Home Forums Leesclub 176: Gebroken Gebroken, Na het lezen #2

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2086

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.

De plot

1. Wat vind je van het plot van ieder verhaal?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plots?

Algemeen

1. Vond je dat Gebroken boeiende verhalen bevat en had ieder verhaal steeds je volle aandacht?
    2. Welk verhaal steekt er voor jou duidelijk bovenuit en waarom vind je dat?
    3. Vind je de schrijfstijl vanDon Winslow prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    4. Stel….Don Winslow vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Don Winslow mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 246

De plot
    Wat vind je van het plot van ieder verhaal?
    Niet elk verhaal heeft een sterk plot. Er steken 4 verhalen uit die echt heel goed zijn opgebouwd.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plots?
    Sommige verhalen hadden een plot met meerdere wendingen en waren tot het eind onbekend hoe het af loopt. Andere waren minder ingewikkeld en minder sterk.

Algemeen
    Vond je dat Gebroken boeiende verhalen bevat en had ieder verhaal steeds je volle aandacht?
    Ja, er zaten zeker 4 verhalen bij die mijn volle aandacht hadden en ook iets boeiender waren dan de andere 2.

Welk verhaal steekt er voor jou duidelijk bovenuit en waarom vind je dat?
    Dit is moeilijk, ik denk dat crime101 mijn voorkeur heeft. Zeer sterk plot, ruimte tot zelf nadenken hoe te handelen in die situatie, spannend en goed einde.

Vind je de schrijfstijl van Don Winslow prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Don Winslow heeft een prettige schrijfstijl en ik had zeker geen moeite om mijn aandacht erbij te houden.

Stel….Don Winslow vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek zou ik typeren als redelijk realistisch en een enkel verhaal (laatste rit) als aangrijpend.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek is niet echt uniek naar mijn idee.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Don Winslow mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee hoor, ik heb geen advies en ik geloof niet dat de auteur op mijn advies zit te wachten.

Jacobaan
    Bijdrager
    Aantal berichten: 158

De plot

Goede opbouw, interessante plots, inderdaad niet bij alle verhalen, met verrassende wendingen.

De structuur van de plots zijn interessant met diverse verrassende wendingen die bovendien ook nog begrijpelijk zijn.

Algemeen

Vond je dat Gebroken boeiende verhalen bevat en had ieder verhaal steeds je volle aandacht?

Zeker weten. Was in eerste instantie wat sceptisch om 6 korte verhalen in één boek te lezen, maar het heeft me positief verrast ook vanwege de diversiteit van de verhalen. De auteur Don Winslow toont al zijn sterke punten, waaronder voortstuwende vertelling, meeslepende en sterke personages, interessante plots en een strakke, staccato-schrijfstijl

‘De laatste rit’ omdat het personage Cal me inspireert en hetgeen wat hij doet en wil bereiken mij ook aan het hart gaat. Alhoewel voor het grappigste verhaal ik zeker voor ‘De dierentuin van San Diego’ zou gaan, echt een hilarisch verhaal.

Vind je de schrijfstijl vanDon Winslow prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Hij heeft een bijzondere prettige vlotte, humoristische en begrijpelijke schrijfstijl.

Stel….Don Winslow vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Geloofwaardig (niet allemaal) en vooral humoristisch.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Voor mij is het een uniek boek met name omdat ik nog nooit een dergelijke constructie verhalen in één boek heb gelezen. Het voelt als een literaire rondreis door de Verenigde Staten langs New Orleans, San Diego, Hawaii en het grensgebied Texas.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Don Winslow mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Blijven schrijven alsjeblieft. (en voor de Spaanse/Mexicaanse woorden zou een lijstje met verklaringen niet misstaan)

Sijbout
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

De plot
    Het eerste verhaal stak er, voor mij, met kop en schouders bovenuit. De andere verhalen vond ik, qua plot, gewoon goed. Wel leuk vond ik het feit dat het een verzameling verhalen betrof die enkele raakvlakken hadden.
    Leuk vond ik het feit dat je een beetje heen en weer geslingerd wordt. Leuke verhalen.
    Algemeen
    3. Vond je dat Gebroken boeiende verhalen bevat en had ieder verhaal steeds je volle aandacht?
    Door onverwachte raaien in sommige verhalen blijf je gespitst van begin tot eind van elk verhaal. Zeker daar ik het eerste verhaal het meest tot mijn verbeelding vond spreken.
    4. Welk verhaal steekt er voor jou duidelijk bovenuit en waarom vind je dat?
    Het eerste verhaal stak er voor mij bovenuit. Wraak is voor mij sowieso altijd een sterk gegeven in een verhaal!
    5. Vind je de schrijfstijl van Don Winslow prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl van Don Winslow vind ik prettig om te lezen. De situaties worden beeldend omschreven, Je voelt de spanning en voelt de pijn. Vanwege dat laatste zou je zeggen dat het niet prettig is maar ik denk dat diegenen die het boek lezen begrijpen wat ik bedoel.
    6. Stel….Don Winslow vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Zeker zou ik de verhalen realistisch noemen. Als je bedenkt dat er onlangs “martelcontainers” gevonden zijn, is het zeker realistisch! Je zou er zo een film van kunnen maken.
    Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is voor mij de eerste keer dat ik een boek lees met zes verhalen. Daardoor vind ik het zeker iets specifieks hebben. Dit wordt versterkt door het feit dat tussen sommige verhalen raakvlakken aanwezig zijn.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Don Winslow mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Het enig dat ik zou zeggen; “zo doorgaan!”

yv87
    Bijdrager
    Aantal berichten: 155

De plot
    &

Oei, oei, ik vind het héél lastig om hier een oordeel over te geven. Elk verhaal bevat een eigen plot en elk hebben hun eigen plus- en minpunten. De inhoud is te verschillend om over één kam te scheren, maar toch kan ik wel een kleine vergelijking maken. Ze zitten degelijk in elkaar en hoewel ze toch niet allemaal even goed in mijn straatje pasten, waren ze wel interessant. De een qua heftigheid, de ander qua geweld en een ander weer door de humor.

Algemeen
    Vond je dat Gebroken boeiende verhalen bevat en had ieder verhaal steeds je volle aandacht?
    Ja en nee. Bij de verhalen die me opzogen verdween de wereld even tijdelijk en zat ik dus volledig in het verhaal. De verhalen die mij iets minder trokken, hadden niet mijn volledige aandacht en ik merkte dat ik het boek dan ook zonder problemen neer kon leggen.

Dat was voor mij het laatste verhaal: De Laatste Rit. De emoties waren hier bijzonder goed omschreven en het eind van het verhaal raakte me ontzettend. Of het komt doordat dit verhaal zich bij de Mexicaanse grens afspeelt en dat overduidelijk wel de meesterwerken van Winslow naar voren haalt, of dat het toeval is, dat weet ik niet. Ik weet alleen dat het rillingen bij me naar boven haalde. Het eerste verhaal, Gebroken, wist met haar rauwheid een statement te maken. De gevoelens en gevolgen van wraak werden zo goed geschetst daarin.

Vind je de schrijfstijl vanDon Winslow prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik hou van zijn stijl, het verhult niets en is recht voor zijn raap. Toch merkte ik in bepaalde verhalen een verschil tov zijn normale schrijfstijl op. Het was was rustiger en over het algemeen genomen wat minder intens.

Stel….Don Winslow vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Dit boek is geen typische Winslow, maar heeft toch wel een aantal kenmerkende details. Rauw, (kei)hard en onverbloemd zijn details die zijn woorden goed omschrijven.

Winslows stijl is wel uniek, hoewel dat toch niet bij elk verhaal even goed naar voren kwam. Voor mij persoonlijk is een verhalenbundel wel uniek, omdat ik het nooit lees. Maar hoe het staat tov de rest van de wereld, durf ik echt niet te zeggen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Don Winslow mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Schiet ajb op met je volgende boek schrijven ;-).

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling
    Komt er van het weekend aan!

Gonneke38
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

De plot

Wat vind je van het plot van ieder verhaal? Over die chimpansee met een geweer vooral ongeloofwaardig. Ook de roof langs de PCH wat ongeloofwaardig hier en daar. Maar voor de rest wel goede plots.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plots? Korte verhalen, hierdoor een vlotte opbouw naar waar het om draait.

Algemeen

Vond je dat Gebroken boeiende verhalen bevat en had ieder verhaal steeds je volle aandacht? Door manier van schrijven vond ik het moeilijk te volgen en hierdoor was mijn aandacht ook snel weg. Heb mij door het boek heen moeten ploeteren als ik heel eerlijk ben.

Welk verhaal steekt er voor jou duidelijk bovenuit en waarom vind je dat? Niet echt 1.

Moeilijk, niet prettig tegen einde van de verhalen. Dan gaan de verhalen snel naar verschillende scenes en moet je echt je best doen het te begrijpen. Niet een boek voor even snel tussendoor.

Dit boek is een omnibus met wisselende verhalen tussen politie en criminaliteit.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is wel uniek wat mij betreft door de schrijfstijl. You love it or you hate it, maar speciaal is het wel.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Don Winslow mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Goede locaties in de verhalen, iets minder heen en weer schieten van scenes, hoewel dat ook wel weer juist bij Don hoort.

maria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 408

De plot
    Niet heel verrassend behalve crime 101 door de handelwijze van Lou.
    Vooral het laatste verhaal vond ik een beetje een slap einde.

Waren allen wel goed opgebouwd, maar met een kort verhaal zit je zo aan het eind van het verhaal
    Algemeen

3. Vond je dat Gebroken boeiende verhalen bevat en had ieder verhaal steeds je volle aandacht?
    Ja ze hadden allen mijn aandacht alleen vond ik de eerste de minste.

4. Welk verhaal steekt er voor jou duidelijk bovenuit en waarom vind je dat?
    Dat vind ik niet gemakkelijk omdat ze allen op de eerste na wat hadden. Ik genoot van de leuke zinnen. Crime 101 vond ik zeker aardig en de laatste was meer aangrijpend en actueel.

5. Vind je de schrijfstijl vanDon Winslow prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Makkelijk te lezen, begrijpelijk, vlot geschreven..

6. Stel….Don Winslow vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Vooral humoristisch, het laatste verhaal was het meest aangrijpend. Sommige verhalen waren meer realistischer dan anderen. De aap was het meest ongeloofwaardig.

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De vele leuke zinnen. En het feit dat het 6 verhalen had waar ik normaal genomen niet snel voor zou kiezen , maar niet slecht bevallen is.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Don Winslow mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Gewoon doorgaan.

Anneliese de Waal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 106

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

LET OP: In principe is het verhaal, en dus ook de verhaallijn, zoals je het leest van begin tot eind en hoe de gebeurtenissen en acties elkaar telkens opvolgen, het (of ‘de’) plot.

De plot

De plots waren niet echt verrassend van elk verhaal, maar paste wel bij het verhaal, bij sommige plots was het plot sterk en een andere plot met meer humor.

De verhalen waren wel goed opgebouwd naar het einde van het verhaal.

Algemeen

Ja, de verhalen hadden wel mijn aandacht en het was ook prettig dat je naar ieder verhaal even kon stoppen, voordat je aan het volgende verhaal begon.

Nee, ik heb niet echt een verhaal dat er boven uit stak, alle verhalen waren interessant om te lezen.

Vind de schrijfstijl prettig om te lezen, je moet wel goed je aandacht erbij houden om in alle verhalen te blijven.

Dit boek

Ik had nooit nog een verhalenbundel gelezen, vond het daarom uniek en specifieks.

Ben benieuwd naar je volgende boek, zou graag een heel boek willen lezen, met één verhaa.

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

nini_ingrid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 302

Wat vind je van het plot van ieder verhaal? Bij 1 of 2 verhalen zat het plot goed in elkaar en werd het goed opgebouwd naar het einde maar bij anderen was ik aan het einde van het verhaal en begreep ik niet echt waarom dit het einde was
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van de plots? zat niet altijd goed en maar een enkele keer goed opgebouwd, moeilijk te beschrijven voor elk verhaal apart

Algemeen

Vond je dat Gebroken boeiende verhalen bevat en had ieder verhaal steeds je volle aandacht? Nee ik vond het moeilijk te volgen en ik geraakte er moeilijk door
    Welk verhaal steekt er voor jou duidelijk bovenuit en waarom vind je dat? De laatste rit vond ik dan toch het beste omdat die me toch het meeste kon boeien
    Vind je de schrijfstijl vanDon Winslow prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik moest mijn aandacht er steeds goed bijhouden en ik vond het geen gemakkelijke schrijfstijl
    Stel….Don Winslow vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Ongeloofwaardig

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Uniek in de zin dat het verschillende verhalen zijn
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Don Winslow mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? geen verschillende verhalen meer maken en de humor erin houden

Raywoman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

De plot
    1. Gebroken: mooie into van het boek, wel rauw
    2. Crime 101: goed en spannend.
    3. De dierentuin van San Diego: leuk verhaal, jonge politieagent wordt een beetje belachelijk gemaakt, te lezen hoe en of hij hiervan hersteld.
    4. Zonsondergang: vooral mooi door de sfeer die wordt omschreven, de surf-scène.
    5. Paradijs: eilandsfeer, beetje veel hoofdpersonen, maar ook spannend
    6. De laatste rit: donkere, beetje depri-sfeer met hoofdpersonen die al veel hadden meegemaakt. Wel met hoofdpersonen die iets goeds willen doen. En een goed thema.
    1. Gebroken: goede opbouw naar een treffende climax
    2. Crime 101: mooi dat de verhaallijnen uit 2 perspectieven bestaat, de misdadiger en de politieagent. en omdat de misdadiger zo slim is, kon ik me ook wel in hem verplaatsten en meevoelen.
    3. De dierentuin van San Diego: niet heel spannend opgebouwd, wel goed opgebouwd
    4. Zonsondergang
    5. Paradijs: goed opgebouwd naar een spannend einde
    6. De laatste rit: opbouw met al direct haakjes naar het einde toe.
    Algemeen
    3. Vond je dat Gebroken boeiende verhalen bevat en had ieder verhaal steeds je volle aandacht? Zeker boeiende verhalen, maar ik vond ze steeds te kort, maar dat heb je met verhalen. Ik heb geen moment getwijfeld om verder te lezen, dus ik was zeker geboeid. Ik had alleen meer een link verwacht tussen alle verhalen, maar die zit er maar soms omdat er overlappende personen inzitten.
    4. Welk verhaal steekt er voor jou duidelijk bovenuit en waarom vind je dat? Ik vond Crime 101 erboven uit steken, omdat deze thriller-achtige, spannende elementen in zich heeft zitten.
    5. Vind je de schrijfstijl vanDon Winslow prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is voor mij prettig en makkelijk te volgen, zeker met de reeksen aan humorvolle zinnen en stukjes.
    6. Stel….Don Winslow vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Ik denk dat ik dan voor rauw en mannelijk zou gaan.
    Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het heeft sowieso iets specifieks omdat er niet zo vaak spanende verhalen in een bundel worden geschreven (met uitzondering van Stephen King-Als het bloedt). En de verhalen hebben ook weer iets gemeen, maar daar kan ik mijn vinger niet zo goed opleggen, ik denk toch dat dat komt door de de schrijfstijl.
    8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Don Winslow mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Blijf schrijven, maar dan het liefst een thriller die heel dik en meerdere verhaallijnen ingenieus aan elkaar verbindt in een climax die niemand ziet aankomen.
    Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.