Home Forums VOLTOOIDE LEESCLUBS NR’S 051 t/m 100 Leesclub 078: De witte kamer De witte kamer, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1961
    #14602 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeld erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 109

Dat komt mooi uit. Ik wil er vanavond in beginnen.

Sander83
    Bijdrager

Inmiddels op pagina 117.

Ik heb nog weinig bijzondere citaten gezien. Wel een citaat als vluchten kon dit keer niet meer en Wil je je kinderen ooit terugzien? Doe dan wat ik zeg en hou gewoon je bek dicht. Bij die twee kreeg ik wel een beetje een idee van de sfeer die gaat ontstaan.

Qua fouten eigenlijk maar 1 ding gezien op pagina 71. Hier staat een zin Ze vond het niets het als….. En op pagina 76 komt het woord sneeft terug. Geen idee of dit een fout is, maar sneven bestaat kennelijk wel. Een raar woord om te gebruiken als het opzettelijk is toegevoegd.

De opbouw van de verhaallijn is logisch, er mag wat meer spanning in om me wat meer in het verhaal te slepen. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 101

Het boek leest heel lekker. De schrijfstijl spreekt me dus duidelijk aan. Je wilt graag weten wat er allemaal speelt bij Hanna. Het mag wel wat spannender worden …

Sander83
    Bijdrager

De schrijfstijl is niet vervelend inderdaad. Maar voor mijn gevoel kan het wel wat actiever/spannender geschreven worden door zinnen wat anders te schrijven. Dan zou ik waarschijnlijk wat meer in het verhaal worden getrokken.

Het verhaal verloopt in een logische volgorde. De flashbacks geven een beeld van de situatie van het verleden. Helaas ontbreekt de spanning wel.

Er zijn ook wel wat foutjes. De ergste is denk ik wel dat (ga geen namen noemen in dit stadium) iemand naar het politiebureau is gebracht en een paar regels later een agent in het ziekenhuis is omdat de maag wordt leeggepompt.

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 86

Het boek leest vlot, ik heb het al bijna uit. Ik wil gewoon weten of mijn vermoeden juist is.
    Mij is het woord ‘sneeft’ ook opgevallen.
    Daarnaast moet ik zinnen af en toe terug lezen, omdat ze in eerste instantie niet lijken te kloppen, maar dan toch grammaticaal correct blijken.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 53

Het verhaal leest makkelijk, geen moeilijke complexe zinnen. Er zit bij vlagen een lekkere vaart in. Ik zeg bij vlagen omdat tussendoor het even stil lijkt te staan. Dat hoeft in principe geen probleem te zijn, mits het een goede aanvulling is op de stukken met meer vaart. Hier en daar vind ik dat het verhaal echt wordt geremd, wat erg jammer is.
    Mijn verwachting was een pittige dosis onderhuidse spanning, dat valt wel tegen moet ik eerlijkheidshalve bekennen.
    Het verhaal an zich is prima bedacht en ik kan mij voorstellen dat dit in realiteit ook daadwerkelijk zou kunnen gebeuren. Hiervoor krijgt de auteur echt een compliment. Het is de uitvoering die wat mij betreft wat beter zou kunnen.
    Voor een debuut is dit daartegen wel weer een compliment waard en belooft het veel goeds voor de toekomst als deze auteur zich blijft ontwikkelen. De ingrediënten zijn namelijk aanwezig.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 356

Vandaag even wat gelezen, nog weinig tijd gehad maar de erste 100 pagina’s zijn een feit.
    Leest heerlijk en boeiend voorlopig.
    Ik had wel persoonlijk na de proloog en voor die drie maanden geleden 24 juni dus het heden (september)ook een datum boven de hoofdstukken gezet.
    Lijkt mij voor de lezers duidelijker maar het belooft een goede thriller te worden.
    Verder nog niets opgevallen.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 242

Ik heb hem alweer uit. Ook dit boek leest weer heerlijk vlot door. Geen spelfouten gezien.
    Ik vond in dit boek vooral bijzonder dat er verschillende verhaallijnen in eerste instantie niet bij elkaar lijken te horen en dan later vloeibaar samenkomen tot het geheel in het verhaal. Dat is soms in andere boeken ook wel zo maar op een of andere manier is dat hier vloeiend en kunstig gedaan.

Zoals de aanslag….en dan de zaak van de ontvoering en moord op het jonge meisje . In eerste instantie losstaande dingen maar later mengt alles zich. Ik vond dat erg goed gedaan in dit verhaal.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 107

Inmiddels op pagina 151, leest lekker weg, korte hoofdstukken en een mooi beschreven band tussen Leon en zijn nichtje Hanna.

En ik vind het aangenaam en leuk dat de personages uitgebreid beschreven worden qua karakter en uiterlijkheden, dan krijg je er echt een beeld bij.

Ik vond het wel een beetje jammer dat de aparte hoofdstukken over de witte kamer al redelijk snel afgelopen zijn en gelinkt worden aan het slachtoffer.

Dini57
    Bijdrager

Ik heb het boek gisteren uitgelezen.

Dini57
    Bijdrager

Behalve dat ene dubbele woordje het op pagina 71 ben ik geen druk of taalfouten verder tegengekomen. Dus een bijna foutloos boek wat dat betreft,ook wel een compliment waard.
    Wel twee typische dingen die mij al opvielen.
    Pagina 184 Jeffrey stuurde zijn artikelen versleuteld op aan Daniël.
    Maar Daniël had geen idee wat de sleutel was om het te ontcijferen, zoals hij steeds zei, Dat durf ik niet te zeggen bij alles.
    Wat had het dan voor zin dacht ik om dat op te sturen?
    En op pagina 354 iemand opgepikt en naar het politiebureau gebracht en op 355 in het ziekenhuis en maag leeggepompt. Beetje rare volgorde en van iemand die bij zijn positieven is, hoeft dacht ik niet zijn maag nog leeggepompt te worden.
    Ik vond het een heerlijk vlot lezend boek, dat ik in twee avonden uit had en het zou een leuke reeks kunnen worden als dat de intentie van de auteur is.
    Ik had alleen wat meer spanning nog verwacht.
    In welke hoek de dader(s) zaten had ik al vermoed ook.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 139

Ik heb het boek ook uit. Het verhaal leest vlot, is interessant en heeft leuke personages.
    Dat maakt dat je het ook wel vlot uit leest. Ik mis wel wat spanning in het verhaal.
    Ik ben heel benieuwd of er een vervolg op dit boek komt, de personages zijn leuk samen en
    interessant genoeg voor een vervolg.
    De dader was niet zo verrassend voor mij, er waren niet zoveel opties die het hadden kunnen
    zijn. Als je veel thrillers leest heb je vaak wel een idee welke kant het op gaat.

Dingen die me opvallen:
    -Het woord sneeft, het is al eerder genoemd, maar ik had nog nooit eerder dat woord gehoord.
    – Op blz 71 staat de zin: Lief dat je probeert me me beter te laten voelen.
    Die zin leest raar door 2x me en had ook wel anders gekund.
    -108 de zin: Hij onderdrukte de neiging haar bovenarm vastpakken om te helpen.
    Die zin klopt ook niet helemaal.
    En op blz 272/273 hebben ze het erover dat de moordenaar meerdere keren in de witte kamer kwam en er
    maar 1 keer was dat hij sprak. Er was geen audio maar liplezers probeerden er chocola van te maken.
    Dit lijkt me lastig aangezien de moordenaar van top tot teen gehuld was in een wit pak en een mondkapje droeg.

Af en toe is er een zin die niet helemaal lekker loopt en die ik even over moet lezen maar verder
    staat de schrijfstijl me zeker aan. Korte, vlotte hoofdstukken.
    Ik vind het een goed debuut en het maakt me benieuwd naar een eventueel volgend boek van Samantha
    Stroombergen.

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 86

Ik heb het boek uit. Al een paar dagen, maar ik had niet eerder internet.
    Het verhaal is boeiend, de schrijfstijl helaas wat minder.
    Het lijkt alsof Samantha Stroombergen mooie, grammaticaal correcte zinnen wil gebruiken, terwijl eenvoudige zinsbouw vaak meer gevoel overbrengt.
    Toch heb ik het zeker niet met tegenzin uitgelezen.

LoisC
    Bijdrager
    Post count: 63

Ik heb het boek met plezier gelezen. Fouten heb ik niet ontdekt.

Een citaat dat ik grappig vond:
    Arteria opa… Wat? Léon zag dat de punt van Thomas’ pen boven zijn notitieboek bleef hangen. Zijn mond hing iets open. Zo te zien was hij niet de enige die geen Latijn op school had gehad en nu geen chocola kon maken van wat Johan bedoelde.”

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.