Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 072: Het Darwin dilemma Het Darwin dilemma, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1775
    #13777 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Han Thomas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Het Darwin dilemma  een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Han Thomas  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    5. Han Thomas wordt wel vergeleken met Dan Brown, zo wordt hij ook wel Han Brown genoemd. Vind je dit compliment terecht?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Han Thomas  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 51

De plot

Ik vond het lang duren voordat de beide verhaallijnen samen kwamen.
    Bepaalde stukken vond ik wel voorspelbaar wat er ging gebeuren.

Algemeen

Het duurde voor mij wel even voordat ik in het verhaal erin kwam.
    Pas op het eind had ik het gevoel dat ik wilde doorlezen wat er nu ging gebeuren.

Dit boek
    Ik vond het niet heel uniek.
    Op het eind wel leuk om te lezen.
    Er had voor mij wel wat meer spanning ingemogen en wat onverwachte wendingen.

Christy
    Bijdrager
    Post count: 67

De plot

Wat vind je van het plot?
    Ik vind het plot interessant, omdat het voor mijn gevoel heel lang om 2 plotten draait, die uiteindelijk toch 1 blijken te zijn.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Zoals ik bij de vorige vraag al schreef, zou ik het plot in eerste instantie beschrijven als twee plotten die ogenschijnlijk ieder een eigen leven leiden. Maar uiteindelijk komen ze samen en blijken ze heel logisch in elkaar te vallen als 1 plot.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Door de proloog wist je als lezer natuurlijk wel al een beetje wat er ging gebeuren en deze scene was aan het einde ook gemakkelijk te herkennen. Ik vond het wel verrassend dat Karen en Lisa dezelfde persoon boeken te zijn.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik had moeite in het verhaal te komen. Ik vond het vervelend dat er aan het einde een hoofdstuk met een cliffhanger eindigde en dan het volgende hoofdstuk weer op een heel andere plek plaatsvond. Maar vanaf iets voor de helft ging het verhaal voor mijn gevoel veel vlotter en kwam een en ander ook steeds meer samen waardoor het me wel ging “grijpen”.

Vind je de schrijfstijl van Han Thomas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Ik vond de schrijfstijl duidelijk en goed te begrijpen.

Vind je Het Darwin dilemma een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik zou het niet weten. Ik heb me niet echt verdiept in “typisch Nederlandse thrillers”, dus zou dit antwoord graag aan experts willen laten.

Stel….Han Thomas vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Snel, spannend, interessant.

Han Thomas wordt wel vergeleken met Dan Brown, zo wordt hij ook wel Han Brown genoemd. Vind je dit compliment terecht?
    Op zich wel terecht, onderwerp en type schrijfstijl komen wel overeen. Persoonlijk vind ik Dan Brown net iets verrassender.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het niet uniek, bv Oorsprong van Dan Brown behandelt vergelijkbare thema’s en er is ook een religieuse instelling betrokken. Hoofdpersonen doen dingen in naam van hun werk die ze eigenlijk niet moeten doen. Dus uniek niet, maar daarom wel erg leuk om te lezen!

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Han Thomas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Iets minder de hoofdstukken met cliffhangers afsluiten. Ik zou liever lezen wat de hoofdpersoon dan precies ziet/hoort en dan pas door naar het volgende hoofdstuk.

AnneB
    Bijdrager
    Post count: 15

De plot

Wat vind je van de plot?
    In het begin vond ik het heel goed, vooral ook omdat er verrassende theorieën aan te pas komen. Maar naarmate het verhaal vordert werd het heel voorspelbaar.

Van zodra er over de kerk wordt gesproken (het presidium) weet je dat zij aan de oorzaak van de problemen liggen. Van zodra Michelle zich moet verbergen omdat Laurent in de proefdierenruimte komt om een besloten vergadering bij te wonen, weet je ook dat hij er voor iets tussen zit.

Veel kon je aanvoelen. De grootste verrassing was dan misschien nog dat het Dr. Mourreau is die sterft.

Algemeen

Ik vond het in het begin heel boeiend. Maar vanaf ergens over de helft is het mij serieus beginnen vervelen en heb ik moeite moeten doen om verder te lezen.

Vind je de schrijfstijl van Han Thomas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind zijn schrijfstijl best wel aangenaam, maar ik zou hem aanraden ongeveer 1/3 uit het boek te schrappen. Niet wat inhoud betreft, maar wel wat beschrijvingen of dialogen betreft.

Vind je Het Darwin dilemma een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    ?

Stel….Han Thomas vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    interessant, maar uiteindelijk niet verrassend en eerder langdradig

Han Thomas wordt wel vergeleken met Dan Brown, zo wordt hij ook wel Han Brown genoemd. Vind je dit compliment terecht?
    zie hierboven

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik heb de Oorsprong van Dan Brown niet gelezen, dus voor mij was het boeiend om de verschillende theorieën rond het ontstaan van het leven en de ouderdom van de piramiden te lezen. Qua plot vond ik het het niet speciaal.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Han Thomas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Zoals ik al zei: schrap ongeveer 1/3 en maak het boek wat sneller. Beschrijvingen als ‘Nicolas Moreau opende de deur van zijn hotelkamer en deed het licht aan.’ zitten er teveel in. Hij mag zijn lezers ook iets intelligenter inschatten en niet alles moet dus meerdere malen herhaald worden.

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 65

De plot

Wat vind je van de plot?
    Ik vond het wel een verrassend plot,en had het niet zien aankomen

Goed opgebouwd,en alles valt mooi samen in het plot

Ik had het niet zien aankomen

ik vond het langdradig en na ongeveer de helft vond ik het boek niet meer zo leuk om te lezen. Als het niet voor de leesclub was,was ik waarschijnlijk gestopt.Tegen het eind vond ik het weer interessanter.

ER mogen van minder beschrijvingen en dialogen in het boek,het was best veel.

Geen idee wat de definitie van een typisch Nederlandse thriller is.

Interessant,maar te langdradig om de aandacht vast te houden

Nee,ik kan mij daar niet in vinden,maar sowieso schrijvers vergelijken is niet een goed idee.

Dit boek

Ik kan niets unieks bedenken

Iets minder langdradig en niet teveel beschrijvingen en dialogen,maakt het boek prettiger om te lezen volgens mij

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 101

De plot is leuk bedacht. Je leest ogenschijnlijk 2 verhalen en blijft je een tijdje afvragen wanneer ze samen gaan komen en hoe ze verbonden zijn. Het einde was wel grotendeels te voorspellen.

Het verhaal was goed, prettig leesbaar. Ieder hoofdstuk speelde in een andere omgeving. Dat is wel aardig, Maar daardoor duurt het wel iets langer voordat je de personages goed leert kennen. Ik vind het niet perse een Nederlandse thriller het boek heeft wel wat internationale allure, maar niet helemaal zoals Dan Brown. Het verhaal heeft veel kenmerken van een Dan Brown, maar “leest anders”, Ik kan niet precies aangeven hoe anders, maar ik heb het boek zeker niet als een Dan Brown beleefd.

Het is niet zo dat er veel van dit soort boeken zijn, maar het voelt niet uniek! Slechts delen van het boek voelen zo.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 71

e plot

Goed doordacht en had hem niet geheel zien aankomen. Ik vond hem goed tot elkaar komen de 2 verhaallijnen.

Zoals hierboven al aangegeven het was voor mij goed. De spanning naar het plot, de 2 verhaallijnen, het was voor een goed bedachte structuur.

Deels zag ik hem aankomen. Het kon ook niet anders bijna omdat we het einde van het boek naderde.

Algemeen

Het verhaal kon mij goed bij de aandacht houden. Het was begrijpelijk leesbaar met een vrij goede spanningsboog. Ik heb het boek graag gelezen.

Makkelijk en prettig geschreven. De verhaallijn was mij al vrij snel helder. Ik had geen moeite met het boek.

Wat is de definitie van een typisch Nederlandse thriller? Ik ben niet zo van in hokjes stoppen van een boek. Het is verhaal met een goed doordacht verhaal die op meerdere locaties zich afspeelt. Voor mij moet een boek niet in een hokje passen qua genre,land, etc. Het moet mijn pakken en dan is het voor mij een goed boek.

Een goed doordacht verhaal met veel personages, locaties en een goede spanningsboog.

Nee ik vind dit niet terecht. Je bent een auteur die een boek schrijft in een bepaald genre/hoek/richting (hoe je het ook noemen wilt). Als je vergeleken wordt met een andere bekende auteur voelt dit voor mij vaak al als kopieergedrag.
    je bent uniek in je werk en dat is het.
    Waarom een lat leggen ter vergelijking?

Dit boek

Dit boek is uniek in de zin van dat de auteur deze bedacht en geschreven heeft. De inhoud is niet uniek omdat de omgeving waar het zich afspeelt ook in andere boeken wel aan de orde is geweest.

Volg je hart en schrijf van daaruit je verhaal. Dan is het altijd een verhaal waar je in gelooft en achter staat. Volgens mij heeft hij dit voor zichzelf bereikt met dit boek.

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 85

De plot
    1.Het is mooi bedacht om 2 ogenschijnlijk verschillende verhaallijnen zo in elkaar over te laten vloeien tot een geheel. Het verhaal klopt.
    2.De 2 verhaallijnen zijn mooi omschreven en uitgedacht, soms iets teveel uitgediept waardoor de vaart eruit gaat (bv 4e dimensie) en ik vond het ook niet echt spannend.
    3.Ik had eigenlijk nog wel een knaller verwacht, iets spectaculairs. De epiloog vond ik eigenlijk ook een beetje een dooddoener omdat daarin wordt aangegeven dat de feiten a zo lagen… er komt niets nieuws bij.

Algemeen
    4.Ik vond het een aardig verhaal wat makkelijk leest. Ik hoefde niet echt moeite te doen om het bij te houden. Geen hersenkraker.
    5.Zie 4. Ik vond het boek lekker weglezen.
    6.Ik vind dit boek geen typisch Nederlandse thriller. Het is internationaal qua geografie en ook de personages doen niet typisch Nederlands aan.
    7.Ik zou zeggen dat het een mooi avonturenboek is (geen thriller!), het verhaal zit mooi in elkaar en het klopt waardoor het makkelijk wegleest.
    8.Ik vind de vergelijking niet terecht. Misschien over een paar jaar… het begin is er. Ik verwachte meer spanning en diepgang. Meer hersenspinsels…

Dit boek
    9.Er zijn meer boeken over de oorsprong van het leven en de piramides geschreven dus wat dat betreft is dit boek niet uniek. Wel leest het fijn weg en wordt het in begrijpelijke taal omschreven.
    10.Advies: Minder naïeve personages waardoor er meer spanning in het verhaal kan komen en daardoor meer hersenkrakers. Wat mij betreft zijn de korte hoofdstukken prima echter niet overal een cliffhanger van willen maken. Teveel is killing.

DennisScheerman
    Sleutelbeheerder
    Post count: 24

De plot

Het plot was goed uitgewerkt en fijn om te lezen. Het was fijn om te zien hoe het verhaal zich ontwikkelde en het was daarbij een interessant verhaal.

Zoals gezegd was het erg fijn om te lezen, de verhaallijnen komen mooi samen en ik was continue benieuwd hoe het zou aflopen.

Ja, je ziet het aankomen. Mede doordat in de proloog het einde van het boek al deels wordt laten zien. Uiteraard was ik wel erg benieuwd hoe het verhaal daadwerkelijk zou aflopen. Hier zaten geen grote verrassingen in.

Algemeen

Ik vond het verhaal erg boeiend, ik heb het boek niet kunnen wegleggen en had deze in twee dagen uitgelezen.

Ik vond het verhaal erg prettig geschreven, een aantal filosofische onderwerpen worden duidelijk uitgelegd waardoor je je als lezer nog beter kan verdiepen in het verhaal en begrijpt waar de hoofdpersonen mee bezig zijn.

Nee, ik vond het geen typisch Nederlands verhaal. In het boek bleek het voor mij nergens uit dat het een Nederlandse schrijver was die het boek heeft geschreven. Als ik puur op basis van het boek had moeten gokken had ik voor een Amerikaanse schrijver gegaan.

Filosofisch en geloofwaardig. Het boek zette mij op een fijne manier aan het denken wat erg fijn was.

Zeker, het onderwerp is natuurlijk een typisch Dan Brown onderwerp en daarbij is het verhaal ook dermate goed uitgewerkt dat ik hoop dat er een tweede deel komt.

Dit boek

Ik vond persoonlijk het feit dat men het leven kan creëren in een lab een erg fijn onderwerp. Voor mij was dit vanuit een filosofisch standpunt ook goed uitgewerkt en omschreven waardoor ik echt diep in het boek kon gaan en me erin kon verliezen.

Ga vooral zo door, als enige kleine opmerking / tip had ik het denk ik fijn gevonden als de verhaallijnen iets eerder bij elkaar waren gekomen.
    Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 81

De plot
    Het plot was erg goed uitgewerkt en heel leuk om lezen. Het betrof een fijn onderwerp, interessant bovendien en boeiend tot op het einde.
    Erg leuk om lezen; de diverse verhaallijnen groeien gestaag naar elkaar toe en als lezer zat ik vaak/constant op het puntje van mijn stoel.
    Eigenlijk deels wel, omdat de proloog zo pakkend en rauw was.
    Verder was ik uiteraard geïnteresseerd in de rest van het verhaal en de complotten die werden gesmeed.
    Algemeen
    Het verhaal was van begin tot einde boeiend en had steeds mijn volle aandacht.
    Het verhaal was erg leuk geschreven. de auteur heeft een mooie beschrijvende schrijfstijl. Hij schrijft erg vlot en schrijft ook no-nonsens. Er staat niets teveel of te kort in het boek.
    Het verhaal had steeds mijn volle aandacht en daarvoor moeste ik mij niet echt concentreren.
    Nee, ik vond dit geen typisch Nederlandse thriller. Dit verhaal speelt zich hoofdzakelijk in Egypte af en uit niets blijkt dat de auteur Nederlander is.
    Wetenschappelijk, geloofwaardig en spannend.
    Het is een terecht compliment, omdat Dan Brown hem dit heeft voorgedaan. Het is echter geen kopie wat de auteur siert en onze honger naar meer vraagt.
    Dit boek
    Het was een fijn en apart onderwerp. Het zet je als lezer ook aan om na te denken over ons verleden…en over onze toekomst.
    Het boek is goed uitgewerkt en ik denk dat de auteur een degelijke research heeft gedaan.
    Doe verder zoals je bezig bent en blijf steeds jezelf.

tazzylovesbooks
    Bijdrager
    Post count: 6

Het plot vond ik wel oké.
    Had het idee dat ik het al een keer eerder had gelezen. Bijvoorbeeld het stukje dat ze wat nieuws vinden in de piramide. Dit heb ik live op tv gezien met zahi zawas. Dat was bijna letterlijk wat zij zagen met de kleine robot in de schacht. Het plot was op zich wel goed. Het idee dat piramides ouder zijn dan we bedenken bestaat al langer. Levende cellen maken is aan de orde van de dag…. wie weet wat ze uitspoken in de laboratoria op dit moment. Dat vind ik een eng idee. Klonen vind ik ook eng. Dus ik hoop dat
    Het geheim van het leven scheppen geheim blijft.

Geen typische nl thriller, dat speelt zich in mijn ogen af in nederland met Nederlandse personages. Dit boek voelde een beetje anerikaans . Mijn aandacht was er te vaak uit. Dat kwam door de theorie en uitleg. Deze manier van schrijven was af en toe schoolboek stof en daar hou ik gewoon niet van.

Als je van een leerzaam avontuurlijk boek houdt is dit het boek voor jou. Leerzaam zou ik het zeker noemen!

De Dan Brown vergelijking snap ik wel. Het is een boek in een Brown thema. Maar Brown beschrijft geschjedenis en theorie levendiger. Dus op dat punt. Nee geen Dan Brown.

Ik vind ook niet dat je als auteur op een andere auteur zou moeten willen lijken. Je moet juist uniek en origineel zijn. Dit boek springt eruit vanwege zijn cover en omdat het je aan het nadenken zet over leven scheppen.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 168

De plot
    Het plot is op zich interessant, alleen ziet de lezer vanaf het begin al dat die twee verhaallijnen bij elkaar gaan komen. Het is duidelijk dat de vijand uit dezelfde vijandelijke hoek komt. Ook verdenk je al vanaf het begin Laurent. Alleen weten de personages in het boek dit niet. Zij hebben geen idee wie hun tegenwerkt. Het zou volgens mij dan ook spannender zijn geweest als er meer tegenstanders actief waren geweest. Nu moest ik maar afwachten hoe lang het duurde eer de hoofdrolspelers erover zouden doen voor ze erachter kwamen wie hun saboteerde. Het is niet verkeerd om meer voorkennis te hebben dan de personages, dat geeft meestal meer spanning. Dat is in dit geval echter niet zo. Het wordt eerder een beetje saai omdat het te lang duurt.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De plot bestaat uit twee verhaallijnen die bij uiteindelijk bij elkaar komen. Alleen zie het al veel te ver van te voren aankomen om het nog als spannend te ervaren.

Wat ik niet had verwacht was dat het Moreau zou zijn die van die pyramide gegooid werd. Dat Lisa ook Karen was had ik wel al snel door. Twee van die sukkels van mannen die zich met een kus laten paaien, dat kan geen toeval zijn.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het te gedetailleerd en raakte mijn interesse steeds meer kwijt. Ik vond het teveel voorgekauwd waardoor ik mijn nieuwsgierigheid kwijtraakte. De actie was daardoorniet spannend genoeg. En de vaart verdween uit het verhaal.

5. Vind je de schrijfstijl van Han Thomas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Nee het is eerder te gemakkelijk geschreven. Geen moeilijke woorden maar alles wordt tot uitentreuren uitgelegd. Heel veel van deze uitleg is overbodig en niet functioneel voor het verhaal. Het haalt een stuk leesplezier weg omdat er niets aan je fantasie wordt overgelaten.

6. Vind je Het Darwin dilemma een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee, de meeste Nederlandse thrillers die ik las zijn het tegenovergestelde van dit. Ze hebben eerder te weinig details, zijn een stuk rechtlijniger en spelen zich meestal af in Nederland. In dit boek komt Nederland niet eens voor.

7. Stel….Han Thomas vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Langdradig, niet spannend maar maakt wel nieuwsgierig naar wetenschappelijke ontdekkingen. Avontuurlijk is misschien nog wel de beste omschrijving.

8. Han Thomas wordt wel vergeleken met Dan Brown, zo wordt hij ook wel Han Brown genoemd. Vind je dit compliment terecht?
    Nee, alleen het thema van de boeken is hetzelfde. Ze hebben beide een historisch wetenschappelijkegrondslag
    Dit boek

9. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het niet uniek. Het thema is Dan Brown achtig maar er zijn eigenlijk geen nieuwe spannende wetenschappelijke ontwikkelingen. Wie National Geographic en Discovery volgt heeft deze theorieën vast al wel eens zien voorbij komen. Het zou pas uniek zijn geweest als hij van het gebaande pas was geweken en inderdaad een bewijs van buitenaards of ander onbekend volk had gevonden.

10. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Han Thomas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Schrap een hoop details en uitleg. Zeker in de actiescènes. Pas op woorden als dus , daarom etc. Het haalt de spanning weg. De verklaring is niet nodig , die kun je ook indirect geven.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 129

Een goede plot met 2 totaal onafhankelijke verhaallijnen. Het duurt een hele tijd voor het verband tussen beide duidelijke wordt.
    Er wordt op een rustige, eerder intellectuele manier naar het einde toe gewerkt waarbij de spanning langzaam wordt opgebouwd. Een spanning die steunt op de nieuwsgierigheid van de lezer en minder op het thriller-gehalte.
    Al is het geen grote verrassing, toch is het einde niet wat ik verwachtte. Er zaten echt wel onverwachte en spannende stukken in: de moorden, de ontmaskering, het verraad, de verkeerden gearresteerd…

Op basis van de cover stond het op voorhand al vast dat ik het een boeiend verhaal zou vinden en dat het mijn volle aandacht zou vasthouden. Mijn vertrouwen werd niet beschaamd. Het verhaal is zeker boeiend, zowel voor liefhebbers van mystery, pyramides en theorieën over het ontstaan van het heelal, leven en de mens.
    Ik had geen enkel probleem om er mijn aandacht bij te houden, toch wel nodig met de vele personages die het boek bevolken.

Algemeen vind ik de schrijfstijl van Han Thomas prettig en begrijpelijk geschreven.
    Jammer van de vele cliffhangers die een tegengesteld effect hebben van wat de bedoeling is. In plaats van extra spanning te creëren, leiden ze de aandacht af van de verhaallijn. Na de cliffhanger gaat het boek verder met de andere verhaallijn wat ik nogal storend vond. Ofwel geen cliffhangers ofwel doorgaan met dezelfde verhaallijn na een cliffhanger. Door de vele personages is het wel nodig om je aandacht er goed bij te houden, anders moet je hele stukken teruglezen.

Ik vind aan het verhaal niets Nederlands aan: noch de omgeving, het taalgebruik, de personages of de plot. Echt een internationaal mystery van hoog gehalte. Ik dacht in eerste instantie ook aan een Amerikaans schrijver.

Als ik het boek moet typeren: een Wetenschappelijk verantwoorde thriller (mystery).

De vergelijking met Dan Brown valt negatief uit voor Han Thomas en dat vind ik onverdiend. Hoewel het hetzelfde genre behelst, is dit boek anders geschreven dan de boeken van Dan Brown. Minder puntje-van-de-stoel spanning en aktie en véél minder doden, meer tijd voor goed onderbouwde wetenschappelijke en filosofische redeneringen. Beide hebben hun verdiensten en ik lees ze graag zonder er een wedstrijd van te maken, ze zijn gewoon anders.

Binnen het mystery-genre is het thema van dit boek niet uniek, dat is nu eenmaal zo met dit genre. Een wetenschappelijke theorie (hier zelfs twee), een geheim genootschap dat zich bedreigd voelt en over lijken wil gaan, helden die een spoor over de hele wereld volgen en onderweg raadsels moeten oplossen, … Dat de auteur zich aan de wetenschappelijke feiten houdt en zich niet verliest in wilde speculaties is al minder standaard. Dat er minder aandacht is voor eindeloze en gewelddadige achtervolgingen en meer voor de utiwerking van de theoretische basis is toch wel uniek te noemen.

Mijn conclusie: ik heb genoten van het boek en hoop dat er een vervolg komt. Met minder cliffhangers maar even goed wetenschappelijk onderbouwd.

Jeanine1201
    Bijdrager
    Post count: 29

Ondanks de twee verhaallijnen vond ik het een voorspelbaar boek. Ik kende alle wetenschappelijke feiten al (ben ik persoonlijk al jaren in geïnteresseerd) en keek uit naar een spannende thriller. Helaas viel me dit tegen.

Het verhaal had een zeer goed begin en ik keek ernaar uit het verder te lezen. Helaas wist de schrijver mijn aandacht niet vast te houden. Er was geen daadwerkelijke spanning. Ik.moest mij er echt toe zetten om het verhaal uit te lezen. Ik vond het geen spannende thriller.

Het Darwin Dilemma worsr vergeleken met boeken van de schrijver Dan Brown. Beide schrijvers schrijven inderdaad boeken die behoren tot het genre fact fiction(faction), waarbij een verzonnen verhaal wordt verteld met een historische en wetenschappelijke achtergrond. Het grote verschil met Han Thomas is dat Brown een passie heeft voor codes, symbolen en complottheorieën en geïnteresseerd is in cryprologie. Han Thomas daarentegen gebruikt wetenschap, religie, politiek, geheime genootschappen en ethische vraagstukken om een verhaal neer te zetten.

Helaas haalt Han Thomas mer dit verhaal niet het niveau van de boeken van Dan Brown.

Mijn tip aan de schrijver: verdiep je meer in hoe je spanning kunt opbouwen, probeer de personages te verdiepen zonder overbodige details en vooral: probeer herhaling te voorkomen (ik bedoel de twee perspectieven die vrijwel gelijk waren en veel herhalingen van gebeurtenissen waren)

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 50

Goed, daar gaan we met deel 2 van mijn opmerkingen.

De plot

Tja, het had spannend kunnen zijn, maar dat werd platgeslagen door een teveel aan trucjes om een spanningsboog te creëren.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Het idee is best leuk, de uitvoering veel minder. En ik denk dat ongeveer de helft van het verhaal geschrapt had kunnen worden om het veel spannender te maken. Er had meer actie in gemogen, en daarmee bedoel ik niet nog meer achtervolgingen.

Het was een voorspelbaar verhaal.

Algemeen

4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Nee, ik ergerde me dood aan de vlakke personages, de herhaling van zetten, de informatiedumps, de makkelijke manier waarop iets wat een uitdaging voor een personage had kunnen (moeten) zijn, werd opgelost. Ik moest mezelf dwingen om verder te lezen.

5. Vind je de schrijfstijl van Han Thomas prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Aangezien hij letterlijk alles voorkauwt is makkelijk hier het enige antwoord.

6. Vind je Het Darwin dilemma een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Het speelt niet in Nederland, en gelukkig is het geen typisch Nederlandse thriller, dat zou het niveau in Nederland bedroevend laag maken.

7. Stel….Han Thomas vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Ik onthoud me hier van een antwoord.

8. Han Thomas wordt wel vergeleken met Dan Brown, zo wordt hij ook wel Han Brown genoemd. Vind je dit compliment terecht?

Nee, absoluut niet.

Dit boek

9. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Voor mij is dit boek uniek omdat ik absoluut niemand zou aanraden het te lezen. Ik heb niet heel snel dat ik zo afhaak in een verhaal, dankzij de manier waarop het verteld wordt.

10. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Han Thomas mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Zoek een goede redacteur, ga alsjeblieft opnieuw research doen naar wetenschappelijk onderzoek en het basis denkniveau wat je mag verwachten als je als laborant werkt, werk je karakters beter en geloofwaardiger uit en doe een nieuwe poging. Oh ja, en stop alsjeblieft met informatiedumps geven en doseer je cliffhangers beter.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.