

Ik heb af en toe moeite met de tekst. Het is dan voor mij gevoel een mengeling van Nederlands en Belgisch. Echt bijzondere citaten heb ik niet ontdekt. Het is ook iets waar ik me tijdens het lezen ook niet echt op concentreer.

Ik ben nu op bladzijen 102 en tot nu toe kabbelt het verhaal zich een beetje voort. Er zijn veel personages die het tempo voor mij wat uit het verhaal houden. Van mij mag er wel wat meer actie gebeuren in het geheel. Tot nu toe ontwikkelt de verhaallijn zich nog onvoldoende voor mij.

Zoals ik bij punt 1 aangaf heb ik het idee dat het Nederlands en Belgisch zich vermengt. Hierdoor moet ik zinnen soms even herlezen.

Ik ben vergeten te noteren welke bladzijden het waren. Maar twee opvallende punten in de tekst:
    – Kopijen ipv Kopieën
    – Ergens staat de zin: Op de enveloppe een tekst in grote hoofdletters: informatie over de ontvoering van ministers becker en frisk.
    Geen een letter is groot geschreven en dus ook niet de achternamen. Dit is in ieder geval zo te lezen in de epub. Misschien staat het in het boek wel met hoofdletters.

SaBo
    Bijdrager
    Post count: 25

1.Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Vele mooie citaten al gelezen o.a. deze : Hij was immers een politiek dier van het glibberigste soort, een paling die langs elke hete brij kronkelde en bijna onmogelijk te vangen was.

Er zijn heel veel personages, dus opletten geblazen. het verhaal is tot nu toe nog niet spannend,maar dat is niet storend verder.
    Alleen had ik wel wat meer actie verwacht maar wie weet komt dat nog.

Spellingfouten zijn mij nog niet opgevallen ,wel soms een uitdrukking of woord die ik niet ken, Belgisch vermoed ik.

Corine12
    Bijdrager
    Post count: 37

Opmerkelijke citaten: Ja die ben ik tegengekomen, maar ik zou in herhaling vallen gezien de bovenstaande berichten.
    Soms kom ik Vlaamse woorden tegen waarvan ik de betekenis niet ken. Ik heb inmiddels al wat boeken gelezen van Vlaamse auteurs en iedere keer leer ik weer wat woorden.
    Ik vind het boek niet lekker lezen en waarschijnlijk ligt dat aan mij. Ik denk dat het gewoon niet mijn genre is. Ik wil hierbij niemand voor het hoofd stoten, maar ik vind het een “mannenboek”. Dat is mijn persoonlijke mening en als iemand zich hierdoor aangesproken voelt, bied ik bij deze mijn excuses aan. Ik ga weer verder met lezen; ik ben inmiddels ver over de helft.

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 87

Citaat Hij was immers een politiek dier van het glibberigste soort,een paling die langs elke hete brij kronkelde en bijna onmogelijk te vangen was. Geweldig mooi geschreven

De verhalenlijn ontwikkeld zich zoals ik verwacht. Veel personages dus je moet wel goed erbij blijven. Het boek leest wel lekker makkelijk en vlot weg.

Spellingsfouten e.d daar doe ik niet aan mee .

Anita
    Bijdrager
    Post count: 39

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

Het boek bevat talloze mooie zinnen! Het is werkelijk een genoegen om het te mogen lezen.
    p. 15 “Britt Casey, een jonge redactieroofvogel die voorlopig enkel op klein wild mocht jagen, maar die nooit haar prooi leek te missen. … En nu zal zij boven mijn hoofd rondcirkelen, dacht hij wat paniekerig.”

p. 17 “Dat kleine stukje twijfel bleef zijn zenuwen bespelen, zoals de gedachte aan luizen. Zelfs als ze er niet zijn, blijf je maar jeuk hebben en aan je kruin krabben.”

p. 22 “Wanneer je oogcontact met haar maakte, leek zij met haar scherpe kijkers diep in je ziel rond te speuren en weerkaatste je eigen blik terug tot in je maag.”

p. 27 “Livia liet hen lijntjes uitwerpen en zwom soms zelfs wat rond de haak, maar bijten deed ze nooit. Die vissertjes waren kleine jongens.”

p. 73 “Hij had zich gevoeld als een gokker die zijn hele hebben en houden inzet op op één spelletje poker, een full house in de hand heeft, al naar het geld begint te graaien, maar dan een straight flush ziet verschijnen bij de tegenstander.”

Zo kan ik nog pagina’s lang doorgaan. Wat een beeldend taalgebruik!

De personages worden allemaal goed getypeerd en in stelling gebracht, de schaakstukken in het schaakspel, een beeld dat Wim Belaen zelf ook gebruikt. Benieuwd hoe ze verder over het bord gaan bewegen. Ik zit alvast goed in het verhaal en geniet met volle teugen. Meer kan ik niet verwachten.

Ik heb dezelfde fouten opgemerkt zoals oa Jacobaan, onnodig dus dat ik ze hier herhaal.

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

maria
    Bijdrager
    Post count: 325

Leest lekker met veel verschillende verhaallijnen. Hoe gaat het verder. Een derde gelezen

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 168

Momenteel op pagina 100. Nog geen opmerkelijke citaten gevonden

Ja, de personages ontwikkelen goed met het verhaal

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!
    Op dit moment nog geen enkele gevonden

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.