Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 78: De witte kamer De witte kamer, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1019
    #14608 |

Vragen ThrillZone leesclub De witte kamer

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend. 

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van  Samantha Stroombergen vergelijkbaar?
    Sander83
    Bijdrager
    Post count: 24

Helaas heb ik de vragen niet eerder overgenomen en moet nu weer even terug in de tijd.

1.
    Ik heb meer het gevoel de karakters steeds beter te hebben leren kennen. Niet zozeer zien groeien dus, dat zal in een vervolg meer te zien moeten zijn. Nu heb ik vooral een basis beeld gekregen.

2.
    Leon is een sterk karakter met doorzettingsvermogen. Net als andere karakters is deze goed omschreven. Ondank de heel kleine rol is Daisy ook een mooi karakter omdat ze zomaar in het dagelijks leven voorbij kan komen. Een nieuwsgierig kind dat op een mooie manier in het verhaal is opgenomen.

3.
    Na dit boek eigenlijk niet. Of het Simons zijn omdat hij het meest onsympathiek overkomt.

1.
    Ik vind de schrijfstijl niet helemaal passen bij het verhaal. Het verhaal had vol spanning kunnen zitten. Alleen door de zinsopbouw komt het af en toe traag over en is er weinig spanning helaas.

De wijze van omschrijven van de karakters en de omgang met elkaar is juist wel sterk en prettig. Dat geldt wat mij betreft ook voor de keuze van het plot en de gebeurtenissen. De combinatie is interessant. Maar de spanning had er dus wat meer in mogen zitten.

2.
    Er is geen schrijver/schrijfster die bij opkomt als vergelijkbaar. Dat is op zich goed omdat een eigen unieke schrijfstijl zeker meerwaarde heeft. Misschien dat er later toch nog een keer een naam te binnen schiet.

Cindy
    Bijdrager
    Post count: 27

Over een week komen de volgende vragen, maar dan ben ik een weekje weg. Ik zal de vragen dan beantwoorden als ik terug kom.

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    – Uiteraard evolueren karakters in een verhaal, maar ik moet zeggen dat het niet echt de diepste in gaat. De karakters blijven aardig aan de oppervlakte hangen. Persoonlijk vind ik dit jammer. ik denk dat ze sterker en realistischer over zouden komen als hun karakters meer waren uitgediept.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    – Ik vind Daisy echt een schatje, een heerlijk open meisje dat zeer intelligent overkomt.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    – Ik zou bij alle personages meer de diepte in gaan, meer over hun karakter en gedachtes beschrijven. de lezer hier meer in mee nemen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    – Het past tot een bepaalde hoogte. Er had meer spanning en meer vaart in mogen zitten. Dat had het verhaal ten goede gekomen.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Samantha Stroombergen vergelijkbaar?
    – jeetje wat een moeilijke vraag. 1 waar ik zo 1,2,3 geen antwoord op heb. Mocht mij iemand te binnen schieten, kom ik hier op terug.

LoisC
    Bijdrager
    Post count: 22

De karakters

Lopende het verhaal leer je de personages beter kennen; in zo verre zit er enige ontwikkeling in. Hoewel de karakters van Hanna en Léon het meest uitgewerkt zijn, blijven de karakters toch wat vlak. Voor een thriller is dat wat mij betreft geen groot probleem, maar het zou mooi zijn als de karakters wat meer doorwrocht zouden zijn geweest.

Daisy heeft weliswaar een bescheiden rol in het verhaal, maar ze komt leuk over.

Niet specifiek aan één personage. Ik zou de karakters van de hoofdpersonen meer uitgewerkt willen zien.

De auteur

De stijl is zodanig dat het verhaal plezierig leest. De schrijfster weet treffend te beschrijven. Vooral de aanloop van het verhaal had wat meer spanning in zich kunnen hebben.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Samantha Stroombergen vergelijkbaar?
    Mij springt geen naam van een andere auteur te binnen.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 162

De karakters

Ik vind sowieso dat alle karakters in het boek altijd in zekere mate evalueren. Toch vind ik hier het karakter van Hanna en Leon wel de boventoon voeren. Vooral Hanna veranderd in het boek enorm.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? ja Hanna. Om haar kracht en doorzettingsvermogen na wat ze al heeft meegemaakt.

Ne eigenlijk niet.

De auteur

Ja bij een misdaad thriller als deze hoort harde taal en dat is er ook in de schrijfstijl. Daarnaast de verschillende verhaallijnen en mysteries die uiteindelijk met elkaar te maken hebben vind ik erg goed.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van  Samantha Stroombergen vergelijkbaar?

Goh dat vind ik altijd de lastigste. Misschien een beetje harlan coben. Het heeft ook wel wat van de Scandinavische thrillers die ik ken . Feitelijk hard en erg spannend.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 67

De karakters
    De Personages van Hanna en Leon leer je redelijk kennen. Hoe verder je in het boek komt hoe meer je te weten komt over deze personen. Dit kan zeker verder uitgewerkt worden.
    Ik denk dat Hanna mijn favoriet is. Ze is een doorzetter, ondanks alles wat ze heeft meegemaakt in het verleden.
    Voor nu hoeft er voor mij niets te veranderen aan personages.
    De auteur
    Voor mij past de schrijfstijl bij het verhaal.
    Ik heb het boek in ieder geval met plezier gelezen en als prettig te lezen ervaren. Wel aardig dat meerdere verhaallijnen / ‘heden en verleden’ af en toe door elkaar lopen.
    Ik kan de schrijfster niet vergelijken met een andere schrijver.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 60

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Je komt eigenlijk het meeste te weten over Leon en Hanna, vooral hun verleden en karakter, hopelijk wordt dit in een volgend deel nog meer uitgewerkt.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Hanna spreekt mij het meeste aan, ze heeft al genoeg meegemaakt voor haar leeftijd maar is een doorzetter en wil ook graag door in het recherche-werk.

Het rustige karakter van Mirte en er op de de juiste momenten voor mensen zijn voor ik ook mooi neergezet in het boek.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik hoop dat in een volgend deel Leon en Hanna nog uitgebreider beschreven worden, ook de band van Hanna met haar moeder Lauren.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl zou ik omschrijven als koel, korte hoofdstukken en korte zinnen, dit past zeker bij het verhaal maar zorgt er ook voor dat je helaas niet op het puntje van je stoel zit.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Samantha Stroombergen vergelijkbaar? Oei, lastige vraag, ik denk dat iedere auteur uniek is en vooral een debuut lastig te vergelijken is met al bestaande acteurs.

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 30

De karakters

De twee belangrijkste personages, Hanna en Léon, worden bij ons als lezer geïntroduceerd.
    Ze maken beiden een ontwikkeling door zodat we (goed) leren kennen. De enige echt opvallende ontwikkeling vond ik bij Simons, die aan het eind toch hulpvaardig bleek.
    Mijn favoriete personage is Mirte, zij is degene die zowel Léon als Hanna steunt en motiveert.
    Het is niet aan mij om personages te veranderen; zij zitten in het hoofd van de auteur en zijn wie ze zijn.

De auteur

Heel raar, de schrijfstijl (afwisselend korte en lange zinnen, veel dialoog) zou bij het verhaal moeten passen, maar toch ontbreekt de spanning. Als er meerdere korte zinnen achter elkaar staan, lijkt het een opsomming.
    Ik vergelijk auteurs niet graag, zou het ook niet weten.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 235

De karakters

Zowel Hanna als Léon leren we beter kennen naarmate we verder komen in het boek.
    Ik hoop op een vervolg zodat ze nog wat dieper uitgewerkt kunnen worden.
    Mijn favorietste personage is denk ik Hanna, die al veel meegemaakt heeft en die je sterker ziet worden in het verhaal.
    Ik zou verder niets veranderen aan de personages.

De auteur

Ik vind dat de schrijfstijl wel past bij dit verhaal.
    Mischien had er nog meer spanning in gekund, maar het verhaal boeide mij wel en het las vlot. Ik had het in twee avonden uit.
    Een goed geschreven debuut is mijn conclusie.
    Ik zou niet zo snel een vergelijking kunnen maken.

Wendy van Deurzen
    Bijdrager
    Post count: 20

Ik heb niet zozeer het gevoel dat de karakters evolueren, als wel dat je hen beter leert kennen. Je duikt in hun leven op een moment dat ze al behoorlijk wat hebben meegemaakt, op een moment dat ze (even) niet zo evolueren).
    Misschien evolueert Simons nog wel het meeste, hij gaat van antipathiek naar toch iets sympathieker.

Zowel Hanna als Léon spraken me wel aan, omdat ze worden neergezet als ‘echte’ mensen, met zowel goede als negatieve karaktertrekken.

Iedereen is goed zoals hij/zij is neergezet!

Ik vond de schrijfstijl goed bij het boek passen, ook al haperden de zinnen hier en daar een beetje. Maar over het algemeen is het vlot geschreven, en naar het einde toe zat de spanning er ook in.

Samantha Stroombergen is wie ze is, en alleen daarom al verdient ze het niet om met een andere schrijver vergeleken te worden.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 103

De karakters

Hanna en Léon leer je heel goed kennen, evolueren doen ze maar matig.

Léon, omdat hij zomaar niet opgeeft en blijft doorgaan, ondanks zijn schorsing doet hij er alles aan om de moord op te lossen.

Hanna had iets teveel last van migraine en Léon die hardnekkig Kalhua bleef zeggen tegen Kalillah, werd wat storend op de duur. Iets teveel van het goede.

De auteur

Fijne schrijfstijl, leest aangenaam. Soms wel wat teveel dialoog wat de vaart uit het verhaal haalt.

Ik kan hier geen andere schrijver bij verzinnen.

Dafna34
    Bijdrager
    Post count: 13

Het boek leest vlot weg en is soms echt gruwelijk spannend het verhaal is erh actueel. Ben benieuwd naar het volgende boek!

Dafna34
    Bijdrager
    Post count: 13

Na het lezen moest ik echt even bijkomen. Ik heb niet echt een favoriet personage alhoewel ik Hanna wel een topwijf vind. Ik vind niet dat de karakters erg evolueren maar misschien ligt het aan mij. Wel “leuk” dat Hanna net als ik migraine heeft dat maakt dat ik me een beetje met haar kan identificeren. Ik zou niet echt een karakter willen veranderen. Ik neem aan dat de auteur ze zo beschreven heeft met een reden.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 91

De karakters
    De karakters leer je gedurende het verhaal steeds beter kennen. Je weet dat er met beide ( Leon en Hanna)
    eerder iets is gebeurd en je komt steeds meer weer te weten over wat en leert ze daardoor beter begrijpen
    Een favoriet personage heb ik niet maar ik vind zowel Leon als Hanna wel leuke personages en zou vaker
    over hun willen lezen.
    Ik zou niks aan een personage willen veranderen.

De auteur
    Ik vind de schrijfstijl goed bij het verhaal passen. Het verhaal las, wel had er van mij meer spanning
    in het verhaal mogen zitten.
    Ik zou niet weten met welke schrijfster ik Samantha Stroombergen moet vergelijken. Elke schrijver heeft
    wel iets eigens en moeilijk te vergelijken.

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 28

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De verschillende karakters evolueren in het verhaal, maar ik mis de diepgang/uitwerking bij de karakters.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personages zijn: Leon, Daisy en Hanna. Hanna spreekt mij het meest aan. Ze heeft al veel meegemaakt maar blijft toch doorzetten.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Hiervoor kijk ik ook terug naar de eerste vraag, want ik mis de diepgang/uitwerking bij de karakters.

De auteur
    1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past voor mij bij het verhaal. Misschien had er wel wat meer spanning in het verhaal mogen zitten.

2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Samantha Stroombergen vergelijkbaar?
    Een moeilijke vraag, ik kan de schrijfster niet vergelijken met een ander schrijver/schrijfster. Iedereen is een beetje uniek.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.