Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 139: Het Londens kwartet Het Londens kwartet, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1870
    #25058 |

Vragen ThrillZone leesclub Het Londens kwartet                                        

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ 

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen  is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling  geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Wim Belaen  specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van Het Londens kwartet  zijn debuut  Het Venetiaans concerto  en de volgende boeken van  Wim Belaen  ook lezen?

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 146

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Vooropgesteld dat er veel personages zijn heb ik wel het gevoel dat de karakters van de (hoofd)personages zich ontwikkelen.
    Vooral Nathalie en Max en Jason Routledge. Je ziet ze alle drie in hun rol groeien.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Toch wel Jason, die ondanks alle negatieve omstandigheden in staat is zichzelf op te rapen en op een positieve manier het onderzoek op te pakken.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee ik niet. Vind het allemaal wel in en bij het verhaal passen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Het is een detaillistische schrijfstijl en dat past zeker bij dit verhaal. Sterker nog dat maakt dit verhaal tot het verhaal wat het is geworden. Bovendien leest het lekker vlot.

Kun je de schrijfstijl van Wim Belaen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Detaillistisch en filmisch

Ga je na het lezen van Het Londens kwartet zijn debuut Het Venetiaans concerto en de volgende boeken van Wim Belaen ook lezen?

Absoluut. De auteur Wim Belaen heeft mij in ieder geval weten te raken.

ovar
    Bijdrager
    Post count: 96

Er zijn zoveel personages dat het moeilijk is een goede indruk van alle karakters te krijgen. Hoewel Natalie Silva en Max Brunelli de hoofdpersonen zijn, spelen zij geen overheersende rol, vooral Max komt weinig aan bod.

Het verhaal bevat heel wat personen; het merendeel is onsympathiek, maar dat past goed in het verhaal. Mijn favoriete personage is Natalie Silva. Zij is knap, trouw, intelligent en doortastend. Wat wil je als lezer nog meer!

Mij komt Livia Keshi-Chapman van de MI6 wat wonderlijk over. Lange tijd behoorde ze tot de personen die deelnamen aan het complot, maar plots draait ze als een blad aan een boom op basis wanneer Natalie haar spreekt. Iemand die een hoge positie bij de MI6 heeft, zal niet plots van visie veranderen.

Belaen heeft een goede stijl van schrijven. Het leest heel vlot, ook al zijn het vaak geen korte zinnen.

Kun je de schrijfstijl van Wim Belaen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Doortimmerd

Ga je na het lezen van Het Londens kwartet zijn debuut Het Venetiaans concerto en de volgende boeken van Wim Belaen ook lezen?
    Bij het begin van Het Londens Kwartet dacht ik: ik ga ook zijn vorige boek Het Venetiaans Concerto lezen, maar in Het Londens Kwartet wordt er teveel over Ashdown en zijn dochter onthult om het aantrekkelijk te maken zijn vorige boek nog te gaan lezen.

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 104

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Heel veel Personages in dit verhaal.. Ben er nog niet echt achter of ze nou echt evolueren. Soms denk ik dat het Nathalie en Max dit zouden zijn en dan andere keer Nathalie en Jason. Ik ben er nog niet echt over uit.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Nathalie die spreekt mij het meeste aan.. Lekker doortasten een vrouw die stevig in haar schoenen staat en weet wat ze wil.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee dat heb ik niet. Iedere personage heeft zo zijn eigen rol in dit verhaal. De een wat meer als de ander. De schrijver zal hier echt over nagedacht hebben.

De auteur

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ja zeker het leest super vlot en snel weg. Een goed verhaal wat in elkaar over loopt en waar de personages ieder op zijn eigen manier een hoofdrol in dit boek krijgen.

5.Kun je de schrijfstijl van Wim Belaen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Meeslepende en een doortastend verhaal.

6.Ga je na het lezen van Het Londens kwartet zijn debuut Het Venetiaans concerto en de volgende boeken van Wim Belaen ook lezen?
    Het is zeker de moeite waard om deze schrijver te blijven volgen. Dus ja ik zou nog wel een boek willen proberen.

Ronald van Gemeren
    Bijdrager
    Post count: 15

Na het lezen #1.
    De personages Nathalie, Max en Jason Routledge zijn voor mij favoriet. Dat geldt eigenlijk ook wel voor de minister Jocelyn Frisk. Misschien had haar karakter nog iets verder uitgediept moeten worden. Als dat tenminste volgens de schrijver in het verhaal past. Ik heb de indruk dat zij eigenlijk tegen haar wil hierbij betrokken is en zeker geen trammelant wil of het verlies van levens. De hoofdredacteur Jason komt het beste uit de verf. We maken hem meer mee in het dagelijks leven. De schrijfstijl vind ik prima. Moet wel wennen aan het Vlaams. Woorden worden soms anders gebruikt dan ik de noordelijke Nederlanden. Geeft verder niks hoor. Hij schrijft aardig gedetailleerd. En kan het daardoor ook goed voor mij zien. Droom er zelfs over.
    Het debuut van de auteur (het boek waar in dit verhaal nog al eens naar wordt verwezen: Het Venetiaans concerto) zou ik ook graag willen lezen. Wat is daar de rol van Max in???

Corine12
    Bijdrager
    Post count: 54

De karakters
    1. Er zijn heel veel karakters in dit boek. Ik vind dat Nathalie zich het meest ontwikkeld.
    2. Nathalie. Dat vind ik het enige sympathieke mens in het boek.
    3. Nee, ik zou niks aan de personages willen veranderen; ze passen gewoon in het verhaal.

De auteur
    4. Ja de schrijfstijl past wel bij het verhaal. Beschrijvingen tot in het detail.
    5. Meeslepend.
    6. Nee, ik ga geen boeken meer lezen van de auteur. Het is niet mijn genre.

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 88

De karakters

Doordat er veel personages in het boek zijn is mij niet echt 1 die zich evolueert.
    Nathalie is toch mijn favoriete personage.
    Ik zou geen van de personages veranderen.

De auteur
    De schrijfstijl past bij het verhaal maar voor mij is het soms te verwarrend doordat er vaak gewisseld werd en dat
    haalde mij uit het verhaal.Doordat er zoveel personages waren moest ik steeds even weer in het verhaal komen.
    Ik ga geen boeken meer van hem lezen omdat het niet mijn genre is.

Tira
    Bijdrager
    Post count: 25

Moeilijk te zeggen,er zijn zoveel karakters in dit boek

Natalie Silva, ik vind haar slim,sympathiek en doortastend

Nee, waarom zou je een karakter willen veranderen die zo op deze manier door de auteur is bedacht?

Ik vind de schrijfstijl aangenaam lezen,en het past prima bij het soort verhaal

Meeslepend

ja, ik ga zeker op zoek naar de andere boeken van deze auteur Het Londens kwartet was een fijne kennismaking.

SaBo
    Bijdrager
    Post count: 36

De karakters
    1. Er zijn heel veel karakters in dit boek,moeilijk om te zeggen. Ik denk dan toch Nathalie
    2. Ik heb in dit boek geen favoriet
    3. Nee, ik zou niks willen veranderen

De auteur
    4. Ja de schrijfstijl past wel bij het verhaal. Erg duidelijk en gedetailleerd wat goed bij het verhaal past.
    5. Meeslepend.
    6. Ja,ik ben wel benieuwd.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 164

De karakters

Ook al zijn er veel verschillende karakters, de karakters evolueren wel. In het begin had ik moeite met zoveel karakters.

Natalie Silva is mijn favoriete personage. Ze is slim, mooi,… en staat flink haar mannetje in de opleiding. Ze weet wat ze wil.

Ik zou niets veranderen.

De auteur

De schrijfstijl past zeker en vast bij het verhaal, maar ook bij de auteur.

Filmisch en in detail geschreven.

Ik denk van wel, ook al had ik in het begin wat moeite.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters

Door de vele karakters vind ik dit toch wel een lastige. De meeste karkater ontwikkelde zich wel door het verhaal heen,maar kwamen niet allemaal even sterk uit de verf. Ik denk dat Nathalie zich het meest heeft ontwikkeld. Zij maakte op mij na het lezen de meeste indruk.

Nathalie omdat zij mij het meeste is bijgebleven na het lezen. Zij maakt de meeste ontwikkeling door gedurende het verhaal.

Ik zou niet zozeer een bepaald personage willen veranderen, maar meer de hoeveelheid. Voor de ontwikkeling van het verhaal had het ook met minder personages afgekund in mijn beleving. Nu bleven niet alle personages echt bij mij hangen.

De auteur

Jazeker. Het past goed bij het verloop van het verhaal en het genre. Toch had het wel minder gedetailleerd gehoeven voor mij.

Filmistisch en wat over de top met momenten.

Nee. Ik vind zijn boeken niet heel prettig lezen en miste toch de spanning. Dit komt door de vele personages, het soms over de top aan gebeurtenissen, en de te gedetailleerde beschrijving van het geheel.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 180

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Het is een een kleine heksenketel. Maar je leert ze wel kennen

Linus ( als ik het juist heb geschreven )en Nathalie Silva. Ze kan haar mannetje wel goed staan in die wereld

Nee, niet direct
    De auteur

Ja het past erbij. Extra achtergrond info is altijd leuk
    Ga je na het lezen van Het Londens kwartet zijn debuut Het Venetiaans concerto en de volgende boeken van Wim Belaen ook lezen? Zeker weten. leuke schrijfstijl 🙂 kan je perfect een reeks maken zoals de 13 geboden ( Vlaamse reeks)

Anita
    Bijdrager
    Post count: 66

De karakters

Er zijn heel wat karakters in dit verhaal. Zij maken allen in meer of mindere mate een ontwikkeling door. De karakters die mijns inziens het meest evolueren zijn Natalie, die na het volgen van haar training een doortastende dame wordt; Jason die zich niet laat sussen en als een pitbull gefocust blijft op nieuwsgaring. Ook Jocelyn en Livia maken een ontwikkeling door al is die niet van dezelfde orde als bij eerder genoemde personages.

Jason. Ik stel me hem voor als een doorgewinterde journalist met eelt op zijn ziel, getroubleerd door zijn privéproblemen, maar met een neus voor nieuws; een journalist voor wie zijn job ook zijn passie is; een personage met alle bij hem passende menselijke trekjes.

Het verhaal is zo goed omdat de auteur zijn personages heeft vormgegeven zoals ze voorkomen in het verhaal. Ze veranderen betekent ook dat het verhaal verandert. Dat zou jammer zijn, de verhouding zouden misschien scheef gaan zitten. Alles is in de juiste proporties zoals het nu aan de lezer wordt gepresenteerd.

De auteur

De schrijfstijl past 100% bij dit soort verhaal. Er zijn veel beschrijvingen, veel wordt uitgebreid uitgelegd, maar het gaat dan ook om een verhaal met vertakkingen tot in alle hoeken van het continent en dat verdient uitleg. Er zijn zoveel machinaties aan de gang, dat je bij de les moet blijven en alle info meenemen naar de ontknoping toe.

De schrijfstijl van Wim Belaen is vlot, beeldend en gemoedelijk. De Vlaamse inslag kwam duidelijk naar voor. Het was genieten!

Zeker. Eén omdat dit boek zo prettig leest, twee omdat er toch met regelmaat naar ‘Het Venetiaans concerto’ werd verwezen: er was daar ook één en ander gebeurd. Ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden naar dit boek.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 135

Een aantal karakters speelden al mee in Het Venetiaans Concerto, een boek dat ik nog niet gelezen heb en dat voel ik bij deze vraag wel als een gemis. Mogelijk zit daar een evolutie in waar ik geen weet van heb. Algemeen zie ik bij de meeste karakters geen evolutie maar wel een “ontdekking” van hun ware aard naar gelang het verhaal vordert. Echte evolutie is er vooral bij Livi Keshi en Jocelyn Frisk die zich te laat de consequenties realiseren van waar ze mee bezig wzjn en dan toch de goede kant kiezen.

Britt Casey omdat zij alles heeft van de jonge, ambitieuze en gedreven onderzoeksjournalist

Gezien mijn antwoord op de vorige vraag had ik graag Britt Casey op het einde nog levend en – algemeen – in een grotere rol gezien.

Ja, korte hoofdstukken, het mondjesmaat geven van nieuwe info, afwisselende perspektieven zorgen dat het spannend blijft en nooit teveel wordt van een bepaald onderdeel zoals liefde, geweld, samenzwering, aktie, zelfreflectie, …

Ongemakkelijke en harde reality stijl.

Het lijkt me logisch om ook het volgende boek te willen, hoe kan je anders te weten komen hoe het allemaal echt afloopt? Door al de verwijzingen naar Het Venetiaans Concerto zal ik dat ook zeker lezen, liefst voor deel 3 uitkomt. In elk geval is dit boek een smaakmaker om meer van Wim Balcaen te willen lezen

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 176

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja er is enige karakterontwikkeling bij Jason te bespeuren op het gebied van de liefde en de kwestie trouw. Ook Max weet zich over zijn jaloezie heen te zetten. Livia maakt een ook een ontwikkeling door op liefdesgebied en vindt een morelere koers. Jocelyn lijkt te veranderen maar eigenlijk is ze gewoon trouw aan haar eigen waardeoordeel wanneer het aankomt op hoe ze met de situatie verder gaat. Ik kan het geen karakterontwikkeling noemen.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb deze keer vooral personages die ik niet uit kan staan. Uitgezonderd Natalie en Max die nog jong en idealistisch zijn. Dat is een verademing in de verdorven omgeving. Jason vond ik in het begin ook niet te pruimen maar die is wat mij betreft prima bijgedraaid. Hij neemt de verantwoordelijkheid voor zijn mensen en wil ze niet teveel gevaar laten lopen. Dat siert hem.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Britt , daar lezen we niet zoveel over. Toch heeft ze zich in een wespennest gestoken en dan is ze dood. Daar hebben we niet naar toe kunnen leven. Maar ja dat krijg je met zoveel personages, ze kunnen niet allemaal uitgewerkt worden.
    Dan toch nog wat over de personages, ze zijn allemaal teveel over de top. Zie mijn opmerking over übermenschen onder het kopje auteur

De auteur
    Tsja de schrijfstijl. Daar zijn verschillende dingen over te zeggen. Ten eerste viel het me op dat, zeker in het begin er een hoop ‘stoere mannenpraat’ was. De conversaties verliepen op joviale toon vaak met Engelse termen doorspekt. Bijvoorbeeld. ‘Wat hebben we toch een heerlijke job” en ‘dit was business, geen pleasure. Bovendien zijn bijna alle personages een soort übermenschen. Ze zijn verschrikkelijk mooi en/of getalenteerd of onaantastbaar. Dat wordt op een gegeven moment ongeloofwaardig en irritant. Bijvoorbeeld: ‘Maar Jason Routlegde was een bijzonder persoon’. Of over Sunil Jairo ‘zelfs de bankencrisis had hem nauwelijks gedeerd. Het is net allemaal teveel over de top naar mijn smaak.
    Dan nog het taalgebruik: Naast de joviale toon en het hoge testosterongehalte viel, gebruikt de schrijver veel Vlaamse uitdrukkingen. Nou vind ik dat meestal geen probleem, ik zoek het ook graag op. Maar nu begon ik toch af en toe te twijfelen, naast de hoeveelheid taalfouten ( bijvoorbeeld barslecht aan elkaar geschreven in plaats van los ) werden sommige uitdrukkingen ook vernederlandst. Zo gebruikt hij op p 299 ‘Hoezeer hij zichzelf blaasjes heeft wijsgemaakt’. De Vlaamse uitdrukking is ‘blaaskes wijsmaken’.
    En er zijn ook grammaticale fouten . Zo schrijft hij onder andere ’ Pas wanneer hij in het politiekantoor was. Dat is volgens de website Taaladvies.net geen correct taalgebruik. Zie hieronder een citaat:

In België worden als en wanneer soms ook gebruikt om een eenmalige periode of gebeurtenis in het verleden aan te duiden, maar dat is geen standaardtaal. Toen is hier het enige correcte voegwoord.
    Als wij klein waren, gingen we vaak naar zee. (in België, geen standaardtaal)
    Wanneer ik vanmorgen de radio aanzette, hoorde ik een interview met de voetbaltrainer. (in België, geen standaardtaal)
    De fouten en het over de top zijn haalde me regelmatig uit het verhaal. Op zich past een joviale toon wel bij dit James Bond-achtige verhaal vol spionnen maar ik vond het hier allemaal net té.

4. Kun je de schrijfstijl van Wim Belaen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Joviaal, gedetailleerd en stoer
    5. Ga je na het lezen van Het Londens kwartet zijn debuut Het Venetiaans concerto en de volgende boeken van Wim Belaen ook lezen?
    Ik heb hen hier liggen en ga wel kijken of de schrijfstijl hetzelfde is. Zo ja dan laat ik het verder liggen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.