Home Forums Leesclub 87: Heimwee naar bloed Heimwee naar bloed, Na het lezen #1

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1052
    #16097 |

Vragen ThrillZone leesclub Heimwee naar bloed

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Dario Correnti vergelijkbaar?
    3. Dario Correnti is pseudoniem voor twee bekende Italiaanse auteurs. Dus door twee auteurs geschreven. Merk je daar iets van bij het lezen?
    LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 48

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, met name de personages van Besana en Piatti. Ze werken veel samen en groeien naar elkaar toe. Ook kom je meer te weten over hun verleden, zodat je ze beter leert kennen. De andere personages blijven wat vlak en worden minder goed uitgewerkt.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Piatti, ze wordt door haar stuntelige manier van voorkomen, haar kleding en haar onervarenheid door haar collega’s belachelijk gemaakt. Maar uiteindelijk bewijst ze dat als je maar genoeg doorzet en vertrouwen hebt in eigen kunnen je heel ver kunt komen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, de personages passen voor mij gevoel prima bij het verhaal.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het is een prettige schrijfstijl. Geschreven in de tegenwoordige tijd, met voldoende spanning, droge humor en korte hoofdstukken blijft de vaart in het verhaal.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Dario Correnti vergelijkbaar?
    Sandrone Dazieri, schrijver (geen duo) die ook uit Italië komt. Met een vlotte schrijfstijl, spanning en een vrouwelijk hoofdpersonage.

Dario Correnti is pseudoniem voor twee bekende Italiaanse auteurs. Dus door twee auteurs geschreven. Merk je daar iets van bij het lezen?
    Nee heb ik niets van gemerkt.

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books?

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 110

Ja, vooral Ilaria, die gaat van een stuntelig, constant sorry zeggend meisje naar een pitbull die alles doet om resultaat te halen. Marco ook, de dinamiek tussen hen vind ik goed uitgewerkt.

Ilaria, net omdat ze zo een transformatie doormaakt en stug blijft doorgaan.

Nee, dat is goed zo.

De auteur

Die sloeg bij mij tegen, teveel onnodige uitleg over vanalles en nog wat, dat begon erg tegen te steken op de duur, kon me er moeilijk op blijven concentreren en maakte van het boek een kabbelend beekje ipv een thriller.
    Er stonden ook veel fouten in, maar dat ligt aan de vertaling denk ik, in het ebook ook dikwijls spaties waar er helemaal geen moesten zijn, meestal deert me dat niet, maar nu was zo dikwijls dat het me begon te irriteren.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Dario Correnti vergelijkbaar?
    Misschien met Helen Callaghan, dat ‘spannend’ boek van haar was voor mij ook een kabbelend beekje

Dario Correnti is pseudoniem voor twee bekende Italiaanse auteurs. Dus door twee auteurs geschreven. Merk je daar iets van bij het lezen?
    Nee, dat is me helemaal niet opgevallen, in dat opzicht passen ze goed bij elkaar.

justine
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters

Jazeker, je ziet Ilaria steeds meer zekerheid krijgen en uit haar schulp kruipen. Zelfs Besana wordt
    wat vriendelijker
    Ilaria, vind het mooi om te zien dat zij groeit.
    Nee dit is prima zo, niks aan doen.
    De auteur

Ik denk het wel. Journalisten moeten goed onderzoek plegen en dat zie je hier goed uit de verf komen.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Dario Correnti vergelijkbaar?
    Vond het wel wat weg hebben van Elizabeth George, het speurders duo Linley en Havers. Zeker het gedetailleerde.
    Dario Correnti is pseudoniem voor twee bekende Italiaanse auteurs. Dus door twee auteurs geschreven. Merk je daar iets van bij het lezen?
    Nee absoluut niet, wat bijzonder….

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 21

De karakters

Ja. In het begin denk je gewoon een stuntelige stagiair en een oude journalist met veel vooroordelen voor je te hebben. De stagiaire blijkt meer in haar mars te hebben als er maar iemand is die naar haar wil luisteren en haar aanmoedigt. Bensana gaat, ondanks eerdere ervaringen met een stagiaire en ook wel bepaalde vooroordelen over haar uiterlijk, mee in het verhaal van Piatti.

Dan zou in Piatti nemen. Als je voorbij je eerste indruk kijkt, dan zie je dat ze meer is dan iemand die weinig om haar uiterlijk geeft en een beetje stuntelig overkomt.

Soms is het een beetje stereotiep naar mijn gevoel maar ja uiteindelijk is dat vaak zo in verhalen dat bepaalde kenmerken een beetje uitvergroot worden.

De auteur

Nee. Ik had een spannend boek verwacht. En er wordt veel te veel uitgeweid over onbelangrijke dingen zoals eten bijvoorbeeld. Het wordt daardoor langdradig en de spanning is eruit.ik had echt moeite om door het verhaal te komen. Als het boek voor de helft zou ingekort worden zou het wel een spannend boek zijn. Het is niet zo dat de schrijfstijl me op zich tegenstak want die was vlot (op sommige dingen na maar dit kan ook vertaling zijn) en het waren redelijk korte hoofdstukken dus er zou meer vaart kunnen inzitten zonder al het overbodige.
    Iets anders dat opviel was dat er veel zinnen in het teken van journalistiek stonden. Bensana denkt steeds in termen van zoveel woorden alsof hij overal een artikel over zou schrijven. Op zich wel leuk om zulke kenmerken in het boek te steken.

Ik kan niet meteen iemand bedenken.

Ik weet niet hoe je dat zou kunnen zien. Maar wat me wel opviel is dat voornamen en achternamen vonstant door elkaar gebruikt worden. Misschien was de ene schrijver meer fan van voornamen en de ander van achternamen?

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 80

De karakters

Vooral Ilara maakt een ontwikkeling door. In get begin komt ze stuntelig over maar ze blijkt goede bruikbare inzichten te hebben waarmee ze toch vooruitgang boeken in het onderzoek. Ze wordt steeds volwassener.
    Mijn favoriete personage is toch wel Ilara. Juist omdat zij de grootste onwikkeling doormaakt in dit boek.
    Ik denk niet dat ik personages zou veranderen. Wat ik wel wat saai vond worden is dat er in ieder hoofdstuk wel naar een restaurant of barretje gegaan wordt. Dit zou naar mijn idee ook anders ingevuld kunnen worden.

De auteur

Het boek leest wel makkelijk weg. Soms wordt er ingegaan op dingen die volgens mij niet relevant zijn voor het verhaal. Vooral al het eten dat met naam en toenaam genoemd wordt en wat veelvuldig voor komt. Dit maakt het wat saai omdat er niet veel variatie in zit en ook niet relevant is voor het verhaal. Het boek had best een lange aanloop en ik heb het niet als spannend ervaren. Het slot vond ik nog het meest interessant waar de moordenaar aan het woord komt.
    Ik zou zo niet weten met wie de auteur vergelijkbaar is. Ik heb ook niet kunnen merken dat het boek door twee auteurs geschreven is.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 114

De karakters

Besana wordt na verloop van tijd vriendelijker en Ilaria groeit als persoon en wordt zelfverzekerder.
    Dat is Ilaria, vanwege de groei in haar persoonlijkheid.
    Ik zou niets willen veranderen, het prima gedaan zo.
    De auteur

De schrijfstijl past prima bij het verhaal, de spanning wordt langzaam opgebouwd en de humor maakt het boek fijn om te lezen.
    Iemand die er een beetje op lijkt is, zoals hierboven al gezegd, Sandrone Dazieri, maar alleen vaag.
    Daar merk ik helemaal niets van.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 92

De karakters

Ik vind llaria evolueren in het verhaal, eerst zie je haat alleen als raar geklede stageer die weggepest lijkt te worden, maar na mate het verhaal vordert blijkt ze meer in haar mars te hebben.
    Llaria vind ik gelijk het leukst, door haar kleding stijl en geklungel spreekt zij mij meteen het meeste aan.
    Ik zou aan niemand iets veranderen.

De auteur

De schrijfstijl vind ik wel bij het verhaal passen, korte hoofdstukken die makkelijk weg lezen, de spanning wordt wel te langzaam opgebouwd.
    Ik kan zo niemand bedenken waar ik de schrijfstijl mee kan vergelijken.
    Daar merk ik niet heel veel van, wel vind ik sommige dingen te veel beschreven (eten) en bv in het hoofdstuk van 30 december wordt Besana wakker in een paars dekbed en ligt er een vrouw naast hem,ik dacht echt “waar is hij nou dan” maar dat blijkt dan opeens zijn vriendin te zijn, die komt dan zomaar uit het niets, dat vind ik erg verwarrend!

Those who don't believe in magic will never find it.

nvdrs
    Bijdrager
    Post count: 10

De karakters

Besana vind ik niet zo sterk evolueren, maar Ilaria wel; in het begin is zij heel onzeker maar naar het einde toont ze echt dat ze zelfzeker door het leven kan gaan en voor zichzelf opkomen
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Vind ik een moeilijke vraag gezien me niet echt iemand aanspreekt. Dat Ilaria zoveel vooruitgang maakt is positief, maar daarom niet mijn favoriete personage. Er zat nog zoveel meer in haar personage die er niet is uitgekomen.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Besana vind ik een zeer conservatieve persoon, wordt als een stereotiep karakter neergezet in het boek met eigenwijze gedachten. Zijn vooringenomenheid zou ik in het echte leven storend vinden
    De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het verhaal zelf vond ik via journalisten een goede insteek, het is eens een ander perspectief. Hoewel me dit in het begin soms op het verkeerde been zette – ik dacht meermaals dat het om een duo agenten ging die deze moordzaken wou oplossen. De schrijfwijze vond ik vrij eenvoudig, met teveel uitleg over allerlei zaken, soms met hier en daar moeilijke woorden in verwerkt. Om het standpunt vanuit journalisten door te trekken had ik hier wat beter zinsbouw verwacht – maar dat kan ook aan de vertaling liggen. Dit vond ik echt niet goed.
    5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Dario Correnti vergelijkbaar?
    Tom Bergs
    6. Dario Correnti is pseudoniem voor twee bekende Italiaanse auteurs. Dus door twee auteurs geschreven. Merk je daar iets van bij het lezen?
    Het enige verschil dat ik zou kunnen merken is dat bij de eenvoudige schrijfwijze af en toe moeilijke woorden werden verwerkt – dit paste mijn inziens niet in het geheel. Zou dit door 2de schrijver kunnen toegevoegd zijn? Of was het de vrijheid van de vertaler?

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 75

e karakters
    Besana is een brombeer, maar toch niet echt slecht. ALs hij Ilaria beter leert kennen begint hij ondanks haar kledingstijl haar te waarderen. Ilaria krijgt ontwikkeld meer vertrouwen naarmate Besana haar bij de zaak betrekt.

Van een favoriet is geen sprake, maar Ilaria zou ik beter mee overweg kunnen dan met een brombeer.

Nee, het is leuk dat de personages veel van karakter verschillen en ander achtergrond hebben, waardoor het verhaal niet saai wordt. Bij de personages Ilaria en Besana kon je je zelfs afvragen of zij iets met de moorden te maken hadden. Ilaria door het verleden en Besana door zijn karakter en het lange journalistieke verleden.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, moord met lugubere feiten is wat bij thrillers hoort. Wat geheimzinnigheid. De journalisten (en de lezer) werden van de ene verdachte naar de andere verdachte gestuurd. Het was niet heel spannend, desondanks was het duidelijk een thriller, geen romantisch of dramatisch verhaal zoals bij de genre roman.

5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Dario Correnti vergelijkbaar?Ik zou het niet weten.

6. Dario Correnti is pseudoniem voor twee bekende Italiaanse auteurs. Dus door twee auteurs geschreven. Merk je daar iets van bij het lezen? Nee ik heb er niets van gemerkt. Vermoedelijk dat je het wel zou kunnen merken als je weet wie het zijn met elk een typisch manier van schrijven hebben. Wie zijn het?

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 97

De karakters
    De twee hoofpersonen, Ilaria en Marco evolueren beiden. Ze vertegenwoordigen allebei een uiterste. Ilaria is de jeugd, Marco staat voor de herfst van zijn leven.
    Ilaria is beschadigd, worstelt met haar schuldgevoelens en is op zoek naar haar identiteit en wordt succesvol ondanks haar gebrek aan eigenwaarde. Marco is de mentor die haar helpt om te geloven in haar talenten waardoor ze zich zekerder gaat voelen.
    Marco is nog steeds verliefd op zijn ex-vrouw en voelt zich schuldig. Ilaria helpt hem inzien dat zijn vrouw behoorlijk egoïstisch is. Door de gebeurtenissen veranderen zijn gevoelens naar zijn vrouw. Marco worstelt ook met zijn op handen zijnde pensioen en is daar zelfs tegen het eind nog niet helemaal mee klaar. Hij ziet Ilaria als degeen die zijn stokje kan overnemen en is trots op haar.

Nee, ik heb geen favoriet. Dat heb ik eigenlijk nooit. Ik vind beiden heel interessant.

Nee zou ik niet doen. Ik vond dit boek best verfrissend wat betreft de relatie tussen de personages. Ten eerste zijn ze allebei nogal nerds. Dat kweekt een spanning naar de buitenwereld. Zij twee tegen de res.
    Verder bestaat tussen hen beiden een spanning waardoor je weet dat ze om elkaar geven. Maar de vraag of het alleen een vader-dochter of mentor- leerling relatie is, blijft tot eind open. Ze voelen zich met elkaar zo op hun gemak dat ze wel een getrouwd stel lijken. Dus wie weet wat er in deel twee gebeurt, mocht dat er komen.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind dit een originele roman. Het is wel degelijk een thriller maar met historische elementen. Het kent flink wat maatschappijkritiek en geeft een goed beeld van de samenleving en hoe die is veranderd. De schrijvers gebruiken daarvoor Besana die vertelt hoe het in zijn jonge jaren eraan toe ging en hoe het er nu aan toe gaat. Ilaria staat voor de moderne technieken die de maatschappij hebben veroverd. Het is een geslaagde mix wat mij betreft.
    Ondertussen laten ze door hun onderzoeks-en leefgedrag zien hoe het er nu aan toe gaat in Italië en in het land van de journalistiek.
    De moorden lijken ook niet het belangrijkste in de roman. Het gaat ook om de dingen die ik hiervoor vermeldde.
    Ik vind de schrijfstijl daarom zeker erbij passen. Het beschrijft de zoektocht heel gedetailleerd, inclusief de Lombroso-technieken en de DNA Polychainreaction methode. Maar toch op een manier die makkelijk te begrijpen is. Het gebruik van de Italiaanse woorden geeft een Italiaans gevoel en beperkt zich vooral tot gerechten. Waar het in andere context voorkomt, wordt het duidelijk uitgelegd zoals bijvoorbeeld het woord Pellagra dat over vit B tekorten gaat. En anders is het uit de context op te merken.
    Ik vind het ook een echte puzzelroman. Steeds weer kleine stukjes info die wel of niet belangrijk bleken te zijn. Maar die het verhaal wel weer een nieuwe wending wist te geven en me iedere keer weer nieuwsgierig wist te maken.

5.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Dario Correnti vergelijkbaar?
    Ik vind de beschrijving van het dagelijks leven van de journalisten lijken op de manier waarop Donna Leon haar karakters en hun manier van leven portretteert. Ook bij haar wordt veel gedronken en lekker gegeten. Alleen gaat haar hoofdpersoon niet vreemd. Ze besteedt veel aandacht aan de details en ook bij haar ligt het tempo van het verhaal traag. Er moet tenslotte tijd zijn om tussendoor een aperitiefje te drinken en de inwendige mens goed te verzorgen.

6. Dario Correnti is pseudoniem voor twee bekende Italiaanse auteurs. Dus door twee auteurs geschreven. Merk je daar iets van bij het lezen?
    Dat is moeilijk te zeggen. Af en toe zijn er dingen die verwarring oproepen. Zo komt plotseling een scharrel genaamd Cristina in beeld. Ik heb zelf niet zo het idee dat ze nuttig is voor het verhaal. Ook gek is dat je het ene moment het idee krijgt dat Marco vaker vreemd is gegaan. Later zou hij maar een keer zijn vreemd gegaan. En nog later was hij toch wel vaker vreemd gegaan.
    Ook is het gebruik van achternamen en voornamen niet consistent. Dat vind ik wel een beetje vreemd. Het doet soms onnatuurlijk aan. Ik kan geen reden vinden waarom de ene keer de voornaam en de andere keer de achternaam gebruikt wordt. Dat zou erop kunnen duiden dat er twee schrijvers zijn. Of het verhaal is te vaak of juist niet vaak genoeg herschreven. Het doet af en toe wat slordig aan.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 110

De karakters

Vooral Ilara vond ik evolueren, ze ging van een schuchter iemand naar een persoon die voor haar eigen durft op te komen.

Goh, eigenlijk niet echt in dit boek, vind er niet zo iemand uitschieten die ik echt als favoriet heb.

Nee, ik vind het goed zoals het is, en de personages verschillen voldoende van karakter.

De auteur

Ik vind bet wel passen, het voelt Italiaans aan, ook wat mysterieus. Het is ook gedetailleerd, wat je kunt verwachten van een onderzoek door journalisten. Al had er wat minder focus op eten gemogen, dat was wel irritant op den duur.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Dario Correnti vergelijkbaar? Is moeilijk te zeggen, misschien met Elizabeth George, voor wat het type personages betreft.

Nee, daar kon ik absoluut niets van merken. Erg knap!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.