Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 053: Deal? Deal?, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #10357 |

Na het lezen #2 

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanJohan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeDeal? een typisch Vlaamsese thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanJohan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 56

De plot
    Ik heb bij deze plot te veel een déjà vue gevoel, een auto die mensen peilt, een arme schrijver die zijn mecenas vindt maar die zich volledig laat beïnvloeden.
    De plot bouwt zeer traag op, de eerste 200 bladzijden gaan traag, en dan komt er wel meer tempo in het verhaal. De structuur is goed en duidelijk.
    Ik had dit einde wel verwacht.
    Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Hm, het verhaal had mijn volle aandacht maar eerder omdat ik me ergerde aan het taalgebruik.
    5. Vind je de schrijfstijl van Johan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is net iets te eenvoudig geschreven voor mij. Ik heb de indruk dat het geschreven is in een vertaald dialect, de vele korte zinnen zorgen ervoor dat het tempo hapert.
    6. Vind je Deal? een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik hoop alleszins niet dat dit een typisch Vlaamse thriller is, ik lees heel weinig Vlaamse thrillers, en de laatste die ik gelezen heb wonde Hercule Poirot prijs, ik kan dus niet echt vergelijken.
    7. Stel….Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn?
    een donker boek met een seksistisch tintje voor de liefhebbers
    Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek is echt niet uniek.
    9. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Johan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik schrok Johan toen je zei dat je in tien jaar geen boek zelf gelezen hebt, doe dit nu eens, nu je toch met pensioen bent. Probeer ook in het algemeen Nederlands te schrijven en niet in het beschaafd West-Vlaams, als Oost-Vlaamse heb ik me er vaak aan geërgerd. Ik ben niet zo zot van je boek maar ik heb een enorm respect voor de inspanning die je hiermee geleverd hebt.

karinhazendonkauteur
    Bijdrager
    Post count: 32

De plot
    1. Het plot gooide me niet van mijn stoel en niet passend bij de noemer duistere thriller.
    2. De ontwikkeling was ontzettend traag. Er werden veel personages opgevoerd waarvan de meesten later wel een plek in het plot kregen. Uiteindelijk vond ik het zeer ongeloofwaardig dat zelfs Ashley zich bij Damarcus aansloot.
    3. Johan heeft hier duidelijk naartoe gewerkt en het was niet verrassend.

Algemeen
    4. Ik betrapte me erop dat ik sneller wilde lezen en dat was niet omdat ik benieuwd was naar het einde. Het was te langdradig met te veel tussenpauzen in het café of bij Shaohan. Te veel herhalingen. Na drie keer wist ik wel waar Cass zijn pizza en zijn bier haalde. Dat haalde te veel de vaart uit het verhaal.
    5. De schrijfstijl vond ik niet echt prettig en dat was niet alleen vanwege de Vlaamse woorden waarmee het boek is doorspekt. Ik wil ook aannemen dat de zinsopbouw in België anders is. Waar ik mij aan ergerde dat er in een Amerikaanse setting te veel typisch Vlaamse woorden werden gebruikt zoals bijvoorbeeld flikken.
    6. Qua taalgebruik en zinsopbouw zal het een Vlaamse thriller zijn. Ik lees meer Vlaamse auteurs en heb ik niet vaak de irritatie van het taalgebruik, hoewel door hen ook wel Vlaamse woorden worden gebruikt.
    7. Ik kan dit boek niet onder een bepaalde noemer plaatsen.

Dit boek
    8. Dit boek vind ik niet uniek.
    9. Ik vind het best moeilijk om een advies te geven. Wel zou ik Johan willen aanraden om de schrijfstijl aan te passen. Verder zou ik hem willen aanraden eens goed te kijken onder welk genre hij zijn boeken zou willen scharen. Voor een duistere thriller was in dit boek de reden om te doden veel te lief.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 134

De plot
    – Wat vind je van het plot?
    Helaas moet ik meegaan met de bovenstaande twee antwoorden. Ook ik had wel enig deja-vu gevoel naar de film van Stephen King.

– Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het stak prima in elkaar, maar ik vond het voornamelijk traag. Juist door de belofte “duistere thriller” op de voorkant had ik meer actie en spanning verwacht.

– Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had niet verwacht dat ze een “clubje” zouden gaan vormen. Had verwacht dat Ashley gewoon lekker down-to-earth zou blijven. Dus dat was zeker een verrassing!

Algemeen
    – Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Nee, helaas niet. Ligt niet aan het boek, maar aan mijn voorkeuren. Bovennatuurlijke dingen verliezen gewoon erg snel mijn aandacht.

-Vind je de schrijfstijl van Johan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Aan de ene kant gewoon lekker simpel, ik vloog werkelijk door het boek heen. Aan de andere kant ook weer niet simpel, want heb een paar keer in de knoop gelegen door een andere zinsopbouw en woorden.

– Vind jeDeal? een typisch Vlaamsese thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Absouut. Waarom? Door de typisch Vlaamse woorden!

Stel….Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn?
    Ik denk dat ik “bijzonder” hier wel mooi bij vind passen.

Dit boek
    – Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Voor mij was het een vrij unieke leeservaring, maar dat komt omdat ik het genre nauwelijks lees. Ondanks dat ik het nauwelijks lees, ontkwam zelfs ik er helaas niet aan om herkenbare elementen te vinden.

– Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Johan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik durf het niet te zeggen. Kan wel van alles op gaan noemen, maar dat zou niet eerlijk zijn naar Johan omdat dat door mijn persoonlijke voorkeuren komt. Ik lees liever Nederlands dan Vlaams, kan Johan niets aan doen. Bovennatuurlijke dingen zijn niet mijn ding, kan Johan niks aan doen. Dus ik hou mijn antwoord hier verder leeg, zou het niet eerlijk vinden. Ik denk namelijk dat dit boek in z’n genre echt meer dan prima is.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 185

De plot
    1. Het plot vond ik niet bijzonder, alleen de stukjes met Shaohan maakten het af en toe leuker..
    2. Het verhaal had een te lange aanloop nodig. Ook al heeft Johan uitgelegd, dat dit nodig was voor het verhaal. Er zat wel structuur in. De ontwikkeling van Cassius kwam wel goed uit de verf.
    3. Ik had het gevoel, dat er naar het einde toegeschreven is, alleen had het niet aan zien komen.
    Algemeen
    4. In het begin vond ik het saai, en wilde ik sneller lezen en had de neiging om het aan de kant te leggen, vanwege de langdradigheid. De rol van Shaohan vond ik onderbelicht, . Te veel herhalingen. Het gevoel bekroop mij af en toe dat om 500 blz. te vullen er veel herhalingen over bier en pizza in zaten.
    5. De schrijfstijl vond ik niet altijdt prettig. Er zaten soms raar opgebouwde zinnen in en af en toe waren er namen verwisseld..
    6. Door de vele Vlaamse woorden en qua zinsopbouw kreeg ik wel het gevoel van een Vlaamse thriller.
    7. Moeilijk om Deal onder een bepaalde noemer te plaatsen. Geloofwaardig vond ik het niet altijd. Bovennatuurlijk ook niet. Ik denk inderdaad dat duister dan de benaming zou moeten zijn.
    8.Echt uniek, nee.
    9.Advies in het geval van Deal had ik Shaohan een grotere rol gegeven. Zijn filosofische uitspraken waren best leuk. Meer vaart in de verhalen maken.

katrijn
    Bijdrager
    Post count: 28

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het plot vond ik niet echt iets speciaal.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het verhaal heeft een lange aanloop, wat ik niet erg vind nu aangezien alles bijeenkomt.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had niet verwacht dat Ashley zou aansluiten bij Cass en Damarcus

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    In het begin kon in mijn aandacht er niet echt goed bijhouden. Naarmate het verhaal vorderde had ik er geen problemen meer mee.

Vind je de schrijfstijl vanJohan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik had totaal geen probleem met de schrijfstijl. Is het omdat ik Vlaamse ben?

Vind jeDeal? een typisch Vlaamsese thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vind dit geen typisch Vlaamse thriller. Het doet mij denken aan Stephen King en dit is de eerste schrijver waar ik dit gevoel bij heb.

Stel….Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn?
    lichte vorm van sf & horror.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Goh, als vlaamse auteur is het wel uniek.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanJohan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    geen advies 🙂

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 84

De plot

Wat vind je van het plot?
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Het boek had een goede opbouw naar een plot toe, wat op zich wel verwacht was maar dat geeft bij dit verhaal niet, vind ik.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Hoefde niet terug te lezen nadat ik het had weggelegd. Wel soms door rare zins opbouw en echte fouten, en dan heb ik het niet over vlaamse uitdrukkingen of woorden.
    Daardoor werd wel een beetje de snelheid uit leestempo gehaald

Ik vind deal niet echt een vlaamse thriller, is ook wel raar zoveel vlaamse taal in een stad die nooit in België zou kunnen plaatsvinden.

Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn?
    Dit boek lastig om te benoemen, gewoon een goed verhaal. Doe niet aan hokjes.

Ik zou zeggen laat het boek nog een keertje testlezen dan had je er meer van de slordigheidsfoutjes uitgehaald

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 114

Naar het plot toe was het vooral een rustige opbouw in het verhaal. Het paste in de algehele flow van het boek en was daardoor niet zozeer verrassend.

Door de manier van schrijven had het boek niet steeds mijn volle aandacht. De zins opbouw, hier en daar Vlaamse bewoording, foutieve en de langzame flow droegen hieraan bij.
    De korte hoofdstukken en afwisseling in het geheel hielden wel nog enigszins de vaart in het lezen voor mij. En ik had dan ook geen moeite met het boek lezen op zich.

Het is niet een typische Vlaamse thriller, ook al komt er wel Vlaamse bewoording in voor. Dit komt ook omdat het in een fictieve plaats afspeelt en het verhaal daardoor vrijheid krijgt om hoe dan ook te verlopen.

Lastig om dit boek te typeren. Ik zou dan vooral aan het genre denken van horror fantasy, hier en daar bloederig en laagdrempelig leesvoer. Ik vind de beschrijving van Katrijn ook mooi; lichte vorm van sf & horror.

Het boek heeft zeker wel een originele insteek, niet een verhaal wat ik eerder heb gelezen. Dit heeft te maken met wat de hoofdpersoon doet en meemaakt. Verder had het naar mijn smaak met verdieping gekregen door het verder uitwerken van de karakters.

Advies geven vind ik altijd lastig, vooral omdat Johan een zeer ervaren schrijver is. Toch zou ik als lezer graag nog meer psyche achtergrond en beweegredenen zien bij de karakters die voorkomen in het boek.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 157

1.Wat vind je van het plot? Het plot werd rustig beschreven maar het was voor mij niet echt beschreven als een climax
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Op zich zat het goed in elkaar maar voor mij gebeurde er iets te weinig
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Echt een verrassing was het niet voor mij alleen het stukje met Ashley. Ik had niet verwacht dat Ashley zou aansluiten bij Cassius en Damarcus

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het was geen boek dat steeds mijn volledige aandacht had.Ik was dan ook wel blij met de korte hoofdstukken zodat ik het af en toe kon weg leggen
    5.Vind je de schrijfstijl vanJohan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik moest vooral erg wennen aan de schrijfstijl. Af en toe moest ik ook stukjes herlezen
    6.Vind jeDeal? een typisch Vlaamsese thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?Nee,het had in elke ander fictieve plaats, land afgepeeld kunnen hebben
    7.Stel….Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn? Lastig. Ik denk zelf eerst aan fantasy omdat niet alles geloofwaardig over kwam.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Voor mij is het zeker uniek maar dit komt omdat ik niet eerder dit soort verhalen heb gelezen
    9.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanJohan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 91

De plot

Van een actieve spanning is in dit boek nauwelijks spraken het is ook een zeer traag boek, maar dat is iets wat voor mij persoonlijk niet hinderlijk was. ‘Deal?’ moet het vooral hebben van een mysterieuze sfeercreatie en karakters die het verhaal erg duister maken. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat Ashley mee zou gaan met heel het gebeuren, dus op dat vlak was ik toch verrast.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Van de eerste zin tot het laatste woord had Johan Deseyn me in zijn greep.
    5.Vind je de schrijfstijl vanJohan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Zeer vlotte schrijfstijl, vlotte taal.
    6.Vind je Deal? een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het verhaal speelt zich alleszins niet in Vlaanderen af, kon eigenlijk overal gebeuren. Qua taal is het moeilijker om hierover een mening te vormen daar ik zelf Vlaamse ben.

7.Stel….Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn?

Dit boek vond ik eigenlijk ook best psychologisch. Duistere thriller met een psychologische knipoog.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Internationaal gezien is dit geen boek dat er uit zou springen. Nu, in de Vlaamse/Nederlandse schrijverswereld vind ik dit boek toch uniek. Goede thrillers, YA, fantasy en romans zijn er best wel, maar op vlak van horror (ook al is ‘Deal?’ niet direct horror) zijn de boeken van Deseyn toch best wel opvallend en raar maar waar tè onbekend.

9.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Johan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik hou wel van boeken die erg donker en duister zijn. Tevens hou ik ook van boeken waar een geweldige portie bloed uit mag stromen en erg gedetailleerde beschrijvingen staan. Maw : laat jezelf maar gaan in je volgende boeken !

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 105

De plot
    Ik vind het een heerlijk verhaal. Goed en geleidelijk opgebouwd. De structuur van het plot is goed. Stukje bij beetje leer je de hoofdpersonages kennen.
    Het einde verliep wel zoals ik had verwacht.

Algemeen
    Ik vond het wel een goed verhaal. Heel origineel dat een auto een van de hoofdpersonages is met een eigen wil.
    Vanaf de eerste pagina leest het verhaal al vlot weg. Een goede zinsopbouw en niet te lange hoofdstukken zijn zeker een voordeel. Er vinden veel gesprekken plaats in het boek, dat maakt ook dat het boek vlot leest.
    Of het een typisch Vlaamse Thriller is vind ik moeilijk om te beantwoorden. Wat maakt het boek typisch Vlaams tja misschien wat Vlaamse woorden maar daar lees je ook makkelijk door heen.
    Dit boek staat aangeschreven als horrorgenre. Er komen situaties in voor die wellicht horror zullen zijn maar die situaties zijn niet gruwelijk of bloedig beschreven. Het is dus geen eng horrorverhaal maar een soort van thriller met een horror randje.

Dit boek
    Ik vond het wel een origineel boek. Een auto met zijn eigen wil dat maak je niet veel mee in een boek. Dat vond ik wel leuk. De schrijfstijl is prettig dus mijn advies aan de auteur is ga zo door.

EdwinB
    Bijdrager
    Post count: 9

Plot

Ik vind het zeker een intrigerend idee. De revelatie wie Damarcus is en waar hij vandaan komt, doet wat denken aan ‘The Great God Pan’ van Arthur Machen (de man die o.a. H.P. Lovecraft en Clive Barker sterk beïnvloedde). In beide boeken wordt enkel gesuggereerd dat er een alternatieve, gruwelijke wereld bestaat. Die gesuggereerde horror is van een heel ander type dan die doorheen het verhaal.
    Echt spannend was het niet, omdat de personages zelf eigenlijk nooit echt in gevaar zijn. ‘Duister’ zou ik het ook niet noemen – daarvoor is er te weinig sfeerschepping en had de auteur wat dieper in de psyche van de personages moeten wroeten. Angst of andere gevoelens bij de personages worden wat te vaak enkel uitgedrukt door te verwijzen naar hun wat overactieve darmen of blaas.
    Ik kan begrijpen dat bij sommige lezers de verwachtingen bij het kiezen van een ‘duistere thriller’ niet worden ingelost. Intrigerend was het wel en sterk genoeg om het verhaal te dragen (hoewel het misschien 100 blz. korter had mogen zijn – de vele herhalingen waren overbodig). Zie ook mijn eerdere opmerkingen over genrebenamingen.

Qua structuur doet het boek me een beetje denken aan ‘Revival’ van Stephen King, in die zin dat je een verhaal krijgt voorgeschoteld dat zeer traag opbouwt en leidt naar de ultieme revelatie, die (zoals King zelf zegt) ook door Arthur Machen werd beïnvloed.

Het was geen geheel onverwacht einde.

Algemeen
    Zeker boeiend. Ik vond het erg goed opgebouwd. Het was boeiend om te lezen hoe de verhalen en gebeurtenissen die op het eerste zicht weinig met het hoofdverhaal te maken leken te hebben, werden netjes als puzzelstukjes in de plot werden verwerkt.

5. Vind je de schrijfstijl van Johan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het boek las heel vlot, maar met de schrijfstijl had ik het toch een beetje moeilijk, omdat die weinig consequent was. Bij momenten zeer Vlaams (waarschijnlijk om een volkse sfeer op te roepen), op andere momenten lijken dialogen dan weer letterlijk vertaald uit het Amerikaans (wellicht om een Amerikaans sfeertje te creëren). Dit geeft een wat bevreemdend effect.
    Te veel fouten leiden af van het verhaal. Er zijn weinig boeken zonder fouten, maar als er te veel in staan, vermindert dat het leesplezier toch wel een beetje. Ik heb geen grote fouten opgemerkt zoals in ‘Yellowmoon’ en ‘Dolmen’, maar er staan echt wel te veel kleine foutjes in (spelling, typo’s, taal, woordkeuze, ontbreken van woorden of komma’s, omwisselen van namen …). Dat verwijt ik een auteur niet, maar een professionele uitgeverij zou wat nauwkeuriger moeten zijn vooraleer ze een boek uitgeven.

6. Vind je Deal? een typisch Vlaamse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Typisch in de zin dat het is ‘als andere Vlaamse thrillers’ is het zeker niet, omdat Deseyn denk ik redelijk uniek is in Vlaanderen.
    Typisch in de zin dat het erg Vlaams overkomt, is het wel door het taalgebruik, maar dat botst met de Amerikaanse elementen (zie boven).

7. Stel… Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, ‘geloofwaardig‘ etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn?
    ‘Zijn boeken’ typeren is moeilijk, omdat ‘Deal?’ iets helemaal anders is dan ‘Yellowmoon’ en ‘Dolmen’. Die laatste twee zou ik eerder vergelijken met de ‘blood and gore’-romans van een Richard Laymon of Shaun Hutson.
    ‘Deal?’ beviel mij veel meer en doet eerder denken aan bepaalde werken van King en McCammon (zonder daarbij vergelijkingen te maken met de stijl of de kwaliteit van deze auteurs). Mysterieus, zonder daarbij bloedstollend spannend te zijn.

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Uniek in het Nederlandse taalgebied wellicht wel. Een echt origineel verhaal is het niet, maar dat hoeft ook niet om goed te zijn.

9. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Johan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Een schrijver moet de boeken schrijven die hij zelf wil schrijven, dus daar ga ik geen raad over geven. Wel zou het wellicht een goed idee zijn om enkele (extra) proeflezers op de boeken te zetten om er de fouten uit te halen.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 162

Wat vind je van het plot? Verrassend je verwacht het einde niet
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Verrassend want je wist niet hoe of wat Damarcus was
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Een klein beetje maar
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja soms een beetje afgeleid
    Vind je de schrijfstijl vanJohan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Soms beetje lastig omdat hier en daar rare zinnen waren
    Vind jeDeal? een typisch Vlaamsese thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Dat gaat. Het is ook een beetje Amerikaans achtig
    Stel….Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn? Psychologisch en spannend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is een apart verhaal
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanJohan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doe zo verder!

malakh ahavah
    Bijdrager
    Post count: 22

[
    De plot

Ik ga de drie vragen ineen beantwoorden, vooral de eerste twee zitten heel erg in elkaars vaarwater. Ik vind de kritiek die hier al is geuit dat het nogal traag gaat in het begin en dat het vrij lang duurt voordat het echte verhaal begint, wel terecht. Ik denk dat dit beter had gekund, niet door te schrappen in de tekst, maar wel door thema’s te verschuiven… Iets meer chronologisch te schrijven dus, en de misdadigers iets naar achteren, na het hoofdverhaal of binnen het hoofdverhaal te plaatsen. Ik denk dus absoluut niet dat het verhaal te lang is, wel denk ik dat de structuur iets beter had gekund. Verder vind ik hoe de misdadigers aan hun einde komen over het algemeen vrij fantasierijk.

Het einde is vrij cliché, eigenlijk, maar dat hoeft niet meteen iets slechts te zijn. Meer kon en hoefde je er niet van te maken, denk ik. Het was te verwachten dat het in die trant zou aflopen, maar die verwachting heeft me niet minder doen genieten van het boek. Het is ook geen who-done-it die het moet hebben van zijn raadsels.
    Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
      Ik vond het een boeiend verhaal en heb het graag gelezen, zeker na de eerste tweehonderd pagina’s was ik steeds benieuwd naar meer.
    2. Vind je de schrijfstijl vanJohan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Zijn schrijfstijl is prettig, zeker niet moeilijk (en dat verwacht ik eigenlijk van een thriller/horror; het moet nu eenmaal ontspannend blijven) Het is een rechttoe rechtaan verhaal zonder blasé, en daarvan hou ik nog het meest. Hier en daar vind ik wel dat hij de neiging heeft bombastisch en met iets teveel omhaal van woorden te schrijven, maar het is niet storend op die manier dat het niet meer prettig leest.

3. Vind jeDeal? een typisch Vlaamsese thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
      Het is niet typisch Vlaams, en ik zou het ook net meteen onder thriller scharen. Het is iets episch, meer woorden heb ik er eigenlijk niet voor. Het speelt zich ook af op een onbepaalde plaats in Amerika, maar dat hoeft niet voor een Vlaams verhaal, een verhaal mag gerust op Vlaamse bodem afspelen, het maakt het verhaal er niet beter op omdat het toevallig iets internationaler geschreven is.
    4. Stel….Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn?
      Episch is het enige woord die ergens weergeeft wat ik ervaar bij dit boek. Meer woorden heb ik echt niet, het is fantasy, maar ook weer niet, het is thriller, maar ook weer niet, het is horror, maar ook weer niet. Het is zeer moeilijk op Deal? een genre vast te pinnen…

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
      Neen, ik ben eigenlijk wel aangenaam verrast door het verhaal… Ik heb het idee dat op het ogenblik de meeste Vlaamse schrijvers het houden bij de klassieke thrillerboeken die vaak dan nog in een formule van meerdere afleveringen worden gegoten. Zelf vind ik dat niet creatief genoeg, ik lees dat dus ook niet graag. Dat is met Deal? Zeker niet het geval. Het is een creatief verhaal die meer wilt bieden dan wat je in een dozijn in de boekhandel kunt kopen. En daar is hij grotendeels wel in geslaagd volgens mij.
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanJohan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
      Iets minder omhaal van woorden zal je verhalen te goede komen en de geloofwaardigheid bevorderen. Je bent iets teveel schrijver, en niets te weinig verteller. Denk aan hoe je op een podium mijn aandacht zou vasthouden.

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 50

De plot
    Het is niet een heel origineel plot. Ik vond de manier waarop Deseyn het uitgewerkt heeft wel interessant, hoewel hij voor een goede duistere thriller wel een aantal kansen heeft laten liggen, die volgens mij het plot versterkt hadden.

Het is duidelijk dat Deseyn een duidelijk beeld heeft waar hij met zijn verhaal naartoe wil, en hij werkt dan ook gestaag naar dat punt toe. Op zich zit het dus wel goed doordacht in elkaar. Ik miste alleen meer uitwerking van de duistere kant. Dat had het verhaal echt goed gedaan.

Ik had op een gegeven moment een vermoeden dat Ashley de kans zou zien en zou grijpen. Vooral vanuit haar onmacht een bepaalde moordenaar te pakken. Op zich is het origineel dat een duistere thriller een ‘happy end’ heeft (behalve dan voor die misdadigers die het niet verdienen).

Algemeen
    De opbouw aan het begin vond ik traag, met veel herhaling en uitgebreide beschrijvingen van alledaagse dingen die wat mij betreft eruit hadden gemogen. Dat irriteerde enigszins. De verschillende elementen van het verhaal (de uitgegeven verhalen versus de realiteit in het boek, etc) kwamen in het begin wat verwarrend over. Zeker omdat namen veranderd worden. Pas nadat verhaallijnen bij elkaar kwamen, had het verhaal mijn aandacht en wilde ik ook weten hoe het in elkaar stak. Ik vond het verhaal niet spannend genoeg om in één ruk uit te lezen.

5. Vind je de schrijfstijl vanJohan Deseyn prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het taalgebruik is begrijpelijk, soms zelfs wat simpel. Ik hoefde nergens echt na te denken of uiterst geconcentreerd te lezen. Wel staan er wat fouten in, maar die zijn door andere deelnemers wel voldoende uitgelicht. Het taalgebruik tussen personages vond ik hard en zo nu en dan grof.

6. Vind jeDeal? een typisch Vlaamsese thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het is typisch Vlaams in taalgebruik. Verder speelt het elders, dus nee, een typisch Vlaamse thriller kan ik het niet noemen. Het is wel overigens wel jammer dat het elders speelt. Dat heb ik in een andere vraag voldoende benoemd.

7. Stel….Johan Deseyn vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Johan zijn?
    Ik vond het niet hard genoeg voor een thriller, maar wel hard en grof in taalgebruik. Het heeft een bovennatuurlijk element, wat enigszins voor spanning zorgt. Misschien een bovennatuurlijke roman. Dit geldt natuurlijk alleen voor dit boek. Ik ken zijn andere werk niet. Het kan best zijn dat die boeken juist wel hard, duister en mega-spannend zijn.

Dit boek
    Het boek op zich past niet in een bepaald rijtje. Ik vond het bovennatuurlijke leuk, dat komt niet in veel thrillers voor deze doelgroep lezers voor.

9. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanJohan Deseyn mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    De duistere kant van het verhaal veel meer uitwerken. Waarom zijn de verhalen nodig? Wat gebeurt er met de wezens die gecreëerd worden, etc. Dat geloofwaardig maken kruipt echt onder de huid!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.