Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 115: Een kans op zes Een kans op zes, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1449
    #20886 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Een kans op zes een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Petra Spark prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Petra Spark  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Petra Spark  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 171

De plot
    Het hele boek ontwikkelt zich anders dan ik had verwacht, zo ook uiteraard de plot. Wel uiteraard dat het goede wint.Net als meer zaken in het boek vond ik deze wat chaotisch en wat onwaarschijnlijk.

Algemeen
    Ik had gedurende het boek moeite om de aandacht vast te houden. Dit omdat ik de schrijfstijl niet prettig vond, het boek soms wat chaotisch was en onwaarschijnlijk. Qua basis zou het een goed verhaal kunnen zijn, maar dan zou het goed moeten worden geredigeerd.

Ik heb meer Vlaamse boeken gelezen, maar vond in dit boek dat zinnen toch wel vaak erg krom, zonder leestekens, of niet afgemaakt , zijn opgeschreven. Dat plus feiten die niet kloppen en soms chaotische opeenvolging van gebeurtenissen maakt dat ik het geen prettig boek vond om te lezen. Mijn advies dan ook aan zowel Petra als de uitgever, lees het boek goed na en pas aan, dan wordt het ook aantrekkelijker voor de Nederlandse markt.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 225

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Het idee van een verdwenen kind een pedofiele netwerk en journaliste op zoek naar primeur, heeft alle ingrediënten van een spannend plot. Echter in dit boek vond ik het plot te veel toevalligheden hebben en te veel wisselingen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Chaotisch, te veel wisselingen en ongeloofwaardige gebeurtenissen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Tijdens het lezen dacht ik telkens te weten hoe het verhaal verder zou gaan, maar dan waren er weer gebeurtenissen die dit veranderde. Dus tegen het einde had ik geen verwachtingen meer.

Algemeen
    Vond je Een kans op zes een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Voor mij gebeurde er zoveel dat het verhaal ongeloofwaardig werd. Hierdoor lukte het me niet om mijn volledige aandacht erbij te houden. Zonder leesclub had ik dit boek niet uitgelezen.

Vind je de schrijfstijl van Petra Spark prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is vlot, maar het chaotische verhaal en de voor mij soms vreemde zinsopbouw of woorden maakt het minder makkelijk te lezen.

Stel….Petra Spark vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Idee is zeker realistisch maar dit verhaal helaas ongeloofwaardig.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik weet niet of er veel van dit soort boeken zijn, ik zou namelijk afhaken na 50 bladzijden.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Petra Spark mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Vind ik lastig te beantwoorden, ligt ook aan doelgroep. Ik lees liever een boek met minder wendingen en minder toevalligheden, waardoor het verhaal geloofwaardiger is.

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 47

De plot

Ik vind het plot veel wendingen hebben waardoor het chaotisch overkomt. Ik had het einde niet verwacht.

Algemeen

Vond je Een kans op zes een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal had steeds mijn volle aandacht ondanks dat het soms chaotisch overkwam.
    Vind je de schrijfstijl van Petra Spark prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond het een beetje moeilijk om te lezen door het Vlaams. Ik moest mij dus goed concentreren.

Stel….Petra Spark vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Het verhaal is helaas ongeloofwaardig. Terwijl het realistisch had kunnen zijn.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik zou niet iets specifieks weten.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Petra Spark mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Om het boek nog eens na te lopen en te kijken hoe het geloofwaardiger wordt.

SaBo
    Bijdrager
    Post count: 19

De plot
    Niet echt spannend en teveel toevalligheden

Rommelig

door het vele wisselen had ik het einde niet zien aankomen

Algemeen
    Ik vond het hele boek rommelig en er gebeurde zoveel.dat het niet prettig was om te lezen,als het niet voor de leesclub was geweest,was ik gestopt met lezen.

Rommelig,vreemde zinsopbouw

Ik heb geen idee

Dit boek
    Geen idee,wel uniek in dat het zo chaotisch is

wat minder rommelig en met minder toevalligheden schrijven

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 153

Wat vind je van het plot? Niet echt verrassend. Zag het allemaal al wel aankomen
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Wat rommelig waar te veel gebeurt
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Dit zag ik wel aankomen.
    Algemeen

Vond je Een kans op zes een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik moest echt even inkomen maar door het zware thema pedofilie had het wel mijn interesse. Ik had het boek ook vrij snel uit
    Vind je de schrijfstijl van Petra Spark prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is wel vlot maar wel wat rommelig
    Dit boek Heb voor dit boek eigenlijk geen benaming

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Vond het niet echt uniek
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Petra Spark mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik zou minder plotwendingen gebruiken zodat het allemaal geloofwaardiger overkomt

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 161

De plot
    1.2.3: Het plot ontwikkelt zich anders dan verwacht. Er komt ondertussen nog heel wat boven water, zoals dat met die directrice Het zat wel redelijk goed in elkaar maar vaak te chaotisch, of werden er dingen en gebeurtenissen tussen gegooid om tot een kloppend plot te komen.

Algemeen

4. Vond je Een kans op zes een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal had niet steeds mijn volle aandacht. Maar er waren wel heel wat spannende momenten.

5. Vind je de schrijfstijl van Petra Spark prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Soms vlot geschreven, soms chaotisch. Deze scenes moest ik steeds heel geconcentreerd lezen en vaak een paar keer.

6. Stel….Petra Spark vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Ik vond het een beetje onrealistisch.

Dit boek

7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Er worden wel meer boeken geschreven over vermiste kinderen. Wat uniek is, is dat de moeder in dezelfde situatie komt. Er is het thema van pedofilie, seksueel misbruik en zo die heel duidelijk naar voor komt. Het verleden, daar wordt veel aandacht aan besteed.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Petra Spark mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Alhoewel ik de indruk heb, dat er goed nagedacht werd over de reden van ontvoering enzo, denk ik dat de situaties toch beter wat realistischer zouden kunnen en door minder plotwendingen te gebruiken.

maria
    Bijdrager
    Post count: 301

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    Alles kon omdat er van alles bij gehaald werd (om het kloppend te maken), maar had wel verwacht dat Damien het zou overleven.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Er kwam van alles naar voren dus het kon verschillende kanten opgaan. Werd erg ongeloofwaardig.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Niet precies omdat alles in dit boek mogelijk was maar zoals aangegeven had ik wel verwacht dat Damien het zou overleven

Algemeen
    4. Vond je Een kans op zes een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het had wel mijn aandacht,wilde weten hoe het verder ging en heb het ook snel uitgelezen

5. Vind je de schrijfstijl van Petra Spark prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Makkelijk leesbaar maar wel voor mijn gevoel kromme zinnen. Heb meer Vlaamse boeken gelezen en had dat gevoel niet zo als nu

6. Stel….Petra Spark vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Een realistisch onderwerp maar een ongeloofwaardig verhaal.

Dit boek
    7. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Voor mij de eerste keer dat ik een boek over pedofilie lees en vond het walgelijk wat er met de jongetjes gebeurde.

8. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Petra Spark mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Laat het boek door meerdere personen nalezen, bedenk wat echt onrealistisch is en laat dat eruit,laat feiten kloppen.

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 55

Wat vind je van het plot? Chaotisch en rommelig verhaal.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Chaotisch, te veel wisselingen en ongeloofwaardige gebeurtenissen.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik heb het boek niet uitgelezen, het kon me total niet boeien, ik begreep niets van het verhaal.

Vond je Een kans op zes een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Neen, ik ben afgehaakt na enkele hoofdstukken.

Vind je de schrijfstijl van Petra Spark prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Rommelige en chaotische schrijfstijl.

Heb voor dit boek eigenlijk geen benaming

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Vond het niet echt uniek

Dit vind ik moeilijk, daar het boek me total niet lag.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 256

De plot

Wat vind je van het plot? Ik kon het niet zo goed volgen omdat de auteur van het ene naar het andere springt, er zit niet echt structuur in en dat is jammer want anders was het een goed verhaal
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Veel te chaotisch
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee omdat je het verhaal niet goed genoeg kon volgen

Algemeen

Vond je Een kans op zes een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Op zich was het een boeiend verhaal maar het was veel te chaotisch geschreven
    Vind je de schrijfstijl van Petra Spark prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik kon echt niet volgen omdat ze van het ene op het andere sprong en ik heb het verhaal daardoor niet helemaal begrepen zoals het moet
    Stel….Petra Spark vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Verwarrend en ongeloofwaardig

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Nee ik vond er niets unieks aan
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Petra Spark mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Niet zo van de hak op de tak springen en de verhaallijnen vloeiender door elkaar laten lopen en ik vond het ongeloofwaardig dus misschien daar ook wat aan doen

Fany Van Hemelen
    Bijdrager
    Post count: 39

De plot: Nogal ongestructureerd en gelukkig hou ik van chaos dus wel minder last van dan sommige anderen.
    Er werden ook allerlei plotwendingen boven gehaald om het te doen kloppen, vond het soms wat te gekunsteld, maar het idee vond ik wel goed bedacht. Betere uitwerking en dat komt in orde. Wat mij niet stoorde was de ongeloofwaardigheid. Fictie is fantasie en moet niet altijd realistisch zijn.

Algemeen
    Ik vond het wel een boeiend verhaal en bleef geïnteresseerd.

Schrijfstijl
    Ik ben Vlaamse dus dat taalgebruik stoorde me niet en ik vond haar boek vlot lezen.

Onder welk genre plaats ik Petra Spark haar boek?
    Een thriller waarbij niets is wat het lijkt en schuldig en onschuldig zijn dicht bij elkaar liggen. Ik zag toch wel stuk psychologische onderbouwing in het verhaal en dat is pluspunt voor mij. Spanning ligt vooral in de onderhuidse dreiging.

Dit boek is anders omdat het aantoont hoe een slachtoffer zijn leven en gedrag verandert en durft taboes open te trekken.

Advies
    Meer aandacht voor uitwerking en structuur plot en nog meer diepgang en psychologie. Ik vond het, ondanks de al eerder opgenoemde punten, geen slecht boek en zou het ook uitgelezen hebben zonder leesclub. De chaos is zeker een werkpunt omdat sommige lezers een afgelijnd verhaal verkiezen. Het puntje geloofwaardigheid zou ik persoonlijk niets aan veranderen. VERHALEN kunnen juist lekker onrealistisch zijn zelfs al vertrekken ze vanuit de actualiteit. Maar dat is mijn mening… Petra Spark, ga zeker door en geniet vooral van het schrijven

MariekeLeest
    Bijdrager
    Post count: 161

Advies

Het puntje geloofwaardigheid zou ik persoonlijk niets aan veranderen. VERHALEN kunnen juist lekker onrealistisch zijn zelfs al vertrekken ze vanuit de actualiteit. Maar dat is mijn mening… Petra Spark, ga zeker door en geniet vooral van het schrijven

Ik sluit me hier ook wel bij aan :-). Het is fictie voor iets.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 208

Het Plot.
    Het is zeer chaotisch maar voor mij wel oké omdat ikzelf dat ook vaak ben.
    Pedofielen gecombineerd met een jonge journaliste die dan “toevallig” hen op het spoor komt.
    Maar in België zouden ze zeggen “het springt van de hak op de tak”…zo zie ik de structuur althans.
    Ja en nee, sommige zaken zag ik wel aankomen , andere zaken dan weer niet.
    Algemeen.
    Het boek had wel mijn volle aandacht en ik vond het boeiend genoeg alhoewel het niet steeds even geloofwaardig was.
    De schrijfstijl is vlot, typisch Vlaams maar dat heeft me op geen enkel ogenblik gestoord.
    Het is goed mogelijk dat “een aantal feiten “kunne gebeuren maar sommigen waren een beetje ongeloofwaardig.
    Dit boek.
    Ik heb nooit eerder zulk boek gelezen , misschien zijn er nog.Maar dan blijf ik het antwoord schuldig.
    Misschien ietwat minder chaotisch zijn , minder “van de hak op de tak “. Petra zal ongetwijfeld weten wat dit betekent ;’)

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 105

Ik heb het boek met een duidelijke aversie tegen het onderwerp (pedofilie) gelezen. Het begin waarbij, schijnbaar zonder reden, een ongeboren kind vermoord wordt, zet de toon. Het duurde wel erg lang voor ik het eigenlijke plot doorhad omdat Alexandra voor mij de hoofdpersoon was waarrond alles draaide en met haar dood stortte alles in mekaar.

Het maakte op mij nogal een chaotische indruk doordat de hoofdpersoon vermoord wordt en bijfiguren plots de hoofdrol spelen. De perspectiefwisselingen en flashbacks maakten het voor mij niet makkelijker om alles te blijven volgen.

Ik had het einde totaal niet zien aankomen maar vind het ook nogal onbevredigend. Een egoïste die plots beste maatjes is met een kind dat ze weiliswaar gered heeft maar dat ze ook zelf in levensgevaar heeft gebracht. En de ouders die hun kind kwijt waren en dat dan zomaar aan een wildvreemde toevertrouwen? Ik blijf toch nog met heel wat vragen zitten, misschien moest het boek ddubbel zo dik zijn om alles te verklaren…

Boeiend was het zeker, leuk is anders. Ik moest er steeds mijn volle aandacht bij houden maar ondanks dat moest ik toch regelmatig terugbladeren om de samenhang niet kwijt te raken.

De schrijfstijl is directe spreektaal en leest vlot maar komt nogal bruusk over. Gezien het onderwerp had ik toch meer omzichtigheid verwacht, maar dan zou het boek minder schokkend zijn, ik neem aan dat dat een zeer bewuste keuze is.

Zeer hard realisme op een eerder chaotische manier verteld.

Het onderwerp ligt me niet al is dat natuurlijk iets dat echt bestaat. Voor mij is het zeker uniek, ik kan me niet herinneren uit de pers dat er ook maar bij benadering zoiets echt gebeurd is en ik weet zeker dat ik nog nooit een boek over pedofilie gelezen heb.

Geen advies.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 157

Wat vind je van het plot? Een klein beetje voorspelbaar
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Een beetje raar, de bijrollen worden ineens hoofdpersonages
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Een beetje, je kon beetje zien dat wie de ” pedofiel” was
    Algemeen

Vond je Een kans op zes een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Met momenten niet maar voor de grote tijd wel
    Vind je de schrijfstijl van Petra Spark prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Gemakkelijk te lezen
    Dit boek
    Geloofwaardigheid en realistisch. In deze tijd kan alles

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.