15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1999
    #25312 |

Vragen ThrillZone leesclub De Zilverweg

+++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++ SPOILERS WORDEN VERWIJDERD!! +++++

Na het lezen #1

Het onderdeel  Na het lezen  is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel  Beoordeling  geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Kun je de schrijfstijl van Stina Jackson  specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    3. Ga je na het lezen van De Zilverweg  de volgende boeken van  Stina Jackson  ook lezen?

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 226

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, niet zo heel veel maar ze evolueren wel. Vooral Meja die voorzichtig aan anderen in haar leven toelaat.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Torbjörn is toch wel mijn favoriet. Hij is een zachtaardige man die zijn hele leven alleen heeft gewoond en wanneer Silje en Meja in zijn leven komen is hij heel zorgzaam voor hen. Hij voelt aan als een knuffelbeer.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee joh, Stina heeft goed werk geleverd met de personages.
    Ik kon bv de wanhoop van Lelle zo goed voelen, dat heeft ze heel goed gedaan.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind de schrijfstijl prettig maar of het echt een schrijfstijl is die bij een thriller past? Nee, dat denk ik niet.

Kun je de schrijfstijl van Stina Jackson specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Stina heeft een prettige schrijfstijl met veelal prachtige beschrijvingen van het landschap.

Ga je na het lezen van De Zilverweg  de volgende boeken van Stina Jackson ook lezen?
    Ja, ik wil zeker andere boeken van haar lezen.

Willemien
    Bijdrager
    Post count: 17

De karakters
    De karakters evolueren wel maar niet veel en niet allemaal in dezelfde mate. Degene die de meeste evolutie doormaakt is Meja, die voorzichtig probeert haar leven in eigen hand te nemen.

Mijn favoriete personage is Hassan. Hij doet wat hij kan (en soms meer dan dat) om Lelle nog een beetje in het spoor te houden.

Het zijn de personages van Stina Jackson, daar kan ik toch niet aan gaan zitten sleutelen!

De auteur
    Ik vind de schrijfstijl geweldig mooi maar dit is niet de stijl die ik verwacht bij een thriller.

Kun je de schrijfstijl van Stina Jackson specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Ik vind de schrijfstijl, zeker waar het gaat om beschrijvingen van de omgeving, bijna poëtisch.

Ga je na het lezen van De Zilverweg de volgende boeken van Stina Jackson ook lezen?
    Ja, graag!

AT
    Bijdrager
    Post count: 116

De karakters

Ik vind dit boek vooral het boek over Lelle. Het is ontroerend om zijn gedachten en leven te volgen; heel beklemmend ook af en toe. In deel 2 van de roman verandert hij door zijn kennismaking met Meja. Prachtig gedaan. Pelle is daarmee ook mijn favoriete personage omdat je hem goed leert kennen, met hem meeleeft, mee lijdt. Ik wil eigenlijk niets aan dit boek veranderen, maar het had interessant kunnen zijn om meer over Anette te weten te komen omdat zij haar eigen verdriet met zich mee draagt.

De auteur

Ik vind Stina Jacksons schrijfstijl prachtig. Het Zweedse landschap en klimaat speelt ook zo’n grote rol in het boek. Het is zeer indringend, sfeervol en psychologisch sterk geschreven. Dit is zeker een schrijfster die ik ga volgen!

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 109

De karakters
    Veel evoluatie is er niet te zien in de karakters. Het is voornamelijk Meja waar je verandering zit in haar gedachtegang.

Qua meeleven ligt Lelle ver aan kop. Bij Torbjörn kreeg ik een beeld van eenzame, maar wel liefdevol persoon. Wat mij betreft een goed neergezet karakter.

Gezien de sfeer waar het in dit boek om draait is ieder karakter goed te verklaren. Ik zou hier dan ook niets aan willen veranderen.

De auteur
    De schrijfstijl is sfeervol en specifiek. De omgeving komt tot zijn recht door de beschrijvende stijl die gebruikt is. De schrijfwijze past wel bij het verhaal. Voor een beklemmende thriller is het dan weer niet te gebruiken.

Door de schrijfwijze komt de omgeving best aardig tot leven. Op dat gebied kun je wel meegevoerd worden.

Ik ben zeker benieuwd naar een volgend boek.

Anneke
    Bijdrager
    Post count: 16

De karakters:

In Lelle zit niet veel ontwikkeling, maar dat kan ook bijna niet. Zijn verdriet en enorme schuldgevoel drijven hem voort en hij kan pas weer verder denk ik wanneer hij zijn zoektocht kan beëindigen. Ik was toch wel verrast dat hij ondanks zijn obsessie toch zijn werk bleef doen, dat had ik niet verwacht gezien de toestand waarin hij verkeert.

Meja maakt wel een ontwikkeling door, voorzichtig dat wel. Het is voor haar een enorme stap om haar eigen weg te durven gaan, de loyaliteit naar haar moeder is vanzelfsprekend erg groot.
    Gezien de korte periode waarin de gebeurtenissen zich afspelen kunnen we ook geen hele grote veranderingen verwachten vind ik. Lelle spreekt mij het meeste aan, zijn doorzettingsvermogen en vastberadenheid. Maar ook zijn moed en toch zeker ook zijn zelfbeheersing.

Ik zou niets willen veranderen aan de personages, maar natuurlijk zou ik de moeder van Meja of die van de jongens op sommige momenten in het verhaal wel een schop onder hun kont willen geven. Neem je verantwoordelijkheid en raap jezelf bij elkaar, zoiets.

De auteur:

De schrijfstijl van Stina Jackson is heel vloeiend en door haar rake beschrijvingen van het omringende landschap ook wel filmisch. Ik zie dit boek in mijn hoofd al wel voor me als film. Het boek is een ander soort thriller dan die we meestal te lezen krijgen, er is geen sprake van nagelbijtende spanning. Wel weet de auteur een beklemmende sfeer neer te zetten waardoor je als lezer al heel snel aanvoelt dat er uiteindelijk iets zal barsten.
    Het is voor mij niet zozeer de vraag of de schrijfstijl past bij een thriller, er zijn er wel meer die heel mooi zijn geschreven. Het is meer dat de manier waarop het verhaal is opgebouwd en het ontbreken van klassieke thrillerelementen ervoor zorgen dat het geheel niet helemaal als een “echte” thriller aanvoelt.

Voor mij is De zilverweg absoluut een geslaagd debuut en haar volgende boek zal zeker op mijn leeslijst komen te staan.

AvSW
    Bijdrager
    Post count: 12

De karakters
    * Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, er zit weinig tot geen evolutie in de karakters. Alleen Meja breekt met haar gestoorde thuissituatie om haar eigen weg te zoeken.
    * Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personage is Lelle. Niet alleen is zijn karakter het best uitgewerkt, maar zijn wanhopige en koppige zoektocht naar zijn dochter spreekt me het meest aan.
    * Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik mis een echte slechterik in het verhaal. Ik zou Carl-Johan psychopathische trekjes geven, en hem Meja laten meelokken naar zijn huis, niet om voor haar te zorgen maar om haar op te offeren.

De auteur
    * Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Deels wel omdat de sfeer duister en melancholisch is. Maar het echte thrilleraspect komt niet tot uiting.
    * Kun je de schrijfstijl van Stina Jackson specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De schrijfstijl van Stina Jackson is erg beeldend, de beschrijvingen van de natuur zijn bijvoorbeeld prachtig.
    * Ga je na het lezen van De Zilverweg de volgende boeken van Stina Jackson ook lezen?
    Jazeker, maar met andere verwachtingen: geen typische thriller maar een spannend verhaal met sfeervolle beschrijvingen.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 190

De karakters

De karakters evolueren niet echt, misschien dat van Meja nog het meeste. Maar dat past ook wel weer bij dit verhaal.
    Dat is Lelle, zijn wanhoop is goed voelbaar en zijn zoektoch heel begrijpelijk en goed te volgen, te begrijpen. Daarnaast vind ik Torbjorn gewoon heel erg aardig overkomen.
    Nee, alsjeblieft niet. Het is juist heel goed gedaan zo.

De auteur

De schrijfstijl past niet echt bij een thriller, daarvoor is de stijl te poetisch, de beschrijvingen van het landschap te uitgebreid en te mooi.
    Kun je de schrijfstijl van Stina Jackson specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    Poetisch en bij tijden filmisch en beeldend.
    Ga je na het lezen van De Zilverweg de volgende boeken van Stina Jackson ook lezen?
    Ja, heel zeker!

penningf
    Bijdrager
    Post count: 52

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik heb wel het idee dat Lelle steeds agressiever wordt in zijn zoektocht naar Lina. Dit gaat zelfs zo ver dat hij bijna iemand dood schiet. Meja wordt als ze eenmaal een tijdje in huis is bij de familie van Birger steeds onrustiger en gaat zich steeds minder prettig voelen bij de constante aanwezigheid van andere mensen. Ze gaat zich steeds volwassener gedragen.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Meja spreekt mij wel aan. Ze ontwikkelt zich als een persoon die zich steeds onafhankelijker gaat gedragen en die heel goed zelf haar zaakjes kan regelen. Bovendien is het gewoon een slimme meid.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Zoals het boek nu geschreven is kloppen de personages prima. De karakters en handelswijze passen precies bij de rol die ze hebben. Daardoor is het boek geloofwaardig.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past goed bij het verhaal. Het verhaal boeit en je wil weten hoe het verder gaat, zonder dat je vervelende passages in het boek hebt.
    5. Kun je de schrijfstijl van Stina Jackson specifiek beschrijven; bijvoorbeeld filmisch, meeslepend, staccato o.i.d.
    De schrijfstijl van Stina Jackson is “pakkend”. Ze wisselt de verhaallijnen goed af waardoor het nooit verveelt en je continu geboeid blijft.
    6. Ga je na het lezen van De Zilverweg de volgende boeken van Stina Jackson ook lezen?
    Ik vond dit een erg goede thriller. Ik zal zeker de boeken van deze auteur blijven volgen. Van mij mag het volgende boek wel wat dikker zijn.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 136

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?Enigszins wel, de onmacht van Lelle e het moedeloze vooruitzicht, zijn dochter Lina is 3 jaar vermist en niemand weet iets en dan heb je Meja door haar gelijkenis met Lina heeft ze de aandacht getrokken van Lelle en zonder dat ze het weten van elkaar geven ze elkaar weer een toekomst.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?Hassan de politieman, is mijn favoriet omdat hij bleef sparren met Lelle en ervoor zorgde dat Lelle niet compleet gek werd. Een kleine rol in het geheel maar het verhaal is zo triest dat hij een beetje een lichtpuntje was
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik zou niets veranderen, het verhaal is ijzersterk en zeer geloofwaardig en totaal niet wat je ervan zou verwachten.

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?Ja Stina schrijft heel prettig aan de ene kant heel hoopvol maar aan de andere kant ook heel realistisch.
    5.Kun je de schrijfstijl van Stina Jackson specifiek beschrijven? Stina schrijft realistisch maar ook heel zwart en ze grijpt de natuur aan om dat te benadrukken.
    6.Ga je na het lezen van De Zilverweg de volgende boeken van Stina Jackson ook lezen? Ja ze heeft me overtuigd. Prachtige zinnen, de nachten die ik meereed met Lelle over de zilverweg en het goed overdachte verhaal. Zeer aangenaam verrast door het verhaal en de sfeer.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 139

De karakters
    De personages evolueren niet zo veel. Alleen bij Meja zie je dit wel wat. Ze probeert toch haar eigen leven in handen te nemen en wil niet haar moeder achterna gaan. Ondanks dat anderen dingen voor haar proberen te bepalen houd ze toch zelf de touwtjes in handen. Dus ze gaat gewoon naar school en slikt stiekem de pil.
    Lelle is mijn favoriete personage. Hij is heel erg goed neergezet. Je voelt echt met hem mee, zijn verdriet en zijn gevecht om toch nog te functioneren in het leven.
    Ik zou niks aan een personage willen veranderen eigenlijk. Ze passen allemaal op hun manier goed in het verhaal.

De auteur
    Ik vind de schrijfstijl goed bij het verhaal passen. Ze weet de omgeving en sfeer heel goed neer te zetten in het boek. Je voelt ook echt mee met de personages.
    Ik vind de schrijfstijl dus ook echt beeldend.
    Ik ben zeker wel benieuwd naar een volgend boek van Stina Jackson

Mireille Muls
    Bijdrager
    Post count: 56

De karakters
    niet zo erg veel, Lelle blijft grotendeels hetzelfde, behalve op het einde toe wordt hij wat rustiger en opent zich meer. Meja evolueert dan wel meer, wordt zelfstandiger en haar denkwijze rijper.

Toch Meja omdat zij de meest sympathie oproept door haar moeilijke jeugd en zoektocht naar geluk en leert opkomen voor zichzelf.

neen, voor mij zijn ze goed

De auteur
    Past perfect bij het verloop van het verhaal, de goed beschreven emoties en gebeurtenissen maken dat je je goed kan inleven

spannend en emotioneel
    Ga je na het lezen van De Zilverweg de volgende boeken van Stina Jackson ook lezen? ja, toch wel benieuwd nu

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 217

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Je maakt het rouwproces van Lelle compleet mee, zijn zoektocht, zijn proberen te handelen met de situatie daarin zie je ontwikkeling, maar ook Meja die zich steeds meer zelfstandig ontwikkeld. Sille, de moeder van Meja en Tobjörn maken ook een ontwikkeling door.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Lelle en Meja waren toch wel favoriet, de wanhoop, de onzekerheid van Lelle, het niet weten wat er gebeurt is vreet aan hem. Maar ook Meja zo wanhopig op zoek naar liefde, geaccepteerd worden.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vind dat de combinatie van personages zo goed bij elkaar passen, heb is een bepaald evenwicht die ik niet zou willen verstoren.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is prachtig. Het is duidelijk dat ze bekend is met Zweden, zij weet precies hoe het is, het verschil tussen zomer en winter en dan zo mooi verpakt.

Ga je na het lezen van De Zilverweg de volgende boeken van Stina Jackson ook lezen? Filmisch en meeslepend voor mij. De spanning zit voor mij in het willen weten wat er gebeurd is.

Marieke
    Bijdrager
    Post count: 36

De karakters
    Dat wel. De schrijfster beschrijft in t verhaal heel goed hoe de gevoelens van Lelle zijn, de ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt na de verdwijn8ng van zijn dochter. En de andere hoofdpersoon, Meja, ontwikkelt zich ook. Gedurende t verhaal merk je dat ze meer volwassen wordt.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Beide hoofdpersonen volgde ik met interesse. Het karakter van Lelle intrigeerde me, het verhaal rondom het omgaan met verlies en verdriet vind ik erg boeiend.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, zeker niet.

De auteur
    Ga je na het lezen van De Zilverweg de volgende boeken van Stina Jackson ook lezen? Ik vond de schrijfstijl super. Sting Jackson schrijft erg beeldend, je ziet zo voor je. De prachtig geformuleerde zinnen waren prachtig om te lezen.
    Een volgend boek van haar zou ik graag willen lezen. Vond t alleen niet direct een thriller, gedurende t verhaal had ik wel door waar t naar toe zou gaan, dus deze spanning miste ik. Vond het proces waarin beide hoofdpersonen door gingen wel erg boeiend, maar t woord Thriller vind ik wat te veel gezegd.

StephanieS
    Bijdrager
    Post count: 36

1 ik vind dat de personages weinig evalueren. Maar de situatie vraagt daar ook niet echt naar. Het klopt dus bij het verhaal.
    2. Als ouder zijnde voelde ik het meest met Lelle mee.

3. Personages kloppen bij het verhaal. Ik zou er niks aan veranderen!

Ja, haar schrijfstijl is erg goed! Het boek leest heerlijk weg.

Filmisch. Ik zou er ook zo een verfilming van kunnen zien.

Ja, zeker. Het is een schrijfster die ik in de gaten ga houden!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.