Home Forums Leesclub 116: Een duister pad Een duister pad, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1409
    #21268 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je Een duister pad een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Stel….Corine Hartman  vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Corine Hartman  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

marcel
    Bijdrager
    Post count: 28

Wat vind je van het plot?

ik had het plot niet helemaal aan zien komen, een deel wel, maar het nam toch nog een verrassende wending

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

De strucvtuur had meerdere lagen, je verwachte het een en vervolgens gebeurde het ander

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

ik had dit einde deels verwacht.

Algemeen

Vond je Een duister pad een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

het boek had zeker niet altijd mijn volledige aandacht, het begin was heel taai en ik heb op het punt gestaan om het boek weg te leggen.

Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

het is een schrijfstijl waar ik erg aan moest wennen maar ik kan niet precies aangeven waar dit nou aan ligt. op de een of nadere manier liep het niet in het begin of er werd te veel info in te korte tijd gedeeld.

Stel….Corine Hartman vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek is anders dan alle andere boeken die ik hiervoor gelezen heb, het is zeker geloofwaardig dat dit soort praktijken aan de orde van de dag zijn.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

het boek is in zoverre uniek dat het een inkijkje geeft in de werled van de pharmacie en de psychiatrie en die combinatie kom je niet zoveel tegen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Corine Hartman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    vooral doorgaan

Sorayalatten
    Bijdrager
    Post count: 7

De plot

Ja heerlijk!

Ik vond het heel goed, het was onverwachts, goed uitgewerkt en maakt je nieuwsgierig naar een volgens boek.

Nee vond het echt heel onverwachts!

Algemeen

Vond je Een duister pad een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, Ik heb geboeid zitten lezen en het boek was ook binnen 2 dagen uit.

Vind je de schrijfstijl van Corine Hartman prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Corine schrijft heel vlot en begrijpelijk waardoor het verhaal goed te lezen is en interessant blijft.

Stel….Corine Hartman vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek is een spannend, geloofwaardig boek wat je nieuwsgierig maakt naar meer

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het boek uniek, sowieso dat het zich afspeelt in een tehuis voor psychiatrische patiënten maar ook dat de dochter van de baas daar ook in zit. En ja natuurlijk wat ze allemaal meemaakt vindt ik uniek in deze setting.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Corine Hartman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Schrijf meer boeken! Vooral met Faye I love her ♡

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 38

De plot

Ik vondt de verandering van het plot halverwege het verhaal heel verrassend.

De opbouw vond ik heel goed.
    Aan het begin dacht ik steeds volgens mij heeft deze personage er mee te maken, maar aan het eind was het toch iemand anders. Ik vond het eind wel verrassend
    Algemeen

Ik vondt het een heel fijn boek om te lezen.
    Ik vindt het zelf altijd wel fijn dat de hoofdstukken niet heel groot zijn.
    Aan het begin moest ik wel goed concentreren op alle personages die in het boek benoemd werden. Verder heel begrijpelijk te lezen

Stel….Corine Hartman vraagt aan jou om haar boek(en) te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘realistisch’, ‘geloofwaardig’, ‘aangrijpend’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? Spannend

Dit boek

wat ik specifiek aan dit boek vindt dat er een psychiatrische instelling wordt beschreven.
    Ga vooral zo door met schrijven en ben wel benieuwd naar meer avonturen van Faye

Jolanda
    Bijdrager
    Post count: 65

De plot

Het plot was zeer verrassend. Iets wat ik niet had aan zien komen.

Een zeer goede opbouw met onverwachte wendingen in het verhaal.

Nee dit einde had ik niet zien aankomen. Had iets anders verwacht. Dat maakt dit boek ook zeer uniek.
    Algemeen

In het begin had ik moeite en dacht ik wat moet ik hier van verwachten. Maar toch doorgelezen en na een kwart pakte het verhaal en bleef het boeiend tot het einde.
    Haar andere boeken lezen iets makkelijker.. Moest zeker in het begin de aandacht er bij houden. Halverwege het verhaal had ik daar geen last meer van.

Dit boek komt zeer geloofwaardig en realistisch over. Ook emotioneel omdat je je wel goed kan verplaatsen in het hoofdpersoon.

Dit boek is zo goed opgebouwd qua verhaal dat het uniek maakt.

Vooral doorgaan Corine. Kijk uit naar je volgende boek.

Lena B
    Bijdrager
    Post count: 74

De plot.
    1. Verrassend plot. OP het einde heeft Faye toch wel voor een verrassing gezorgd…..en op haar beurt wordt Faye ook weer verrast. Ook voor haar (net zoals voor delezers ) loopt het anders af dan ze had bedoeld.

2. Structuur. Door middel van kleine hints word je op weg gezet naar de ontknoping, maar toch ook weer op het verkeerde been gezet. Dat vind ik wel fijn

3. Sommige verhoudingen – tussen de personage – vnl Faye-Therese-Christa had ik al min of meer door. Maar je blijft toch twijfelen. Daarvoor heb ik ondertussen al genoeg boeken gelezen om te weten dat de auteur er op het einde nog een twist aan kan geven.

Algemeen.
    4. Ik vond het een boeiend verhaal. In het begin een beetje bijhouden wie elk familielid is.
    En ook om te onthouden wie tot welk kamp behoort. Als het over de zakelijke aangelegenheden bij Therese ging,durfden mijn gedachten wel eens afdwalen. Voor de rest vond ik het wel spannend.

5. Schrijfstijl. Ik vond het boek wel vlot lezen. Geen al te lange hoofdstukken zorgden ervoor dat het niet ging vervelen. Vanuit het vertelpunt van Faye”ik-vorm” EN de cursieve stukjes en anders vanuit de 3e persoon – maakten het ook duidelijk en gemakkelijk lezen.

6. Ik zou het boek typeren als “aangrijpend-spannend”

Dit boek
    7. Een boek zoals er zoveel zijn ?
    Het is inderdaad een thriller, met een verdwijning, geheimen uit het verleden, een steeds op
    het op het verkeerde been zetten MAAR het is wel vanuit een unieke settting : een psychiatrische instelling, met de familieleden met elk hun speciefieke trekjes – de pro en contras over het toepassen van medicatie – DUS durf ik”te besluiten dat het als UNIEK mag worden benoemd.

8. Goede raad. Wie ben ik om goede raad te geven? Ik heb genoten van dit boek. Kan enkel maar zeggen dat ik hoop dat het volgende boek ook tof wordt.
    Misschien één dingetje….Faye niet teveel veranderen….ze mag wel wat zekerder worden, maar niet te ver gaan in haar doen en laten.

Corine12
    Bijdrager
    Post count: 9

De plot
    1. Het heeft me verrast, wat natuurlijk fijn is als je zelf een ander einde in gedachten had.
    2. De opbouw was goed en net op het moment dat je dacht dat het een bepaalde kant uitging, veranderde de situatie weer. En daardoor ook weer nieuwsgierig naar het tweede boek.
    3. Nee, dit einde had ik niet verwacht.

Algemeen
    4. Ik vond het een boeiend verhaal, maar af en toe heb ik het boek weggelegd om na te denken over de personages.
    5. Ze heeft een fijne schrijfstijl, maar in het begin moest ik me wel goed concentreren om alle personages goed in me op te nemen. Dat doet niks af aan de schrijfstijl, het zijn gewoon veel personages.
    6. Ik vind het zeer zeker geloofwaardig en realistisch.

Dit boek
    7. Als ik goed nadenk, kan ik me niet herinneren dat ik een boek gelezen heb over dit onderwerp. Ik vond het erg interessant.
    8. Vooral doorgaan met schrijven; ik geniet er van.

ranata
    Bijdrager
    Post count: 23

verrassend, had het niet zo verwacht, dus heel fijn

goed opgebouwd, ze laat je steeds net een beetje meer weten, en dan gaat ze toch weer een andere kant uit, door deze manier zet ze je toch steeds op het verkeerde been.
    Nee niet aan zien komen, af en toe waren er wel situaties dat je dacht het gaat die kant uit, maar uiteindelijk liep het toch weer helemaal anders, verrassend

Algemeen

Ja het was een boek wat mij vanaf de eerste bladzijden boeide, het was wel even inkomen qua personages, maar het was vanaf het begin boeiend genoeg om je aandacht erbij te kunnen houden, ook door de verrassingen tussendoor bleef je geboeid.
    Fijne schrijfstijl, niks geen overdreven taalhoogstandjes, maar gewoon vlot geschreven, maar wel met een beetje informatie zodat je er nog iets van opsteekt

spannend en realistisch

Dit boek

Ik vind dit boek redelijk uniek eigenlijk, het is een onderwerp waar op deze manier nooit over geschreven wordt, je hebt ook het idee dat ze je iets wil meegeven.

foxlake
    Bijdrager
    Post count: 53

De plot
    1 Het plot vind ik goed gevonden, had het pas op het laatste moment door hoe het zat.
    2 Het plot was heel goed.
    3 Pas op het laatste moment had ik door hoe het plot in elkaar stak.

Algemeen
    4 In het begin tot ongeveer bladzijde 150 kon het boek mij totaal niet boeien.Echter vanaf dat moment kwam voor mij de spanning erin en kon ik het boek bijna niet weg leggen.
    5 Ik vind de schrijfstijl van Corine Hartman altijd heel prettig om te lezen.Laat veel ruimte voor eigen interpretatie van de figuren.
    6 De boeken van Corine zijn altijd heel realistisch.

Dit boek
    7 Voor mij maakt het nieuwe speurdersduo Simon -Faye dit boek heel uniek.
    8 Aan zo’n goede schrijfster als Corine durf ik geen goede raad te geven.Heeft zij volgens mij ook niet nodig.

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 117

Het plot zat verrassend in elkaar en had ik toch niet aan zien komen. Iedere keer als je denkt, aha zo zit het, dan stuurt ze je zo weer een andere kant op. Heerlijk!

Het verhaal heeft me vanaf het begin tot het eind gepakt en ik moest en zou deze uit lezen voor ik met vakantie ging. (wat gelukt is). De personages worden prettig uitgewerkt, niet van de lange hoofdstukken en makkelijk leesbare schrijfstijl, waardoor het boek ook vlot doorleest. Doordat het een thema is die me bekend is vanuit de media, komt het best realistisch over!

Het is toch weer een uniek boek, want heb niet eerder over dit thema gelezen in een boek en het was niet alleen de spanning die toenam, je leerde er ook iets van.

Mijn advies? Kom maar snel op met het volgende deel …..

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 90

Na het lezen #2
    De plot
    Dit plot had ik niet aan zien komen. zeer verrassend

Goed opgebouwd

Ik dacht op een gegeven moment wel dat Therese de moeder van Faye zou zijn, maar dat het zo af zou lopen had ik niet verwacht

Algemeen
    Het begin was wat moeilijk om in te komen, maar gezien de andere boeken van Corine had ik er het volste vertrouwen in dat het een goed boek was, en dat klopte helemaal.

Prettige schrijfstijl.

Ik vond het realistisch en daardoor aangrijpend.

Dit boek
    Ik heb nog niet eerder een boek gelezen over psychofarmaca, vond het dus uniek

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Corine Hartman mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Wacht alsjeblieft niet te lang met het tweede boek van deze serie, ik kijk er nu al naar uit!!

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 336

De plot

Er is een duidelijke weg die het plot volgt naar de ontknoping maar tijdens deze rit zitten er nog al een aantal mooie veranderingen zodat je toch van spoor/gedachten wisselt.
    Het einde daar werd ik aangenaam verrast mee en dat geeft weer een mooi perspectief voor het volgende boek met Faye en eventueel Simon.

Algemeen

In het begin zoals in elk nieuw boek moet je even wennen aan de personages waardoor je aandacht wat scherper is maar zodra dat er is heeft het ook mijn volledige aandacht weten vast te houden.
    De regels van een “psychische” instelling zijn totaal anders dan in de “echte” wereld en dat maakte ,voor mij,zeker in het begin wel een verschil in de begrijpelijkheid maar eenmaal dit duidelijk was was het zeer aangenaam en las het prettig en vlot weg.
    Corinne heeft met dit boek een zeer geloofwaardig en realistisch verhaal afgeleverd waarbij ik sommige momenten het heel aangrijpend vind.

Dit boek

Dit boek heeft duidelijk iets specifieks in zich en dat wordt benadrukt dat de rol van de “psychische”patiënt goed wordt beschreven en dat ze ondanks hun “probleem” er goed mee weten om te gaan.
    Door toch wel de verschillende verhalen die allemaal zo hun eigen stempel hebben weet je me iedere keer te verrassen.Blijf me verrassen met al je heerlijke verhalen.

danielle
    Bijdrager
    Post count: 10

De plot

– Ik vind het een top plot met een mooie open einde.
    – Het polt bouwt zich heel mooi op. Elke blz ontrafelen weer wat meer. Je moet/wilt doorlezen omdat je wil weten wat er gebeurt. En er gebeurt behoorlijk wat in het laatste deel.
    – Nee, ik had het niet aan zien komen maar het is wel een einde die ik van Corinne Hartman kon verwachten.

Algemeen

– Ik moest er even inkomen maar dat is meer omdat het een totaal ander verhaal is dan ik gewent ben van Corinne Hartman. Toen het boek mij in zijn greep kreeg wilde ik niet meer stoppen met lezen.
    – Ik vind haar stijl echt heerlijk. Het zijn verhalen die je pakken en niet meer los laten. Mijn 1e kennismaking met haar was de Jessica Haider en nog komen er passages van het boek naar boven van haar. ( heb dat bij maar weinig schrijvers. Ook de psychologie van dit boek is top. Misschien ook wel omdat ik me daar in het dagelijks leven meer mee bezig hou.

– Ik vind dit boek een goede psychologische triller die je een geloofwaardig beeld geven van jonge vrouw met Bordeliner. Ook vind ik het realistisch overkomen hoe de strijd tussen de farmaceutisch industrie en tegenhangers hiervan is.

Dit boek

– De meeste boeken van Corinne worden vanuit een politie bril geschreven. Deze maakt het uniek omdat het geschreven is vanuit een jonge dame met psychische problemen.
    – Goede raad vind ik lastig in deze. Ik hoop echt dat dit een mooie nieuwe reeks wordt.

Arda
    Bijdrager
    Post count: 45

De plot
    Geweldig ik had het niet zien aan komen

Goed het was goed uitgewerkt

Ik had het niet zien aankomen

Algemeen
    Ja heel boeiend en het had mijn volle aandacht

Het boek is prettig te lezen en begrijpelijk geschreven

Spannend

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek
    wat ik specifiek aan het boek is dat er een psychiatrische instelling wordt beschreven.

Ga zo door ik kijk al uit naar je volgende boek

Cece
    Bijdrager
    Post count: 52

De plot

Had ik totaal niet verwacht en zien aankomen.

Alles was goed uitgewerkt tot de puntjes op de ï,zowel de personages als de omgevingen. Alsof je er zelf in zat.

Nee, helemaal niet

Algemeen

Af en toe trok mijn aandacht even weg, maar verder was het zeker spannend en zat je er goed in.

Ze schrijft zoals een auteur hoort te schrijven.

Pakt je van het eerste tot het laatste moment

Dit boek

Het heeft iets unieks, je vind niet gauw boeken over afdelingen waarbij alles juist buiten medicatie om gaat.

Keep going

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.