Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 104: Groen licht Groen licht, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1335
    #19106 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 210

Ik lees nog eerst prooi uit en dan begin ik aan deze.

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 42

Net schaduwen uitgelezen.Ga morgen beginnen in “Groen licht”.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 183

Ik moet (net zoals in eerdere leesclubs) bekennen dat ik een thriller vaak niet lees voor de spetterende citaten en er dan ook een beetje overheen lees.
    De schrijfstijl is wel erg aangenaam, waardoor het boek wel vlot doorleest.
    De verhaallijn gaat zoals ik verwacht had en dat vind ik wel een klein beetje jammer. Er had wat meer vuurwerk in mogen zitten. het hoofdpersonage heeft een wel erg bijzondere geschiedenis. Dat vind ik dan weer in schril contrast staan met de rest van het verhaal. Dat is, buiten de moorden dan, vrij ‘gewoon’. Precies zoals je van een regiothriller verwacht, toch?

moedrie
    Bijdrager
    Post count: 46

ben lekker aan het lezen begin aan hoofdstuk 28 tot nu toe een vlotte verhaallijn,net als je denkt dat het een beetje dood loopt zijn er toch weer ontwikkelingen, het leest lekker vlot en wordt duidelijk verteld.
    ga gauw verder lezen.

heb op pagina 54 dit gelezen maar denk dat het opgeplakt moet zijn
    Deze posters zijn niet van Angela, bedenk ik, en zeker niet door haar opgepakt

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 177

Heerlijk aan het lezen in deze thriller. Fijne schrijfstijl, maar dat zijn
    we gewend van Corine Hartman.
    Laat me niet afleiden door opvallende citaten of toevallig moet ik er
    een tegenkomen. Ook schrijf- of spelfouten lees ik overheen.
    Wat fijn lezen is, dat er veel plaatsen genoemd worden waar het een en ander
    afspeelt. Je voelt je dan écht bij het verhaal betrokken.

moedrie
    Bijdrager
    Post count: 46

heb het boek groen licht uit.
    vond het een vlot verhaal met af en toe een doodpunt waarna het weer vlot verder ging, Suus de rechercheur die heeft ook een verleden wat in dit verhaal ook los staat van de gebeurtenissen.
    had nog nooit wat van de schrijfster Corine Hartman gelezen , vindt het fijn verteld

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 177

Ben al over de helft. Moeilijk weg te leggen. Vind het een heel spannend boek en
    zie de minder spannende stukjes als rustpunten. Saai is het in ieder geval nog
    niet geweest. Als maandag na het lezen open gaat, zal ik het óók wel uit hebben.
    Zal eigenlijk wél jammer zijn.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 247

Ik heb het boek uit, het leest zo vlot.
    Ik vond het heel mooi geschreven en op blz. 20 vond ik wel een mooie beschrijving van de lammetjes in de wei. Ze beschrijft die als “spartelende baaltjes wol”, dat vond ik wel mooi.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 96

Op blz 261, nog maar 40 te gaan. Dus dat lukt vanavond nog.
    Het boek leest heel erg vlot, jammer dat ik het in stukken moest kappen omdat ik op de trein lees. Het hoofdpersonage ligt me niet zo, andere karakters dan weer wel. Het speurwerk lijkt me erg realistisch beschreven al vind ik het soms bijna op een uittreksel van “Handboek voor speuren voor beginners” lijken, afstandelijk bedoel ik.
    Ik kom heel wat leuke uitdrukkingen tegen, jammer dat ik ze meestal vergeet op te schrijven.
    p80 … oogt als een overjarig maar nog gretige student.
    p89 … niet eens zijn leven als een film voorbij ziet flitsen en dat dit daarom toch vast en zeker niet zijn dood zal betkenen.
    p102 Ik ben gewoon blij man. Van Churandy Martina.
    p168 En anders aan het begrip neuken op de vierkante meter.
    p.253 … het enige wat er echt toe doet in het leven. Bloedbanden. Familie.

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 147

Ik heb nu ongeveer 80 pg gelezen. Ik zal eerlijk zeggen dat het momenteel niet echt mijn ding is. Ik vind dat er teveel wordt uitgeweid over het verleden van de rechercheur en haar psycholoogbezoek enz. Tenzij het een seriepersonage zou zijn en je elk deel iets te weten komt, zou ik dat wel snappen. Maar volgens mijn opzoekkngen is het geen deel van een serie.
    De schrijfstijl leest wel heel fijn en vlot. Opmerkelijke citaten ben ik nog niet tegengekomen.

Inge Spaan
    Bijdrager
    Post count: 6

Ik ben inmiddels bij hoofdstuk 20. Het is voor mij nog niet een boek dat ik niet kan wegleggen. Ik vind de hoofdpersoon niet zo sympathiek, ze komt wat bot over en trekt erg snel conclusies. In hoofdstuk 12 heeft ze bijvoorbeeld net voor het eerst een verdachte gesproken en wil ze hem meteen het liefst “een negen millimeter door zijn verrotte hersens jagen”.
    Verder vind ik dat de clichés over de Achterhoek er wel behoorlijk dik bovenop liggen. In 1 hoofdstuk nemen we kratjes Grolsch mee in de taxi, eten we streekgerechten als balkenbrij en Doesburgse mosterdsoep en praten Achterhoekers niet graag over hun gevoelens.
    De schrijfstijl leest vlot en makkelijk. Wat me erg opvalt is dat er in de dialogen, vaak een zin halverwege wordt onderbroken met “zegt hij” of “vraag ik” etc. Bijvoorbeeld op pagina 39 “Er was vanmorgen een collega van me bij de manege,” zegt Chantal, “om een groepje met paardrijles te begeleiden.” Juist dat de zinnen er door onderbroken worden, en in deze hoeveelheid, kom ik niet vaak tegen in boeken.
    Ik ben benieuwd of de rest van het boek mij meer in het verhaal zal meeslepen.

JacqRed
    Bijdrager
    Post count: 22

Citaten zijn in dit boek songteksten, met name van Kate Bush. Het spreekt me wel aan dat de hoofdpersoon hier herkenning in vindt. Verder grappige uitdrukkingen:
    – spartelende baaltjes wol
    – Husqvarna uit het vet halen etc. etc.
    Een populaire manier van schrijven.

Ik vind het verhaal nogal vergezocht, lijken met puzzels in aanloop naar de grote finale, geef me één voorbeeld dat iets wat ook maar een klein beetje in die richting komt in NL ooit is gebeurd (of ergens anders), het is me ook totaal onduidelijk waarom de moordenaar aanwijzingen geeft, maar het leest lekker weg. Ik heb het boek binnen een etmaal uitgelezen. Het Achterhoek motief is een beetje dun.
    De hoofdpersoon heeft een heftig verleden dat veel terugkomt in het verhaal. De referenties doen vermoeden dat dit boek onderdeel van een serie is maar dat schijnt niet het geval te zijn.

Op spelfouten let ik niet specifiek en ik ben nergens over gestruikeld.

Lizzie
    Bijdrager

Ik begin vanavond nog in het boek. Ben er wel benieuwd naar.

Lizzie
    Bijdrager

Ben begonnen enwat me meteen opviel (het is voor mij de eerste keer dat ik iets lees van Corine) is het het gevoel dat Suzanne me het verhaal verteld. Waardoor ik me meteen betrokken voel bij het boek.

Ook het eerste hoofdstuk zorgde ervoor dat ik onmiddellijk wou verder lezen.
    Wat leuk om vanuit het slachtoffer te lezen en de angst te voelen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.