Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 101 t/m 150 Leesclub 146: Een Noorse winternacht Een Noorse winternacht, Na het lezen #2

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 2077

Na het lezen #2

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Een Noorse winternacht een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Karen Swan  prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Karen Swan  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Karen Swan  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

Bianca0602
    Bijdrager
    Aantal berichten: 242

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Ik vind het plot uitstekend geschreven.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het plot is prachtig opgebouwd vanaf het begin. Juist door te schakelen van heden en verleden en dus 2 verhaallijnen te gebruiken blijft het plot wisselen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, ik had dit einde totaal niet verwacht.

Algemeen
    Vond je Een Noorse winternacht een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Een Noorse winternacht is verschrikkelijk boeiend en ik had er grote moeite mee om te moeten stoppen met lezen.

Vind je de schrijfstijl van Karen Swan  prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig, meeslepend en boeiend en daardoor werd ik het verhaal in getrokken en bleef ik tot het einde toe moeite hebben met stoppen met lezen.

Stel….Karen Swan  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Geloofwaardig, beeldend (ik voelde de kou van het noorden) en inlevend.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Nee, dit is voor mij toch een redelijk uniek boek. Ik had het met vlagen koud. Als ik dan uit het raam keek verwachte ik echt sneeuw te zien.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Karen Swan  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee, ik geloof niet dat Karen Swan advies van mij nodig heeft.

P. Holla
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Het plot is helder en duidelijk geschreven. Gaat wel erg snel ineens. Dus goed lezen wat er gebeurd.

Zowel het verhaal in het verleden als van het heden, krijgen ruim de aandacht en worden goed over en weer uitgewerkt.

nee, dit einde was niet wat ik er van verwacht had. Wel mooi dat ze het zo heeft kunnen laten ontwikkelen.

Algemeen
    Vond je Een Noorse winternacht een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het wel een boeiend verhaal, alhoewel het soms teveel in het heden bleef. Ik vond het verleden ook boeiend, mede omdat het doorwerkt in het verhaal van het heden. Het verhaal van het verleden had mij meer in zijn greep dan het verhaal van het heden.

Vind je de schrijfstijl van Karen Swan prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl was prima. Goed afwisselend en zeker prikkelend om je te laten lezen. Zeker het einde was bijzonder.

Stel….Karen Swan vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Het is zeker een inlevend boek, met de vlagen van kou, de open haard die nodig is om warm te worden, de kerstboom langs de trap naar boven. Je ziet het voor je. Ik kon mij er zeker wat bij voorstellen.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit is zeker een uniek boek met zijn onderwerp m.b.t. het vloggen erbij. Zeker van deze tijd.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Karen Swan mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Hahahaha. laat ik maar een lekkere lezer blijven. Nee hoor. Prima boek, goed geschreven en verrassend tot het einde.

justine
    Bijdrager
    Aantal berichten: 198

De plot
    Vond het knap in elkaar steken, wel wat voorspelbaar soms.
    Heel mooi, heden, verleden, het wordt mooi uitgewerkt en komt keurig bij elkaar.
    Op het laatst werd er met hints iets van de sluier opgelicht, maar echt aan zien komen, nee dat dan weer niet.
    Algemeen
    Vond je Een Noorse winternacht een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het had echt mijn volle aandacht, het was boeiend en met een fijne spanning geschreven.
    Vind je de schrijfstijl van Karen Swan prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Een mooie schrijfstijl, echt van nu.
    Stel….Karen Swan vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    romantisch, spannend en filmisch, maar ook de sneeuw en kou voelde je goed.
    Dit boek
    De setting is uniek, mooie omgeving, en uniek vanwege het leven met bloggen, vloggen en sociale media
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Karen Swan mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    echt niet

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Elke
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

De plot
    1) Wat vind je van het plot?
    Mooi geevolueerd naar het einde toe..;

2) Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Best wel een boeiend verhaal, alhoewel er naar mijn mening teveel naar het heden werd overgeschakeld. Dat vond ik in het begin niet zo boeiend, maar dacht wel dat het ergens naartoe leidde…

3) Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ja en nee. Ergens toen de “stalker” van Bo opnieuw actief werd door berichtjes te posten op hun blog, vermoedde ik al dat het die persoon zou zijn die het ook uiteindelijk was. Maar ergens naar het einde v/h verhaal toe werd je op een dwaalspoor gebracht, waarop helemaal op het einde het plaatje klopte.
    Ik hoopte wel dat het einde zo zou eindigen, maar werd weer héél eventjes op een dwaalspoor gebracht door Karen Swan zelf, maar uiteindelijk was het toch het einde waarop ik hoopte !

Algemeen
    4) Vond je Een Noorse winternacht een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het was zeker een boeiend verhaal, maar enkel de terugkeer naar de vroegere jaren hadden niet altijd mijn aandacht.

5) Vind je de schrijfstijl van Karen Swan prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Prettig.

6) Stel….Karen Swan vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch, geloofwaardig en aangrijpend, ik kan niet kiezen.

Dit boek
    7) Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De omgeving lijkt mij wel mooi, ik ben nog nooit in Noorwegen geweest. Het is zéér mooi omschreven door de auteur zelf.

8) Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Karen Swan mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik kan geen enkele “goede raad” bedenken, het verhaal had toch nog een verrassend einde en daar hou ik wel van.

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

Aan het begin snapte ik de wisseling van heden en verleden niet dit wordt aan het einde pas echt duidelijk.
    Plot is goed.
    Halverwege het boek dacht ik wel wie de “stalker” zou zijn. En dat bleek ook goed.
    Verhaal is fijn om te lezen vooral aan het eind wilde ik doorlezen om te weten hoe het zou aflopen.
    Karen heeft een fijne schrijfstijl verhaal is goed te lezen.
    Verhaal is geloofwaardig geschreven.
    Wat ik uniek vondt was de mooie omschrijving van Noorwegen.
    Ik heb geen advies voor Karen.

Corine12
    Bijdrager
    Aantal berichten: 78

De plot.
    1. Netjes gedaan, het bleef boeiend om te lezen tot het eind.
    2. Door de twee tijdlijnen is het verhaal mooi verweven met elkaar.
    3. Ik had het einde wel verwacht.

Algemeen.
    4. Ja ik vond het wel een boeiend verhaal en de auteur heeft een fijne schrijfstijl, zodat je wil blijven lezen.
    5. Zie vraag 4.
    6. Realistisch; een boek van deze tijd met de social media. De kou, Noorwegen, romantisch.

Dit boek.
    7. Het boek heeft wel iets specifieks. Ik heb weinig boeken gelezen, die zo ingaan op social media. Mooi gedaan.
    8. De goede raad is: blijf lekker boeken schrijven van dit genre.

Sylvia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 43

De plot

Het plot is heel opbouwend en boeiend. Het is niet halverwege het verhaal al te voorspellen hoe het gaat eindigen.
    Ik vind het geweldig hoe de 2 verhaallijnen (in het heden en het verleden) langzaamaan bij elkaar komen.
    Het plot wordt eigenlijk pas tegen het einde vrijgegeven, juist dit maakt het zo verrassend en spannend.

Algemeen

Zeker weten! Dit boek is echt onder mijn huid gekropen en ik kon het dan ook maar moeilijk wegleggen. Gelukkig had ik vakantie toen ik het las ;-).
    Ze heeft een prima schrijfstijl, het leest makkelijk weg en is goed te begrijpen. Ik ben geen zinnen tegengekomen die ik 2x moest lezen.
    Ik noem haar boeken in ieder geval meeslepend, maar zeker ook realistisch. Het thema maakt het zelfs ook wel maatschappelijk.

Dit boek

Voor mij is het een uniek boek. Waarom? Sowieso doordat het zich afspeelt in Noorwegen en dat heeft een magische aantrekkingskracht op mij. Ik heb zelfs de genoemde plaatsen (inclusief geschiedenis) op Google opgezocht. Maar ik denk ook door het maatschappelijke thema: het in hokjes stoppen van mensen (wat nu erg actueel is). Dat is een thema waar niet zoveel over geschreven wordt.
    Breng alsjeblieft je boeken uit in het Nederlands 🙂 en ga zeker door met het schrijven van dit soort boeken!

Anitadegroot
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

De plot

Wat vind je van het plot? Goed en verrassend
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?Als erg prettig, ik heb ook meer genoten van het verhaal van Signy met Bo had ik erg veel moeite, zeker in het begin maar de paralellen van Signy en Bo waren prachtig om te lezen.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?Ik had wel zo iets verwacht maar niet zo dichtbij, ik had het meer van haar volgers verwacht dus ja ik werd toch enigzins verrast
    Algemeen

Vond je Een Noorse winternacht een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja in het begin had ik wat moeite maar na bladzijde 60 zat ik er helemaal in en heb ik genoten van Noorwegen de bloggers en het leuke verhaal.
    Vind je de schrijfstijl van Karen Swan prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is erg prettig met de twee tijdlijnen. Signy vond ik meteen leuk, Bo later pas.
    Stel….Karen Swan vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Een actuele roman over bloggers met een touch of geschiedenis wat zich afspeelt in het prachtige Noorwegen.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?Ik denk toch dat het social media van de Bloggers het actueel en uniek maken, maar ook het stalken en de typische Noorse gebruiken, de veelzijdigheid maakt het een prachtig boek om te lezen.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Karen Swan mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga zo door, met tijdlijnen werken maakt het leerzaam maar ook spannend. Ga op je gevoel af en goede research doet wonderen, ik hoop dit soort verhalen vaker te mogen lezen.
    Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Gonneke38
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

De plot

1) Wat vind je van het plot?
    Goed, ik twijfelde het hele boek door wie het nou was. Ik had mijn geld wel goed ingezet, dat wel, maar evengoed een fijn in elkaar gezet verhaal.

2) Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Wat ik eerder ook schreef… De eerste helft van het boek vond ik wel wat langdradig, zou wat korter gekund hebben misschien. De hele nauwkeurige uitleggen van hoe iets eruit ziet zou wel minder kunnen denk ik waardoor het dan iets minder lang wordt. Maar overal goed geschreven. Goed plot.

3) Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Zie eigenlijk vraag 1. Het verhaal van Signy had ik dan weer niet verwacht.

Algemeen

4) Vond je Een Noorse winternacht een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Eerste helft wat minder ondanks dat het wel spannend was, want elke pagina zou een inleiding kunnen zijn dat er wat heftigs gebeurt. Maar het duurder wel lang tot er echt wat op gang kwam. Maar de tweede helft was ik wel vol erbij en vond ik het verhaal steeds spannender en intenser ook de gevoelens hoe die waren omschreven.

5) Vind je de schrijfstijl van Karen Swan prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Prima zo, goed te volgen. Op het laatst was het mij wel even onduidelijk bij wie Bo nou aan de deur stond, moest ik 3 keer lezen. Maar was eigenlijk wel heel goed zo. Juist omdat ik het niet gelijk de tijdlijn door had.

6) Stel….Karen Swan vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Realistisch, zeker in deze tijd met telefoons en alles maar op internet zetten. Aangrijpend ook door het verhalen van Signy, Bo en Anders.

Dit boek

7) Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Er zijn natuurlijk vele romantische verhalen met spanning erin, maar ik hou ervan. Meestal lees ik iets meer thriller. Maar dit was fijn om te lezen. Uniek vond ik wel dat het zich afspeelt in Noorwegen en je ook wat woorden Noors leert in het boek.

8) Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Karen Swan mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?7
    Het mag iets sneller opgang komen, of nog iets meer naars in gebeuren, maar overal top gedaan!

Malika
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

Het plot is wat mij betreft goed opgezet. In het begin vond ik de structuur een beetje chaotisch en bruusk, maar gaandeweg in het verhaal werd het hele plaatje wel duidelijk en begreep ik ook waar de auteur op aanstuurde.
    Ik had vanaf het begin eigenlijk een erg goed idee over wie ‘de dader’ was, maar af en toe werd ik toch aan het twijfelen gebracht door bepaalde ontwikkelingen in het verhaal. Op die manier wist Karen Swan er wel de spanning in te houden.

Ik was zeer zeker geboeid door het verhaal en zat bij het lezen ook elke keer direct weer in het verhaal.
    De schrijfstijl vond ik erg aangenaam en toegankelijk, met mooie beschrijvingen en uitdrukkingen die de sfeer van het verhaal goed voelbaar maken.

Het boek is erg realistisch en eigentijds maar tegelijkertijd ook licht emotioneel geladen. Voor mij een ideale combinatie.
    Mijn globaal advies aan Karen Swan zou zijn, doe zo voort, wanneer je werkt met 2 verhalen door elkaar de overgang tussen heden en verleden misschien iets vlotter laten verlopen.
    Echt uniek zou ik dit boek niet noemen. De globale verhaallijn is niet uniek en qua stijl ook niets nieuws maar ik vond het wel erg realistisch en vehelderend. Zeker wanneer het hele Instagram en influencergebeuren uitgewerkt wordt. Dus in die zin vond ik het wel apart.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.