Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 131: Het duistere meer Het duistere meer, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1637
    #23537 |

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Het duistere meer een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Sarah Bailey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Sarah Bailey  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sarah Bailey  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 76

De plot
    Het plot was goed gevonden en voor mij tot het einde bijna een verassing. Er werd in het verhaal mooi langzaam naar het plot gewerkt door te beginnen met Jacob en Gemma hun liefdesgeschiedenis.Die zich langzaam in het verhaal naar voren komt en je voelt al dat dit een groot aandeel zal zijn in het plot.

Algemeen
    Dit verhaal heeft mij zeker geboeid van het begin tot het eind.
    Haar schrijfstijl was gemakkelijk te volgen en ik zou haar boek typeren als heel boeiend.

Dit boek
    Ik vind dit boek uniek omdat het een debuut van haar is en meteen goed aanslaat zodat je eigenlijk uitkijkt naar deel 2.

justine
    Bijdrager
    Post count: 160

Wat vind je van het plot?
    Vond het een goed verhaal, maar wel wat teveel over de worstelingen in het verleden
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Tergend langzaam wordt naar het einde gewerkt met een lage spanning
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Dat dan weer niet. Toch wel verrassend
    Algemeen
    Vond je Het duistere meer een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Soms wel en soms niet, je gedachten fladderen af en toe weg.
    Vind je de schrijfstijl van Sarah Bailey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het was allemaal goed te volgen, maar had soms wel wat moeite met heden en verleden. Ging dan wat snel. Komt ook door de beschrijvingen van omgeving en karakters
    Stel….Sarah Bailey vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Best geloofwaardig, maar zeker filmisch
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Nou er zijn wel meer van deze boeken, denk aan Elizabeth George, of de Scandinavische schrijvers.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sarah Bailey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Mss wat sneller en spannender en minder detail voor omgeving.

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

bonkikong
    Bijdrager
    Post count: 45

De plot
    1. Wat vind je van het plot? Ik vind het een superplot. Pas in de laatste hoofdstukjes wordt alles prijsgegeven. Soms weet je na ¾ van het verhaal gelezen te hebben wie ze als dader aanwijzen en moeten ze hem/haar nog opsporen ed. In dit boek was dat niet het geval. Ik vind het zeer fijn dat de auteur hier tot bijna het einde van het boek mee heeft gewacht om het prijs te geven.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het plot is goed opgebouwd en je verlangt gewoon naar het einde, je wil weten hoe het verhaal eindigt.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het heeft lang geduurd voordat ik doorhad wie de dader was. Eindelijk! Want meestal heb ik het vrij vroeg door, dus ik was aangenaam verrast. Achter bekeken als ik er nu over nadenk, had ik het wel kunnen weten. Maar een dikke pluim voor Sarah Bailey, want ik vind het fijner dat ik op een verkeerd spoor word gezet.

Algemeen
    4. Vond je Het duistere meer een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? In het begin bleef ik een beetje op mijn honger zitten, maar dat was ik helemaal vergeten naarmate ik verder in het verhaal kwam. Het boek is een dieseltje, maar eens het op gang komt … 😊

5. Vind je de schrijfstijl van Sarah Bailey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het boek is vlot geschreven, je moet niet super geconcentreerd lezen. Het boek leest lekker weg.

6. Stel….Sarah Bailey vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Het boek zou ik typeren als geloofwaardig. Het zet je ook aan tot nadenken, wat de gevolgen kunnen zijn van je daden/handelingen.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Voor mij is dit boek een toppertje daar de auteur me lang in het ongewisse heeft kunnen laten wie de effectieve dader is.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sarah Bailey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Blijven schrijven! Keep up the good work 😊.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 159

De plot

Goed gevonden en er is goed naartoe gewerkt.
    Er wordt langzaam naar de ontknoping toegewerkt, dat is goed gedaan. Je wilt weten wat er precies gebeurd is.
    Ik had het einde niet echt verwacht, dat was een verrassing, goed gedaan door de auteur.
    Algemeen

Vond je Het duistere meer een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal had wel mijn volle aandacht, al vond ik wel dat er sommige stukken, met name over het verleden, te uitgebreid beschreven werden. Het boek had m.i. met minden bladzijden toegekund.
    Vind je de schrijfstijl van Sarah Bailey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Een gemakkelijke, beeldende schrijfstijl, makkelijk leesbaar.
    Stel….Sarah Bailey vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Geloofwaardig.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het speelt rond Kerstmis in het warme Australië, dat vin ik erg leuk om te lezen.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sarah Bailey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    De beschrijvingen iets minder uitgebreid, waardoor het boek met minder bladzijden toekan.

Lena B
    Bijdrager
    Post count: 89

De plot.
    Ik vind het plot goed opgebouwd.
    Met mondjesmaat krijg je – door de herinneringen – meer te weten, over wat vroeger is gebeurd.
    Want dat er iets speelt tussen Gemma en Rosalind is wel duidelijk, alleen niet wat.
    Ik had niet verwacht dat deze bepaalde persoon er zou achterzitten.

Algemeen.
    Ik vond het een boeiend verhaal. Door de herinneringen die bij Gemma naar boven komen, blijf je benieuwd naar wat er vroeger is gebeurd.
    De schrijfstijl is prettig. Er zijn mooie beschrijvingen, al mochten die voor mij wat minder veel voorkomen, ze dragen niet allen bij aan de verhaallijn. Zo kon het verhaal wat sneller verteld zijn.
    Ik zou het boek typeren als toch wel realistisch , ook wel aangrijpend .

Dit boek
    Ik vond het boek in die mate wel uniek dat het zich in een snikhete kerstperiode afspeelt. (in Australië ) In andere verhalen is het in december altijd ijzig koud.😜
    Raad zou ik niet geven, misschien enkel die opmerking van iets minder beschrijvingen. Wie weet in het volgend boek.

Alberta
    Bijdrager
    Post count: 14

De plot
    Het plot vond ik origineel met een goed opgebouwde structuur. Er wordt steeds meer prijsgegeven door stukjes uit het verleden. Het einde vond ik verrassend, dit einde had ik niet zien aankomen.

Algemeen
    Ik vond het duistere meer zeker een boeiend verhaal, al was het in het begin wennen om steeds te wisselen tussen heden en verleden. Hoe verder in het verhaal, hoe meer het mijn aandacht had. Het is ook een verhaal wat blijft ‘hangen’ in je hoofd.
    De schrijfstijl vond ik prettig, het is begrijpelijk geschreven.
    Ik zou dit boek typeren als realistisch en aangrijpend.

Dit boek
    Ik vind het een mooie thriller met een goed verhaal. Die zijn er veel meer, maar wat dit boek uniek maakt is toch wel de verrassende uitkomst!
    Een advies voor de schrijfster heb ik niet, wel kijk ik uit naar de volgende delen van de serie:-).

danielle
    Bijdrager
    Post count: 28

De plot

– Ik vond het een mager plot. Het was te voorspelbaar hoe het ging lopen. Ik had graag gezien dat er meer naar toe gewerkt was.

– Mager! Ik had meer spanning verwacht. Zat er op te wachten maar het kwam niet

– Halverwege het boek was het me wel duidelijk dat er bij het gezin van Donna van alles speelde en dat daar wel meer achter zou zitten. Dus ja had het wel verwacht.

Algemeen

– Nee ik had echt moeite met het verhaal. Ik merkte dat ik vaak moeite had mijn ogen open te houden bij het boek. Terwijl een boek dat mij grijpt ik tot diep in de nacht kan doorlezen want ik wil het dan echt weten.

– Een enkele zin was even om terug te lezen en dan te begrijpen wat er mee bedoelt was maar dat kan ook net zo goed met het vertalen te maken hebben gehad. Verder was het een makkelijk leesbaar boek.

– Ik vond het een reaal verhaal dat helaas voor mijn diepgang en spanning miste. Ze is een beginnende schrijfster dat merk je ( niet dat ik het beter kan zeker weten van niet), hierdoor is het nog al veilig geschreven. Toch heeft de schijfster iets waardoor ik wel benieuwd ben naar haar volgende boeken.
    Dit boek

– Dit boek is niet uniek en er zijn meerder boeken in deze lijn. Wat ik wel leuk vind is dat het in Australië afspeelt. Dit heb ik nog niet in veel boeken gelezen. Mooi land dus dat trekt me.

– Laat je remmen los en durf verder te gaan. Ik denk echt dat ze het in haar heeft om een zeer bekende schijfster te worden.

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 320

De plot

Het werd wat mij betreft wel erg langzaam opgebouwd.
    Sommige dingen nog erg vaag en af en toe wat langdradig.
    IK had wel het een en ander al zien aankomen maar niet alles.
    Jammer dat de verhaallijn van Felix nu stopt of de auteur moet nog voor een verrassing zorgen in het volgende deel.

Algemeen

Het duurde een aantal dagen voor ik het uit had.
    Alleen naarmate het einde in zicht kwam wilde ik doorlezen.
    De schrijfstijl was wel eenvoudig.
    Dus het las makkelijk.
    Ik zou het aanduiden als een geloofwaardige politiethriller.

Dit boek

Niet echt uniek, wel de locatie Australië waar het afspeelt, dat niet vaak voorkomt en altijd leuk om kennis te maken met een nieuwe auteur en een nieuwe reeks.
    Ik vind het een veelbelovend debuut en ik kijk uit naar deel 2 en 3 dat nog vertaald moet worden.
    Als raad misschien dat het af en toe wat minder langdradig mag.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 87

De plot

Wat vind je van het plot? Onverwachts, er waren al zoveel potentiele daders de revue gepasseerd, ik had niet verwacht dat zij het was.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Heel goed, eigenlijk doordat Rodney vertelt waar hij was gelijk na de voorstelling.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik zag dit einde zeker niet aankomen.

Algemeen

Vond je Het duistere meer een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, ik vond het een boeiend verhaal, je leert steeds meer over Gemma en haar verleden en de keuzes die zij ook prive moet maken. En tegelijkertijd begint ook de tijd te dringen voor het oplossen van de moordzaak.

Vind je de schrijfstijl van Sarah Bailey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is heel prettig, makkelijk en boeiend.

Stel….Sarah Bailey vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Ik vind de thriller heel beeldend beschreven, alle personen zie je zo voor je en ook de omgeving, het is broeierig en ze moeten door.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is niet uniek maar zelf hou ik wel van een serie en een duo dat een moordzaak dient op te lossen, de samenwerking vergt altijd veel van die personen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sarah Bailey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik hoop dat de Nederlandse vertaling van “Into the night” snel verschijnt want je hebt er zeker een fan bij!

Anita
    Bijdrager
    Post count: 40

De plot

Het plot vind ik heel voordehandliggend, helemaal niet verrassend.

Het is niet verrassend omdat je als lezer in het verloop van de feiten aanwijzingen krijgt die je naar de dader leiden. De aanloop naar de plot wordt dus goed uitgewerkt, de plot goed voorbereid.

Uit mijn voorgaande antwoorden kan je dus opmaken dat ik het einde had zien aankomen, al heel vroeg zelfs.

Algemeen

Het verhaal zou boeiend kunnen zijn, maar is het niet omdat alles zo lang wordt uitgesponnen. Ik had echt moeite om me er doorheen te lezen.

Ik vond het moeilijk om steeds weer geconcentreerd te lezen. Het is zeker begrijpelijk geschreven, misschien zelfs iets té. Heel veel herhalingen van zaken die je als lezer al weet. De spanning kwam er echt niet in voor mij.
    Een plus vind ik dat de schrijfster regelmatig met mooie beelden, vergelijkingen kwam. Maar vaart kwam er voor mij op geen enkel moment in het verhaal.

Ik zou ‘psychologisch’ zeggen, want er gaat ongelofelijk veel tekst naar de beschrijving van de gemoedstoestanden van het hoofdpersonage, ‘geloofwaardig’ en ‘realistisch’ zeker, want het verhaal lijkt zo uit het leven gegrepen, niks wordt overdreven, het zou zomaar de moord bij de buren kunnen zijn.

Dit boek

Het is een boek zoals er vele zijn. Bijzonder is misschien wel dat we Kerstmis in de zomer meemaken.

Als ik al raad zou mogen geven, ik ben immers niet zo ver dat ik boeken schrijf, dan zou ik haar aanraden de lange beschrijvingen van de gemoedstoestanden van de personages serieus in te korten. De lezer is echt niet zo dom dat alles voortdurend moet herhaald worden.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 123

De plot
    Ik vind het verhaal goed opgebouwd, door de afwisseling in het heden en verleden krijg je steeds meer te weten. Gedurende het verhaal krijg je wel een vermoeden van de dader, maar het kan ook zomaar iemand anders zijn en pas op het einde kom je het te weten. Ik zag het einde dus wel aankomen maar niet alles natuurlijk.

Algemeen
    Ik vond het een boeiend boek en het had zeker steeds mijn aandacht. Het is een traag verhaal en daar moet ik altijd even inkomen maar ik vond het een goede verhaallijn en interesante personages. Het verhaal wist mij wel vast te houden
    Ik vind het verhaal prettig geschreven, makkelijk geschreven en goed te volgen.
    Ik zou het verhaal typeren als beeldend en boeiend.

Dit boek
    Het verhaal is niet echt uniek maar ik heb er zeker wel van genoten.
    Mijn advies is vooral zo door te gaan, misschien wat meer spanning er in, dat vond ik wel wat te weinig voor een thriller. Oow en ik hoop dat Felix terugkeert in een volgend boek.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 236

Plot.
    1.Ik vond het een redelijk goed plot.
    2.Langzaam en af en toe een beetje rommelig wordt er naar het einde toe gewerkt.
    3.Het einde was voor mij een totale verrassing, dit had ik echt niet verwacht.
    Algemeen.
    4.Dat was wisselend. Soms dwaalden mijn gedachten wel eens af.
    5.De schrijfstijl is heel makkelijk te begrijpen, ik had er totaal geen moeite mee.
    6.Ik zou haar boek typeren onder de noemer realistisch en filmisch.
    Dit boek.
    7.Elk auteur legt zijn/haar ziel in zijn/haar boek en geeft het zo iets uniek mee. In dit boek misschien een warme Kerst maar dat is het dan ook.
    8.Ik weet dat ze na dit debuut al vervolgboeken geschreven heeft dus hoef ik niet te zeggen “blijven schrijven “….
    Misschien wat minder rommelig ….

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 95

De plot
    1 Wat vind je van het plot? Het plot was niet spannend, maar toch wel verrassend wie het was.
    2 Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het is qua structuur prima neer gezet, maar niet spannend.
    3 Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee het was niet degene wie ik dacht te zijn.

Algemeen
    4 Vond je Het duistere meer een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het had spannend mogen zijn, meer thriller. Ondanks dat het ietwat eentonig was heb ik het toch met plezier gelezen.
    5 Vind je de schrijfstijl van Sarah Bailey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het is heel toegankelijk geschreven.
    6 Stel….Sarah Bailey vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek
    7 Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Een boek zoals velen.
    8 Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sarah Bailey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Maak het spannend met (meer) thrilleraspecten. Bijv. de belevenis(sen) van het slachtoffer en/of de dader. Dat maakt het boeiend.

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 66

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    Ik vond het plot sterk, de dader kwam voor mij uiteindelijk uit onverwachte hoek.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De opbouw was wat traag en er is erg veel aandacht voor de persoonlijke strubbelingen van Gemma, dat is eigenlijk het enige minpunt aan dit boek.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Voor mij kwam de dader uit onverwachte hoek.

Algemeen
    4. Vond je Het duistere meer een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het tempo was wat laag, waardoor mijn aandacht soms verslapte.
    5. Vind je de schrijfstijl van Sarah Bailey prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Schrijfstijl was prettig en begrijpelijk. Ik hoefde niet erg geconcentreerd te lezen.
    6. Stel….Sarah Bailey vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Beeldend en psychologisch.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dat het boek in Australië speelt is leuk, een warme kerst, dat kennen wij niet.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Sarah Bailey mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Probeer iets meer tempo en spanning aan te brengen in het verhaal, zodat het boek wat meeslepender is om te lezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.