Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 053: Deal? Deal?, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1487
    #10355 |

Vragen ThrillZone leesclub Deal?

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    3. De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal?
    Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 105

De karakters

De hoofdpersen Cassius en Damarcus en zijn auto leer je goed kennen. De overige personages staan wat aan de zijlijn maar dit is niet storend.
    De oldtimer. Ik vind het een origineel idee een oldtimer die zelf beslissingen kan nemen.
    Ik zou zo geen veranderingen weten voor de personages. Het is goed zo.

De auteurs

De schrijfstijl is vlot. Ook de vele gesprekken die in het boek gevoerd worden maken dat het vlot weg leest.
    De auteur was mij onbekend. Ik ben door het lezen van dit boek zeker nieuwsgierig geworden naar zijn andere boeken. Dus ik denk wel dat ik meer van hem ga lezen.
    Ik herken wel horror in het verhaal hoewel het zeer subtiel is weergegeven. Geen gruwelijk bloedige dingen en zo. Meer een thriller met een horror tintje en dat vind ik juist mooi aan dit boek.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 185

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Cassius verandert heel erg, je leert hem heel goed kennen. Shaohan blijft op de achtergrond, maar is belangrijk voor Cassius en Damarcus met zijn Oldsmobile leer je in de loop van het verhaal kennen.
    Heb je een favoriete personage? Ik vind de Oldsmobile wel leuk en hoe dit vormgegeven is en tot leven komt.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ik vind het goed zo.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past? Ja, deze past wel. Het verhaal heeft inderdaad een aanloop nodig en de filosofische en af en toe humoristische schrijfwijze maken het fijn om te lezen.
    Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Het is maar net wat op mijn pad komt en waar ik op dat moment zin in heb. De tijd zal het leren.
    De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal? Ik heb tot nu toe geen horror of pscycho-horror gelezen. Dus echt herkennen nee.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 134

De karakters
    – Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Van Cass wel redelijk. Hij begint als vervelend persoontje dat veel zeurt en grof in de mond is en evolueert naar een man die nog steeds wel van een drankje houdt, maar minder zeurt en meer openstaat voor zichzelf en anderen. De rest staat teveel op de achtergrond om daar echt een mening over te vormen.

– Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Niet echt, maar die vrouwelijke agent (Ashley Yoon) vind ik het meest sympathiek. De auto vond ik ook ontzettend leuk, maar een “levende auto” deed me toch ook wel wat aan die film van King denken…

– Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, dat niet. Als je iets veranderd, wordt het hele verhaal anders en dat zou de auteur zijn werk echt niet goed doen.

De auteurs
    – Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Kan ik niet zo goed antwoord op geven, omdat ik erg weinig ervaring in dit genre heb. De schrijfstijl vond ik echter vlot, veel vlotter dan verwacht. Maar of dat erbij past? Ik heb geen idee. Ik had meer duisterheid verwacht denk ik.

– Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Nee sorry. Tijdens het lezen is me duidelijk geworden dat het gewoon echt mijn genre niet is. Ben down-to-earth en bovennatuurlijke verschijnsels zijn gewoon niet zo mijn ding.

– De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal?
    Ook hier kan ik niet zo goed antwoord op geven. Qua horror heb ik eigenlijk alleen ervaring met King en snapte de vergelijking absoluut tijdens het lezen. Maar is dat horror of psycho-horror? Wat is psycho-horror? Afgaande van de naam zou ik ziekelijke dingen in een horrorverhaal verwachten denk ik en dat is niet het geval geweest. Of een psychologische dingen die ver doordringen tot op het bot en koude rillingen geven, maar ook dat heb ik niet ervaren. Dus sorry, weet gewoon te weinig van het genre om deze vraag te beantwoorden.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 162

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja je leert Cass damarcus( hopelijk is ie juist geschreven) shao en de auto van damarcus beter kennen

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Cass en shao. Hoe de arme cass evolueert tot een succesvolle schrijver en dat shao zin huur bleef betalen ondanks Cass geen geld had

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Niet direct

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja. Er is niks ingewikkeld
    Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Ja, als ze bij de bib beschikbaar zijn. Of op mijn ” nog te lezen” lijstje zetten
    De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal? Niet zo veel

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 91

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Cassius kent zeer zeker een evolutie. Van een neerslachtige man die een routineus leven leidt verandert hij naar iemand die meer perspectieven in het leven ontdekt. Hij zag geen lichtpunt meer, maar dankzij Damarcus is die visie geheel omgeslagen. Hij ‘werd’ iemand, hij voelde zichzelf terug nuttig en opnieuw leven.

Ook Damarcus kent een kleine ommegang. De negatieve, duistere sluier valt naar het einde toe af. Als je zijn ware opdracht kent van Damarcus verandert ook het beeld dat je van hem krijgt als lezer.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Shao vond ik wel bijzonder, voornamelijk door zijn wijze gesprekken die hij had met Cass.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Ik zou Ashley iets opstandiger beschreven hebben. Vond het bijzonder dat zij nogal meegaand was en zich niet echt verzette, maar misschien kwam dat door haar verleden (liefdesproblemen).

De auteurs
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ja, een duidelijke stijl. Beter zo dan te uitgeweide zaken er bij te betrekken.

2.Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?

Ik had sowieso ‘Yellowmoon’ reeds gelezen. En oa ‘Dolmen’ staat reeds een jaar ook te pronken in mijn kast, dus ja … ik ga zeer zeker nog boeken van Deseyn lezen.
    3.De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal?

Ik vond het verhaal niet te vergelijken met ‘Yellowmoon’, deze lag me eigenlijk meer. Waarom ? Omdat ik wel hou van een duistere, donkere sfeer. Het voelde in het begin zeer paranormaal aan, je wist niet goed welke kant het helemaal op ging gaan. Achteraf gezien vind ik het best wel psychologisch ook : loontje komt om zijn boontje, mogen we zomaar beslissen over iemands leven ?

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 114

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Cass evolueert wel, van zware drinker naar minder zware drinker. En van eenzame man naar man die verlieft is en iets socialer wordt. Maar verder gebeurd er niet veel met de karakters.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ashley spreekt mij het meeste aan door haar vechtlust, maar ook haar zoeken totdat ze antwoorden heeft. Maar ik heb niet echt een favoriet karakter.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou alle personages wel iets meer diepgang in de psychen willen geven, dat miste ik toch wel een beetje in dit boek. Alles blijft vrij oppervlakkig.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja het past wel bij het horror genre, de bloederige scenes beschreven duiden dit vooral aan.

Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Toch bizar dat ik nog nooit eerder iets van zijn werk gelezen had aangezien het wel 1 van mijn favoriete genre betreft. Ik ben wel nieuwsgierig naar eerder werk van de schrijver ook al ben ik niet enorm onderste boven van dit boek. Het las wel leuk weg en de titels van eerdere boeken zijn intrigerend.

De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal?
    Zoals ik al eerder zei is dit vooral door de bloederige scenes maar ik ben heftiger gewend.

katrijn
    Bijdrager
    Post count: 28

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Cassius evolueert zeker en vast. Van een ietwat depressieve man naar iemand die ineens het leven weer positiever bekijkt.
    Voor de rest van de personages blijft het merendeel hetzelfde.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Echt een favoriet personage had ik niet. Ik had wel enige sympathie voor Shao.

Ik zou niets veranderen. Dit zou het verhaal ook helemaal anders maken.

De auteurs
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja hoor! Vlotte schrijfstijl. Niet te veel poespas en typische horrorelementen zeker en vast aanwezig.

2.Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik had er nog geen boek van gelezen maar ik denk dat ik er zeker wel nog ga lezen.

3.De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal?
    Er zijn elementen van horror terug te vinden in de bloederige moorden. Maar dit is het in mijn ogen dan ook. Psycho is er ook als ik dit mag verstaan als het science fiction-achtige dat er in voorkomt, zoals het verdwijnen en komen van Damarcus en zijn Olds. Voor een echte horror mag het nog meer ‘over the top’ zijn.

Alex Van Damme
    Bijdrager
    Post count: 56

De karakters
    Cassius groeit zeker, in het begin is hij een triestige man die drinkt en een uitzichtloze job heeft. Wanneer Damarcus hem voorstelt om zijn verhalen te helpen uitgeven, dan stapt hij mee in het avontuur, als een echte artiest is hij overtuigt dat hij talent heeft. De volwassen manier waarop hij omgaat met de harde waarheid, toont de groei van zijn karakter.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Nee
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou de persoonlijkheid van Damarcus beter uitwerken, ik vond die vrij oppervlakkig beschreven.
    De auteurs
    1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    hmm, ik heb me iets te vaak geërgerd aan de schrijfstijl, een soort beschaafd West-Vlaams, korte zinnen, een denigrerende opmerking naar vrouwen toe.
    2. Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Nee.
    nee, maar ik lees veel van S King en ik vind dat ook geen horror.

karinhazendonkauteur
    Bijdrager
    Post count: 32

De karakters
    1. Het karakter van Cassius Dreschner evolueert goed. Hij verandert van een persoon vol zelfmedelijden, drankzuchtig en depressief naar een man die positiever in het leven komt te staan. Wat ik heel knap vond, is dat Johan het karakter niet opeens volledig heeft veranderd. Cass blijft bescheiden en kan eigenlijk niet geloven dat dit hem overkomt. Hij houdt ook zijn portie wantrouwen wat ik heel logisch vind.
    2. Mijn favoriet is Shaohan. Zijdelings speelt hij een grote rol in het leven van Cass. Zijn filosofische opmerkingen zijn treffend. Hij is neergezet als een meelevend man die Cass pas als het echt noodzakelijk is aan zijn verplichtingen herinnert.
    3. Behalve Cassius blijven alle personages erg vlak. Dat vind ik jammer. Damarcus en zelfs Chucky hadden in dit verhaal meer diepgang verdiend. Ashley had een veel grotere rol kunnen spelen in het verhaal. Haar karakter vind ik ronduit zwak.

De auteur
    1. Ik vind de schrijfstijl niet altijd even prettig. Het verhaal speelt zich af in een fictieve Amerikaanse stad. Slechts een keer gebruikt Johan het woord ‘sheriff’ om de politie aan te duiden. Als eerder antwoord op mijn vraag waarom dit verhaal in Amerika afspeelt, kreeg ik van Johan het antwoord dat hij de omgeving nodig had. Wat dit verhaal betreft, kan ik het niet met hem eens zijn. Een fictieve stad in België had m.i. ook aan de eisen voldaan en had dit het puur Vlaams geschreven verhaal ten goede gekomen.
    2. Ik vrees dat het bij dit boek blijft. Johan antwoordde dat al zijn verhalen in Amerika afspelen. Als Johan zijn schrijfstijl op de omgeving aan zou passen, zou ik misschien dat boek oppakken.
    3. Zeker niet. Het verhaal kroop niet onder mijn huid. De horrorelementen vond ik zeer matig.

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 84

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De karakters evolueren niet echt tijdens het boek.

Heb je een favoriete personage? Dit keer geen favo, hoogstens dat ik de auto wel gaaf vindt.
    Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Personen zijn goed voor de rol die ze spelen.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind van wel omdat door de rustige opbouwen goed naar een plot gewerkt word.

Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Misschien als ik er 2e hands een keer 1 tegenkom, ik zal ze niet nieuw gaan kopen.

De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal?

Ik moet zeggen dat ik het niet echt een psycho of horror boek vind, ik heb thrillers gelezen die meer naar die kant neigen dan dat ik het bij dit boek had.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 157

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Ja vooral bij Cassius is dit het geval. Van een trieste drankschuit naar een steeds socialer persoon. Hem leer je al lezende ook beter kennen.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? bDan is dit toch Shaoron. Ik vind hem erg sympathiek. Vooral door al zijn gesprekken met Cassius.

De auteurs
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, er zitten genoeg bloederige horror stukjes in
    2.Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Ik zal zeker eens een ander boek van hem oppakken. Toch vreemd dat ik nooit eerder van hem heb gehoord. Dat is ook het leuke van zo’n leesclub. Wel hoop ik dan nog meer spanning te lezen
    3.De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal? Niet echt. Heb vaker thrillers gelezen waarvan de spanningsboog steeds gespannen stond. Dat miste ik hier een beetje

EdwinB
    Bijdrager
    Post count: 9

De karakters
    Voor Cass geldt dat zeker. Aanvankelijk is hij een wat kleurloos, naïef, zielig en weinig sympathiek personage, maar hij groeit sterk doorheen het verhaal. Damarcus is niet erg uitgewerkt, maar voor het verhaal is het ook belangrijk dat hij mysterieus bleef tot aan de ultieme revelatie.

2. Heb je een favoriet personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Niet echt, maar ik vind wel dat de auteur een mooie poging heeft gedaan om enkele sterke nevenpersonages neer te zetten. Auteurs als Stephen King en Robert McCammon creëren personages die – zelf als die maar even verschijnen – uniek en onvergetelijk zijn. Ze kleuren het verhaal. Zo ver is Johan Deseyn nog niet, maar met bv. Shao heeft hij een zeer verdienstelijk nevenpersonage neergezet.
    De interne strijd van Cass was sterker geweest als hij zelf wat duistere kantjes had gehad. Damarcus is een mysterie, maar had misschien wat dreigender, gevaarlijker voorgesteld kunnen worden. Ashley stapte wellicht iets te snel, te gemakkelijk mee met het hele gebeuren.

De auteur
    Dit vind ik een moeilijke vraag om te beantwoorden. Ik stop verhalen niet graag in vakjes, dus is het moeilijk om te spreken van een ‘soort verhaal’. Een verhaal is wat het is, en dat wordt o.a. door de schrijfstijl bepaald. Per definitie past het er dan ook bij.

2. Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog vele gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik heb ‘Yellowmoon’ en ‘Dolmen’ al gelezen en was daar niet wild van (te veel bloed, stront en ingewanden, te weinig aandacht voor de personages – ook de vele fouten stoorden) alhoewel heel wat scenes uit de boeken blijven hangen. Ook dat is al een verdienste.
    Ik ga zeker nog een paar van zijn boeken proberen. Ik hoop dat die meer in de lijn liggen van ‘Deal?’ dan van die andere twee.

Zoals ik hierboven al meegaf, plaats ik boeken niet graag in vakjes, omdat elk boek dan faalt, behalve wanneer het platgetreden paden bewandelt. Een genreaanduiding vind ik dan ook overbodig, omdat het auteurs in een vakje duwt en verwachtingen oproept waaraan de auteur misschien niet kan of wil voldoen. Zo denk ik niet dat het de bedoeling was van de auteur om met ‘Deal?’ bloedstollende, psychologische gruwel te schrijven.
    Ik begrijp wel dat die ‘vakjes’ hun nut hebben voor de marketing van boeken.

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 50

De karakters

Dat gevoel heb ik alleen van Cass. Waar ik me wel een beetje over verbaasde is hoe makkelijk hij uiteindelijk van de drank afbleef (minder ging drinken) toen het leven voor hem een positieve kant op ging. Waar ik me een beetje aan ergerde was zijn gebrek aan reflectie op zijn verhalen, de verhalen die gepubliceerd werden waren echt niet goed en hij verdiende er veel te veel geld mee, wat niet logisch uitgewerkt werd. Ook de verhouding tussen het aantal verhalen dat hij schreef en de benoemde aandrang om te moeten schrijven was scheef. Zestien verhalen zijn wel wat weinig voor een volwassen man die schrijver is. Zeker omdat het zo’n grote plaats aan het begin inneemt en het de reden is dat hij uitgekozen werd voor de deal.

Chucky vond ik een leuk personage. Hij ziet van alles gebeuren in zijn café, en is oprecht betrokken bij zijn klanten. Dat sprak me aan. Hij had wel een grotere rol mogen krijgen.
    Shao vond ik ook interessant. Wat mij bij hem opviel was dat hij niet enorm op geld belust was. Zijn wijsheden en zijn thee waren goed gevonden.

Ashley had van mij wel professioneler mogen zijn. Ik vond haar niet overtuigend in haar rol als detective. Een voorbeeld: Als je bij een verdachte langsgaat, dan drink je niet, zeker niet als je er niet tegen kunt. Misschien heb ik gemist waarom dit in het verhaal zat. Ik vond het niet veel toevoegen.

De auteurs
    Ik vond het lastig dat een verhaal dat zich in Amerika afspeelt zo Vlaams overkwam. Het is niet dat ik tegen het gebruik van Vlaamse uitdrukkingen ben, het is eerder dat ik een dubbele vertaalslag moet maken om het voor me te zien. Wat dat betreft ben ik het met Karin eens dat het voor het verhaal overtuigender was als het in een fictief Vlaams dorp/stad speelde.
    Verder denk ik dat met het soort verhaal een horrorverhaal bedoeld wordt, daar past elke schrijfstijl wel bij. De bedoeling is dat de lezer het gevoel krijgt een horrorverhaal te lezen. Dat horrorelement vond ik in dit verhaal niet heel goed uit de verf komen. Ik had dan meer dreiging willen voelen vanuit de achtergrond van Damarcus en zijn auto, de wezens die gecreëerd worden en ergens verblijven, zeker het einde van het boek droeg niet bij aan het gevoel een echte onder de huid kruipende horror gelezen te hebben.

Dat hangt ervan af of het onderwerp me voldoende intrigeert. Hij heeft een naam opgebouwd als horrorschrijver. Alleen het feit dat ik dit in Deal? niet zo enorm ervaren heb, betekent niet dat het in de andere boeken ook niet naar voren komt. Geen ja en geen nee dus.

Nee, dat herken ik niet. Ik herken wel horrorelementen erin, die wat mij betreft meer en diepgaander uitgewerkt mogen worden. Wat doet het bijvoorbeeld met zo’n uitgeefster die veel geld betaalt voor b-verhalen, waar blijkbaar veel op geklikt worden. Welk effect heeft dat op haar en op de lezers? Het had leuk geweest als Cass nog enige zelfreflectie had gehad en gevoeld had dat dit niet klopte, op een andere manier dan nu gebeurt omdat de verhalen ook in het echt schijnen te gebeuren. Cass leent in feite zijn vingers aan een typemachine, wie verzint die wezens dan? En wat zit daar dan achter. Het had allemaal veel spannender gekund.

malakh ahavah
    Bijdrager
    Post count: 22

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?<br>
      Het is duidelijk dat Cassius evolueert, hij is hierin ook een vrij dankbaar personage omdat hij zo’n grote veranderingen doormaakt in het verhaal… Soms zijn zijn evoluties zelfs iets te plots. Andere personages blijven wat meer hetzelfde… Bartholeon evolueert heel subtiel, maar niet echt door de ervaring die hij opdoet met Cassius.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?<br>
      Cassius spreekt mij enorm aan. Ik leef heel erg mee met zijn “lijden voor de kunst” en de frustraties die hij heeft. Ik ben dan ook heel erg blij dat hij niet alleen een succesvol schrijver wordt, maar ook een iets stabieler mens. Dat het leven hem steeds beter lijkt af te gaan.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?<br>
      SPOILER ALERT

Ik had van Cassius een goede schrijver willen maken, hij verdient het gewoon door zijn verlangen, op het einde zou ik hem ook succesvol laten zijn als gewone schrijver.

De auteurs

<br>
      Een vrij moeilijke vraag eigenlijk. Deseyn moet opletten niet te bombastisch en te episch te worden, al past het in zekere mate wel bij het verhaal, maar het maakt het verhaal iets minder geloofwaardig (als horror-verhaal uiteraard)… Ook de personages zijn vaak wat bombastisch uitgemeten. Hoe b.v. die Chinees spreekt lijkt soms wel vijftig jaar te laat
    2. Johan Deseyn schreef al 16 boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?<br>
      Ik heb genoten van Deal! al heb ik natuurlijk mijn commentaar en is hij bijlange nog geen Stephen King, of zelfs een Joe Hill. Maar Deal! heeft mij aangezet om verder te lezen en ik vind het een interessant verhaal. Ik ben dus zeker benieuwd naar meer.
    3. De auteur staat bekend om zijn (psycho-)horror. Herken je dat ook in Deal?<br>
      Het is vrij lichte horror hoor, al zeker niet meteen psycho-horror vind ik. Wat niet verhindert dat het natuurlijk een interessant verhaal is. Het is uiteraard ook uiterst subjectief en ik ben vrij moeilijk bang te maken, zeg maar. Dat hoeft ook niet om me van een verhaal te laten genieten.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.