Home Forums Leesclub 146: Een Noorse winternacht Een Noorse winternacht, Na het lezen #1

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1730
    #25835 |

Vragen ThrillZone leesclub Een Noorse winternacht                                      

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen  is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling  geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Karen Swan  specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van Een Noorse winternacht de eerdere en volgende boeken van  Karen Swan ook lezen?

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 186

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, ik heb wel het idee dat sommigen wel evolueren. Bijvoorbeeld Anders die, zij het met horten en stoten, af en toe ontdooid en steeds vaker zijn “echte” ik aan Bo laat zien.
    Bo evolueert ook, zij denkt steeds meer na over het waarom en hoe. Zij gaat uiteindelijk haar eigen beslissingen nemen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Anders is mijn favoriet, type ruwe bolster blanke pit. Hij is een (in mijn ogen) lieve man die door vervelende omstandigheden is gedwongen om zich anders voor te doen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik vind dat alle personages prachtig zijn uitgewerkt. Ik kon me in elke persoon goed inleven, het voelt allemaal heel natuurlijk aan.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, dit is echt een heerlijke schrijfstijl. Er heerst een onderliggende spanning door het gehele boek, juist door de schrijfstijl.

Kun je de schrijfstijl van Karen Swan  specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vind het een realistische, meeslepende schrijfstijl.

Ga je na het lezen van Een Noorse winternacht de eerdere en volgende boeken van  Karen Swan ook lezen?
    Ja, dit boek heeft echt een plekje veroverd in mijn favoriete lijst. Ik wil dus zeker ook andere boeken lezen van haar.

justine
    Bijdrager
    Post count: 179

De karakters
    Jazeker, Vooral Bo en Anders worden rustiger en openen zich vooral naar elkaar toe.
    Anders, vond hem lekker kort, geen poespas, recht door zee.
    Nee, alles zo laten
    De auteur
    Jazeker, echt van deze tijd met volgers, blogs en filmpjes en die mooie onderhuidse spanning en de mooie beschrijvingen van de omgeving
    Kun je de schrijfstijl van Karen Swan specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    filmisch zeker, meeslepend soms en ook lekker romantisch.
    Ga je na het lezen van Een Noorse winternacht de eerdere en volgende boeken van Karen Swan ook lezen?
    Jazeker…

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

P. Holla
    Bijdrager
    Post count: 16

De karakters
    Jazeker, Bo zie je groeien in het verhaal, vooral haar persoonlijk ontwikkeling is mooi om te lezen. Daarnaast Anders die van een ruwe bolster zijn groot hart steeds meer laat spreken. Signy die je steeds beter leert kennen en begrijpt waarom zij handelt zoals ze handelt. De karakters worden zeer goed vorm gegeven.

Signy spreekt mij enorm aan. De terugblikken maken mij nieuwsgierig naar wie zij is, waarom zij in dit verhaal rond Bo mee doet.

nee hoor, is prima gedaan.

De auteur
    De schrijfster heeft de huidige tijd goed in het verhaal meegenomen. Bij de stukjes uit het verleden beschreef ze de situaties in die tijd ook zeer goed.

Kun je de schrijfstijl van Karen Swan specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De schrijfstijl is lekker vlot, boeiend en ook filmisch geschreven.

Ga je na het lezen van Een Noorse winternacht de eerdere en volgende boeken van Karen Swan ook lezen?
    jazeker. Juist door mee te doen aan deze Leesclub heb ik haar leren kennen als een schrijfster van een lekkere boek voor bij een bakkie thee.

Sylvia
    Bijdrager
    Post count: 28

Zeker Bo en Anders evolueren in het boek. Bo komt vooral haarzelf tegen: waarom doet ze wat ze doet? Ze ontdekt veel over zichzelf. Anders daarentegen is erg stug en gesloten. Bo komt uiteindelijk achter de reden en Anders opent zichzelf dan ook meer voor haar.

Mijn favoriet is Anders! Waarom? Hij maakt me nieuwsgierig … wie is hij nou eigenlijk? Wat gaat er in zijn hoofd om?

Ik zou er niets aan veranderen nee.

De afwisselende verhaallijnen vind ik echt heel erg goed gedaan. Het wekt mijn interesse en maakt me nieuwsgierig waar de verhaallijnen elkaar gaan kruizen. De schrijfstijl is verder goed te lezen en het verhaal wordt nergens saai.

Tijdens het lezen van dit boek, kwam het steeds in mijn gedachten dat ze hier best een goede film van kunnen maken. Ik ben dan ook wel iemand die erg in ‘plaatjes’ denkt en dus het verhaal als een film afspeel in mijn hoofd. Het boek is dus zeker filmisch te noemen.

Ik wil zeker weten meer boeken van haar lezen en ben stiekem al op zoek geweest naar haar boeken. Helaas is alleen dit boek nog maar in het Nederlands verkrijgbaar.

Elke
    Bijdrager
    Post count: 7

De karakters
    1) Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Jazeker, ik heb Anders zien veranderen van een koele kikker tot een meegaande, romantische ziel.

2) Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Bo, zij is grappig en ik vind het héél moedig dat zij de persoon waarvan zij dacht dat die haar niet zou begrijpen ivm haar stalker, dat zij die toch in vertrouwen heeft genomen.

3) Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Het personage “Anders” zou ik nog een beetje losser willen zien.

De auteur
    4) Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het was afwisselend en sommige hoofdstukken waren op het einde best wel spannend dat ik zo nieuwsgierig was om meteen het volgende hoofdstuk te lezen.

5) Kun je de schrijfstijl van Karen Swan specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Vlot geschreven en de omgeving van Noorwegen ook héél mooi omschreven, alhoewel ik daar nog nooit ben geweest.

6) Ga je na het lezen van Een Noorse winternacht de eerdere en volgende boeken van Karen Swan ook lezen?
    Ik denk het wel.

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 51

De karakters evolueren vooral Bo en Anders.
    Mijn favoriet is Anders aan het begin heel gereserveerd maar eigenlijk is hij heel bezorgd en vriendelijk.
    Ik heb geen verbeteringen voor de personages.

Schrijfstijl past zeker bij het verhaal kon eerst de link niet leggen met het heden en verleden maar meer aan het eind wordt het duidelijker.
    Het verhaal vond ik aan het begin niet heel vlot verlopen maar vanaf halverwege het boek wel.
    Noorwegen werd mooi omschreven in het boek.
    Zeker wil ik nog een boek lezen van Karen

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 133

De karakters vond ik redelijk vlak, weinig diepgang en niet heel veel ontwikkeling. De groei is wel enigszins te bespeuren bij de beschrijving van Bo en ook Anders verandert iets gedurende het verhaal. Bo lijkt zichzelf steeds meer te leren kennen en afstand te willen nemen van dit leventje. Anders kruipt langzaam uit zijn schulp en kan het verleden steeds iets beter een plek geven.

Anders en Signy vond ik sympathieke personages naast Bo. Vooral het stuurse van Signy sprak mij erg aan. Haar verhaallijn is maar weinig uitgewerkt. Toch vond ik dit wel een toevoeging aan het hele verhaal.

Bo had wat mij betreft nog wat sterker gemogen. Ze paste zich nu wel heel sterk aan aan de anderen.

De auteur

Ja, de schrijfstijl past heel goed bij dit verhaal, toegankelijk, beschrijvend, vooral de omgeving werd goed beschreven in eenvoudige bewoordingen. Wel kwam er (zoals ik al eerder noemde) wat mij betreft af en toe een verdwaald moeilijker woord bij dat niet bij deze setting paste.

Swan heeft een toegankelijke schrijfstijl waarin het verhaal de hoofdrol speelt en niet de zinnen en woorden. De omgeving en de karakters krijgen precies genoeg body om het verhaal te laten schitteren.

Een volgend boek zou ik zeker oppakken als ik het tegenkom. Ik zou er niet voor naar de winkel rennen.

Corine12
    Bijdrager
    Post count: 47

De karakters.
    1. De karakters van Bo en Anders vind ik het meest evolueren. De stugge Anders kruipt uit zijn schulp.
    2. Favoriet personage is Anders. Zie vraag 1.
    3. Nee hoor, ik zou niets willen veranderen aan de personages. Ze zijn van de auteur.

De auteur.
    4. Ik vind de schrijfstijl goed passen. In het begin had ik wat moeite om in het boek te komen, maar op een gegeven moment las
    het als een trein.
    5. De schrijfstijl: meeslepend en af en toe romantisch.
    6. Ik wil zeker nog wel meer van Karen Swan lezen.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 121

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Ja, vooral Bo, van een verwend blogdame naar een vrouw van vlees en bloed.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Signy vond ik het leukst, deze oude en wijze dame maakte het verhaal extra Noors maar ze had ook heel veel meegemaakt.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee het verhaal is goed zoals het is.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het verhaal is super op deze manier, niet teveel personages maar wel genoeg om het verhaal kracht te geven.
    Kun je de schrijfstijl van Karen Swan specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Het was beeldend geschreven, de tochten in de bergen en in de sneeuw en het huisje zonder warm water en stroom zag ik helemaal voor me en voor me gevoel was ik ook in Noorwegen.
    Ga je na het lezen van Een Noorse winternacht de eerdere en volgende boeken van Karen Swan ook lezen? Volmondig ja, wat een lekker verhaal was dit en hopelijk de volgende weer.

Gonneke38
    Bijdrager
    Post count: 37

De karakters

1) Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee niet echt, hooguit Bo, omdat ze eindelijk onder ogen ziet waarvoor ze wegliep.

2) Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Anders, je zou bijna zelf verliefd op hem worden. Een echte kerel die voor zijn liefde door het vuur gaat.
    Maar Signy vind ik ook fantastisch, heerlijk omschreven hoe ze is.

3) Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, het is goed zo.

De auteur

4) Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja helemaal. Het eerste helft van het boek vond ik wel wat langdradig, zou wat korter gekund hebben misschien. De hele nauwkeurige uitleggen van hoe iets eruit ziet zou wel minder kunnen denk ik waardoor het dan iets minder lang wordt. Maar overal goed geschreven.

5) Kun je de schrijfstijl van Karen Swan specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Spannend en romantisch, veel gedetailleerd

6) Ga je na het lezen van Een Noorse winternacht de eerdere en volgende boeken van Karen Swan ook lezen?
    Ik zag bij het nawoord van Karen dat ze nog 2 boeken geschreven heeft waarvan 1 boek zich afspeelt in Canada. Ik ben super fan van USA en Canada, dus dat lijkt mij een boek dat ik zeker nog moet lezen. Dit boek heeft mij qua verhaal erg nieuwsgierig gemaakt in ieder geval naar dat boek. Maar op de kaft las ik dat dit boek het eerste is in Nederland van Karen Swan. Dus we moeten denk ik nog even wachten tot ook haar andere boeken zijn vertaald naar Nederlands. Daarna graag!

Malika
    Bijdrager
    Post count: 9

Ik heb wel het idee dat bepaalde personages evolueren. Vooral Bo en Anders dan. Bo begint meer en meer te beseffen dat haar reizen een vlucht is voor een gebeurtenis uit het verleden. Eerst probeert ze dit nog weg te stoppen voor zichzelf maar gaandeweg gaan haar ogen toch open. Voor Anders geldt dit ook een beetje. Zijn gesloten karakter is eveneens het gevolg van iets dat zich in het verleden heeft afgespeeld en dat hij wil verbergen. Eenmaal dat zijn geheim aan het licht komt, en blijkt dat niet iedereen er negatief op reageert, komt hij ook wat los.
    Het personage van Anders spreekt mij het meest aan. Je voelt van het begin dat deze gesloten mysterieuze man een bepaald verhaal met zich meedraagt.
    Ook het personage van Signy spreekt me erg aan en ik vind het een beetje jammer dat haar verhaal nogal snel snel verteld is.

De schrijfstijl van de auteur vind ik zeker passen bij dit verhaal, al was het me in het begin niet erg duidelijk wat die flashbacks naar het verleden in het boek kwamen doen. Ik vond ze er nogal geforceerd tussen gezet. Gaandeweg in het verhaal verliep dit wel wat soepeler.
    Ik zou vooral zeggen dat Karen Swan een beeldende schrijfstijl heeft. Ik kon me de beschreven landschappen goed inbeelden en ook het licht dreigende gevoel kwam goed tot uiting.
    Ik zag onlangs in de bib nog een boek van Karen Swan staan (The Spanish promise) en ik zal in de toekomst zeker nog werken van haar lezen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.