Home Forums Leesclub 176: Gebroken Gebroken, Na het lezen #1

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2007
    #30439 |

Vragen ThrillZone leesclub Gebroken

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeelBeoordeling geopend. 

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters in ieder verhaal evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage, per verhaal en/of over de zes verhalen? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhalen past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Don Winslow specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Gebroken bestaat uit zes afzonderlijke en op zichzelf staande verhalen. Heb je een favoriet verhaal? Mogen we van je weten welke verhaal dat is en waarom je dat vindt?
    4. Is deze verzameling verhalen voor jou aanleiding om meer verhalenbundels te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    5. Ga je nog wel meer boeken van Don Winslow lezen?
    Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 228

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters in ieder verhaal evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, niet in ieder verhaal evolueren de karakters. Bijvoorbeeld in het verhaal Paradijs ontwikkelt O zich niet.
    In Crime101 evolueren de karakters juist wel, bijvoorbeeld inspecteur Lou Lubesnick maakt een mooie ontwikkeling mee tot aan het einde van het verhaal. Gaat op zichzelf wonen en neemt zelf de beslissing dat het niet meer goed komt met zijn vrouw.

Heb je een favoriete personage, per verhaal en/of over de vier verhalen? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb een kleine zwak voor inspecteur Lubesnick. Hij komt uiteindelijk tot bloei als hij bij zijn vreemdgaande vrouw weg gaat. Mooi die ontwikkeling.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee hoor. Don Winslow heeft de karakters niet voor niets zo geschreven.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhalen past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het leest redelijk vlot en ik had geen moeite om mijn aandacht erbij te houden.

Kun je de schrijfstijl van Don Winslow specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vind de schrijfstijl van Don Winslow bedachtzaam, het heeft me af en toe aan het denken gezet.

Gebroken bestaat uit zes afzonderlijke en op zichzelf staande verhalen. Heb je een favoriet verhaal? Mogen we van je weten welke verhaal dat is en waarom je dat vindt?
    Ik vind Crime101 denk ik mijn favoriet alhoewel Gebroken ook heel goed is. Bij Crime101 werd ik aan het denken gezet, wat zou ik in die situatie gedaan hebben?

Is deze verzameling verhalen voor jou aanleiding om meer verhalenbundels te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    Op zich heb ik geen problemen met verhalenbundels, ik zou het alleen niet meer lezen in leesclub verband. Ik vind het moeilijker om de vragen te beantwoorden en een recensie te schrijven dan met een boek met 1 verhaal.

Ga je nog wel meer boeken van Don Winslow lezen?
    Ja, ik ben wel benieuwd hoe hij een boek met 1 verhaal weet te volbrengen. Ik wil wel weten of er verschil zit in zijn schrijfstijl.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 158

De karakters

Ja dat gevoel heb ik zeer zeker. Zal niet zeggen in elk verhaal 100% maar ze ontwikkelen zich allemaal wel.

Heb je een favoriete personage, per verhaal en/of over de zes verhalen? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Toch wel Cal in het laatste verhaal ‘De laatste rit’ vanwege zijn lef en doorzettingsvermogen om kostte wat kost zijn doel te bereiken en tot een goed einde te brengen.

Nee de personages zijn zoals ze zijn. Prima.

De auteur

ja toch wel, de voortstuwende vertelling, meeslepende en sterke personages, interessante plots en een strakke, staccato-schrijfstijl passen helemaal bij dit soort verhalen.

Kun je de schrijfstijl van Don Winslow specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.

een beetje staccato maar ook humoristisch en filmisch. Dit materiaal zou uitermate geschikt zijn om te worden verfilmd.

Gebroken bestaat uit zes afzonderlijke en op zichzelf staande verhalen. Heb je een favoriet verhaal? Mogen we van je weten welke verhaal dat is en waarom je dat vindt?

Ja toch wel ‘De laatste rit’ omdat het personage Cal me inspireert en hetgeen wat hij doet en wil bereiken mij ook aan het hart gaat. Alhoewel voor het grappigste verhaal ik zeker voor ‘De dierentuin van San Diego’ zou gaan, echt een hilarisch verhaal.

Is deze verzameling verhalen voor jou aanleiding om meer verhalenbundels te gaan lezen of laat je het bij deze ene?

Het smaakt zeker naar meer, maar dan moet het wel in deze vorm zoals bij Winslow zijn.

Ga je nog wel meer boeken van Don Winslow lezen?

Absoluut, ik vraag me nog steeds af waarom ik tot nu toe nog niets van hem heb gelezen. Zijn schrijfstijl spreekt mij enorm aan.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 155

De karakters
    Nee. Hoewel de karakters elk bijzonder goed gevormd zijn voor een kortverhaal, zijn de verhalen allemaal te kort om de karakters te kunnen buigen. Daarvoor moet je echter ook geen kortverhalen lezen, want de uitdieping in de karakters zou voor paginavulling zorgen en daarmee dus het effect van een kortverhaal teniet doen.

Heb je een favoriete personage, per verhaal en/of over de zes verhalen? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Cal uit De Laatste Rit is by far mijn favoriet. Zijn kwelling tussen goed en slecht is bijzonder neergezet en dat hij dan maar het beste uit het slechtste kiest om hulp aan een ander te bieden, vind ik een fantastische eigenschap. Ik had het eind van dat verhaal niet zo verwacht en het maakte veel indruk. Erg mooi verhaal.

Nee. Winslow heeft zijn personages met een bepaalde gedachte gemaakt en iets aan hen veranderen zouden alle verhalen veranderen. Ze spraken me zeer zeker niet allemaal aan, maar spijkeren in het werk van een auteur vind ik gewoon not done.

De auteur
    Hard en rauw en emoties worden niet geschuwd. Ja, ik vind dit bij de verhalen passen. Juist de emoties die loskomen doordat hij beide kanten van de wet belicht, zorgen voor een realistisch verhaal waarbij veel inlevingsvermogen gecreëerd kan worden.

Kun je de schrijfstijl van Don Winslow specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    HGebroken bestaat uit zes afzonderlijke en op zichzelf staande verhalen. Heb je een favoiet verhaal? Mogen we van je weten welke verhaal dat is en waarom je dat vindt?
    Mijn favoriete verhaal was het laatste verhaal; Laatste Rit. De schrijfstijl van dit verhaal ligt dicht bij de manier van schrijven die ik van de auteur gewend ben: hard, rauw en met tal van emoties. Hoewel hij in de eerdere verhalen ook beide kanten van de wet omschreef, iets waar hij ook bekend om staat, kwam dat bij dit verhaal (en bij het eerste verhaal Gebroken) het best tot haar recht.

Ga je nog wel meer boeken van Don Winslow lezen?

Hier moet ik iets valsspelen in mijn antwoord, omdat Gebroken niet het eerste boek is dat in van Winslow lees en de auteur in mijn top 5 van favoriete auteurs staat. Welk boek er ook nog komt, natúúrlijk zal ik die gaan lezen! Als ik zuiver afga op mijn leeservaring van dit boek, denk ik dat ik zeker wel nieuwsgierig zou zijn naar een volledig verhaal van hem. Hoewel de korte verhalen toch niet helemaal mijn ding zijn, heeft hij bewezen goed met een pen overweg te kunnen.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 155

@Jacobaan en @Bianca
    De Grens van hem is écht een aanrader. Het is een flink boek, maar het heeft echt geen letter teveel.
    Officieel is het een deel van een trilogie, maar niet alles is vertaald en ook zonder voorkennis kun je het boek gewoon lezen en zul je niet veel informatie missen.

Sijbout
    Bijdrager
    Post count: 31

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters in ieder verhaal evolueren. Zo ja, hoe?
    = Naar mijn idee veranderen de karakters niet. Sowieso ben ik de mening toegedaan dat de karakters door de schrijver bedacht zijn zoals ze zijn.
    2. Heb je een favoriete personage, per verhaal en/of over de zes verhalen? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    = Lubesnick is een karakter waar ik wel een voorkeur voor heb. Een man die uiteindelijk toch kiest om zijn leven “zin” te geven en bij zijn vrouw weg te gaan.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    = Zoals bij het evolueren van de karakters, vind ik dat de karakters zijn zoals ze door de schrijver neergezet zijn. Als je hieraan iets zou veranderen, zou je de schrijver te kort doen. Omgekeerd betekent het, mijns inziens, dat als je een karakter zou willen veranderen, de schrijver een onvoldoende zou verdienen.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhalen past, zo ja of nee, waarom?
    = De schrijfstijl vind ik redelijk aan de bloedige kant maar op een manier die ik niet afstotend vind. Waarschijnlijk gaat het in het echte criminele milieu ook zo toe??
    5. Kun je de schrijfstijl van Don Winslow specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    = Filmisch komt bij mij als eerste naar boven. Filmisch/realistisch zeker vanwege de manier waarop de bloedige tafrelen beschreven zijn. Je voelt de pijn in je eigen lijf!
    6. Gebroken bestaat uit zes afzonderlijke en op zichzelf staande verhalen. Heb je een favoriet verhaal? Mogen we van je weten welke verhaal dat is en waarom je dat vindt?
    = Ik heb geen echt favoriet verhaal. De manier van schrijven van Don Winslow zorgt er bij mij voor dat de verhalen mooi aan elkaar passen.
    7. Is deze verzameling verhalen voor jou aanleiding om meer verhalenbundels te gaan lezen of laat je het bij deze ene?
    = Moeilijk! Deze bundel is mij prima bevallen. Als ik er van overtuigd zou zijn dat de verhalen zich kunnen meten aan die van Don Winslow, zou ik zeker een bundel van een andere schrijver lezen.
    8. Ga je nog wel meer boeken van Don Winslow lezen?
    = Ik ga zeker de bibliotheek in om meer van Don Winslow te pakken te krijgen!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.