Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z Leesclub 117: Dodenstoel Dodenstoel, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1476
    #21374 |

Vragen ThrillZone leesclub Dodenstoel                                        

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Johan Andersen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Dodenstoelis het debuut van  Johan Andersen, is het lezen van dit boekvoor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    biancam73
    Bijdrager
    Post count: 25

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja dat gevoel heb ik wel, ze groeien in hun rol, leren onderweg van hun fouten

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Zijn er eigenlijk 2 waaruit ik niet kan kiezen Neli en Hamer. De manier dat ze eerst (vooral Neli) elkaar wantrouwen, het vertrouwen groeit, dan weer even wankelt en toch weer goed komt, dat ze naar elkaar toe groeien

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, de personages waren voor mij goed.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, de schrijfstijl nam je gelijk mee in het verhaal als een uitslag die verspreid over je huid, in positieve zin natuurlijk

Kun je de schrijfstijl van Johan Andersen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Meeslepend en filmisch (zou een goede film kunnen worden!!) Vond het moeilijk om het boek weg te leggen en zag het verhaal voor me gebeuren

Dodenstoel is het debuut van Johan Andersen, is het lezen van dit boek voor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ja, hoop op 1 of meerdere vervolgen van deze personages

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 85

De karakters

Ja zeker weten, ze maken flinke stappen in het hele proces.

Hier heb ik een lichte voorkeur voor Eugene Hamer maar ook Neli Panka heeft mij weten te inspireren. Hamer is mysterieus, erg gedreven en vastberaden maar ook zo nu en dan wat eigenwijs. En dit samen met zijn commando achtergrond maakt hem interessant voor mij. Samen zijn ze buitengewoon goed uitgewerkt. Al ligt hun focus op de jacht naar de moordenaar toch is er regelmatig aandacht voor deze twee. In het begin is de relatie wat moeizaam tussen de twee maar ze vertrouwen elkaar steeds meer en trekken steeds mee naar elkaar toe.

Hoewel er op een gegeven moment wel héél veel personages de revue passeerde hoeft er wat mij betreft niets te veranderen aan de personages.

De auteur

Het verhaal was gedetailleerd en werd hierdoor goed uitgelegd waardoor je precies wist waarover het verhaal gaat. Het is dan ook een vlotte, boeiende en spannende schrijfstijl die absoluut zeker bij het soort verhaal als bij ‘Dodenstoel’ hoort.

Kun je de schrijfstijl van Johan Andersen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Meeslepend, Beeldend maar ook filmisch.

Dodenstoelis het debuut van Johan Andersen, is het lezen van dit boek voor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Voor zover het thrillers betreft wel. Hoop dan ook dat er een vervolg komt met de personages Hamer en Panka!

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 260

De karakters

Ik vind wel dat de karakters een evolutie doormaken. Zo is Hamer gevoeliger of gedacht. Neli leert dan weer dat je niet zomaar een vooroordeel over iemand mag hebben.

Neli en Hamer zijn mijn twee favorieten. Gewoon omdat ze samen een heerlijk duo vormen.
    Momenteel ben ik de grootste fan het duo Sara linton en Will Trent, moest er een vervolg komen op het duo Hamer – Neli zou dit in de toekomst mss wel eens kunnen veranderen.

Nee elk personage is goed zoals hij/zij is. Alles is goed uitgewerkt.

De auteur

Ja, de gedetailleerde schrijfstijl past hier perfect.

Ik vind het een meeslepende-filmische schrijfstijl.

Dodenstoelis het debuut van Johan Andersen, is het lezen van dit boekvoor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?

Zeker! Zonder enige twijfel.

Astrid van der Helm
    Bijdrager
    Post count: 8

Met een diepe zucht heb ik dit boek dichtgeslagen, wat een debuut!
    De karakters zijn goed neergezet, vooral de hoofdpersonen Neli, Hamer en Nimrod. Ze krijgen goed gestalte en ontwikkelen zich goed tijdens het lezen. Ik heb me geen moment verveeld met dit boek.

Neli en Hamer zijn ook mijn favorieten. Je leeft met ze mee en bent bij hun levens betrokken, al weten we nog weinig van Hamer en Neli. Je weet niet veel van hun achtergrond, maar meer van het nu. Toch stoort dat geen moment.

De personages zijn zoals ze zijn, en ik zou niets aan ze willen veranderen.

IK hu van deze gedetailleerde schrijfstijl, niets ontbreekt alles is mooi uitgewerkt.
    Het is heel filmisch geschreven want het lees alsof ik naar een aflevering van crimineel sinds / Dan Brown zat te kijken.

Een volgend bok van Johan Andersen zou ik zeker lezen, ik ben fan! Jee wat een debuut!
    Ik ga dit boek buizen!
    Nu ga ik een recensie schrijven en die overal neerzetten 😉

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 185

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Ja, Neli beseft dat ze zich niet moet laten weerhouden door tegenslagen en zet door. Hier zie je wel een ontwikkeling in. Net als Hamer, die voor zichzelf erkent dat hij fouten heeft gemaakt. Neli en Hamer leren elkaar respecteren en aanvaarden.
    Heb je een favoriete personage? Ik heb niet echt een favoriet personage. Zowel Neli als Hamer spreken mij wel aan door hun doortastendheid en het feit dat ze niet opgeven.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? De personages zijn goed zoals ze zijn, goed vorm gegeven en menselijk.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past. De schrijfstijl past goed bij het verhaal. Lekker vlot en er is een lange spanningsboog. Je voelt dat er iets gaat gebeuren (onderhuids)
    Kun je de schrijfstijl van Johan Andersen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Dodenstoel leent zich voor een film. Dus ja, een realistische en filmische schrijfstijl.
    Dodenstoelis het debuut van Johan Andersen, is het lezen van dit boekvoor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Ik zou een volgend boek van Johan Andersen zeker oppakken.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 164

De karakters

Absoluut, ze worden gedwongen door de dader om creatief te zijn en zichzelf te ontwikkelen. Dat gebeurt dus ook.

Neli en Hamer hebben mijn hart gestolen. Zo gedreven, tikkeltje eigenwijs, heerlijk.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vind dit altijd een lastige vraag, had gehoopt op wat minder wantrouwen tussen Neli en Hamer. Vertrouwen groeide langzaam maar een beetje meer open naar elkaar was misschien een toevoeging geweest.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl past prima bij het verhaal, je wordt meegenomen op de jacht naar de moordenaar en wordt zelf ook ‘gedwongen’ om kritisch te zijn. Heerlijk en ik ben blij dat het filmisch geschreven is maar geen echte film was gezien de gruwelijke moorden.

Kun je de schrijfstijl van Johan Andersen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d. Meeslepend
    Dodenstoel is het debuut van Johan Andersen, is het lezen van dit boekvoor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen? Absoluut, ik kijk er naar uit!

yv87
    Bijdrager
    Post count: 132

De karakters
    Ze blikken met regelmaat terug op het verleden en de fouten die ze daarin gemaakt hebben en nemen dit mee in hun huidige beslissingen, dus ja.

Ik heb geen favoriet, maar Hamer trok het meest mijn interesse. Ik vind zijn achtergrond en verleden erg interessant en hoopte daar constant meer informatie aan toe te kunnen voegen.

Nee, zeker niet. Dat zou het hele boek anders maken en dat is zonde.

De auteur
    Ja hoor. De schrijfstijl maakt tijdens het lezen nieuwsgierig naar meer en dat is natuurlijk altijd goed. Van mij had er alleen iets meer spanning en actie in mogen zitten; sommige stukken konden mijn aandacht niet vasthouden omdat het net wat te traag voor me was. Ik had dus niet die spanningsboog die lezers voor me wel hadden, bij mij wekte het helaas desinteresse op. Ik werd te snel afgeleid en ging andere dingen doen.

Traag en beeldend. Traag omdat het lang duurt voordat er dingen duidelijk worden. Bijvoorbeeld de introductie van de personages. Dat heeft verschillende hoofdstukken in beslag genomen en eigenlijk verklapte het nog steeds niets. Beeldend omdat de vele details meehelpen een beeld te vormen.

Dodenstoel is het debuut van Johan Andersen, is het lezen van dit boek voor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Dat weet ik eigenlijk nog niet. Ik vond het leuk om dit boek te lezen, maar het heeft voor mij niet de ‘wow-factor’. Op zich ben ik wel ergens nieuwsgierig hoe het met Hamer en Neli verder zal gaan, maar aan de andere kant ‘so many books, so little time’, dus we gaan het zien als er een volgend boek zal verschijnen!

wormkeworm
    Bijdrager
    Post count: 60

De karakters
    Ja, absoluut. Ze leren uit hun fouten.

Ik heb geen favorite. Hamer is wel het meest merkwaardige en intrigerende personage door zijn vage verleden.

Neen, het boek is zoals het is.

De auteur
    Ik hou van boeken met actie. In dit boek waren er heel veel details en je nieuwschierigheid wordt aangewakkerd, maar ik ben op mijn honger blijven zitten.

Traag en gedetailleerd.

Neen, ik hou van actie en thrillers en hou niet van teveel details.

Kristel
    Bijdrager
    Post count: 48

o ik had dit deel vorige week reeds ingevuld en zie net dat het er niet bijstaat, heb ik waarschijnlijk weer iets fout gedaan. sorry hiervoor. hier gaan we.

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja zeker Neli en Hamer beiden accepteren elkaar meer naar het einde toe en zelfs iets meer dan dat ze zelf willen toegeven.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ja Neli, een stoere dame die haar manneke verbaal en lichamelijk kan staan.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Neen veranderen niet, ik zou ze wel graag nog beter leren kennen in een volgend boek.

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Zeker wel, maar de vele afkortingen van de organisaties vond ik op een gegeven moment wat teveel van het goede, maar dit was enkel een momentopname en heb het boek dan ook verslonden.

5.Kun je de schrijfstijl van Johan Andersen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Snel, pakkend en Filmisch.

Dodenstoelis het debuut van Johan Andersen, is het lezen van dit boekvoor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Zeker en vast, heel erg blij met dit boek deze auteur te leren kennen.

bonkikong
    Bijdrager
    Post count: 29

De karakters
    Jazeker, we leren de karakters gaandeweg kennen in het verhaal. Beetje bij beetje worden de karakters ook aangepast. Zo zijn Neli en Hamer in het begin heel wantrouwend naar elkaar toe, maar gaandeweg leren ze elkaar appreciëren.

Dit is toch wel Hamer. Hij blijft gedurende het hele verhaal een beetje mysterieus en je bent gewoon benieuwd naar zijn verleden.

Nee, alle personages zijn goed uitgewerkt.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, op zich past het zeker bij het verhaal, maar voor mezelf vond ik het best moeilijk omdat er vele personages in voorkomen. Ook het militaire gedeelte, wat zeker in het verhaal past, was voor mij soms moeilijk te volgen. Bij deze ben ik te weten gekomen, dat dit gedeelte me minder ligt … Dit neemt niet weg dat het boek zeer goed geschreven is!
    Filmisch, dit zou een perfecte film kunnen zijn en door alle personages visueel te kunnen voorstellen zou het voor mezelf ook gemakkelijker te volgen zijn.

Ja, dit is toch wel een naam die ik in mijn achterhoofd ga houden.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 85

De karakters

Jazeker, naarmate ze elkaar langer kennen groeien Hamer en Neli ook steeds meer naar elkaar toe en leren beiden van hun fouten. Het is een vastberaden duo dat ondanks tegenslagen zich blijft inzetten en ervoor gaat, zelfs als ze worden tegengewerkt. Beiden kunnen het dan ook goed met elkaar vinden en op elkaar vertrouwen, wat niet evident is in een situatie waarbij niet iedereen is die hij zegt te zijn…

Voor mij sprak Hamer me het meest aan maar dat is meer omdat Hamer een militaire achtergrond heeft bij de commando’s wat hem voor mij tot een intrigerend personage maakt.

Nee, al had ik wel wat meer van het verleden van hamer willen weten.

De auteur

Jazeker wel. De moorden zijn allen zeer gedetailleerd omschreven waardoor het lijkt alsof je de gruwelijkheden van nabij meemaakt. Deze details en de manier van schrijven maken dat je gevangen zit in het boek en niet meer kunt stoppen met lezen. Deze vlotte en beeldende schrijfstijl maakt dat het een waar leesfeest is!

Beeldend en meeslepend.

Zekers te weten. Hoop dan ook dat er een vervolg komt met Hamer en Neli.

Renneke Bogerd
    Bijdrager
    Post count: 47

Na het lezen #1
    De karakters
    Ja dat heb ik zeker, ze wennen aan elkaar en groeien mede daardoor in de hun bedeelde rol.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Beide hoofdpersonages, zowel Hamer als Neli zijn mijn favoriet. Hun gedrevenheid en niet willen loslaten spreekt me erg aan.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Niet echt, ze passen allemaal op hun manier in het verhaal.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past zeker, van mij persoonlijk had met wel iets vlotter, meer tempo erin gemogen, maar dat is waarschijnlijk de stijl van de schrijver.

5. Kun je de schrijfstijl van Johan Andersen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Langzaam opbouwend en zeker sprekend!

6. Dodenstoel is het debuut van Johan Andersen, is het lezen van dit boek voor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Ja ik denk het wel, als de hoofdpersonages terug komen in de volgende boeken en iets meer uitgediept worden.

Dayenne
    Bijdrager
    Post count: 54

De karakters
    In het boek maak je vooral kennis met Neli en Hamer. Beide boeiende personages die zich ontwikkelen en elkaar steeds beter leren kennen, vertrouwen en waarderen.
    Neli, zij is een sterke politievrouw die haar intuïtie volgt en zich niet laat manipuleren door leidinggevenden.
    Ik zou niets willen aanpassen. Ik kan de personages waarderen zoals ze zijn.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind de schrijfstijl van de auteur prettig en toegankelijk. Hier en daar had er iets meer tempo in het verhaal mogen zitten.
    5. Kun je de schrijfstijl van Johan Andersen specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Beeldend, filmisch
    6. Dodenstoel is het debuut van Johan Andersen, is het lezen van dit boek voor jou aanleiding om de eventuele volgende boeken van deze auteur ook te gaan lezen?
    Zeker, dit boek vond ik erg leuk om te gaan lezen. Dit smaakt naar meer!

Nightshade
    Bijdrager
    Post count: 8

De karakters

Ja, de karakters evolueren zonder twijfel naarmate het verhaal vordert. Waar in het begin wat wrijving leek te zijn tussen sommige personages, leren zij elkaar gaandeweg meer te respecteren bijvoorbeeld.

Deze vraag moet ik eerlijk gezegd met ‘nee’ beantwoorden. Alle personages hadden wel een eigen persoonlijkheid, maar geen van hen wist mij eigenlijk in de greep te krijgen en ik vond het lastig om echt een band op te bouwen met de personages. Dat ligt echter niet aan de manier waarop ze geschreven zijn, maar dat is denk ik meer een kwestie van persoonlijke smaak.

Nee, de personages op zichzelf zijn prima zoals ze zijn. Als ik al iets veranderd zou willen zien met betrekking tot de personages, dan is dat de hoeveelheid ervan. Ik ben van mening dat er op een gegeven moment toch wat teveel personages waren om ze allemaal duidelijk uit elkaar te kunnen houden als lezer zijnde. Dit had een erg verwarrend effect op mij en ik heb daardoor geregeld toch even terug moeten kijken hoe het nu ook alweer in elkaar stak. Over het algemeen vind ik dat niet erg om eens te moeten doen, maar als het zo vaak gebeurt als bij Dodenstoel, zorgt dat toch wel voor een beetje irritatie.

De auteur

De gedetailleerde schrijfstijl vond ik op zich goed passen bij dit soort verhalen, al vond ik het soms wel iets te ‘filmisch’ geschreven. Ik vind dat niet ieder klein detail in de geschreven tekst vastgelegd hoeft te worden bij een verhaal. De lezer mag ook best zijn verbeelding aan het werk zetten bij het lezen van een boek.

Met enige regelmaat moeilijk te volgen door de vele filmische details.

Ik twijfel eerlijk gezegd of ik een volgend boek van Johan Andersen zou lezen. De filmische schrijfstijl en vele details zorgden er regelmatig voor dat de vaart uit het verhaal verdween. Bij een goede thriller hoort toch wel een prettige vaart vind ik. Ook heb ik soms moeite ervaren om het boek weer op te pakken om verder te lezen. Als een volgend boek op dezelfde manier geschreven is als Dodenstoel, denk ik dat de kans zeer klein is dat ik hem wil lezen. Mocht Johan Andersen iets minder in details treden in zijn volgende boek, wat meer aan de verbeelding van de lezer overlaten en mocht het volgende boek meer vaart hebben, dan ben ik zeker bereid het een tweede kans te geven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.