Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 001 t/m 050 Leesclub 49: Een nieuw begin Een nieuw begin, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 2006
    #9525 |

Vragen ThrillZone leesclub Een nieuw begin 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Een nieuw begin is het thrillerdebuut van Angelique Haak. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?
    kareltje
    Bijdrager
    Post count: 273

)met eigen exemplaar)
    De karakters
    Er is zeker sprake van ontwikkeling bij de personages. Bij de collega Martin zie je zijn geworstel met zijn beroep. Zijn passie als politieman vermindert en, hoewel het niet uitgebreid aan bod komt, is het mooi om te lezen dat hij bij een verhoor een oude passie herontdekt. De personen Amber en Mike ontwikkelen zich in het boek niet zo, maar al lezende wordt wel duidelijk welke ontwikkeling ze hebben doorgemaakt.
    Ik vind het mooi om te lezen hoe Jennifer en Elize zich ten opzichte van elkaar en hun gezamenlijke geschiedenis ontwikkelen. Jennifer heeft nooit begrepen waarom Elize in de puberteit zo veranderde, zich zo tegen het gezin en tegen haar afzette, daar waar ze daarvoor zo intensief optrokken. Als Jennifer Elize weer ontmoet blijven de vijandigheid, verwijten en misverstanden. Elize leidt een leeg leven met alcohol, drugs en een fout vriendje. Als Elize uiteindelijk kan delen wat haar zo dwars zit, kunnen ze elkaar eindelijk weer begrijpen en helpt Jennifer Elize om haar leven weer op orde te krijgen. Daarnaast zie ik de meeste ontwikkeling bij Jennifer, maar dat komt ook omdat het meeste vanuit haar perspectief is geschreven. Je ziet Jennifer worstelen met haar spoken, de behoefte om grip op haar angst en haar leven te houden en met vertrouwen. Ze gaat de confrontatie met haar jeugd aan en dat lijkt haar wel verder te helpen. Jennifer is mijn favoriete personage: stoer, intelligent maar ook kwetsbaar.
    Ik heb nooit de behoefte om iets aan personages te veranderen, omdat dat afbreuk zou doen aan het verhaal. Maar als dit de start van een nieuwe serie wordt ben ik wel meer benieuwd naar Jochem.

De auteurs
    De schrijfstijl is goed en past bij het verhaal. De alinea’s zijn niet lang. Daarnaast wordt de verhaallijn van Jennifer afgewisseld met cursieve delen (flashbacks), die meer onthullen over wat ze heeft meegemaakt, en met korte hoofdstukken geschreven van een onbekend man, die Jennifer bespiedt.
    Ik vond dit debuut erg goed en wil de nieuwe boeken van Angelique Haak graag gaan lezen.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 158

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De personages komen zo goed tot leven dat je het gevoel hebt dat je ze heel goed kent, je bouwt heel snel een band met ze op.
    Vooral Jennifer en zus Elize zie je groeien. Jennifer natuurlijk met haar verleden wat ze achter haar wil laten en daarom weer naar Rotterdam, voor haar het hol van de leeuw, trekt. Je ziet haar daarin stappen maken maar ook steeds terugvallen in haar angstige verleden. Zus Elize heeft ook een traumatisch verleden met drugs en alcohol, achter zich en wordt daar door Jennifer min of meer uitgetrokken. Nu ze eindelijk zo sterk was gebeurt er met haar iets dramatisch.
    En Martin natuurlijk die zich afvraagt of hij het werk als inspecteur nog wel moet blijven doen.

Overige personages blijven wat meer aan de oppervlakte, wat bij een deel van de personages juist zorgt voor een beetje mysterie en verdenking.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

In zijn karakter spreekt Martin mij aan. Gedreven en net zo lang doorgaan tot hij de dader gevonden heeft of steeds doorzoeken naar aanknopingspunten. Hij kan de zaak niet loslaten. Daar herken ik mezelf wel in. Niet de twijfel die hij heeft of dat hij wel bij de politie moet blijven.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nee ik zou niets aan de personages willen veranderen. Ook ik heb nooit de behoefte om dit te doen.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Het boek leest als een trein door haar toegankelijk taalgebruik, vlot en beeldend geschreven zonder moeilijke uiteenzettingen over onderwerpen.
    De hoofdstukken lees je door de ogen van verschillende personages. Zo kom je steeds meer te weten van het verleden van de hoofdpersonages, maar ook van de moordenaar. De spanning wordt steeds weer opgebouwd door details weg te laten.

Een nieuw begin is het thrillerdebuut van Angelique Haak. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?

Absoluut, Angelique heeft mij in positieve zin enorm verbaast zeker voor een debuut. Ik heb haar dan ook toegevoegd aan mijn lijstje met favoriete auteurs. Ik zal haar blijven volgen.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 165

De karakters

– Ik vind het mooi hoe Jennifer en haar zus terug naar elkaar toegroeien. hoe ondanks alles Jennifer haar zus niet opgeeft en ze blijft proberen haar te helpen.
    – De band die Jennifer met haar collega’s heeft vind ik ook goed omschreven. Met de ene komt ze beter overeen dan met de andere, zoals het in het echte leven ook gaat.

– Ik had sympathie voor elk personage. Martin die in de knoop zit met zichzelf, Jennifer die de moed niet verliest, Elize die zichzelf bijeen raapt.
    – Nee, zoals ik al zei, elk personage had iets. Zelfs de dader(s)

De auteurs

– Ik heb echt genoten van dit boek, de schrijfstijl vond ik heel fijn. Je wordt van in het begin in het boek gezogen. Ik wou steeds maar verder lezen, maar ook weer niet te snel, anders zou het te snel uit geweest zijn.

Een nieuw begin is het thrillerdebuut van Angelique Haak. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?
    – Zeker weten!

jennifervogels
    Bijdrager
    Post count: 11

De karakters

De personages komen zo tot leven, ofdat je ze echt kent. Ik vond het mooi om te lezen dat Jennifer er alles aan deed om met Elise weer een goede band op te bouwen. En de banden van de collega’s vond ik ook goed omschreven, de een is meer de favoriet dan de ander.

Ja, Jennifer. Ze is eerst gestalkt, maar komt sterk terug. In het verhaal verliest ze haar moed niet en wil juist bezig blijven met de zaak. Ze is een sterke vrouw, die al heel veel heeft meegemaakt in haar leven. Hoe ze nu nog in het leven staat vind ik echt heel mooi.

Nee, Ik vind ze allemaal wel goed passen in het verhaal.

De auteurs

Zeker! Vanaf het begin tot het einde wordt je meegenomen naar Rotterdam. Het is vlot geschreven boek, en zonder moeilijke woorden.

Zeker weten! Ik vond het echt een gaaf boek, vooral als debuut

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 240

De karakters

Zéker evolueren de karakters. Het is te zien aan de twee zussen die elkaar
    terug vinden en elkaar proberen te helpen, allebei met verschillende problemen.
    Het gehele team werkt nauwgezet samen en je krijgt al snel het gevoel dat je er
    zélf tussenin zit.

Moeilijk te zeggen. Ik vind in dit boek de hoofdpersonen allemaal favoriet op hun eigen manier. Martin, omdat hij zéker door blijft gaan, Elize, die dank zij Jennifer ook weer aan het opkrabbelen is en Jennifer die zichzelf écht van een angstig en beschadigd wrak zich zó sterk weet te maken dat ze weer aan het werk is gegaan en het helemaal alleen moet verwerken omdat ze niemand deelgenoot heeft gemaakt.

Nee aub niet. Ze zijn op zichzelf staand allemaal top omschreven en kwamen allemaal goed uit de verf.

De auteurs

Zéker past de schrijfstijl bij dit soort verhaal. Juist bij dit soort verhaal. Het is heel spannend geschreven met mooie korte hoofdstukken die vloeiend in elkaar overlopen.

Zeker ga ik de volgende boeken van haar lezen. Als je niet beter weet zou je niet kunnen indenken dat dit een debuut boek is. Zo geweldig spannend en mooi geschreven. Een boek dat leest als een trein en je niet kunt wegleggen. Ik had het dan ook snel uit.

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 170

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evoluren?
    Ja zeker! We leren Jennifer beter kennen en lezen waarom ze een nieuw begin wil maken. Eerst wil ze haar zus Elize niet tegemoet komen, maar Jennifer merkt dat ze dat wel moet om verder te kunnen. Dan komt ze er achter dan hun jeugd anders was dan hoe Jennifer het heeft beleefd en gaat de relatie met haar zus opnieuw opbouwen. Ook leren we de nieuwe collega’s van Jennifer gaandeweg beter kennen.
    2. Heb je een favoriet personage?
    Dat is natuurlijk Jennifer, die het middelpunt is van het boek! Je leeft met haar mee.
    3. Zou jij aan een be.paald personage iets willen veranderen?
    Nee, zeker niet, ik wil niet tornen aan het verhaal van iemand anders.

De auteur
    1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past?
    Ja, het verhaal is vlot geschreven en leest lekker snel. Veel personages worden verdacht gemaakt door hun gezichtsuitdrukkingen of opmerkingen of hun doen en laten. Heerlijk! Bij mij gingen de verdenkingen gedurende het boek alle kanten op!
    2. Een nieuw begin is het thrillerdebuur van Angelique Haak. Ga je de volgende boeken ook lezen?
    Tuurlijk! Het las voor mij niet als een debuut, kon nergens aan merken dat dit haar eerste thriller was. Heb er zeer van genoten en zou graag meer van Angelique gaan lezen. Ben benieuwd of dit dan weer over Jennifer en haar team zou gaan of dat het een geheel ander, nieuw verhaal gaat worden….

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 97

De karakters
    De individuele karakters maken een duidelijke ontwikkeling door met op de voorgrond natuurlijk Jennifer, maar ook de diverse relatie tussen o.a. de collega’s van de recherche en de relatie tussen Jennifer en haar zus, en oude bekenden staan niet stil.

Mijn favoriete personage is toch Jennifer, kan mij prima inleven in haar personage, met haar krachten en tekortkomingen.

Ik vond de balans tussen de de verdachtmakingen van bepaalde personen enorm goed; is de dader/moordenaar een van haar collega’s, of toch een buitenstander of toch iemand uit haar direct omgeving? Ook in de opbouw van het verhaal van dader(s), was de balans ook zeer goed, pas tegen het einde vallen de puzzelstukjes langzaam in elkaar.
    Persoonlijk hou ik enorm veel van de psychopathologie van de dader(s), misschien had ik hier graag nog meer over willen lezen?

De auteurs
    De schrijfstijl is vlot en goed leesbaar, geen moeilijk zinnen en of complexe omschrijvingen. No bullshit, lekker op zijn Rotterdams. Pas dus prima bij het verhaal.
    Ik zou zeker overwegen om meer van Angelique te gaan lezen. Dit boek is zeker geschikt als boekenreeks, is weer eens wat anders dan ‘de cock, met ceeooceekaa” en past meer in de huidige tijd. Flikken Rotterdam maar dan nog spannender?

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 139

De karakters

Ik vind dat Jennifer, Elize en Martin een duidelijke ontwikkeling doormaken.

Mijn favoriete personage is Jennifer. Vooral door de manier waarop zij in het leven staat, haar pijn ondergeschikt probeert te maken aan haar werk en daar uiteindelijk niet in slaagt. Haar proces wordt erg goed weergegeven.

Nee, aan de personen zou ik niets willen veranderen, het zijn creaties van de auteur.

De auteurs

De schrijfstijl past prima bij het verhaal, het leest vlot en prettig. Je blijft geboeid.

Dat ga ik zeker doen. Ik ben erg gecharmeerd van dit debuut en dat zorgt ervoor dat ik hoge verwachtingen heb van eventuele volgende boeken. Ik zou er ook niets op tegen hebben als er een nieuw boek zou komen rond Jennifer.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 208

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja zeker en bij Jennifer is dit zeker het geval maar ook wel bij haar collega’s
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?Dit is toch wel Jennifer dit omdat eigenlijk het hele verhaal om haar draait. Je merkt hoe angstig ze is maar toch dapper door blijft gaan
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee

De auteurs
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja zeker.. Een echte thriller. Van begin tot het eind spannend
    2.Een nieuw begin is het thrillerdebuut van Angelique Haak. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen? Zonder twijfel. Ik hoop en denk dat er nog vele boeken van haar gaan volgen en dat Nederland een nieuwe auteur rijker is

Mama-jellie
    Bijdrager
    Post count: 27

De Karakters

Ja zekers evalueren de karakters. Vooral Jennifer als je ziet hoe zij worstelt met haar verleden. Dat zij haar jeugd anders heeft ervaren dan haar zus Elize. Dat zij haar eigen waarheid had over het verleden, maar dat het toch anders in elkaar zat. Dat ze de stap weer neemt om naar haar zus te gaan en die weer toe laat in haar leven.
    Maar Elize evalueert ook. Dat ook zij haar verleden aan de kant zet en haar zusje weer toe laat in haar leven. Ze de schepen achter haar wil verbranden en letterlijk en figuurlijk schoon schip wil maken.

Mij speelt toch Elize het meeste aan. Misschien omdat ik begrijp hoe moeilijk het is om je verleden los te laten. Verder vind het super dapper van haar dat ze haar leven wil verbeteren. Haar vriend dumpt en ook de drank en drugs. Daar moet je moedig en sterk voor zijn. Gelukkig heeft ze Jennifer die haar daarbij helpt. Alleen erg jammer dat het maar voor korte duur was en dat ze er niet van kon genieten

Nee, zou niets willen veranderen, want dan verander je het verhaal en die is gewoon goed.

De Auteur.

Ja de schrijfstijl past uitstekend bij het verhaal. Leest vlot en dat is haar schrijfstijl ook. Al vanaf de eerste blz wordt je meegenomen in het verhaal.

Nou en of ik het volgende boek van haar ga lezen. Echt super!! wanneer komt de volgende uit dan????

Severine
    Bijdrager
    Post count: 133

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?:
    Absoluut, je ziet hoe Jennifer zich steeds beter voelt in haar Job, maar ook de angst die nog steeds speelt en verergerd door de geheimzinnige briefjes van haar aanvaller. Ook haar zus zie je evolueren wanneer ze elkaar terug omarmen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?:
    Jennifer, omdat het een sterk en dapper personage is.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?:
    Ik zou de kat Zmork niet laten sterven. Dat vind ik zo zielig. En voorspelbaar.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?:
    Ik vind het goed passen, het is zoals een thriller moet zijn.

Een nieuw begin is het thrillerdebuut van Angelique Haak. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?:
    Absoluut! Ik hoop zelfs op een vervolg met Jennifer en het korps.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De karakters

Absoluut. De auteur zorgt ervoor dat je hen stilaan leert kennen. De meeste evolutie zien we natuurlijk bij de twee hoofdrolspelers : Jennifer en de dader. Over de anderen weet je net voldoende om je er een beeld te kunnen van vormen.

Jochem, omdat hij mij de meeste kriebels gaf en ik altijd het gevoel had dat hij niet te vertrouwen was.

Nee, ze zijn goed zoals ze zijn.

De auteurs

Ik vond de manier waarop de auteur het verhaal neerzette, heel aangenaam om te lezen. Ze nam je mee in het verhaal.

Zonder enige twijfel.

CharlottevV
    Bijdrager
    Post count: 29

De karakters

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Ja, met name het karakter van Jennifer. Ze gaat in haar geboorte stad wonen waar ze geen goede herinneringen aan heeft. Ze krijgt weer contact met haar zus die ze jaren niet heeft gesproken. In het begin loopt deze relatie moeizaam maar naar verloop van tijd gaat dit beter en beter. De relatie tussen hun geeft een extra dimensie aan het boek. Ook komt Jennifer weer in contact haar vroegere beste vriendin en haar vroegere vriend die ze ook beide jaren niet meer heeft gesproken. Beetje bij beetje pakt Jennifer haar oude leven weer op maar zo komt ze ook op haar werk met verschillende moorden in aanraking waarbij ze bepaalde boodschappen van de dader krijgt.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Jennifer zelf omdat het boek om haar draait en je haar gedurende het verhaal steeds beter leert kennen.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Aan de personages zou ik niets willen veranderen. Ik vond het echter wel erg jammer dat de zus van Jennifer dood ging dus als ik iets aan het verhaal zou mogen veranderen zou het dit zijn.

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ja ik vind van wel. Mooi, meeslepend, vlot en spannend geschreven. Dit is voor mij altijd wel bevorderlijk voor een thriller.

2. Een nieuw begin is het thrillerdebuut van Angelique Haak. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?

Ja, zeker weten. Ik heb erg genoten van het boek en heb het in een paar dagen uitgelezen.

roboos
    Bijdrager
    Post count: 95

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Jennifer maakt zeker een ontwikkeling door en weet voor zichzelf een nieuw begin te vinden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor haar politiecollega Martin die uiteindelijk de politie verlaat en, in navolging van zijn opa, een antiekzaak begint.

Eigenlijk heb ik geen echt favoriet personage, allemaal hebben ze wel wat aantrekkelijks. Zelf de dader van de moorden, blijkt een achtergrond te hebben waarmee je eigenlijk best medelijden kunt hebben.

Nee, ik vind de personages eigenlijk wel prima zo en zou er niets aan willen veranderen.

De auteur
    Ja, een fijne schrijfstijl die het boek een echte pageturner maakt. Makkelijk schrijfstijl met niet al te lange hoofdstukken. Goede wisselingen naar het perspectief van de dader. Boek dat je niet makkelijk weglegt.

Angelique Haak heeft mij verrast met een aantrekkelijke thriller en kan zich volgens mij goed meten met de grote namen in de Nederlandse thrillerwereld. Ik ga een volgend boek van haar dan ook zeker lezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.