Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 072: Het Darwin dilemma Het Darwin dilemma, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1333
    #13771 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning:.. punten, omdat ….

Plot:.. punten, omdat ….

Leesplezier:.. punten, omdat ….

Schrijfstijl:.. punten, omdat ….

Originaliteit:.. punten, omdat ….

Psychologie:.. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling:.. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

Christy
    Bijdrager
    Post count: 44

Beoordeling Darwin dilemma

Als beoordeling geef ik een 7. Deze 7 is als volgt opgebouwd:

Spanning: 7 punten, omdat ik aan het begin steeds uit de spanning werd gehaald door cliffhangers en dan een enorme overgang naar een nieuwe situatie. Later in het boek werd dit een stuk beter en vond ik het een spannend boek.

Plot: 7 punten, omdat ik het onderwerp op zich niet heel orgineel vindt, maar de twee verhaallijnen die later heel mooi in elkaar overlopen tot 1 wel heel goed bedacht en geschreven.

Leesplezier:8 punten, omdat ik het boek, nadat ik er eenmaal in zat, in 1 keer heb uit gelezen.

Schrijfstijl:7 punten, omdat het een goed leesbare, prettige schrijfstijl is, echter niet uniek.

Originaliteit: 6 punten, omdat de inhoud erg doet denken aan “oosprong” van Dan Brown.

Psychologie:7 punten, omdat de personages in het boek een mooie ontwikkeling doormaken en ook de verhaallijnen aan het einde heel mooi in elkaar vervlochten raken.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 89

Spanning:7 punten, omdat de 2 verhaallijnen mooi naast elkaar lopen en op het juiste tijdstip samenkomen
    Plot:6 punten, omdat het deels voorspelbaar was
    Leesplezier:7 punten, omdat ik het boek snel en met plezier heb gelezen
    Schrijfstijl:7 punten, goed leesbaar, plezierig
    Originaliteit:6 punten, omdat er te veel herkenbare onderdelen inzitten, het dus niet uniek genoeg is.
    Psychologie:7 punten, omdat de personages een mooie groei laten zien
    Totaal: 6,6 punten.

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 60

Spanning: 6 punten, omdat het soms wat langdradig was en omdat de personages wat naïef zijn. Bv Walter die internationaal gezocht wordt maar toch op tv verschijnt als onderzoeker.

Plot:7 punten, omdat de verhaallijnen mooi bij elkaar komen en het geheel klopt.

Leesplezier: 7 punten, omdat het lekker wegleest. Niet te moeilijk is en daardoor erg toegankelijk.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat ik makkelijk in het verhaal kon komen. De schrijfstijl is prettig weglezen zonder veel te hoeven nadenken.

Originaliteit: 5 punten, omdat er meer boeken met hetzelfde onderwerp zijn, niet geheel vernieuwend

Psychologie: 5 punten, omdat het boek mij nergens trickerde.

Bij elkaar 37:6 = 6,2 punten voor dit boek.

DennisScheerman
    Bijdrager
    Post count: 16

Spanning:8 punten, omdat ik continue afvroeg of de cellen het zouden overleven en of Michelle haar verhaal zou krijgen

Plot:8 punten, omdat het verhaal goed was opgebouwd en alles goed samenkwam.

Leesplezier: 9 punten, omdat ik het een heerlijk boek vond om doorheen te lezen en me gewoon heel goed vermaakt heb.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het een fijne schrijfstijl is om te lezen en het prettig weg leest zonder een al te grote inspanning.

Originaliteit: 7 punten, omdat dit niet het eerste boek is die ingaat op de relatie Kerk <–> Wetenschap. Neemt niet weg dat het idee erg goed was uitgewerkt.

Psychologie:7 punten, omdat de personages duidelijk aanwezig zijn en groeien. Daarbij zette het boek mij aan het denken. Dat is altijd een plus.

Totaal: 48 / 6 = 8

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 25

Spanning:6 punten, omdat ik het lastig vond aan het begin steeds de cliffhangers te hebben en de 2 verhaallijnen die naast elkaar lopen.

Plot: 7punten, de verhaallijnen komen op een gegeven moment mooi bij elkaar.

Leesplezier:6 punten, omdat ik in het begin lastig vondt om in het verhaal te komen door de cliffhangers. En de soms niet nuttige informatie.
    Bij het laatste deel had ik pas het gevoel dat ik door moest lezen.

Schrijfstijl:7 punten, omdat het goed leesbaar is

Originaliteit:.. 6 punten, omdat ik het niet heel vernieuwend vond.

Psychologie: 6 punten, omdat de verhalen goed samen kwamen.

Gemiddelde beoordeling:6.3 punten

AnneB
    Bijdrager
    Post count: 15

Spanning:6 punten, omdat ik het in het begin best spannend vond. Er komen veel personages bij te pas zodat je steeds weer op een ander spoor gezet wordt en je nieuwsgierigheid gevoed blijft. Maar één keer die nieuwigheid er af is, valt meer en meer op dat er heel wat herhaald wordt en dat er heel wat onnodige details worden verteld. Die twee factoren breken de spanningsboog van het boek.

Plot:6 punten, omdat het mooi is opgebouwd rond de verschillende theorieën over het ontstaan van het leven en de evolutie. Die verschillende theorieën leren kennen was enorm boeiend. De twee verhaallijnen zijn redelijk voorspelbaar, maar zolang ze niet samenkomen, blijf je nieuwsgierig naar de binding tussen de twee. Eenmaal dat uitgeklaard is, weet je sowieso hoe het verder gaat lopen en wordt het vrij saai. Het is ook heel gemakkelijk om weer een kerkelijk geheim genootschap achter de intriges te plaatsen.

Leesplezier:6 punten, omdat het leesplezier drastisch verlaagde naarmate het boek vorderde. In het begin bejubelde ik het boek en sprak ik met anderen over de verschillende theorieën. Eenmaal over de helft werd het een klus om verder te lezen. Uiteindelijk sloeg ik meerdere paragrafen per bladzijde over, het was toch steeds herhaling, om het boek zo snel mogelijk uit te krijgen.

Schrijfstijl:6 punten, omdat de manier van schrijven vrij goed is, maar niet uniek. Het boek leest vlot maar de zinnen zijn niet te eenvoudig en niet te kort. Weer, door de overdreven herhalingen, krijg je als lezer het gevoel dat je toch echt wel dom moet zijn. En zo wil ik me tijdens het lezen echt niet voelen.

Originaliteit: 6 punten, omdat het leuk was om die verschillende theorieën eens samen onder de loep te kunnen nemen. Ik heb al heerlijk wat discussies gehad over de 4de dimensie. De manier waarop uitgelegd wordt hoe een wezen in een tweedimensionale wereld de derde wel voelt, maar niet kan definiëren, vond ik zeer boeiend. Maar het plot met de kerk die tegen vernieuwing is, werd al heel dikwijls gebruikt. En in andere werken ook op een meer originele manier.

Psychologie:5 punten, omdat goed en kwaad duidelijk uitgebalanceerd zijn, de personages geen echte groei vertonen en er weinig gebruik gemaakt wordt van psychologisch inzicht.

Gemiddelde beoordeling:5,8 punten

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 24

Beoordeling Darwin dilemma

Als beoordeling geef ik een 6.

Spanning: 6 punten, omdat de cliff hangers het niet gemakkelijk maakten

Plot: 7 punten, wel goed bedacht en na het doorworstelen van dit boek,was ik wel blij met het plot

Leesplezier:6 punten, omdat ik het boek niet met veel plezier heb gelezen,als het niet moest had ik het waarschijnlijk niet uitgelezen

Schrijfstijl:6 Ik kon er niet goed inkomen

Originaliteit: 6 punten, ik vind het niet erg origineel

Psychologie:7 punten, wel goede personages en het plot is oke

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 81

Spanning:8 punten, omdat de spanning in alle verhaallijnen gestaag wordt opgebouwd en je als lezer echt op het randje van je stoel zit te wachten wat er verder zal gebeuren.
    Plot:8 punten, omdat het verhaal goed was opgebouwd, originele invalshoek en alle verhaallijnen uiteindelijke goed samenkwamen. e
    Leesplezier: 9 punten, omdat de auteur een mooi verhaal neerschreef en gebruik maakte van verschillende verhaallijnen die mooi in elkaar overvloeiden.
    Schrijfstijl: 9 punten, omdat de auteur een mooie, vlotte no-nonsense schrijfstijl heeft en het boek erg leuk om lezen was.
    Originaliteit: 8 punten, leuk uitgewerkt project, doch niet uniek in zijn soort vermits de kerk versus wetenschap al in eerdere boeken bestaat.
    Psychologie:7 punten, omdat alle personages goed zijn uitgediept en verder in het verhaal groeien.

Totaal: 49/6= 8,16 ~~~ 8

Ant
    Bijdrager
    Post count: 48

Spanning: 7.5 punten, omdat het steeds beter werd opgebouwd en de verhalenlijnen wel kloppend eindigde.

Plot: 7 punten, omdat deels niet echt heel spannend was en ik hier meer van had verwacht. Hij was mij al deels duidelijk tijdens het lezen.

Leesplezier: 7.5 punten, omdat ik geen gekke dingen in opbouw en grammatica heb kunnen vinden. Nadat het verhaal op gang kwam kreeg ik ook meer plezier in het lezen.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat De zinnen kloppen maar het was wel wat teveel van het goede in het geheel. Het had ook met minder afgekund.

Originaliteit:7 punten, omdat het geen op zichzelfstaand verhaal is en de vergelijking met Dan Brown niet helemaal terecht was.

Psychologie: 7 punten, omdat de personages voldoende groeien in het verhaal om het goed af te ronden.

Totaal kom ik op een score van: 43*6= 7.2. Afgerond een 7 dus.

tazzylovesbooks
    Bijdrager
    Post count: 6

Spanning:5 omdat er te veel vaart uit ging met alle theorieën, herhaling en uitleg. Als dat minder was geweest was het een hoog cijfer geworden.

Plot: 6 ik vond het plot wel okay. Omdat je toch wilt weten hoe het afloopt en wat ze in die pyramide gaan vinden. En vooral wat er gaat gebeuren met het leven scheppen.

Leesplezier:4 .omdat ik het boek niet uitgelezen Had, als ik het gekocht had. Het boek greep me gewoon niet. Ik kon er niet inkomen of binding krijgen met de personages.

Schrijfstijl:5. De spannende stukken waren goed.de theorie te droog.

Originaliteit:4 punten, omdat ik af en toe het gevoel had dat ik het al eerder gelezen had of op national geographic gezien had..

Psychologie:6 omdat het je ondanks alles toch aan het denken zet.. wat als we zelf leven kunnen gaan scheppen? Daar kun je goed over nadenken.

Gemiddelde een 5. 2,5**

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 129

11. Spanning:.4. punten, omdat de details en uitleg tijdens de actie de spanning ondermijnen. Ook is een groot deel van het verhaal voorspelbaar
    12. Plot:..6 punten, omdat de twee verhalen goed samenkomen maar ook wel voorpelbaar zijn….
    13. Leesplezier:..4 punten, omdat door de vele details niets aan mijn fantasie wodt overgelaten en ik af en toe het gevoel krijg alsof ik een kleuter ben waaraan alles moet worden uitgelegd….
    14. Schrijfstijl:..5 punten, omdat de zinnen makkelijk leesbaar maar het vele gebruik van dan, dus , daarom, wanneer, en meer van zulke woorden vertragen en irriteren….
    15. Originaliteit:.4. punten, omdat het thema dertien uit een dozijn is. Religie versus Wetenschap….
    16. Psychologie:.. 6 punten, omdat de Walter en John te naïef zijn. Michelle en Vincent zijn wel goed uitgewerkt. Maar een echte psychologische diepgang ontbreekt

Gemiddelde beoordeling:..29 punten gedeeld door 6 is 4,83 punten dus twee en een halve ster.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 96

Spanning: 7 punten, omdat het boek me heel de tijd boeide en er naar het einde toe heel wat spanning werd opgebouwd, maar het was geen puntje-van-de-stoel van begin tot einde.

Plot: 8 punten, omdat het plot heel goed wetenschappelijk onderbouwd was en de twee verhaallijnen pas op het einde samenkwamen en alles duidelijk werd.

Leesplezier: 9 punten, omdat ik erg genoten heb van het boek, zowel de wetenschappelijke onderbouw als het echte thrillergedeelte. Extra punt voor het genre.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het door de korte hoofdstukken en perspectiefwisselingen vlot leesbaar en heel afwisselend is, maar strafpunt voor de storende cliffhangers.

Originaliteit: 7 punten, omdat het altijd conservatieve katholieke geheime genooptschappen zijn die de slechterik moeten spelen.

Psychologie: 7 punten, omdat er weinig geloofwaardige psychologie in zit en de karakters toch wel erg naïef zijn.

Gemiddelde beoordeling: 7,7 punten

Jeanine1201
    Bijdrager
    Post count: 15

Spanning: 3 punten, omdat er nauwelijks spannong was door de vele details en herhalingen.

Plot: 4 punten, omdat het verhaal ondanks twee verhaallijnen voorspelbaar was.

Leesplezier: 2 punten, omdat ik ik mezelf moest dwingen door te lezen

Schrijfstijl: 4 punten, wederom omdat de personages té gedetailleerd werden neergezet en sommige stukken letterlijk herhalingen waren.

Originaliteit: 4 punten, omdat er voor mij niets nieuws in het boek stond wat betreft de wetenschap. Dit maakt op zich niet uit, maar het werd ook niet spannend genoeg gebrscht naar de lezer.

Psychologie: 4 punten, omdat ik moeite had mij in te leven in de personages en het verhaal te veel details bevatte.

Gemiddelde beoordeling: 21 punten

Delen door 6 kom ik op 3 punten terecht.

Anderhalve ster die ik naar boven afrond: 2 sterren

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 50

Spanning:. 1 punt, omdat ik principieel niet onder een 1 ga. Er zit teveel herhaling in dit boek, teveel informatie wordt gedumpt, teveel hoofdstukken eindigen met een cliffhanger en dat werkte voor mij averechts.

Plot: 6 punten, omdat het in potentie best een leuk verhaal zou kunnen zijn.

Leesplezier: 1 punt, omdat ik mezelf moest dwingen het uit te lezen. Zonder leesclub had ik dat niet gedaan.

Schrijfstijl: 3 punten, omdat ik de manier waarop de lezer het verhaal voorgeschoteld krijgt niet fijn vind. Er is geen enkele ruimte om als lezer zelf iets in te vullen. Tel daar de informatiedump, cliffhanger gebruik, ontelbare uitweidingen over zaken die ik echt niet hoef te weten, vlakke personages, etc bij op.

Originaliteit: 6 punten, omdat het in potentie best een origineel verhaal is.

Psychologie: 1 punten, omdat de personages vlak zijn en niet evolueren. Bovendien zijn ze niet geloofwaardig in hun uitspraken. En naïef in wat ze doen / geloven.

18 punten in totaal = gemiddeld 3 punten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.