Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S. 151 T/M 200 Leesclub 155: Het Isisgeheim Het Isis-geheim, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2084

Vragen ThrillZone leesclub Het Isis-geheim                                     

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeelBeoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Jeroen Windmeijer & Jacob Slavenburg specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Het Isis-geheim is de eerste historische thriller van het auteursduo Windmeijer & Slavenburg, ga je na het lezen van Het Isis-geheim hun volgende boeken ook lezen?
    marijke van der hoek
    Bijdrager
    Aantal berichten: 46

De karakters
    Voor mij zijn de belangrijkste personages als eerste Arianna en Thijs.
    Op blz 25 wordt een mooie karakterschets gegeven van Arianna:
    “…haar goede eigenschappen als doorzettingsvermogen, vasthoudendheid, het buiten de hokjes durven denken … maar het sloeg ook weleens om in drammerigheid, over grenzen van mensen gaan, wellicht over de ethische grenzen van de wetenschap…”
    Zij bijt zich inderdaad vast in het ‘geheim van Isis’ en zij sleept Thijs met zich mee. Maar ze mag dan wel drammerig zijn, ze ontwikkelt ook een soort van volgzaamheid naar Thijs (niet negatief!) en gaat met hem mee naar Oxford. Daar trekken ze samen op en hebben ze wel een gelijke inbreng. In het hotel ( na een avontuur) lees je haar gedachten …. Terug in Nederland is ze een gelijkwaardige partner voor Thijs en het eindigt heel positief voor haar! Een prachtige evolueren van dit karakter.
    Thijs is in eerste instantie niet gediend van de onderzoeken die Arianne liet doen. Hij beantwoordt haar appjes ook niet! Hij vertaalt de tekst wel en vraagt collegae en vrienden wat er kan worden bedoeld. Hij handelt ook naar eigen inzicht. Is dus net zo eigengereid (?) als Arianna. Hij wantrouwt in eerste instantie zijn kamergenoot Harm ook, deze helpt hem wel met het ‘thuis’-brengen van deze tekst.
    Thijs neemt het voortouw in de reis naar Oxford… Ook later zien we hem zelfbewust optreden.. Ook hij ontwikkelt zich positief in de relatie met Arianne
    Harm: is uit op eigen gewin, wil goede sier maken bij zijn Isis-Loge.. komt wel weer terug op zijn daden bij Thijs en Arianne. Toch bespeur ik bij hem geen echte ontwikkeling.
    Donald, Dave, John en andere ‘bij’-figuren zijn allemaal uit op macht – geld, op welke manier… doet er niet toe… als het maar wat oplevert… Behalve Dave, die wel spijt krijgt, blijven ze zo!

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Voor mij is Arianna wel favoriet . Heerlijk hoe ze super spontaan met een eeuwen oud beeldje onder de jas naar de goudsmid loopt! Je moet maar durven! En zelf de beslissing neemt : Maak het maar open. Zij is heel herkenbaar beschreven met al haar twijfels en gevoelens.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee voor mij hoeft er niets te veranderen, doodzonde… het is een schitterend boek…

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Naast de thriller elementen krijg je als lezer zoveel informatie rond het thema Isis , dat
    is echt uniek. Wie is Isis ook al weer, wie stond er aan de wieg van het hermetisme, wie
    was die Hermes Trismegistus. Wat was de gnosis… zo kan ik wel door gaan. Zo veel
    prachtige informatie en het mooie is dat het perfect past binnen het geheel! En dat het
    authentieke gegevens zijn. De afwisseling is heel sprankelend.. het ene moment lees je
    een cliffhanger die je ‘bijna dwingt’ tot doorlezen, het andere moment verdiept de tekst
    zich in informatie..
    5. Kun je de schrijfstijl specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d
    Het is filmisch beschreven met prachtige taal! Door de esoterische informatie zou je dat bijna vergeten te vermelden. Het is meeslepend, vlot lezend en ook een reis door de esoterische wereld.

6. ga je na het lezen eerdere en volgende boeken ook lezen?
    Zeker weten…. DE offers staat al op mijn verlanglijstje en als ze samen weer een boek schrijven… ben ik ‘de eerste’ die het koopt…

MarianneIL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 351

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Er komen veel personen voor in dit boek en je ziet ook veel ontwikkelingen. Hoofdpersonen zijn Arianne en Thijs, die zich sterk ontwikkelen (en dan heb ik het niet over het naar elkaar toegroeien). Arianne doet op haar eigen houtje dingen die eigenlijk niet mogen, maar weet dat ten goede te keren. Thijs is daar eerst boos over, maar helpt haar daarna. Ze zetten door waar anderen misschien opgegeven zouden hebben.
    Een ander die een positieve ontwikkeling doormaakt, is Harm. Na eerst egoïstisch te werk te gaan, komt hij tot inzicht.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Thijs, oprecht en liefdevol.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, de personen zijn goed gekarakteriseerd en mogen blijven zoals ze zijn.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, afwisselend spannend en informatief. Een erg mooie manier om de aandacht vast te houden en onderhand ook kennis over te dragen.

Kun je de schrijfstijl van Jeroen Windmeijer & Jacob Slavenburg specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Meeslepend, pakkend, beeldend. En, zoals ik hierboven al schreef, afwisselend spannend en informatief.

Het Isis-geheim is de eerste historische thriller van het auteursduo Windmeijer & Slavenburg, ga je na het lezen van Het Isis-geheim hun volgende boeken ook lezen?
    Jazeker, De offers staat al klaar.

Marieke-miek
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

De karakters

Ik heb niet het idee dat de karakters zich echt ontwikkelen. Daar is ook de periode waarin het speelt te kort voor. De hoofdpersonages laten zich meevoeren met het verhaal. Enkel op het gebied van de liefde veranderen ze kiezen ze bewust voor elkaar.

Nee niet echt een favoriet. Thijs spreekt met toch het meeste aan. Hij onderneemt actie om achter Harm aan te gaan en was het niet eens met wat Arianna zonder toestemming had gedaan.

Ik kan zo niets bedenken. Ze passen allemaal in de rol waarin ze zitten.

De auteur

Het is best apart, want er is een alwetende verteller, maar soms laat een personage wel zijn mening weten en is het ineens een stukje vanuit een ik-persoon. Sommige dialogen hadden wel wat spannende gemogen, die blijven een beetje vlak. Verder leest het vlot en makkelijk en is het verhaal goed te volgen.

Kun je de schrijfstijl van Jeroen Windmeijer & Jacob Slavenburg specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Goed te volgen en informatief

Het Isis-geheim is de eerste historische thriller van het auteursduo Windmeijer & Slavenburg, ga je na het lezen van Het Isis-geheim hun volgende boeken ook lezen?
    Sowieso de andere boeken van Jeroen Windmeijer, want die staan hier in de kast.

Tira
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

eb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja niet allemaal evenveel. Arianne en Thijs het meest ze worden krachtiger en zijn doorzetters

Thijs,omdat hij erg sympathiek overkomt

Nee helemaal niets

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind het een boeiende schrijfstijl die bij het onderwerp van het boek past. Korte hoofdstukken ook wat vlot leest.

5. Kun je de schrijfstijl specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d
    Filmisch

6. ga je na het lezen eerdere en volgende boeken ook lezen?
    Jazeker,ik vind dit boek erg mooi dus ga de andere boeken ook lezen

Cece
    Bijdrager
    Aantal berichten: 78

Niet alle karakters, je merkt dat Arianne en Thijs het meeste evolueren doordat ze krachtiger worden, ook geven ze niet zo snel op echte doorzetters.

Vind alle karakters even leuk, maar ik denk dat Thijs dan toch net iets meer eruit springt, omdat hij sympathiek is en actie onderneemt.

Niets veranderen, dat zou echt zonde zijn 🙀

Ja, alsof ze het zelf hebben meegemaakt. Het is spannend en je wilt doorlezen.

Meeslepend, spannend, filmisch (je word er echt in mee getrokken).

Zeker weten

Juanita
    Bijdrager
    Aantal berichten: 66

De karakters

Arianne en Thijs maken het meeste mee en worden hierdoor naar mijn gevoel zelfzekerder.

Mijn favoriete personage is Thijs omdat hij de meest correcte en nuchtere is. Hjj wordt op de voet gevolgd door Arianne, ik vind haar Nederlands zalig.

Eigenlijk niet, hierdoor zou het verhaal te veel veranderen.

De auteur

De schrijfstijl past wel bij het verhaal, al moest ik soms de historische feiten en het stukje natuurwetenschappen bij het achterhalen van het gewicht van het beeldje eens herlezen om ze echt te begrijpen. Maar uiteindelijk vond ik dit alles wel heel leerrijk.

Filmisch, leerrijk

Ik denk het wel, tenzij de volgende boeken volledig historisch zijn. Het Isisgeheim is een mix van geschiedenis, spanning en romantiek en dat heb ik echt aan het boek geapprecieerd.

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 106

Na het lezen #1
    Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeelBeoordeling geopend.
    De karakters

* * Vooral de karakters Arianne en Thijs deze worden steeds sterker, zelfverzekerde, zijn alle twee echt doorzetters.

* * Thijs springt er voor mij het meeste uit als personage, omdat hij zo aardig is.

* * Nee, ik zou niks willen veranderen, alle personage horen in het verhaal.

De auteur

* * Ik vind de schrijfstijl erg prettig en past bij het verhaal, ik vind het boek ook erg leerzaam, je leert erg veel over Egypte, erg indrukwekkend.

* * Ik vind de schrijfstijl meeslepend, filmisch en erg spannend, en leerzaam.

* * Ik zou zeker hun volgende boeken gaan lezen.

Christy
    Bijdrager
    Aantal berichten: 75

De karakters

In het boek leren we Thijs en Arianne het meest kennen en zij maken ook de grootste ontwikkeling door. Ook vind ik depersonages Harm en Dave wel een ontwikkeling doormaken.

Arianne. Ik houd van zelfbewuste vrouwen die hun intuïtie volgen en gaan voor hun doel.

Zeker niet!

De auteur

Ja het is vlot geschreven om de spanning hoog te houden maar ook met achtergrondinformatie om het ook nog een informatief boek te laten zijn.

Snel, beeldend, gedetailleerd

Zeker! Ik heb overigens alle boeken van Jeroen Windmeijer al gelezen.

LJ1976
    Bijdrager
    Aantal berichten: 61

Ja vooral de hoofdpersonen Arianne en Thijs, ze zijn beiden op hun eigen manier volhardend en doortastend. Ze ontwikkelen een eigen persoonlijkheid naarmate het verhaal vordert en groeien als vanzelfsprekend naar elkaar toe. Ook het karakter van Harm evolueert, je komt meer van zijn heden en verleden te weten, zijn beweegreden om te doen wat hij doet. De overige karakters blijven wat vlak.

Thijs, een realistisch, spontaan en toch stoer ‘oer Hollands’ personage die actie onderneemt wanneer dat nodig is.

Nee, de personages passen prima bij het verhaal zoals ze nu zijn.

Het verhaal heeft een prettige schrijfstijl, het is begrijpelijk en vlot geschreven. Door de nodige achtergrondinformatie wordt het verhaal soms wat traag maar dat past eigenlijk heel goed bij een boek zoals dit. Bovenal is het een spannende, leerzame historische thriller met daarin feiten en fictie verweven over met name het thema Isis.

Ik heb alle boeken van J. Windmeijer gelezen en dit duo nodigt uit tot meer! Dus ja ga zeker hun eventuele volgende boeken lezen!

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books!

Jeroen Windmeijer
    Bijdrager
    Aantal berichten: 25

Leuk om deze reacties te lezen. En grappig dat de voorkeur van de meesten van jullie bij Thijs ligt. Zelf had ik een voorkeur voor Arianna, ook door haar achtergrond als vondelinge…
    Oorspronkelijk heetten ze overigens Ariadne en Thees, natuurlijk naar de mythe van het labyrint op Kreta met Ariadne en Theseus, maar de uitgever vond dat er te veel bovenop liggen. Arianna is wel de Italiaanse versie van Ariadne en Thijs lijkt heel erg op Thees… 🙂

Mochten jullie nog niet vertrouwd zijn met mijn eerdere werk, dan hoop ik van harte dat dit boek een uitnodiging zal zijn om ook mijn andere thrillers te gaan lezen!

MarianneIL
    Bijdrager
    Aantal berichten: 351

Je andere boeken staan zeker op mijn programma (en e-reader).

maria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 407

De karakters
    Die van Dave maar dat komt vooral door de pillen.
    Daarnaast hebben we het over een zeer korte periode waarin het verhaal zich afspeelt.
    Arianne beseft meer wat een domme daad ze had gedaan in het kader van de wetenschap maar sleept Thijs mee in haar handelen waardoor ze na de diefstal beiden en beetje naïef naar Engeland vertrekken, waar Thijs meer het voortouw neemt. Ook hun handelen daar is niet altijd echt doordacht. Qua personen groeien ze meer naar elkaar toe mede door de pillen inname.
    Harm komt erachter dat hij toch niet zo’n handige actie heeft gedaan, maar ook dit handelen kwam een beetje knullig over.

Het is makkelijk voor de hoofdpersonen te kiezen waarbij Thijs op mij wat intelligenter in zijn handelen overkwam.
    Maar ik kies voor Timothy die het aandurfde het beeldje terug te brengen met alle gevaren van dien. Hij kwam op voor de wetenschap, het historisch bewustzijn, de meest intelligente persoon voor mij.

Nee maar zou ook vanuit andere personages het verhaal hebben willen beleven.

De auteur
    1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja is een beetje historisch en informatief en een beetje spannend.

2. Kun je de schrijfstijl van Jeroen Windmeijer & Jacob Slavenburg specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Filmisch en informatief

3. Het Isis-geheim is de eerste historische thriller van het auteursduo Windmeijer & Slavenburg, ga je na het lezen van Het Isis-geheim hun volgende boeken ook lezen?
    Ja en ben benieuwd wat ze ons dan verder leren

naddyyyyy21041989
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

Het verhaal speelt zich af in zeer korte periode dus evolueren vind ik niet echt
    Ariana, hoe zij alles bekijkt en haar achtergrond
    Nee het is prima zo
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja dat past er wel bij
    Meeslepend maar dan wel het verhaal, de geschiedenis die erin is beschreven is meer realistisch
    Het Isis-geheim is de eerste historische thriller van het auteursduo Windmeijer & Slavenburg, ga je na het lezen van Het Isis-geheim hun volgende boeken ook lezen? Nee, maar dat komt doordat het stukje geschiedenis niet echt mijn ding is, het spannende verhaal was wel top

Chantal0706
    Bijdrager
    Aantal berichten: 17

Zelf vond ik dat Arianna is veranderd: Daar waar ze in het begin in mijn ogen best impulsief kon handelen, nam dit in de loop van het verhaal af en leek ze ondanks haar Italiaanse temperament meer na te denken over de keuzes die zij maakte.

Ik vond dat er meerdere favoriete personages waren, omdat iedereen zijn of haar aandeel had in het oplossen van het geheim. Arianna en Thijs waren als combinatie mijn favorieten.

Nee, de combinatie van de personages maakte juist dat het verhaal prettig was om te lezen.

De auteur

Zeker! Een fijn en informatief verhaal dat soepel in elkaar overloopt!

Zie bovenstaande vraag. Ik vind de schrijfstijl erg beeldend, waardoor je (zeker omdat ik uit Leiden kom) bijna het gevoel hebt dat je zelf in het verhaal loopt.

Absoluut! Ik vind de samenwerking erg geslaagd en bijzonder dat je in het boek totaal niet merkt dat dit boek door een auteursduo is geschreven!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.