Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 087: Heimwee naar bloed Heimwee naar bloed, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2077

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Dario Correnti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Heimwee naar bloed  een typisch Italiaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Dario Correnti  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Heimwee naar bloed is de debuutthriller van  Dario Correnti. Ga je na het lezen van Heimwee naar bloed, de volgende boeken van hem ook lezen?
    3. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Dario Correnti  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Ans Stier
    Bijdrager
    Aantal berichten: 114

De plot

Het plot vind ik goed. Origineel dat een seriemoordenaar uit de vorige eeuw als inspiratie dient voor de moordenaar. De struktuur is rustig opbouwend, hier had van mij wel meer actie in mogen zitten. De ontknoping vond ik verrassend en origineel. Dit had ik zo niet zien aankomen.

Algemeen
    Ik had meer spanning in dit boek verwacht. Ik heb het wel met plezier en aandacht gelezen al had ik hier en daar wel het gevoel dat ik het wat saai vond worden.
    De schrijfstijl is prettig. Begrijpelijk geschreven en het leest vlot weg mede ook door de korte hoofdstukken
    Het is wel een italiaanse thriller omdat zeker de gerechten en drankjes typisch italiaans zijn. Zo wordt je veelvuldig herinnerd dat het zich in Italie afspeelt.
    Ik zou het boek als een makkelijk tussendoortje typeren omdat het vlot leest maar niet echt spannend is.

Dit boek

Het slot van het boek is zeker origineel. Ook origineel is dat het vanuit misdaadverslaggevers geschreven is en niet zoals veelal gebruikelijk door de recherche, hoewel daar in niet heel veel verschil zit wat betreft motief en moordenaar opsporen.
    Ik denk niet dat ik snel meer van d3ze auteur zou lezen omdat ik de spanning toch wel echt gemist heb.
    Advies aan de auteur: maak het spannender.

Alice1812
    Bijdrager
    Aantal berichten: 147

Wat vind je van het plot?
    Het plot vond ik redelijk,ik had meer spanning verwacht en gehoopt wat meer verrast te worden.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik heb het boek soms echt “verplicht” weer op moeten pakken, vond het te lang erg saai en kon niet genoeg in het verhaal getrokken worden om steeds te blijven lezen. De schrijfstijl is vaak verwarrend door het vaak wisselen van voor en achternaam en door hoofdstukken met opeens iemand of iets geschreven waar je eerder nog niet van gehoord hebt.
    Door de namen en de gedetailleerde beschrijvingen van het eten weet je dat het een Italiaanse thriller is. Ik kan het boek niet echt typeren, omdat ik het niet spannend genoeg vond om het een echte thriller te noemen.

Dit boek

Het enige unieke aan dit boek is dat de moordenaar ( en de schrijvers) zich laat inspireren door een moordenaar uit een ver verleden. Ik denk niet dat ik volgende boeken van deze schrijver(s) snel zal gaan kopen. Mijn advies aan de schrijvers: maak een boek niet te langdradig en eerder spannender!

Those who don't believe in magic will never find it.

justine
    Bijdrager
    Aantal berichten: 198

Op zich vond ik het plot wel goed …
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Die vond ik te gedetailleerd uitgevoerd, te langdradig waardoor de spanning ondersneeuwde
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Die vond ik best verrassend…zag ik niet aankomen
    Algemeen

Nee, het had niet steeds mijn aandacht, mijn gedachten dwarrelden weg
    Vind je de schrijfstijl van Dario Correnti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is wel goed, het lettertype wat klein, maar op de reader goed te doen.
    Vind je Heimwee naar bloed een typisch Italiaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Qua bemoeienissen van he volk en omstanders wel. Maar verder niet.
    Stel….Dario Correnti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ik denk dat het wel realistisch is, aangrijpend ook maar de uitwerking saai
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik kreeg steeds zo’n deja-vu moment van Elizabeth George, met de duo Liley en Havers.
    Heimwee naar bloed is de debuutthriller van Dario Correnti. Ga je na het lezen van Heimwee naar bloed, de volgende boeken van hem ook lezen?
    Dat weet ik nog niet.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Dario Correnti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nou mss wat meer spanning, wat sneller en minder gedetailleerd

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

LJ1976
    Bijdrager
    Aantal berichten: 61

Wat vind je van het plot, hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Plot is vrij goed opgebouwd maar ondanks de korte hoofdstukken, prettige schrijfstijl en originele insteek qua onderzoek is het verhaal te langzaam, er is te weinig echte spanning.
    Niet helemaal, het was vrij duidelijk wie de dader was maar hoe die uiteindelijk ontmaskerd zou worden? En dat viel me tegen, vond het een wat afgeraffeld einde.

Algemeen
    Bij momenten was het een boeiend verhaal maar het had zeker niet steeds mijn volle aandacht. De schrijfstijl op zich is prettig en begrijpelijk maar ook vaak te gedetailleerd en dat haalt de vaart uit het verhaal. Het is in die zin een ‘typisch Italiaanse thriller’ omdat er veel en uitgebreid gegeten wordt en dit, net als de beschrijving van bijv. de typisch Italiaanse omgeving of gewoontes, erg uitvoerig beschreven wordt.
    Stel….Dario Correnti  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Realistisch maar traag.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is een boek zoals er veel zijn, specifiek is dat het verhaal zich afspeelt in Italië, de geschiedenis van Italië als inspiratie en dat een journalistiek duo het onderzoek doet.

Heimwee naar bloed is de debuutthriller van  Dario Correnti. Ga je na het lezen van dit boek de volgende boeken van hem ook lezen?
    Ja denk het wel. Ondanks dat dit boek wat langdradig was en ik het wat tegen vond vallen ben ik toch benieuwd naar de volgende delen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Dario Correnti  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Wat minder gedetailleerde beschrijvingen en uit eten gaan. Meer spanning en dus vaart in het verhaal!

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books!

Thrillreader
    Bijdrager
    Aantal berichten: 108

De plot
    1. Wat vind je van het plot? Het verhaal had geen ontwikkelde niet naar een plot met een climax. Dat vond ik wel wat jammer, want dat maakt het juist spannend. Toch vond ik het plot goed, want het had geen open einde waardoor je als lezer nog in het ongewisse kunt blijven.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het was duidelijk. Het antwoord op de vraag staat eigenlijk al bij vraag 1.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Vrij snel werd het duidelijk dat het om een tweeling ging.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het was niet heel spannend, maar toch had het mijn volle aandacht doordat het leuk en vlot is geschreven. Geen moment van eentonigheid of herhalingen.
    5. Vind je de schrijfstijl van Dario Correnti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Korte zinnen en geen moeilijke woord gebruik. Alleen hier en daar typisch Italiaanse woorden/termen, maar niet dat het van invloed is op het begrijpen. Eventueel hadden er verklaringen erbij kunnen worden vermeldt.
    6. Vind je Heimwee naar bloed een typisch Italiaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Tja ik vraag me af wat is typisch een Italiaanse thriller? Maffia? Zo ja, dat is het met dit boek niet van toepassing. Het speelt af in Italië, maar verder weet ik niet wat kenmerkend zou moeten zijn.
    7. Stel….Dario Correnti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Geloofwaardig. De gebeurtenissen in het verhaal zijn realistisch, want in real life gebeuren ook dit soort akelige misdrijven. De personages zijn ( m.u.v. de daders) gewone mensen met ieder hun eigenaardigheden.

Dit boek
    8.. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het heeft niet iets opvallends dat het uniek maakt, maar elk boek leest als uniek.
    9. Heimwee naar bloed is de debuutthriller van Dario Correnti. Ga je na het lezen van Heimwee naar bloed, de volgende boeken van hem ook lezen? Wie weet.
    10. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Dario Correnti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik heb alleen een kleine opmerking. Aan het eind op pagina 388 staat een vermoeden van Melissa’s moeder ‘verliefd op…’. Vervolgens meteen op de volgende pagina wordt de vraag aan Giorgio gesteld. Er rees bij mij de gedachte op ‘waarom wordt de vraag bij Giorgio werd gesteld’? Er was geen redenering waarom. Voor de rest is het een prima boek.

nvdrs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 36

De plot

Het plot vind ik wel ok, het einde lijkt in een andere sfeer geschreven dan de rest van het verhaal. Het was voor mij niet voorspelbaar, waar tot dan toe het boek vrij binnen de lijntjes bleef
    Bij het plot is de schrijfstijl zeer vlot – vlotter dan de rest van het boek waardoor er zeer veel snelheid in het verhaal komt. Onbelangrijke beschrijvingen worden weggelaten wat het verhaal op dat moment echt nodig heeft.
    Ik had niet verwacht dat het plot zich in het ‘buitenland’ zou afspelen, dat onderdeel was voor mij wel verrassend. Dat het Ilaria was die voor de ontmaskering zorgde verbaasde me evenwel niet, maar de grootste eer ligt wel bij Yelena

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Het verhaal op zich vond ik boeiend. Door er een historische (waargebeurde) moord bij te betrekken krijgt dit een toffe extra dimensie. Ik had wel moeite om mijn aandacht er bij te houden gezien de vele beschrijvingen die er in voorkwamen. Meestal waren die wel relevant, maar konden een heel stuk korter. Ook de wisselende namen waren soms moeilijk om bij te houden
    5. Vind je de schrijfstijl van Dario Correnti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is zeer vlot, korte zinnen, korte hoofdstukken, eenvoudig verteld. Soms komen er wat moeilijke woorden in voor dat vreemd past bij de eenvoudige schrijfstijl – maar komt dit door de schrijver of door de vertaler? Het was alleszins de eerste keer dat ik de betekenis van zoveel woorden heb opgezocht (gelukkig gaat dit snel met een e-reader!)
    6. Vind je Heimwee naar bloed  een typisch Italiaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het vele opsommen van gerechten vind ik typisch Italiaans. Dat is voor hen zo belangrijk dat het nu wel voor iedereen duidelijk is 🙂
    7. Stel….Dario Correnti  vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek is beschrijvend
    Het boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Doordat het uit het oogpunt van journalisten is verteld maakt dit het boek wel uniek, maar dit kon nog veel verder doorgetrokken worden. Voor de rest is het verhaal nogal stereotiep
    9. Heimwee naar bloed is de debuutthriller van  Dario Correnti. Ga je na het lezen van Heimwee naar bloed, de volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik vermoed van niet
    10. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Dario Correnti  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Kiezen voor een bepaald invalshoek (verhaal vertellen vanuit oogpunt journalist) en hier dan verder in detail op ingaan. Niet alle andere zaken bij betrekken en verder over uitweiden wat er meestal weinig mee te maken heeft.

Weert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 194

De plot

De plot is goed weergegeven, niet snel, er wordt langzaam via korte hoofdstukken naartoe gewerkt.
    Prima, nuet aldoor even spannend, maar dat hoeft bij dit boek niet zo nodig van mij.
    Dit einde had ik niet echt zien aankomen, al had ik wel vermoedens.
    Algemeen

Mede vanwege de prima schrijfstijl had het verhaal mijn volle aandacht, al had ik er geen moeite mee het boek af en toe weg te leggen.
    Vind je de schrijfstijl van Dario Correnti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Fijne schrijfstijl, mede vanwege de humor, de schrijfstijl verhoogde voor mij duidelijk het leesplezier.
    Vind je Heimwee naar bloed een typisch Italiaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Natuurlijk Italiaans, vanwege de beschrijving van de landschappen en van het eten. 😉
    Stel….Dario Correnti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch, geloofwaardig.

Dit boek

In ieder geval de schrijfstijl en de humor zorgen ervoor dat dit boek toch anders leest dan andere boeken in dit genre. En ook de geschiedenis van de vroegere seriemoordenaar voegde iets toe.
    Heimwee naar bloed is de debuutthriller van Dario Correnti. Ga je na het lezen van Heimwee naar bloed, de volgende boeken van hem ook lezen?
    Ja, dat denk ik zeker.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Dario Correnti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee, ik heb geen advies, gewoon zo doorgaan met schrijven, ik kijk uit naar het volgende boek van dit duo.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Aantal berichten: 210

De plot
    1.Wat vind je van het plot?
    Vrij goed plot. De hoofdstukken zijn kort en de schrijstijl was vlot.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Jammer genoeg werden er veel te veel zaken beschreven die niks aan het verhaal bijdragen. Waardoor de spanning niet behouden bleef.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde was wel verrassend.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Nee. Het voelde aan als een verplichting om het boek uit te lezen. Dat vind ik jammer.
    5.Vind je de schrijfstijl van Dario Correnti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is wel vlot en begrijpelijk geschreven. Hier en daar wat vreemde woorden maar dat kan evengoed bij de vertaling liggen.
    6.Vind je Heimwee naar bloed een typisch Italiaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Met een achtergrond in Italië, veel Italiaanse namen en veel Italiaans en uitgebreid eten.
    7.Stel….Dario Correnti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch op zich wel maar weinig spannend.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het wel leuk dat het gebaseerd is op een seriemoordenaar die echt bestaan heft.
    9.Heimwee naar bloed is de debuutthriller van Dario Correnti. Ga je na het lezen van Heimwee naar bloed, de volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik vond deze wel saai maar het onderwerp wel interessant. Daarom zou ik de auteurs niet afrekenen op een debuutthriller. En indien de korte inhoud van een volgend boek me aanspreekt, zou ik het misschien weer een kans geven.
    10.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Dario Correnti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Meer to the point. De spanning viel voornamelijk weg door eindeloze beschrijvingen. Beter een spannend boek van 250-300 pagina’s dan een langdradig verhaal 400+ bladzijden.

sanhan
    Bijdrager
    Aantal berichten: 171

De plot

– Het einde vond ik origineel gevonden, dit had ik niet direct verwacht.

– Een afknapper was het veel te uitgebreid stuk van de veiligheidsinstructies op het vliegtuig, de rest van het plot zat wel goed in elkaar.

– Nee, dit had ik niet zien aankomen. Goed gevonden.

Algemeen

-Niet echt, ik vond de etentjes, files, uitleg over vakbonden in Italië en weet ik wat nog allemaal dikwijls de vaart uit het verhaal halen. Zonde. Ik heb me er op sommige momenten moeten doorslepen.

– Buiten de te vele uitlegjes over dingen die niets ter zake doen vond ik het wel een prettige schrijfstijl.

– Buiten de namen en gerechten, niet speciaal, zeker niet omdat het zich in de winter afspeelde en ze sneeuw of regen zaten. Ik had het meer zomers verwacht.

– Langdradig – soms spannend.

Dit boek

– Zoveel uitleg dat erin staat, dat maakt het wel uniek ja, dit heb ik nog niet veel meegemaakt. Trop is teveel.
    Het plot was dan wel weer origineel gevonden en spannend.

– Geen idee, misschien wel, maar dan stukken diagonaal.

– Veel minder onnuttige dingen vermelden die alleen maar de vaart uit het verhaal halen en het meer op een romannetje doen lijken dan op een thriller. Heel het boek schrijven in de stijl van de laatste hoofdstukken, waarin het wel vlot gaat en spannend wordt.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 197

De plot
    Het plot is behoorlijk ingewikkeld en ontwikkelt zich langzaam. Hoewel we praktisch vanaf het begin weten dat er een verband is met een historische seriemoordenaar, verloopt het onderzoek vrij traag. Ik vind het plot goed opgebouwd met de nodige onverwachte plotwisselingen.

Toch zijn er voortdurende kleine plotwendingen die je op het verkeerde been zetten. Je moet wel houden van de gedetailleerde beschrijvingen over de onderzoeken, het leven en de Italiaanse dranken en gerechten en het journalistieke leven. Voor een snelle kick moet je dit boek niet lezen. Maar als je geniet van het meepuzzelen met de hoofdpersonen en zo samen de moordenaar weet op te sporen dan is dit een geweldig plot. Ik vond het in iedere geval goed opgebouwd. Het enige minpuntje voor mij waren de vraagtekens bij Verzeni. Was hij nou echt de moordenaar? Ik vond het vreemd dat de hoofdpersonen niet vroegen hoe de twijfels hierover weggenomen waren. En hoe het zo zeker was dat Verzeni de dader was.

Het einde was heel onverwacht. Je dacht dat het een voorspelbare confrontatie zou worden tussen I. en de dader maar dat pakte toch heel anders uit. Eigenlijk ging dat einde misschien zelfs een beetje te snel. Het was een beetje tegengesteld aan de snelheid van de plotontwikkeling die in de rest van het boek plaatsvindt. Het is dan wel weer in overeenstemming met de vlotte start van het boek.

Algemeen

4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Jazeker. Ik vond het allemaal heel leuk, onderhoudend en boeiend. Ik vond het heerlijk om me ondergedompeld te weten in de Italiaanse cultuur en voelde me als een tweede stagiaire die in het kielzog van Ilaria en Besana de zaak mee onderzocht. Onderweg had ik wel vaak honger door de beschrijving van de lekkere gerechten. Ik heb maar een paar repen chocolade naast het boek gelegd.

5. Vind je de schrijfstijl van Dario Correnti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het boek was makkelijk te lezen, de zinnen waren eenvoudig, niet te kort en niet te lang. Alleen de gerechten moest ik soms opzoeken. Niet omdat dat perse nodig was maar omdat ik graag wilde weten wat voor lekkers er nu weer gegeten werd.
    Ook genoot ik van de soms filosofisch/poëtische omschrijvingen. Zie mijn citaten.

6. Vind je Heimwee naar bloed een typisch Italiaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Dat is lastig. Ik dacht vroeger namelijk dat Donna Leon een Italiaanse was. Maar dat is dus een Amerikaanse. Ik zou haar thrillers Italiaans noemen omdat ze het Italiaanse leven beschrijven, de eetcultuur en de gedragscultuur. Men zegt wel eens dat Italiaanse misdaadschrijvers zich onderscheiden doordat hun boeken doordrenkt zijn van passie, sentiment en melancholie. En door hun nadruk op eten. Dat is hier zeker het geval.
    Ik betwijfel echter of ik behalve Umberto Eco veel andere Italiaanse schrijvers heb gelezen.

7. Stel….Dario Correnti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Ik zou Hem of Haar of Hullie antwoorden dat ik het een realistische en geloofwaardige Italiaanse thriller vind.

Dit boek

8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het unieke is dat het geen politiespeurders zijn maar misdaadjournalisten die de zaak oplossen. Bovendien zijn er historische elementen, is er maatschappijkritiek en lees je van alles over de Italiaanse samenleving en hoe die zich ontwikkeld heeft. Het is zeker geen actieroman maar meer van de traag broeierige soort.

9. Heimwee naar bloed is de debuutthriller van Dario Correnti. Ga je na het lezen van Heimwee naar bloed, de volgende boeken van hem ook lezen?
    Zeker weten van wel

10. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Dario Correnti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Geen losse eindjes openlaten zoals met Verzeni’s eventuele onschuld en minder slordigheidjes zoals met die namen en het vreemd gaan.Voor de rest:ga zo door.

Severine
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

De plot

Kwam wat traag op gang, wel een goede opbouw op zich, met de nodige spanning. Vooral het einde vond ik goed, de clue kwam onverwacht.

Het boek leest vlot door de korte hoofdstukken, en er zitten meerdere plotwendingen in. Echter de veelvuldige passages over eten maken het wat langdradig. En dat is jammer.

Nee, absoluut, ik was volledig verrast.

Algemeen

Het verhaal op zich vond ik boeiend, de zoektocht naar de moordenaar, maar de vele uitvoerige beschrijvingen zorgden er wel voor dat ik het boek af en toe even weg legde.

Schrijfstijl vond ik prettig. Aangenaam om te lezen, met korte hoofdstukken.

Vind je Heimwee naar bloed een typisch Italiaanse thriller? Kun je je antwoord
    ook toelichten?

Ja, ik vond het wel typisch Italiaans. Door de streek waar ze zaten, de namen, het uitgebreide eten,…

Realistisch

Dit boek

Het unieke is het feit dat het gebaseerd is op een echt bestaande seriemoordenaar. En dat het om journalisten gaat die de moorden onderzoekt en niet zoals gebruikelijk de politie.

Misschien wel, afhankelijk waarover het verhaal gaat.

Graag iets meer vaart in het verhaal door onnodige details te verwijderen.

Carientjetje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

De plot

Op zich zou dit plot geschikt zijn voor een spannend boek.

Er zit een soort van opbouw in ”stapsgewijs” van moord tot moord, met daar tussen veel eetscènes met beschrijving van de gerechten en soorten drank.

Zag het aankomen toen er gesproken werd van een tweeling.

Algemeen

Totaal niet boeiend, had alleen maar mijn aandacht doordat ik me aangemeld had voor deze leesclub.

Ik vind het heel langdradig geschreven, niet ”to the point”. Denk dat de vertaling ervoor zorgde dat ik soms goed moest nadenken over beschreven situaties. Hinderlijk de vertaalfouten, kan het vertaald zijn door een Italiaan(se) die toevallig ook Nederlands spreekt? Zo kwam het wel bij mij over namelijk.

Nee geen typisch Italiaanse thriller, als ik aan Italiaans denk verwacht ik daar ook romantiek bij.

Dit boek heeft mij totaal niet geboeid, denk dat mijn typering dus niet relevant is. Vind het wel realistisch, niet geloofwaardig of aangrijpend.

Geen mening

Misschien, zou wel willen weten of hij onze recensies/op- en aanmerkingen serieus neemt en een ontwikkeling gaat door maken. Maar is het na 50 pagina’s in dezelfde stijl/schrijfwijze als dit boek, dan leg ik het meteen weg en zal niets meer van hem lezen.

Een échte vertaler zoeken die de Nederlandse taal volledig beheerst. Die niet schrijft ”Het” is al op het hoofdbureau terwijl het om een persoon gaat (pag 354)

Sabrina
    Bijdrager
    Aantal berichten: 181

De plot

1.Wat vind je van het plot?
    Het plot vond ik goed. Het is heel origineel dat een seriemoordenaar uit de vorige eeuw als “inspiratie” werd gebruikt.

2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur van het plot was opbouwend, maar er mocht gerust wat meer actie inzitten.

3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had dit einde niet zien aankomen.

Algemeen

4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het leuk om te lezen, maar ik had wel wat meer spanning in het boek verwacht.

5.Vind je de schrijfstijl van Dario Correnti prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig en vlot te lezen door de korte hoofdstukken.

6.Vind je Heimwee naar bloed een typisch Italiaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Je wordt er meermaals aan herinnerd dat het in Italië zich heeft afgespeeld.

7.Stel….Dario Correnti vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Het voelt aan als ontspanning omdat het zo vlot leest.

Dit boek

8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek heeft iets specifieks, want het werd geschreven door de “pers”.

9.Heimwee naar bloed is de debuutthriller van Dario Correnti. Ga je na het lezen van Heimwee naar bloed, de volgende boeken van hem ook lezen?
    Misschien wel als aangenaam tussendoortje.

10.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Dario Correnti mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Er mag gerust wat meer spanning inzitten en misschien toch kijken voor de correcte vertaling.

maria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 405

De plot

toch nog een bepaalde verrassende wending.

Je wordt vaak op het verkeerde been gezet en het kwam toch niet ineens uit de lucht vallen.

Op een gegeven moment wel, zeker toen er over een tweeling gesproken werd.

Algemeen

Ja het had zeker mijn aandacht en vooral door de humoristische stijl.

Heel makkelijk, prettig om te lezen, begrijpelijk ook door de korte hoofdstukken.

De Italiaanse levensstijl en plaatsen en het eten komen zeker aan bod. Alhoewel je mist dan weer wel het Italiaanse modebeeld (Ilaria). Echt het thrillergevoel had ik niet. Zeker niet superspannend.

Humoristische spannend boek met een realistische ondertoon.

Dit boek

De manier van schrijven, de hoofdpersonen, het feit dat min of meer journalisten op onderzoek gaan terwijl dat meestal rechercheurs zijn en het feit dat het gebaseerd is op een seriemoordenaar die echt heeft bestaan.

Zeker!

Niet ineens met een Christina op de proppen komen die uit het niets en eenmalig er ineens is. Verder gewoon zo doorgaan met de humoristische schrijfstijl alleen meer spanning erin aanbrengen!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.