Home Forums Leesclub 158: Het jaar van de slang Het jaar van de slang, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1959
    #28254 |

Vragen ThrillZone leesclub Het jaar van de slang                                    

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Hugo Luijten specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Het jaar van de slang is de derde thriller van Hugo Luijten, ga je na het lezen van Het jaar van de slang zijn eerdere en volgende boeken ook lezen?
    Tineke Spraakman-Visscher
    Bijdrager
    Post count: 49

karakters

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, dat vind ik niet
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ilse spreekt me het meest aan. Zij is een krachtige persoonlijkheid en weet Stef Cools goed tegengas te geven.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou Stef Cools niet zo veel laten vloeken, hoewel het misschien ook wel weer goed bij zijn persoonlijkheid past.

De auteur

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl is wel passend bij het boek, het lijkt me wel typisch Vlaams. Veel Vlaamse woorden, zoals op kot, en wat ik al eerder noemde veel vloeken. Dat herken ik van Vlaamse tv series.
    5.Kun je de schrijfstijl van Hugo Luijten specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De schrijfstijl is denk ik het best omschreven als meeslepend. Wat overigens niet wil zeggen dat ik het boek over het geheel genomen erg spannend vond.
    6.Het jaar van de slang is de derde thriller van Hugo Luijten, ga je na het lezen van Het jaar van de slang zijn eerdere en volgende boeken ook lezen?
    Nee, het boek sprak me niet genoeg aan om volgende of eerdere boeken te lezen.

Sijbout
    Bijdrager
    Post count: 19

De karakters
    -Ik heb niet het gevoel dat de karakters evolueren. Vanaf het begin staan de karakters sterk in het verhaal. Sowieso vind ik het altijd moeilijk om dit op te marken. Ik verlies mij in een boek en ga er helemaal in op. Lukt het mij niet aan het begin “erin getrokken” te worden, leg ik het boek terzijde.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    -Mijn favoriete karakter in dit boek is toch wel Ilse. Zij leeft haar eigen leven en trekt haar eigen plan met toch het einddoel in het oog houdend. Fouten maken is haar niet vreemd!
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    -Het is niet aan mij om personages te veranderen. De schrijver heeft bepaald hoe de personages denken, handelen en leven. Dat is voor mij voldoende. Is het zo dat er teveel voor mij tegen zit, stop ik met lezen van het boek.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    -De schrijfstijl past bij het boek. Personages, omgevingen en dergelijke worden passend omschreven.
    Het enige dat mij toch wel een beetje tegenstaat, is het feit dat veen Belgische woorden en termen
    gebruikt worden.
    5. Kun je de schrijfstijl van Hugo Luijten specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    -Ik vind de schrijfstijl voornamelijk filmisch. Hij neemt je echt mee in de kantoren, fabriekspanden en straten. Het spreekt mij wel aan. Alleen, en dat is denk ik een “afwijking” van mij, zijn sommige sites niet op Google Earth te vinden. Mogelijk vanwege de Belgische omschrijving of vanwege het feit dat ze fictief zijn.

6. Het jaar van de slang is de derde thriller van Hugo Luijten, ga je na het lezen van Het jaar van de slang zijn eerdere en volgende boeken ook lezen?
    -Mijn interesse is gewekt. Ik verwacht toch wel meer van hem te gaan lezen.

Gerard Veldhuijs
    Bijdrager
    Post count: 27

1. De -al pittige- karakters evolueren naar mijn mening niet.
    2. Mijn favoriete personage is toch zeker Stef Cools, hij is recht door zee en weet met wat humor en een vloek zijn doelen te bereiken.
    3. Voor dit boek waren alle personages prima, daarom zou ik niets willen veranderen. Ik vond het erg leuk dat het boek bestond uit veel totaal verschillende personages.
    4. De schrijfstijl is zeer passend bij het boek, ook de Belgische woorden pasten goed in de setting als moest ik soms wel even iets 2 keer lezen om te begrijpen wat er bedoelt werd.
    5. Ik vind de schrijfstijl in dit boek vooral boeiend. Het verhaal pakte mij direct en weet de aandacht vast te houden.
    6. Jazeker ik ga op zoek naar de Brexitmoorden en hou ook zijn toekomstige werk in de gaten.

SaBo
    Bijdrager
    Post count: 45

De karakters evolueren mijns inziens niet veel,maar dat hoeft ook niet in dit geval,het zijn meteen al sterke duidelijke karakters
    Stef vanwege zijn humor en ik vind hem sympathiek
    Nee
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja de schrijfstijl past goed bij de sfeer van het boek ondanks de vele belgische woorden die ik niet ken leest he toch wel prettig
    5. Kun je de schrijfstijl van Hugo Luijten specifiek beschrijven
    Boeiend,meeslepend
    6.Het jaar van de slang is de derde thriller van Hugo Luijten, ga je na het lezen van Het jaar van de slang zijn eerdere en volgende boeken ook lezen?
    Ja mijn interesse is gewekt,dus ik ga op zoek naar zijn andere boeken

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 76

Nee ze evoleren niet veel tijdens het boek,maar dat mis je ook niet in dit verhaal

Ilse,vanwege haar sterke persoonlijkheid

Nee

Ja het past wel bij het verhaal al moet ik wennen aan Belgische woorden en vind ik het vele gevloek onaangenaam En niet omdat ik niet tegen vloeken kan maar het is te vaak

5. Kun je de schrijfstijl van Hugo Luijten specifiek beschrijven
    filmisch,,beeldend

Nee toch iets teveel belgische termen die mij uit het verhaal halen,en teveel gevloek Maar misschien is dat in andere boeken niet zo….

LoisC
    Bijdrager
    Post count: 63

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik heb niet het gevoel gehad dat er ontwikkeling in de karakters zat. De karakters zijn helder neergezet.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Echt favoriete personages heb ik niet. Het meest spreekt de Cif mij aan. Dat komt omdat hij slimme opmerkingen maakt en oplossingen bedenkt waaraan zijn collega’s niet gedacht hebben.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Voor mij hoeft er niets aan de personages veranderd te worden.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past bij het boek. Het is behoorlijk Vlaams getint (meer dan die van veel andere Vlaamse thrillerschrijvers), maar het past goed bij de karakters die de auteur gekozen heeft.

Kun je de schrijfstijl van Hugo Luijten specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Breed uitgesponnen, vooral in de dialogen; voor mij mag het in een thriller wel wat bondiger.

Het jaar van de slang is de derde thriller van Hugo Luijten, ga je na het lezen van Het jaar van de slang zijn eerdere en volgende boeken ook lezen?
    Daaraan twijfel ik. Qua actie is het OK, maar de vele, vaak vrij zinloze dialogen gaan ten koste van de spanning.

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 93

karakters

Nee, dat vind ik niet. De personages staan krachtig in het verhaal en maken geen evolutie door.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ilse, ze laat zich niet doen in de mannenwereld.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Neen, de personages zijn goed uitgewerkt.

De auteur

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past bij het boek.

5.Kun je de schrijfstijl van Hugo Luijten specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De schrijfstijl is filmisch, het zou een politieserie kunnen zijn.

Nee, het boek hheeft me niet kunnen overtuigen.

Anita
    Bijdrager
    Post count: 72

De karakters

Nee, dat gevoel heb ik niet. De personages veranderen niet.

Stef is mijn favoriete personage. Hij is gewoon zichzelf. Hij is een goede politieman die ook kleine kantjes heeft. Zijn passie voor de job, zijn temperament, zijn recht-door-zee-zijn maakt dat ik hem sympathiek vind.

Thomas had nu geen echt grote rol. Hem ken ik het minst. Misschien krijgt hij in een volgend boek wel meer aandacht?

De auteur

De schrijfstijl past prima bij het verhaal: de actie en de interactie tussen de spelers staat voorop.

Kun je de schrijfstijl van Hugo Luijten specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

Hugo Luijten schrijft filmisch. Als lezer beleef je alles vanop de eerste rij. Woorden worden probleemloos bewegende beelden.

Het jaar van de slang is de derde thriller van Hugo Luijten, ga je na het lezen van Het jaar van de slang zijn eerdere en volgende boeken ook lezen?

Ik kende de auteur niet, maar ben blij dat ik met zijn werk mocht kennismaken. Ik ben van plan De Brexitmoorden en zijn volgende boeken te lezen.

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Post count: 79

Na het lezen #1
    Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.
    De karakters

Nee, de karakters evolueren, maar de karakters zijn al gelijk sterk vanaf het begin van het boek.
    Is dan ook niet nodig voor het boek/verhaal.

Ja, mijn favoriete personage is Stef, ik vind zijn humor erg leuk, je vind hem gelijk leuk.

Nee, ik wil niet aan een bepaald personage veranderen.

De auteur

Ja, ik vind de schrijfstijl erg prettig en leuk om te lezen, past erg goed bij het verhaal.

Ik vind de schrijfstijl filmisch, je zit helemaal in het verhaald, waarbij het beeld van het verhaal op je netvlies verschijnt.

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Post count: 79

Na het lezen #1
    Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.
    De karakters

Nee, de karakters evolueren, maar de karakters zijn al gelijk sterk vanaf het begin van het boek.
    Is dan ook niet nodig voor het boek/verhaal.

Ja, mijn favoriete personage is Stef, ik vind zijn humor erg leuk, je vind hem gelijk leuk.

Nee, ik wil niet aan een bepaald personage veranderen.

De auteur

Ja, ik vind de schrijfstijl erg prettig en leuk om te lezen, past erg goed bij het verhaal.

Ik vind de schrijfstijl filmisch, je zit helemaal in het verhaald, waarbij het beeld van het verhaal op je netvlies verschijnt.

Ik zou zeker nog boeken van Hugo Luijten gaan lezen, zijn eerdere boeken en de boeken die nog komen.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 174

De karakters

Ik heb niet het gevoel dat de karakters evolueren.

Mijn favoriete personage is Ilse, ze heeft een sterke persoonlijkheid.

Misschien toch Stef iets minder laten vloeken.

De auteur

De schrijfstijl past zeker bij het verhaal. Heel Vlaams, wat voor mij geen kwaad kon.

Beeldend en meeslepend.

Ik denk het niet, maar wie weet. Nog veel andere boeken die hoger op het verlanglijstje staan.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 232

De karakters

Een klein beetje. Het waren al sterke karakters allemaal en zijn tijdens het
    lezen van het boek alleen maar sterker geworden.

Jaaaa Stef is een sterke persoonlijkheid. Hij weet wat hij wil, steekt dit niet
    on der stoelen of banken en is recht door zee.

Nee ze zijn zoals ze zijn en door de auteur goed naar voren gebracht. Niets aan veranderen.

De auteur

Ik vind het een geweldige schrijfstijl die goed bij een thriller past.

Jaaa meeslepend en filmisch. Zou bést een film van gemaakt kunnen worden.

Ja hoor als ik er een tegen kom ga ik hem zeker lezen.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 130

De karakters

Niet echt. De personages hebben van in het begin een sterk karakter, dus dit stoort ook niet.

Als ik moet kiezen, dan ga ik voor Ilse, omdat ze er wel staat en haar plan kan trekken.

Nee, ik vind het goed zoals de auteur ze heeft neergezet.

De auteur

Ik vind de schrijfstijl perfect passen bij het verhaal. Ik herken ook de typisch Vlaamse schrijfstijl erin.

Meeslepend en filmisch.

6. Het jaar van de slang is de derde thriller van Hugo Luijten, ga je na het lezen van Het jaar van de slang zijn eerdere en volgende boeken ook lezen?
    Ja, ik heb de smaak wel te pakken, ik ga daarom zeker ook zijn eerdere boeken lezen. En ik ben benieuwd naar wat hij nog zal schrijven.

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 100

Na het lezen #1

De karakters

Merk niet echt echt dat karakters evalueren maar ja in zo’n kort tijdsbestek.

En ik denk dat Cif me het meest aanspreek, zijn gedrag is toch iets anders dan standaard!

Denk dat het een gezellig zooitje is daar en dat de mensen elkaars fouten / karakters respecteren.

De auteur

In vindt schrijfstijl erg lekker lezen, de
    hoofdstukken zijn niet langdradig zoals bij andere gebeurd genoeg (misschien zelfs te veel)
    Maar past zowiezo bij dit verhaal.

Ik heb in ieder geval een nieuwe Belg op mijn lijstje staan. Ga zeker op zoek naar zijn andere boeken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.