Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS Z-#2 Leesclub 068: De vrouw in de koelkast De vrouw in de koelkast, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 1449
    #13111 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Gunnar Staalesen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je De vrouw in de koelkast een typisch Scandinavische thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Gunnar Staalesen vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. De vrouw in de koelkast is een deel uit de serie met Varg Veum in de hoofdrol, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    3. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Gunnar Staalesen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

ovar
    Bijdrager
    Post count: 70

Ik heb na het lezen #1 nog niet ontvangen.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 111

1.Wat vind je van het plot? Het plot opzich is een goed plot.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het duurde vrij lang dat het plot zich ontknoopte, maar toen werd het weer een beetje afgeraffelt.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee, ik had het niet aan zien komen.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Nee, het had niet genoeg diepgang, duurde lang en niet spannend genoeg.
    5.Vind je de schrijfstijl van Gunnar Staalesen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? DE schrijfstijl was zeker niet moeilijk, maar het had geen opgebouwde spanning.
    6.Vind je De vrouw in de koelkast een typisch Scandinavische thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee, eigenlijk niet, de tipische thriller van Scandinavische bodem zijn veel spannender, veel harder, veel aangrijpender, je wilt je boek niet meer wegleggen, dat had ik met dit boek helemaal niet. Eigenlijk wilde ik het niet eens uitlezen.
    7.Stel….Gunnar Staalesen vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Andere boeken van Gunnar ken ik niet, maar dit boek vond ik een eenvoudige thriller, wat gedateerd.
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Sorry maar ik vond dat dit boek niets unieks had.
    9.De vrouw in de koelkast is een deel uit de serie met Varg Veum in de hoofdrol, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van hem ook lezen? Nee dat denk ik niet.
    10.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Gunnar Staalesen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Meer de personage uitdiepen en spannender schrijven. Maar wie ben ik omdat tegen een schrijver te zeggen………..

ovar
    Bijdrager
    Post count: 70

Wat vind je van het plot?
    Het plot is heel goed gevonden. Als lezer bedenk je allerlei scenario’s voor de ontknoping, maar deze zat er niet bij.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur is ok; het is een goed lopende ontknoping.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, ik zag het einde helemaal niet aankomen. Toch voelt het niet of het uit de lucht komt vallen. Dit is een verdienste van de auteur.

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het begin komt wat langzaam op gang. Het verhaal leest echter vlot, ook al bevat het ietwat uitgebreide beschrijvingen. Hoe verder je in het boek komt, hoe meer het boeit.

Vind je de schrijfstijl van Gunnar Staalesen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het verhaal is heel gemakkelijk te lezen. Het bevat geen ingewikkelde zinsconstructies of moeilijke woorden. Staalesen heeft een hele plezierige schrijfstijl. Het lijkt me een doorgewinterde auteur die weet hoe hij een verhaal moet schrijven.

Vind je De vrouw in de koelkast een typisch Scandinavische thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vind het meer een detective dan een thriller. De meeste Scandinavische thrillers die ik ken zijn dikke boeken, waarvan je denkt: “zou het niet wat compacter kunnen”. De vrouw in de koelkast is echter een dun boekje dat je snel uitleest. Qua beschrijvingen lijkt Staalesen wel op andere Scandinavische auteurs, hoewel niet in die extreme mate.

Stel….Gunnar Staalesen vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Klassieke detective

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Heel uniek is dit boek niet. De plot vind ik wel iets extra’s hebben.

De vrouw in de koelkast is een deel uit de serie met Varg Veum in de hoofdrol, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik heb nooit eerder boeken van Staalesen gezien. Dit boek dateert van 1981; dat is in de tekst wel te merken. Mij stoort het niet, omdat ik al wat ouder ben. Ik zou dus wel andere boeken van Staalesen lezen, wanneer ik er tegenaan loop.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Gunnar Staalesen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Goede raad heb ik niet voor Staalesen. Voor mij is hij een ervaren auteur die precies weet hoe hij een verhaal moet schrijven.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 251

De plot

Ik vond de plot vrij voorspelbaar, al is hetwel leuk gevonden.

Er werd hier duidelijk naartoe gewerkt.

Ja, al vrij snel had ik het idee dat dit de ontknoping zou zijn.

Algemeen

Het verhaal is erg traag en heeft weinig spanning.

Vind je de schrijfstijl van Gunnar Staalesen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Te traag. Wel het voordeel at je snel weer in het verhaal zat als je na een tijdje weer begon te lezen.

Vind je De vrouw in de koelkast een typisch Scandinavische thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee, niet typisch Scandinavisch en ook eigenlijk geen thriller.

Stel….Gunnar Staalesen vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Rustige detective.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Niet echt uniek.

De vrouw in de koelkast is een deel uit de serie met Varg Veum in de hoofdrol, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    Denk het niet, daarvoor vond ik het boek niet boeiend genoeg.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Gunnar Staalesen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Geen idee.

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 80

De plot

Naar mijn mening was het plot toch wel zeer voorspelbaar, niet de moeite om aandachtig door te lezen, eerder wat saai

Het duurde heel lang voor het plot naar voor kwam.
    Er kwam zeer veel beschrijvende saaie dingen naar voren die de werking naar wat een mooi plot had kunnen worden, werden overgeslagen.

Helemaal, het plot was te voorspelbaar.

Algemeen

Ondanks de weinige pagina’s kon ik me absoluut niet concentreren op dit boek. Ik zocht een goed verhaal maar vond het niet. Er was amper spanning in dit boek.

Simpel te lezen misschien maar doordat het verhaal me helemaal niet aangreep, moest ik na het weg leggen, even terug concentreren.
    Maar door enkele woorden te lezen van vorig hoofdstuk, was ik direct terug mee.

Absoluut niet het genre scandinavische thrillers die ik gewoon ben en al zeker niet noemenswaardig ‘thriller’.

sorry, maar eerder stationsroman

Dit boek

Helemaal niet uniek en te saai

Ik denk van niet. Ik vond dit boek totaal niet spannend genoeg en dat zal ook de reden zijn waarom ik niet meer boeken zal lezen.

Ik zou zeggen: blijven oefenen alhoewel dit misschien arrogant overkomt.
    Maar dit boek was het niet waard om te lezen.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 89

De plot
    De plot was al snel duidelijk, zeer voorspelbaar dus.
    Er wordt lang om de brij heen gedraaid. Niet erg goed verborgen
    Al snel was dit einde voorspelbaar. Ik hoopte dat ik het mis zou hebben eren er dus spanning in het boek zou komen…

Algemeen
    Omdat de plot al snel duidlelijk was , was het verhaal niet heel boeiend. Niet spannend, zelfs een beetje saai.
    De schrijfstijl is heel begrijpelijk, zelf een beetje langdradig en zeker traag. .Wel heel beschrijvend maar TE weinig spannend, gedateerd!
    Dit boek
    Dit is geen heel interessant boek,
    Ik denk niet dat ik nog meer van deze schrijver ga lezen, Ik vind het verhaal te traag en niet spannend. Het lijkt wel een jaren 50 detective…
    Ik zou de schrijver aanraden wat meer moderne boeken te schrijven. (Misschien zijn zijn latere boeken dat ook,

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 121

De plot
    Wat vind je van het plot? Ik vond het plot erg verrassend en had ik niet verwacht. Erg goed dus van de auteur.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Er werd langzaam naar het plot toe gewerkt en er zat een spanningselement in.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het niet verwacht. Er zijn bij mij diverse daders voorbij gekomen maar deze niet.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond de tweede helft van het boek boeiender dan de eerste. In het eerste deel miste de spanning maar het bleef wel mijn aandacht trekken.
    Vind je de schrijfstijl van Gunnar Staalesen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond de schrijfstijl begrijpelijk. Makkelijke zinnen en geen moeilijke woorden.
    Vind je De vrouw in de koelkast een typisch Scandinavische thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja, omdat je het idee hebt dat het echt in Noorwegen afspeelt met de plaatsnamen en de namen van de personen.
    Stel….Gunnar Staalesen vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Inlevend, want je leeft mee met de personen in het boek.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vond dit wel een specifiek boek, omdat ik niet eerder zo’n verhaal had gelezen.
    De vrouw in de koelkast is een deel uit de serie met Varg Veum in de hoofdrol, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van hem ook lezen? Ik vind de boeken prettig leesbaar dus ik ben wel van plan om andere boeken over Varg Veum te gaan lezen.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Gunnar Staalesen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Zorg ervoor dat het boek van het begin tot eind spannend is.

Carientjetje
    Bijdrager
    Post count: 45

Na het lezen #2

De plot

Verrassend plot.
    Zat een goede opbouw in met wat spannende elementen
    had dit niet be-/gedacht

Algemeen

boeiend, mwah… wilde wel zien hoe het eindigde dus had wel mijn aandacht.
    Leest heel makkelijk weg.
    Nee niet typisch Scandinavisch, had vooral met de lengte van het boek te maken.
    Geloofwaardig.

Dit boek

Niet zoals er écht velen zijn,
    Nee, plot is mij te simpel

Wanneer dit ”oude” boek dan toch opnieuw wordt uitgebracht, pas dan ook de tijd aan. Nu toch gedachtes van ”mag er in openbare ruimten daar nog gerookt worden” etc.

Nancy Lutz
    Bijdrager
    Post count: 85

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    Ik vond het plot wel goed gevonden. Had ik totaal niet verwacht.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Ik was zo benieuwd wie nou de vrouw in de koelkast was. Omdat het pas heel laat duidelijk werd, dreef dat de spanning een klein beetje op. Jammer dat het dan weer in een paar zinnen beschreven werd, zodat het leek of het snel af moest.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, ik had helemaal niet zien aankomen. Wel goed bedacht van de schrijver.
    Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Nee, ik vond het geen boeiend verhaal. Bij vlagen was het erg langdradig en ik had geen moeite om het boek even weg te leggen.
    5. Vind je de schrijfstijl van Gunnar Staalesen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het was geen moeilijke schrijfstijl, af en toe rommelig zodat ik soms moest terugbladeren.
    6. Vind je De vrouw in de koelkast een typisch Scandinavische thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee, het kan in ieder land gebeurd zijn.
    7. Stel….Gunnar Staalesen vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn? Saai maar wel geloofwaardig. Ik geloof best dat zo iets ook in het echt kan gebeuren.
    Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is geen uniek verhaal, behalve de plot. Die was ik nog nergens tegengekomen.
    9. De vrouw in de koelkast is een deel uit de serie met Varg Veum in de hoofdrol, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van hem ook lezen? Ja, ik zag dat bij de bibliotheek een aantal ebooks te leen zijn, dus ik ga ze toch lezen. Misschien was dit boek een uitzonering en zijn de andere boeken wel heel goed.
    10. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Gunnar Staalesen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik zou dat zo niet weten. Misschien dat hij Varg Veum wat stoerder moet maken.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 161

Op vakantie zonder internet. 27 april vertrokken en toen was bij mijn weten Na het lezen 2 nog niet open. Dus ik heb deel 1 ingevuld en nu ben ik terug en heb weer internet dus ga nu snel alles bijwerken, mijn aantekening heb ik bij me liggen dus we los.

De Plot

Wat vind je van het plot? De plot kwam traag op gang, dacht eerst waar gaat het nu om. Maar het voerde langzaam chronologisch naar een hoogtepunt toe.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Een chronologische volgorde, op een volgende gebeurtenissen die langzaam en traag naar het slot toe leiden. Voor mij een typisch Scandinavische schrijfstijl, rustig aan, relaxed haast.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het was wel deels voorspelbaar maar dit einde was toch net weer anders, dat vond ik wel leuk.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? In het begin was het even inkomen en duurde vrij lang voor het verhaal op spanning kwam, maar de schrijfstijl met hier en daar wat humor maakte het voor mij goed leesbaar. Je moet wel van de Scandinavische stijl houden, wat traag, rustig, beschrijvend.
    Vind je de schrijfstijl van Gunnar Staalesen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vind het prettig. Begrijpelijk maar er zit ook wel wat meer in en de humor in zijn schrijfstijl maakt het een bijzonder boek.

Vind je De vrouw in de koelkast een typisch Scandinavische thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja. De schrijfstijl, koel, rustig, beschrijvend en omdat het in Scandinavië, Noorwegen speelt. Het is een boek dat ook het beste daar past en niet makkelijk in een ander land te plaatsen is.

Dit boek is een spannende thriller die zich rustig ontwikkeld.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is een typische Scandinavische thriller zoals er al heel veel van zijn inderdaad, maar de humor maakt het boek toch uniek.
    De vrouw in de koelkast is een deel uit de serie met Varg Veum in de hoofdrol, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van hem ook lezen? Ik ken de serie, jammer genoeg niet vaak genoeg van deze series op tv, maar de boeken kende ik nog niet. Ik ga zeker op zoek naar boeken van deze schrijver, vond het prettig lezen.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Gunnar Staalesen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga vooral door met schrijven en blijf jezelf!

Tiny Rutjens
    Bijdrager
    Post count: 19

Na het lezen #2
    De plot
    1.Wat vind je van het plot?
    Het is een goed plot. Niet echt spannend maar toch goed.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Ik vond dat het goed beschreven werd.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, ik had het niet zien aankomen

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, ik vond de uitgebreide beschrijvingen wel prettig.
    5.Vind je de schrijfstijl van Gunnar Staalesen prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vond het een prettig leesbaar boek en zeer begrijpelijk geschreven.
    6.Vind je De vrouw in de koelkast een typisch Scandinavische thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Wat is een typisch Scandinavische thriller. Het is niet te vergelijken met b.v. Jo Nesbo
    7.Stel….Gunnar Staalesen vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Geloofwaardig. Zeker niet hard en aangrijpend zou het misschien zijn geweest als de kant van Arne/Ragnhild ook een verhaallijn was geweest.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek is in mijn ogen niet uniek. Het is een prettig leesbaar boek
    9.De vrouw in de koelkast is een deel uit de serie met Varg Veum in de hoofdrol, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    Ja, Het uur van de wolf heb ik al gekocht. De volgorde van de Varg Veum serie kan ik nergens vinden.
    10.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Gunnar Staalesen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Goede raad heb ik niet voor Gunnar Staalesen

Jacqueline
    Bijdrager
    Post count: 37

De plot
    1 Wat vind je van het plot?
    Bijzonder
    2 Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Zeker in het begin mis ik de spanning die ik bij een thriller verwacht.
    Daarnaast (zoals al eerder aangegeven) zijn sommige (bij)zaken te
    gedetailleerd beschreven. De tweede helft van het boek vind ik spannender
    en goed.

3 Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 
    Nee dit einde had ik niet verwacht.

Algemeen
    4 Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    De tweede helft van het verhaal was zeker boeiend en had mijn volle
    aandacht.

5 Vind je de schrijfstijl van Gunnar Staalesen prettig, moeilijk, is het
    begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst
    geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl van Gunnar is makkelijk te volgen.
    6 Vind je De vrouw in de koelkast een typisch Scandinavische thriller? Kun
    je je antwoord ook toelichten?
    Wat is een typisch Scandinavische thriller? Dit verhaal had zich in elk
    land kunnen afspelen.

7 Stel….Gunnar Staalesen vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus
    onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’,
    geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan hem zijn?
    Detective van de oude stempel

Dit boek
    8 Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja,
    wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het niet een uniek boek, dit komt door de opbouw van het
    verhaal.

9 De vrouw in de koelkast is een deel uit de serie met Varg Veum in de
    hoofdrol, ga je de vorige en eventuele volgende boeken van hem ook lezen?
    Nee
    10 Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Gunnar
    Staalesen mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Vanaf het begin meer spanning in het verhaal brengen, een hoofdpersoon
    of – personen een daadkrachtige / pittiger / stoerder personage geven. De
    bijzaken minder gedetailleerd beschrijven.

Anjavee
    Bijdrager
    Post count: 50

De plot:
    1.De plot zit goed in elkaar, niet razend spannend maar het houdt je als lezer wel vast.
    2.Het verhaal gaat heel langzaam vooruit, er gebeurt weinig. De schrijver schrijft ook heel beschrijvend waardoor er weinig vooruitgang is. Toch is er een spanning die wordt opgebouwd.
    3.Ik had het einde niet verwacht, het feit dat de dochter als man door het leven ging had ik niet zien aankomen. Een onverwachte plotwending dus!

Algemeen:
    4.Ik vond het wel een boeiend verhaal, ondanks het feit dat er weinig vooruitgang in zat en dat het weinig flitsend was. Ik vond het aangenaam lezen.
    5.De schrijfstijl is heel beschrijvend maar dit stoorde mij niet. Ik kan mij echter wel voorstellen dat dit voor sommige mensen wat te langdradig is. Ik vond het verhaal heel goed te begrijpen en duidelijk.
    6.Is dit een typisch Scandinavische thriller? Nee, niet echt vind ik. Door het beschrijvende en het gezapige van het verhaal kan het evengoed een Brits verhaal zijn.
    7.Ik zou dit boek beschrijven als: een verademing, een ‘rustig’ boek tussen alle razendspannende en soms gruwelijke thrillerverhalen!

Dit boek:
    8.Ik vind dat dit boek in zijn eenvoud opvalt tussen alle andere boeken die momenteel op de markt zijn. veel van die boeken gaan razend snel, van de ene ontwikkeling in de andere. Dit boek heft dit niet, en dat maakt het voor mij uniek!
    9.Ik ben van plan om nog andere boeken in deze serie te lezen! Het is mij heel erg bevallen!
    10.Het advies dat ik zou willen geven is: werk je personages wat dieper uit, zou heel boeiend zijn volgens mij!

roboos
    Bijdrager
    Post count: 87

De plot
    De hele opbouw van de plot vond ik wat traag, terwijl tegen het einde aan alles wat vlotter ging.
    Ik had de uiteindelijke ontknoping niet zien aankomen, en deze vond ik toch nog wel verrassend.

Algemeen
    Ondanks de zeer beschrijvende stijl van Staalesen, die ik zelf wat minder kan waarderen, weet hij er toch een boek van te maken dat je tot het eind blijft boeien. De figuur Varm Veum die hij ontwikkeld heeft vindt ik een erg leuk type detective, die het altijd weer lukt om op de verkeerde tijd (of de juiste tijd, het is maar hoe je er tegen aan kijkt) op de verkeerde plaats te zijn.

Dit boek
    De manier waarmee Gunnar Staalesen het verhaal vertelt is denk ik wel uniek. Nooit eerder kwam ik een schrijver tegen die zo “beschrijvend” is. Zo’n gedateerd boek als dit, dat inmiddels al weer 37 jaar geleden voor het eerst werd uitgebracht, zal ik niet gauw meer gaan lezen. Wel ben ik benieuwd of Varg Veum in het meest recente boek “Grote zus” wat met zijn tijd is mee gegaan.
    Een advies voor Gunnar Staalesen heb ik niet, maar wel voor Uitgeverij Marmer. Stop alsjeblieft met het uitgeven van dit soort belegen werk en concentreer jullie activiteiten op nieuwe boeken en nieuwe auteurs.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.